Index
ایندکس مجله
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید.
بیشتر
برای دانلود ایندکس این شماره مجله کلیک نمایید.
Letter to Editor
سید موید علویان؛ اعظم رئوفی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
اخیراً از سوی همکار عزیز و ارجمند جناب آقای دکتر سید موید علویان سردبیر محترم مجلهی «Hepatitis Monthly» و سرکار خانم اعظم رئوفی، نامهای در زمینهی دادههای مستخرج مقالهی «میزان خود استنادی مجلات علمی- پژوهشی انگلیسی زبان ایرانی حوزهی پزشکی نمایه شده در نمایهنامهی استنادی Scopus» مدیریت اطلاعات سلامت؛ 8(5): 639-648 به دفتر مجله وصول ...
بیشتر
اخیراً از سوی همکار عزیز و ارجمند جناب آقای دکتر سید موید علویان سردبیر محترم مجلهی «Hepatitis Monthly» و سرکار خانم اعظم رئوفی، نامهای در زمینهی دادههای مستخرج مقالهی «میزان خود استنادی مجلات علمی- پژوهشی انگلیسی زبان ایرانی حوزهی پزشکی نمایه شده در نمایهنامهی استنادی Scopus» مدیریت اطلاعات سلامت؛ 8(5): 639-648 به دفتر مجله وصول شده است. با توجه به بررسی کارشناسانهی مجدد و موضوع عدم تبیین دقیق بازهی زمانی در مقالهی مزبور، برخی دادههای مقاله مورد تشکیک نویسندهی نامه واقع شده است که ضمن پوزش نویسندگان مقاله از نتایج مزبور به درج نامه بدون اشاره به نامهای خاص مبادرت میشود.
مقالات پژوهشی
فاطمه رنگرز جدی؛ مریم احمدی؛ فرحناز صدوقی؛ محمودرضا گوهری
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: پروندهی سلامت فردی، دسترسی افراد به اطلاعات سلامت خود را فراهم مینماید و با آموزش بیمار، تسهیل ارتباط پزشک- بیمار و حمایت از روش مراقبت از خود، ارتقای کیفیت مراقبت را موجب میگردد. هدف این تحقیق، مقایسهی مفاهیم و کاربردهای پروندهی سلامت فردی در کشورهای منتخب بود. روش بررسی: مطالعه به روش توصیفی- تطبیقی در خصوص مفاهیم ...
بیشتر
مقدمه: پروندهی سلامت فردی، دسترسی افراد به اطلاعات سلامت خود را فراهم مینماید و با آموزش بیمار، تسهیل ارتباط پزشک- بیمار و حمایت از روش مراقبت از خود، ارتقای کیفیت مراقبت را موجب میگردد. هدف این تحقیق، مقایسهی مفاهیم و کاربردهای پروندهی سلامت فردی در کشورهای منتخب بود. روش بررسی: مطالعه به روش توصیفی- تطبیقی در خصوص مفاهیم (تعریف و توصیف، اصول اصلی، اهداف، استانداردها، رسانه و منبع دادهها) و کاربردهای پروندهی سلامت فردی در کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلستان و ایران در سال 1388 صورت پذیرفت. فرم جمعآوری دادهها (پس از تأیید روایی صوری و محتوایی توسط متخصصین) با استفاده از منابع داده شامل مقالات، کتب، مجلات و سایتهای معتبر به زبان انگلیسی و فارسی –سالهای 1995 تا سپتامبر 2009- تکمیل شد. سپس جداول مقایسهای تهیه و نقاط ضعف و قوت هر یک مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در هر سه کشور منتخب، بیمار/ فرد مالک پروندهی سلامت فردی بود؛ اطلاعات تنها در اختیار افرادی که توسط بیمار مجاز اعلام شدهاند، قرار میگرفت. پرونده با درخواست و رضایت فرد تشکیل میگردید. هدف و کاربرد این پرونده در هر سه کشور به ترتیب در دسترس قرار دادن اطلاعات سلامت فرد برای او و امکان تبادل پیام و استفاده از پایگاههای دانش ذکر شده بود. نتیجهگیری: پروندهی سلامت فردی در بیشتر کشورها با هدف دسترسی افراد به اطلاعات سلامت خود فراهم شده است. ضرورت دارد در کشور ما نیز بر اساس تجربیات سایر کشورها در این زمینه اقدام گردد. واژههای کلیدی: پروندهی سلامت فردی؛ پروندهی الکترونیک سلامت؛ مدارک پزشکی؛ پروندهی الکترونیک سلامت فردی.
مقالات پژوهشی
مریم احمدی؛ آرزو دهقانی محمودآبادی؛ شهلا فزونخواه
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: در دنیای پر از دانش و پیچیدگی روز افزون امروز نیاز به تبادل داده، اطلاعات و دانش غیر قابل انکار است. پروندهی الکترونیک سلامت از فنآوریهای کلیدی عرصهی مراقبت بهداشتی است که با ایجاد قابلیت تعامل، سرعت ارایهی خدمات را افزایش، خطاها را کاهش و کیفیت ارایهی خدمات را بهبود میبخشد. برای توزیع و تبادل اطلاعات؛ توسعه و استفاده ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای پر از دانش و پیچیدگی روز افزون امروز نیاز به تبادل داده، اطلاعات و دانش غیر قابل انکار است. پروندهی الکترونیک سلامت از فنآوریهای کلیدی عرصهی مراقبت بهداشتی است که با ایجاد قابلیت تعامل، سرعت ارایهی خدمات را افزایش، خطاها را کاهش و کیفیت ارایهی خدمات را بهبود میبخشد. برای توزیع و تبادل اطلاعات؛ توسعه و استفاده از استانداردهای تبادل پیام در پروندهی الکترونیکی سلامت مورد نیاز میباشد. در این مقاله به شناسایی استانداردهای این سازمانها پرداخته و نقاط ضعف و مزیتهای آنها با هم مقایسه شدهاند. روش بررسی: این بررسی یک مطالعهی توصیفی- تطبیقی بود که در سال 1389 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات چک لیست بود که روایی آن از نظر تعدادی صاحبنظران دانشگاهی در زمینهی پروندهی الکترونیک سلامت مورد تأیید قرار گرفت. دادههای مورد نیاز این پژوهش از کتابها، نشریات و وبسایتهای سازمانهای معتبر مرتبط تهیه شد. جامعهی پژوهش را سازمانهای 7HL (Health level seven)، (International organization for standardization) ISO، CEN (Committee of european standards) تشکیل میداد که در زمینهی پروندهی الکترونیک سلامت استانداردهای کاملتر و جامعتری نسبت به سایر سازمانها ارایه میکردند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از جدول تطبیقی و روشهای کیفی تحلیل شد. یافتهها: در سطح جهانی چندین سازمان و مؤسسه در زمینهی ایجاد استانداردهای مربوط به پروندهی الکترونیک سلامت فعالیت میکنند که عبارت از سلامت سطح هفتم (7HL) و سازمان بینالمللی استاندارد (ISO) و هیأت فنی کمیتهی اروپایی تعیین کنندهی استاندارد (CEN) میباشد. سازمان 7HL دارای استاندارد تبادل پیام است و هیأت فنی کمیتهی اروپایی تعیین کنندهی استاندارد و دارای استاندارد تبادل با نام 13606EN است که سازمان بینالمللی استاندارد، آن را به استانداردی بینالمللی تبدیل و مسؤولیت روزامدی آن را بر عهده دارد. نتیجهگیری: بیشترین فعالیت در مورد استانداردسازی تبادلات پروندهی الکترونیک سلامت در سازمان بینالمللی استاندارد و سازمان سلامت سطح هفتم صورت گرفته است. استانداردهای تبادل پیام این دو سازمان برخلاف شباهت در بعضی موارد، تفاوتهای منحصر به فردی با یکدیگر دارند. مقایسهی این دو استاندارد در مطالعات مختلف نشان میدهد که اگر چه این دو استاندارد به شیوههایی متفاوت در جهت تبادل پیام گام برمیدارند، ولی استاندارد تبادل پیام 7HL در ایجاد قابلیت تعامل متقابل به طور کافی موفق نبوده است و ناهماهنگیهایی در کلاسهای مدل اصلی آن به چشم میآید. استاندارد 13606ISO با استفاده از بعضی ویژگیهای خود گام ارزشمندی در راستای تعاریف مفاهیم بالینی و ایجاد قابلیت تعامل متقابل برداشته است. واژههای کلیدی: استانداردها؛ پروندهی الکترونیک سلامت؛ 7HL.
مقالات پژوهشی
محمود کیوانآرا؛ معصومه صادقی؛ سکینه سقائیاننژاد اصفهانی؛ حمیدرضا تدین
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: نظام ثبت، مجموعهای از دادههای مربوط به بیماران است که دارای یک تشخیص ویژه و یا یک اقدام خاص میباشد. طراحی و اجرای سیستمهای ثبت میتواند در مدیریت دادههای مربوط به روند یا وقوع بیماری مؤثر باشد. سندروم حاد کرونری اصطلاحی است که شامل سکتهی قلبی یا آنژین ناپایدار بوده و به منظور کاهش بار این بیماری طراحی و اجرای نظام ثبت ...
بیشتر
مقدمه: نظام ثبت، مجموعهای از دادههای مربوط به بیماران است که دارای یک تشخیص ویژه و یا یک اقدام خاص میباشد. طراحی و اجرای سیستمهای ثبت میتواند در مدیریت دادههای مربوط به روند یا وقوع بیماری مؤثر باشد. سندروم حاد کرونری اصطلاحی است که شامل سکتهی قلبی یا آنژین ناپایدار بوده و به منظور کاهش بار این بیماری طراحی و اجرای نظام ثبت ضروری است. این مقاله درصدد بوده است کلیات نظام ملی ثبت سندروم حاد کرونری را در کشورهای آمریکا، سوئیس، مالزی و ایران ارایه نموده و به مقایسهی آنها، بر پایهی وجوه افتراق و اشتراک بپردازد. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تطبیقی و کاربردی بود که در سالهای 89- 1388 صورت پذیرفت. جامعهی پژوهش شامل نظام ثبت سندروم حاد کرونری در کشورهای آمریکا، سوئیس، مالزی و ایران بود. روش جمعآوری دادهها، مطالعهی کلیهی مستندات مکتوب و برقراری ارتباط با مراکز ثبت دادهها در کشورهای منتخب از طریق ایمیل بوده است. ابزار جمعآوری چک لیستی بود که بر پایهی حداقلهای نظام ثبت، تهیه و روایی آن به تأیید متخصصان رسید. همچنین جداول تطبیقی نیز به کار گرفته شده است. جهت روایی و پایایی تلاش گردیده که از منابع موثق هم چون وب سایتها و فرهنگ لغات معتبر و ... استفاده شود و در ترجمهی متون ضمن بهرهگیری از مشاوره با متخصصان مربوط، رعایت امانت با نظارت اساتید راهنما و مشاور تا حد امکان صورت پذیرفت. یافتهها: در هر سه کشور مورد مطالعه، نظام ثبت ملی برای سندروم حاد کرونری وجود دارد که در آن، مراحل جمعآوری و تحلیل دادهها و توزیع اطلاعات انجام میشود. در کشور ایران، نظام ثبت در سطح ملی وجود ندارد؛ اما برای اولین بار، نظام ثبت این سندروم از سال 1378 در شهر اصفهان طراحی شد و اکنون در حال اجرا میباشد، که در این نظام فقط به جمعآوری دادهها پرداخته میشود. در دو کشور آمریکا و سوئیس این نظام تحت نظارت انجمنهای تخصصی مرتبط با بیماریهای عروق کرونر میباشد، اما در مالزی پایگاه داده زیر نظر وزارت بهداشت این کشور ساختار یافته است. آمریکا از نظر سابقه و از حیث دارا بودن ویژگیها نسبت به سایر نظامهای مورد بررسی در پژوهش ارجحیت دارد. نتیجهگیری: از آن جا که طراحی و اجرای نظامهای ثبت میتواند به تحلیل دادههای مربوط به بیماران کمک کند؛ بنابراین اجرای یک نظام ملی ثبت برای سندروم حاد کرونری با توجه به بار کلان آن در ایران ضروری است. در این نظام باید علاوه بر جمعآوری دادهها به تحلیل آنها نیز پرداخته شود. واژههای کلیدی: سندروم حاد کرونری؛ نظام اطلاعات؛ ثبت.
مقالات پژوهشی
داود خلجی؛ احمد پاپی؛ حسن اشرفیریزی؛ احمد شعبانی؛ اکبر حسنزاده
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی ...
بیشتر
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی محقق ساخته بود. جامعهی مورد مطالعه، شامل 227 طرح پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 89-1380 بود. برای سنجش روایی سیاههی وارسی از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت مشاهدهی مستقیم بود و جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون Chi-Square) و نرمافزار 16SPSS استفاده شد. یافتهها: بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص معادل 100 درصد و کمترین میزان، مربوط به استفاده از افعال معلوم معادل 4/34 درصد است. بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص، شروع چکیده با جملهای مبین موضوع پژوهش، جایگاه چکیده، وجود کلیدواژه هر کدام معادل 100 درصد در سال 1388 و کمترین میزان مربوط به بیان یافتههای پژوهش معادل 7/16 درصد بین سالهای 82-1380 بود. بین میزان رعایت هدف، بیان یافتههای پژوهش، پرهیز از کاربرد اختصارات، علایم و سرواژهها بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود داشت، در حالی که بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رعایت برگرفته شدن کلیدواژه از متن بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده شد، اما بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: به طور کلی، میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بیشتر موارد استاندارد ایزو 214 رعایت گردیده است. میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 در سالهای مختلف یکسان نیست و بین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی و درجهی تحصیلی، تفاوت معنیداری وجود ندارد. واژههای کلیدی: چکیدهها؛ طرح پژوهش؛ دانشگاهها؛ ایزو 214.
مقالات پژوهشی
اکبر حسین زاده؛ احمد شعبانی؛ سید علی سیادت
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: تأکید مدیریت دانش در کتابخانهها، ترویج خلق دانش، روابط نزدیکتر بین کتابخانهها، داخل کتابخانهها و بین کتابخانهها و کاربران آنها با انگیزهی افزایش میزان رضایت کاربران و بهبود خدمات کتابخانه، تقویت شبکههای جهانی و زنده کردن جریان دانش میباشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: تأکید مدیریت دانش در کتابخانهها، ترویج خلق دانش، روابط نزدیکتر بین کتابخانهها، داخل کتابخانهها و بین کتابخانهها و کاربران آنها با انگیزهی افزایش میزان رضایت کاربران و بهبود خدمات کتابخانه، تقویت شبکههای جهانی و زنده کردن جریان دانش میباشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای مرکزی، دانشکدهای و بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مدل Hissig بوده است. مدل Hissig دارای چهار فرایند خلق، ذخیره، نشر و به کارگیری دانش میباشد. روش بررسی: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی پژوهش، تمام کارکنان شاغل در 21 کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی تبریز (59 نفر) در سال 1389 بودند. به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونهگیری عمومی Cochrane استفاده گردید، که تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، مبتنی بر تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بود که از مقیاس پنج درجهای لیکرت استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مجرب تأیید و به منظور پایایی آن ضریب Cronbach’s Alpha با مقدار 949/0 استخراج گردید. دادههای پژوهش با کمک نرمافزار 16SPSS مورد تحلیل قرار گرفت و در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای One-sample t، MANOVA و آزمون تعقیبی Scheffe استفاده شد. همچنین برای ترسیم نمودارها از نرمافزار 16Excel استفاده شد. یافتهها: میزان کاربست مؤلفههای خلق دانش با 06/3 بالاتر از متوسط، ذخیرهی دانش با 56/2 در حد پایینتر از متوسط، نشر دانش با 87/2 در حد بالاتر متوسط و به کارگیری دانش با 12/3 در حد بالاتر از متوسط بود. همچنین نتیجهی آزمون One-sample t بر اساس مدل Hissig نشان داد که میزان کاربست مؤلفههای مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تبریز با میانگین 90/2 در حد بالاتر از متوسط میباشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، میزان کاربست مدیریت دانش در بین کارکنان کتابخانهی مرکزی، دانشگاهی و بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حد بالاتر از متوسط میباشد، اما از بین مؤلفههای مورد بررسی مؤلفهی ذخیرهی دانش در حد پایینتر از متوسط میباشد؛ بنابراین تبیین اهمیت ذخیرهی دانش در بین کارکنان کتابخانهها و استفاده از سیستمهای ذخیرهی دانش ضروری میباشد. واژههای کلیدی: مدیریت دانش؛ کتابخانهها؛ مدل Hissig.
مقالات پژوهشی
علیرضا اسفندیاری مقدم؛ زهره بهاری موفق
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: اطلاع از میزان همپوشانی نتایج بازیابی شده در ابزارهای بازیابی اطلاعات در جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، امری مهم تلقی میگردد و سهم اطلاعات پزشکی- بهداشتی در میان انبوه اطلاعات موجود در وب از جایگاه ویژهای برخوردار است. از اینرو، پژوهش حاضر بر آن بود که میزان همپوشانی نتایج بازیابی شدهی اطلاعات پزشکی از طریق کلیدواژههای ...
بیشتر
مقدمه: اطلاع از میزان همپوشانی نتایج بازیابی شده در ابزارهای بازیابی اطلاعات در جلوگیری از اتلاف وقت کاربران، امری مهم تلقی میگردد و سهم اطلاعات پزشکی- بهداشتی در میان انبوه اطلاعات موجود در وب از جایگاه ویژهای برخوردار است. از اینرو، پژوهش حاضر بر آن بود که میزان همپوشانی نتایج بازیابی شدهی اطلاعات پزشکی از طریق کلیدواژههای تخصصی برگرفته از سرعنوانهای موضوعی پزشکی مش (MESH یا Medical subject headings) را در موتورهای کاوش عمومی وب مورد بررسی قرار دهد. روش بررسی: تحقیق حاضر، کاربردی و از نوع پیمایشی بود که با رویکرد توصیفی- تطبیقی در سال 1389 انجام شد. جامعهی مورد بررسی در این پژوهش را چهار موتور کاوش عمومی وب یعنی Yahoo، Live search، Google و Ask تشکیل دادند. به منظور تعیین میزان همپوشانی نتایج بازیابی شده در این چهار موتور کاوش، ابتدا ده کلیدواژه یا عبارت پزشکی از سرعنوانهای پزشکی به صورت کاملا تصادفی انتخاب گردید و سپس، ده نتیجهی اول هر موتور کاوش به صورت سیاههای، لیست شدند و پس از بررسی، با استفاده از نرمافزار Excel، میزان اشتراکات رکوردهای بازیابی شده در موتورها محاسبه و به عنوان میزان همپوشانی در نظر گرفته شد. برای تعیین همپوشانی نتایج بازیابی شدهی کلیدواژههای تخصصی پزشکی در چهار موتور کاوش، ده کلیدواژه و عبارت مشترک در آنها مورد کاوش قرار گرفتند. سپس، ده نتیجهی اول بازیابی شده در صفحهی نخست موتورهای کاوش، در یک سیاهه، گردآوری و با تطبیق و بررسی نتایج به دست آمده و استفاده از یک معادلهی محقق ساخته، میزان همپوشانی نتایج بازیابی شده محاسبه شد. قابل ذکر است روایی آن بر اساس مشاهدات پژوهشگران، مشورت با برخی استادان صاحبنظر در این حوزه و به ویژه استفاده از متون مرتبط مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با توجه به رویکرد توصیفی- تطبیقی اتخاذ شده در این پژوهش، آمار توصیفی با محوریت یک معادلهی آماری مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: موتورهای کاوش در بازیابی کلیدواژههای پزشکی در نخستین صفحه، 48 درصد نتایج بازیابی شده را در یک موتور بازیابی مینمودند که نیمی از مرتبطترین نتایج را شامل میشد. موتور کاوش Yahoo دارای بیشترین نتیجهای بود که تنها در خود آن بازیابی شده و موتور کاوش Google با کمترین نتیجهی منحصر به خود، از بالاترین میزان همپوشانی با سایر موتورها در نتایج برخوردار بود. میزان همپوشانی نتایج بازیابی شدهی کلیدواژههای پزشکی برگرفته از مش در صفحهی نخست موتورهای کاوش Google، Ask، Live و Yahoo به میزان 11 درصد بود. نتیجهگیری: موتورهای کاوش دارای همپوشانی کمی نسبت به هم بودند. از اینرو به کاربران پیشنهاد میگردد در هنگام کاوش اطلاعات پزشکی در دنیای اینترنت، جستوجوی خود را در چند موتور کاوش پیگیری کنند تا به مدارک مرتبط از میان انبوه منابع موجود در وب، دسترسی یابند. از طرف دیگر، به کاربران توصیه میشود در جستوجوی اطلاعات پزشکی از موتورهای جستوجوی تخصصی نیز استفاده کنند. واژههای کلیدی: اینترنت؛ بازیابی اطلاعات؛ کلیدواژه؛ موتورهای کاوش.
مقالات پژوهشی
شهین مجیری؛ فریبا رخش؛ علیرضا رحیمی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: شاخصهای ارزیابی پایگاههای اطلاعاتی شامل؛ شاخصهای مدیریتی، فنی، محتوایی و جستجو است و ویژگیهای جستجو یکی از مهمترین شاخصهای مذکور میباشد. پژوهش حاضر، ویژگیهای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی پیوسته در وب سایت کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از لحاظ درونداد و برونداد جستجو بر اساس معیارهای بینالمللی ...
بیشتر
مقدمه: شاخصهای ارزیابی پایگاههای اطلاعاتی شامل؛ شاخصهای مدیریتی، فنی، محتوایی و جستجو است و ویژگیهای جستجو یکی از مهمترین شاخصهای مذکور میباشد. پژوهش حاضر، ویژگیهای جستجو در پایگاههای اطلاعاتی پیوسته در وب سایت کتابخانهی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از لحاظ درونداد و برونداد جستجو بر اساس معیارهای بینالمللی را مورد شناسایی قرار داده است. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- پیمایشی بود که در سال 1387 انجام گرفت. جامعهی پژوهش 7 پایگاه اطلاعاتی پیوستهی موجود در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. در این بررسی ویژگیهای جستجو از لحاظ درونداد و برونداد این پایگاهها با استفاده از چک لیست استخراج شده از معیارهای بینالمللی شامل معیار 12-K Maryland، معیار ارزیابی Ovid، ارزیابی DBMS و ابزار ارزیابی Gulliver بررسی شد. روایی چک لیست به تأیید متخصصین رشته رسید و در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار Excel در سطح آمار توصیفی با شاخصهای درصد و فراوانی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: با مقایسهی مطابقت ویژگیهای درونداد جستجو در پایگاههای اطلاعاتی موجود در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با معیارهای بینالمللی، مشخص شد که پایگاه Ovid 100 درصد با معیارهای مورد نظر مطابقت داشت؛ در حالی که پایگاه MD Consult، با 52/51 درصد مطابقت در پایینترین سطح بین پایگاههای مورد مطالعه قرار گرفته است. با مقایسهی مطابقت ویژگیهای برونداد جستجو در پایگاههای اطلاعاتی موجود در وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با معیارهای بینالمللی مشخص شد که پایگاه Ovid 100 درصد با معیارها مطابقت داشته و در بین پایگاههای مطالعه شده بالاترین امتیاز را دارد؛ در حالی که پایگاه MD Consult با90/61 درصد مطابقت در پایینترین سطح بین پایگاههای مورد مطالعه قرار گرفته است. نتیجهگیری: ویژگیهای جستجوی پایگاه اطلاعاتی Ovid 100 درصد با معیارهای بینالمللی مطابقت داشت و پایگاه MD Consult با 33/57 درصد انطباق در پایینترین سطح انطباق با معیارهای بینالمللی قرار دارد. سایر پایگاهها نیز در سطح بالایی قرار دارند که البته میتوان پس از بررسی سایر ویژگیها مانند فنی، مدیریتی و محتوایی این پایگاهها به تصمیمگیری در خصوص اشتراک یا قطع اشتراک آنها پرداخت. واژههای کلیدی: پایگاههای اطلاعاتی واقعی (غیر کتابشناختی)؛ استانداردهای مرجع؛ مطالعات ارزشیابی؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
مقالات پژوهشی
نجمه نیر؛ عبدالرسول جوکار
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فنآوریها میباشد. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانشگرا است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی بین مدیریت دانش با خلاقیت در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز در سال 1389 بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- همبستگی ...
بیشتر
مقدمه: عصر حاضر، عصر تحولات و تغییرات شگرف در فنآوریها میباشد. عصری که ساختار فکری آن آکنده از عمق بخشیدن به اطلاعات و توجه به مشارکت نیروی انسانی خلاق و دانشگرا است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی بین مدیریت دانش با خلاقیت در میان کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر شیراز در سال 1389 بود. روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- همبستگی بود که جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش، 120 کتابدار زن و مرد کتابخانههای دانشگاهی دولتی و آزاد شهر شیراز در سال 1389 بود، که همهی آنان به عنوان نمونهی پژوهش در نظر گرفته شدند؛ لذا به 120 نفر از آنها پرسشنامه داده شد، که 90 نفر (75 درصد) بازگردانده شد. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامهی محقق ساختهی مدیریت دانش و پرسشنامهی خلاقیت Randsip بود. ضرایب پایایی Cronbach's alpha که برای محاسبهی همسانی درونی پرسشنامههای مدیریت دانش و خلاقیت استفاده گردید، به ترتیب برابر با 90/0 و 81/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی Pearson، t-test و آزمون ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین دو متغیر مدیریت دانش و خلاقیت با توجه به ضریب همبستگی 261/0، رابطهی مثبت و معنیداری در سطح 013/0 وجود دارد. از نتایج دیگر آن بود که، بین نمره مؤلفهی «افراد» و «فرهنگ» در مدیریت دانش کتابداران با نمرهی خلاقیت آنان، به ترتیب با ضرایب همبستگی 273/0 و 338/0 ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت، اما بین نمره مؤلفههای «فنآوری» و «فرایند» با نمرهی خلاقیت کتابداران، به ترتیب با ضرایب همبستگی 122/0 و 094/0 ارتباط معنیداری وجود نداشت. نتایج آزمون ANOVA نیز نشان داد که میزان تحصیلات بر مدیریت دانش کتابداران تأثیر معنیدار دارد. در حالی که جنسیت، سابقهی خدمت و میزان تحصیلات تأثیر معنیداری بر خلاقیت کتابداران ندارد. نتیجهگیری: هرچه قدر خلاقیت کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شیراز بالاتر باشد، مدیریت دانش نیز بیشتر میباشد. واژههای کلیدی: خلاقیت؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ کتابداران؛ مدیریت دانش.
مقالات پژوهشی
محمداسماعیل انصاری؛ محمدرضا دلوی؛ نسیبه روزبهانی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: روانشناسان، تیپهای متعددی برای شخصیت افراد پیشنهاد کردهاند که بر اساس آن هر فرد را در یکی از این تیپها قرار میدهند. یکی از این تیپها، مدل شخصیت صبح و بعد از ظهر است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی میزان سرمایهی روانشناختی موجود با مؤلفههایی چون (خوشبینی، تابآوری، امیدواری و خودکارامدی) با استفاده از مدل Fered lutans ...
بیشتر
مقدمه: روانشناسان، تیپهای متعددی برای شخصیت افراد پیشنهاد کردهاند که بر اساس آن هر فرد را در یکی از این تیپها قرار میدهند. یکی از این تیپها، مدل شخصیت صبح و بعد از ظهر است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی میزان سرمایهی روانشناختی موجود با مؤلفههایی چون (خوشبینی، تابآوری، امیدواری و خودکارامدی) با استفاده از مدل Fered lutans در دو بخش دولتی و خصوصی اصفهان بر حسب سبکهای شخصیت صبحی و بعد از ظهری کارکنان بوده و این که آیا رابطه و همبستگی بین دو متغیر سرمایهی روانشناختی و سبک شخصیتی بر روی عملکرد فردی و سازمانی مورد تأیید میباشد یا نه. روش بررسی: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است؛ جامعهی آماری آن شامل 1615 نفر از کارکنان بیمارستانهای دولتی (کاشانی، امام موسی کاظم) و خصوصی (سعدی و بهارستان) اصفهان میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، متناسب با حجم جامعه تعداد 250 نفر از کارکنان در سال 1389 به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از مصاحبه با استفاده از Cronotype munich و دو پرسشنامه استفاده گردیده که پایایی پرسشنامهی استاندارد سرمایهی روانشناختی با ضریب 93 درصد و برای پرسشنامهی شخصیت صبحی و بعد از ظهری 81 درصد بوده و روایی نیز بر اساس نظرات متخصصین مربوط در سطح بالایی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS ، از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای ضریب همبستگی Pearson، t-test و MANOVA) استفاده گردید. یافتهها: بین نمرات شخصیت صبحی با امیدواری، خودکارامدی و خوشبینی رابطهی معنیداری وجود دارد و بین نمرات شخصیت عصری با خودکارامدی، خوشبینی و تابآوری رابطهی معنیداری وجود دارد. در صورتی که بین نمرات شخصیت بعد از ظهری با امیدواری و بین نمرات شخصیت صبحی با تابآوری رابطهی معنیداری یافت نشد. همچنین از نظر کارکنان دارای سبک شخصیت عصری بر حسب ویژگیهای جمعیتشناختی (تأهل) تفاوت معنیداری یافت شد. به عبارت دیگر افراد متأهل بعد از ظهر محور دارای تابآوری بالاتری هستند. نتیجهگیری: سرمایهی روانشناختی رابطهی مثبت معنیداری با سبک شخصیتی دارد. در مجموع کارکنانی با سبک شخصیتی عصری، سرمایهی روانشناختی بیشتری را نسبت به سبک شخصیتی صبحی نشان میدهند. واژههای کلیدی: شخصیت؛ مدل فرد لوتانز؛ بیمارستانها.
مقالات پژوهشی
محمدرضا ملکی؛ بهرام دلگشایی؛ امیراشکان نصیری پور؛ مریم یعقوبی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: رشد روزافزون بیماران مزمنی که به حمایت دایمی نیاز دارند و کارکنانی که روزانه در معرض فشارهای روحی و روانی قرار میگیرند، به بیمارستانهایی نیاز دارد که به برنامهی ارتقای سلامت به عنوان یک خدمت کلیدی و مهم توجه داشته باشند. برنامهی ارتقای سلامت توسط سازمان جهانی بهداشت در دههی 1990عنوان گردید و تا امروز تعداد زیادی از بیمارستانها ...
بیشتر
مقدمه: رشد روزافزون بیماران مزمنی که به حمایت دایمی نیاز دارند و کارکنانی که روزانه در معرض فشارهای روحی و روانی قرار میگیرند، به بیمارستانهایی نیاز دارد که به برنامهی ارتقای سلامت به عنوان یک خدمت کلیدی و مهم توجه داشته باشند. برنامهی ارتقای سلامت توسط سازمان جهانی بهداشت در دههی 1990عنوان گردید و تا امروز تعداد زیادی از بیمارستانها در تمام قارهها و در بسیاری از کشورها برنامهی ارتقای سلامت را پیاده نمودهاند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف مقایسهی برنامههای ارتقای سلامت در بیمارستانهای پایلوت سازمان جهانی بهداشت صورت گرفت. روش بررسی: این مقاله حاصل یک مطالعهی توصیفی- تطبیقی و کاربردی بود که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق مطالعهی کتابخانهای (دیجیتال و چاپی) و گزارش سازمان جهانی بهداشت در خصوص برنامههای بیمارستانهای اروپایی پایلوت در طرح «برنامهی بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت» گردآوری گردید. جامعهی پژوهش شامل 20 بیمارستان اروپایی پایلوت برنامهی بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت در بین سالهای 97-1993 بود. در نهایت، دادههای گردآوری شده، جدولبندی، توصیف و مقایسه شدند. یافتهها: برنامههای ارتقای سلامت در قالب 4 دسته پروژهی اصلی (توجه به ارتقای سلامت در بیمار، کارکنان، بیمارستان و جامعه) انجام شد و برای هر یک از این دسته پروژهها، تعدادی زیر پروژه تعریف گردید. به طور کلی، 149 زیر پروژه در بیمارستانهای مورد مطالعه انجام شد. 100 درصد بیمارستانهای مورد مطالعه در شبکهی بیمارستانهای متعهد به ارتقای سلامت عضویت داشتند. تمام بیمارستانها به جز بیمارستان Prague در پروژهی پایلوت سازمان جهانی بهداشت شرکت نمودند. 31 درصد از بیمارستانها در اجرای برنامهی ارتقای سلامت با سایر سازمانها در ارتباط بودند. 78 درصد بیمارستانها بیشتر از 10 زیر پروژه داشتند و زیر پروژههای مربوط به پروژهی ارتقای سلامت بیمار، از همه بیشتر بود. تمام بیمارستانهای مورد مطالعه، به اطلاعرسانی برنامههای خود با سایر بیمارستانها پرداختند. وجود شاخص ارزیابی برای برنامههای ارتقای سلامت در 75 درصد بیمارستانها لحاظ شده بود. همهی بیمارستانها برای اجرای پروژههای مربوط به ارتقای سلامت، یک ساختار پروژه را تعریف نمودند. نتیجهگیری: سازمان جهانی بهداشت در اجرای برنامهی بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت، انجام یک سری اقدامات (مانند انجام پروژههای ارتقای سلامت، عضویت در شبکهی جهانی ارتقای سلامت، تدوین شاخص ارزیابی برای برنامههای ارتقای سلامت و ...) را در بیمارستانها ضروری دانسته است که در نهایت منجر به بهبود سلامت در بیمار، کارکنان، بیمارستان و جامعه خواهد شد. واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ ارتقای سلامت؛ سازمان جهانی بهداشت.
مقالات پژوهشی
محمدتقی تقویفرد؛ حسام رمضانپور خاکی؛ احد زارع رواسان
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: اهمیت مدیریت دانش به عنوان یکی از سرمایههای اصلی سازمانها، توجه روز افزون صاحبان کسب و کارها و صنایع را به دنبال داشته است. این اهمیت به خصوص طی دو دههی گذشته، سیر بسیار قابل توجهی داشته و در حوزهی سازمانها و نهادهای دولتی نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت این مسأله، هدف تحقیق حاضر مطالعهی مهمترین ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت مدیریت دانش به عنوان یکی از سرمایههای اصلی سازمانها، توجه روز افزون صاحبان کسب و کارها و صنایع را به دنبال داشته است. این اهمیت به خصوص طی دو دههی گذشته، سیر بسیار قابل توجهی داشته و در حوزهی سازمانها و نهادهای دولتی نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است. با توجه به اهمیت این مسأله، هدف تحقیق حاضر مطالعهی مهمترین موضوعات در حوزهی مدیریت بیمارستانی و شناسایی مواردی با اولویت بالاتر جهت مستندسازی دانش و تجارب مربوط در وزارت بهداشت بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی بود. جامعهی آماری تحقیق را استادان دانشگاهی در حوزهی مدیریت پزشکی و مدیریت پرستاری تشکیل دادند که دارای مدرک Mini MBA از وزارت علوم بودند. تعداد اعضای جامعهی آماری در زمان انجام تحقیق که سال 1389 صورت گرفت، عبارت از 45 نفر بود. در تحقیق حاضر، برای تعیین اولویت حوزههای شناسایی شده، از دو روش مصاحبه با خبرگان و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و صوری و پایایی آزمون- بازآزمون، تأیید شد. تحلیل دادههای 30 پرسشنامهی جمعآوریشده با استفاده از آزمون دو جملهای و آزمون رتبهبندی Friedman توسط نرمافزار SPSS صورت پذیرفته است. یافتهها: با مطالعهی گستردهی ادبیات موضوع مدیریت بیمارستانی و مصاحبه با 5 خبره، 70 موضوع مهم مدیریت بیمارستانی استخراج شده و در نهایت 29 موضوع اولویتدار مدیریت بیمارستانی جهت تعیین اهمیت و اولویت آن نهایی شده و در پرسشنامهی خبرگان وارد شد. طبق نتایج آزمون دو جملهای، 26 موضوع از مجموعهی 29 موضوع نهایی دارای اهمیت زیاد یا خیلی زیاد بودند که به معنی بالا بودن اهمیت آنها جهت مستندسازی در سیستم مدیریت دانش بیمارستانی کشور میباشد. در این مقاله، علاوه بر شناسایی مهمترین موضوعات مدیریت بیمارستانی، اولویت و سطح اهمیت هر مورد نیز تعیین شده است. برنامهریزی استراتژیک در سطح بیمارستان، مدیریت کیفیت جامع و مدیریت و رهبری مشارکتی در بیمارستان، به عنوان موضوعات دارای بیشترین اولویت جهت مستندسازی تجارب مدیریت بیمارستانی کشور شناسایی شدند. نتیجهگیری: شناسایی و اولویتبندی موضوعات مهم مدیریت بیمارستانی، به مدیران و مسؤولین کمک میکند تا با توجه به حوزهی گسترده و متنوع مباحث و موضوعات موجود در این حوزه، منابع محدود مالی، زمانی و انسانی خود را جهت مستندسازی موارد ارجح و اولویتدار، تخصیص دهند و بدین ترتیب از خروج دانش عظیمی که همراه با ترک مدیران با سابقهی بیمارستانی از وزارت بهداشت خارج میشود، جلوگیری به عمل آورند. واژههای کلیدی: دانش؛ بیمارستانها؛ مدیریت بیمارستان؛ مدیریت دانش.
مقالات پژوهشی
محمد اسماعیل مطلق؛ سیدداود نصرالهپور شیروانی؛ محمدرضا ملکی؛ شهرام توفیقی؛ محمدجواد کبیر؛ ناهید جعفری
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: در دنیای کسب و کار فعلی، بهرهمندی از فنآوری اطلاعاتی یکی از عوامل مهم توسعه و بهبود عملکرد سازمانها محسوب میشود. این مطالعه با هدف تعیین برخورداری مدیران و کارشناسان مسؤول معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از فنآوری اطلاعاتی و ارتباط آن با عوامل فردی و سازمانی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای کسب و کار فعلی، بهرهمندی از فنآوری اطلاعاتی یکی از عوامل مهم توسعه و بهبود عملکرد سازمانها محسوب میشود. این مطالعه با هدف تعیین برخورداری مدیران و کارشناسان مسؤول معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از فنآوری اطلاعاتی و ارتباط آن با عوامل فردی و سازمانی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی در بهار 1389 انجام گرفت. جامعهی پژوهش، مدیران و کارشناسان مسؤول حوزهی ستادی معاونت بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودند که 13 دانشگاه به صورت طبقهای و تصادفی منظم انتخاب شدند. در دانشگاههای منتخب، کلیهی مدیران و کارشناسان مسؤول در دسترس به عنوان نمونهی پژوهش، به صورت سرشماری مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفتند. پرسشنامهی مورد استفاده شامل متغیرهای فردی و سازمانی بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. در تجزیه و تحلیل یافتهها از آزمونهای Chi-square، Fisher's Exact، Spearman، Krukal Wallis و Mann-Whitney استفاده شد. یافتهها: از بین 293 مدیر و کارشناس مسؤول مورد مطالعه، 288 نفر (3/98 درصد) در اطاق کار خود به کامپیوتر سالم و 281 نفر (97 درصد) به اینترنت دسترسی داشتند که میزان رضایت از سرعت اینترنت 30 درصد در سطح زیاد و 46 درصد در سطح متوسط بوده است. 205 نفر (70 درصد) از سیستم اتوماسیون برخوردار بودند. دسترسی به اینترنت با برخورداری از سیستم اتوماسیون رابطهی معنیدار داشت (045/0 ≥ P). سطح رضایت از سرعت اینترنت فقط با تیپبندی دانشگاهها (013/0 ≥ P)، برخورداری از سیستم اتوماسیون (000/0 ≥ P) و سن افراد (143/0- = R، 015/0 = P) رابطهی معنیدار داشت. 220 نفر (75 درصد) دارای پست الکترونیک فعال بودند. نتیجهگیری: با توجه به کمیت بسیار خوب برخورداری از فنآوری اطلاعاتی، پیشنهاد میگردد برای تقویت و توسعهی کیفی آن، برنامههای مداخلهای طراحی و اجرا شود. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ رایانهها؛ اینترنت؛ دانشگاهها.
مقالات پژوهشی
احمدرضا رئیسی؛ راضیه ستاری
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: در مراقبتهای سلامت، پیشگیری از اشکالات، کارآمدتر از تمرکز بر اقدامات اصلاحی آنها است. تعمیرات اغلب گران قیمت هستند و به پرسنل با تخصص بالا نیازمندند. معاینه و بازرسی منظم و استفاده از سرویسدهی دستی و چک لیست الزامات، به اثر بیشینهی نگهداری و هزینههای کمتر منجر میشود. نظر به اهمیت نیازسنجی الزامات استقرار برنامهی ...
بیشتر
مقدمه: در مراقبتهای سلامت، پیشگیری از اشکالات، کارآمدتر از تمرکز بر اقدامات اصلاحی آنها است. تعمیرات اغلب گران قیمت هستند و به پرسنل با تخصص بالا نیازمندند. معاینه و بازرسی منظم و استفاده از سرویسدهی دستی و چک لیست الزامات، به اثر بیشینهی نگهداری و هزینههای کمتر منجر میشود. نظر به اهمیت نیازسنجی الزامات استقرار برنامهی نگهداری پیشگیرانه در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این مطالعه با هدف بررسی دیدگاههای مدیران بیمارستانی و مهندسان تجهیزات پزشکی واحدهای ستادی و بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد استقرار برنامهی نگهداری پیشگیرانه انجام شد. روش بررسی: مطالعه از نوع کمی، کیفی یا ترکیبی (Mix-method) و به روش پرسشنامهی دلفی در سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل 23 نفر از مهندسان تجهیزات پزشکی و مدیران بیمارستانها و نهادهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. الزامات استقرار با مصاحبه از کارشناسان به چهار دستهی ساختاری، نیروی انسانی، مالی و امکاناتی تقسیم شد و به صورت پرسشنامهی دلفی در آمد و به کارشناسان امر عودت داده شد. در پایان، نظرات متخصصان به صورت پرسشنامهی مدون لیکرت تهیه شد. پایایی این پرسشنامه نیز توسط کارشناسان آمار به روش Cronbach's alpha محاسبه و به میزان 92 درصد تخمین زده شد و بعد از جمعآوری با نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: اولویتبندی الزامات استقرار برنامه از نظر مهندسان تجهیزات پزشکی چنین بود: الف. الزامات ساختاری: ایجاد ساختار سازمانی مناسب مسؤول تعمیرات و نگهداری در بیمارستانها، ب. الزامات نیروی انسانی: اعتقاد راسخ مدیران سطوح مختلف وزارتخانه و بیمارستانها به ضرورت اجرای برنامه، ج. الزامات مالی: اختصاص بودجه برای آموزش پرسنل و مدیران ارشد و کارشناسان تجهیزات پزشکی، د. الزامات امکاناتی: تهیهی چک لیستهای موارد قابل بررسی هر دستگاه و استخراج اطلاعات آن از کاتالوگ مربوط. همچنین اولویتبندی الزامات استقرار برنامه از دیدگاه مدیران مشتمل بر این نکات بود: الف. الزامات ساختاری: فرهنگسازی برای اجرای برنامه در همهی سطوح وزارتخانهای و بیمارستانی، ب. الزامات نیروی انسانی: اعتقاد راسخ مدیران سطوح مختلف وزارتخانه و بیمارستانها به ضرورت اجرای برنامه، ج. الزامات مالی: اختصاص بودجه جهت شناخت نگهداری پیشگیرانه و مطالعات تکمیلی، د. الزامات امکاناتی: طراحی فرمها و مستندات و نسخ مورد نیاز برای ثبت جریان برنامه در بیمارستان. نتیجهگیری: در ابتدا ضرورت ایجاد کادر توانمند مهندسی پزشکی و حضور مهندسان پزشکی در تمام بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه و ایجاد دفتر پیگیری فعالیتهای نگهداری پیشگیرانه ضروری به نظر میرسد. با این وجود، نیاز به یک هماندیشی در میان مدیران و مهندسان احساس میشود تا زوایای مبهم اجرای طرح به خوبی روشن شود. واژههای کلیدی: نیازسنجی؛ نگهداری پیشگیرانه؛ الزامات.
مقاله کوتاه
مهدی علیپور حافظی
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه. دستیابی مستقیم و سریع به اطلاعات از جمله نیازمندیهای اصلی کاربران اطلاعات در دنیای فنآورانه جدید است. امروزه، دیگر کاربران اطلاعات، بهویژه اطلاعات روز پزشکی و سلامت که روزآمدی و دسترسی سریع به محتوای آن جزو ضروریات است، فرصت کافی برای جستجو و دستیابی به اطلاعات ندارند. از این رو، پژوهش حاضر اقدام به تعیین راهکارهایی به ...
بیشتر
مقدمه. دستیابی مستقیم و سریع به اطلاعات از جمله نیازمندیهای اصلی کاربران اطلاعات در دنیای فنآورانه جدید است. امروزه، دیگر کاربران اطلاعات، بهویژه اطلاعات روز پزشکی و سلامت که روزآمدی و دسترسی سریع به محتوای آن جزو ضروریات است، فرصت کافی برای جستجو و دستیابی به اطلاعات ندارند. از این رو، پژوهش حاضر اقدام به تعیین راهکارهایی به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق و مناسب در سریعترین زمان نمود.روش شناسی پژوهش. پژوهش حاضر با استفاده از مطالعه کتابخانهای و تحلیل محتوا اقدام به ارائه راهکاری برای یکپارچه سازی محتوا و خدمات در نرمافزارهای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران نمود. با توجه به وجود حداقل یک کتابخانه مرکزی در هر یک از دانشگاها، تمامی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی ایران زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی[1]، که بر اساس فهرست ارائه شده در وبگاه وزارت مذکور 46 دانشگاه میباشد، جامعه پژوهش حاضر را تشکیل میدهند. برای بررسی، توصیف و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی استفاده شد. برای این منظور از نرمافزار اکسل ماکروسافت استفاده شد.یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مورد مطالعه و نیز نرمافزارهای مورد استفاده برای ذخیره و بازیابی اطلاعات کتابشناختی و نیز در برخی از موارد برای اطلاعات دیجیتال توجهی به مبادله اطلاعات و در نتیجه آن یکپارچهسازی اطلاعات و خدمات خود با سایر کتابخانههای مرکزی ندارند. کتابخانههای مورد بررسی در 71،4 درصد مورد از نرمافزار کتابخانهای پارس آذرخش استفاده میکنند. نرمافزار مذکور از فرمت ابردادهای مارک برای اطلاعات کتابشناختی خود استفاده میکند. همچنین در 86 درصد موارد نرمافزارهای مورد بررسی امکان ارائه خروجیهای ابردادهای استاندارد را دارا هستند.نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان از راهکارهای یکپارچهسازی در کتابخانههای مذکور جهت بهره برداری اقتصادی از اطلاعات موجود استفاده کرد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان اذعان داشت که جهت بهرهبرداری اقتصادی از قابلیتهای دانشی موجود در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید اقدام به یکپارچهسازی محتواهای ابردادهای این مراکز کرد. در این راستا، پیشنهاد میشود که از مدل جستجوی همزمان، تفاهمنامه Z39.50 و استاندارد ایزو 2709 استفاده کرد.[1] http://www.behdasht.gov.ir/index.aspx?siteid=1&siteid=1&pageid=28359
Narrative Review
حمید مقدسی؛ اعظم السادات حسینی؛ فرخنده اسدی؛ مریم جهانبخش
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده ...
بیشتر
پایگاه دادهها در حوزهی سلامت حاوی میزان وسیعی از دادههای بالینی است که کشف ارتباطات و الگوها در آن میتواند به دانش جدید پزشکی بیانجامد. امروزه با توجه به ظهور نظامهای اطلاعات یکپارچه و رشد فنآوری اطلاعات، این مهم بیش از پیش نمایان شده است. داده کاوی از جمله پیشرفتهای فنآوری در راستای مدیریت دادهها است و استفادهی گسترده از سیستمهای اطلاعات و پایگاههای داده، ادغام آن را با شیوههای سنتی به یک الزام تبدیل کرده است. در این مقاله که از نوع مروری میباشد هدف آن است تا به بررسی مفاهیم مرتبط با داده کاوی و کاربرد آن در حوزهی سلامت پرداخته شود. واژههای کلیدی: داده کاوی؛ سلامت؛ دانش.
Systematic Review
محسن مهرآرا؛ حسین امیری
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: در این مقاله از یک مدل رگرسیونی انتقال ملایم پانل برای ارتباط بین مخارج بهداشتی و درامد استفاده میشود. در این رویکرد، تغییر پارامترها در بین کشورها و همچنین تغییر پارامترها در طول زمان به شیوهای پیوسته الگوسازی میشود. لذا این رویکرد برای رفع ناهمگنی بین کشورها و تغییرپذیری ارتباط بین تولید ناخالص داخلی (Gross domestic product یا ...
بیشتر
مقدمه: در این مقاله از یک مدل رگرسیونی انتقال ملایم پانل برای ارتباط بین مخارج بهداشتی و درامد استفاده میشود. در این رویکرد، تغییر پارامترها در بین کشورها و همچنین تغییر پارامترها در طول زمان به شیوهای پیوسته الگوسازی میشود. لذا این رویکرد برای رفع ناهمگنی بین کشورها و تغییرپذیری ارتباط بین تولید ناخالص داخلی (Gross domestic product یا GDP) و مخارج بهداشتی در طول زمان مناسب است. هدف این مقاله این بوده است که آزمون شود آیا مراقبتهای بهداشتی کالایی لوکس است یا خیر؟. روش بررسی: دادهها از مشاهدات سری زمانی و مقطعی شامل 14 کشور خاورمیانه از جمله ایران و برای 17 سال (2006-1990) تشکیل شده است. کل مشاهدات برابر 238 تعیین شد. دادهها از پایگاه سازمان بهداشت جهانی (World health organization یا WHO) و پایگاه شاخصهای توسعهی جهانی (World development indicators یا WDI) (2008) تهیه گردید. همچنین یافتههای تحقیق با استفاده از روش برنامهنویسی در نرمافزار Eviews مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: کشش درامدی برای اکثر کشورها کمتر از یک است. به علاوه ارتباط بین درامد و مخارج بهداشتی تحت تأثیر پیشرفتهای تکنولوژیکی بین کشورها تغییر کرده است. تخمینها نشان داد که کشش درامدی مخارج بهداشتی بین سالهای 2006- 1990 برای تمامی کشورها به طور پایداری افزایش یافته است. نتیجهگیری: تغییرات تکنیکی یکی ازعوامل اساسی و بسیار مهم میباشد که بر روی رشد مخارج بهداشتی در کشورهای خاورمیانه اثر میگذارد. لذا سیاستگذاران حوزهی بهداشت باید افزایش نسبت هزینههای بهداشتی به همراه رشد تکنولوژی را در برنامهریزیهای خود لحاظ کنند. همچنین با توجه به این که کشش هزینههای سلامت نسبت به درامد ثابت نبوده و به سطح تکنولوژی یا امید به زندگی در کشورهای خاورمیانه بستگی دارد، لذا این کشورها از جمله ایران که تغییرات سریعتری را در هرم سنی خود تجربه میکنند باید آمادگی لازم برای افزایش سهم این هزینهها و همچنین توسعهی کمی و کیفی بیمههای درمانی را داشته باشند. واژههای کلیدی: مخارج بهداشتی؛ تولید ناخالص داخلی؛ مدلهای اقتصادسنجی؛ کشورهای خاورمیانه.