مقاله پژوهشی
نیازهای پژوهشی استادان هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

راحله سموعی؛ طیبه طیبانی؛ محسن مصلحی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 951-957

چکیده
  مقدمه: پژوهش یکی از شاخص‌های مهم موفقیت جوامع در حوزه‌های مختلف علمی، تکنولوژی، اقتصادی و ... است. استادان و دانشگاهیان هم از جمله مهم‌ترین گروه‌های دارای رسالت علمی و اجرایی در این زمینه هستند. هدف این مطالعه، تعیین نیازهای پژوهشی استادان هدف پژوهش بوده است. روش بررسی: پژوهش تحلیلی، مقطعی و گذشته‌نگر است که بر روی 119 نفر از ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش اعتماد در خودکارامدی جمعی اعضای هیأت علمی ‌دانشگاه‌های اصفهان، علوم پزشکی و صنعتی اصفهان

سید حمیدرضا شاوران؛ سعید رجایی پور,؛ ایرج کاظمی,؛ بی بی عشرت زمانی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 958-968

چکیده
  م قدمه: دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی آن‌ها مسؤول تربیت دانشجویانی هستند که مسؤولیت‌های اجتماعی موجود در جامعه را بر عهده می‌گیرند. برای تحقق اهداف جامعه و دانشگاه، اعضای هیأت علمی باید به رؤسای خود، همکاران و دانشجویان اعتماد کنند. اعتماد، باور استادان به قابلیت‌های جمعی را در پی خواهد داشت و موجب خودکارامدی جمعی اعضای هیأت ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه‌ی رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت زندگی کاری کارکنان بیمارستان‌های آموزشی- درمانی قزوین

رفعت محبی‌فر؛ حسین صفری؛ حسن جعفری؛ بهمن احدی نژاد؛ مهدیه ترکا

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 969-976

چکیده
  مقدمه: رفتارهای شهروندی، رفتارهایی هستند که به طور مستقیم در سیستم پاداش‌دهی رسمی سازمان ذکر نشده و اغلب نیز به فراموشی سپرده می‌شوند و اغلب نیز داوطلبانه تلقی می‌گردند. اما با این وجود در انجام فعالیت‌های سازمان نقش مؤثری دارند. کیفیت زندگی کاری شاخصی است که می‌تواند از مسایل عمده‌ی کارکنان اطلاعات ارزشمند و سازنده‌ای در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثر ادراک مشتریان از سرمایه‌ی انسانی بر شکل‌گیری تصویر ذهنی آنان از بیمارستان

حبیب‌اله دعایی؛ منیره صالح نیا؛ سمیه احمدزاده جزی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 977-988

چکیده
  م قدمه: تصویر مطلوب در بازار، دارایی پر ارزشی برای سازمان‌ها ‌محسوب می‌شود و عوامل مختلفی بر شکل‌گیری آن تأثیرگذارند. مدیران بیمارستان‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین نیروهای یک جامعه می‌بایست جهت ایجاد تصویری مطلوب از سازمان خود در اذهان مشتریان تلاش نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر ادراک مشتریان از سرمایه‌ی انسانی (به ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی برون‌سپاری خدمات پرستاری در بیمارستان آیت‌اله کاشانی اصفهان

مسعود فردوسی؛ سید محمد احسان فرح آبادی؛ مریم مفید؛ فرزانه رجالیان؛ مریم حقیقت؛ پرناز نقدی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 989-996

چکیده
  م قدمه: ضرورت تمرکز نهاد بیمارستان بر روی فعالیت‌های اصلی امری اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. از طرفی حساسیت مکانیسم پایش و نظارت جهت حفظ و ارتقای سطح کیفی خدمات برون‌سپاری شده مانع از بروز مشکلات جدیدی در این عرصه می‌گردد. بنابراین در این مطالعه به ارزیابی برون‌سپاری خدمات پرستاری از جنبه‌های مختلف پرداخته شده است. روش بررسی: این ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تعهد سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان

سید محمد احسان فرح آباد؛ مرضیه فتاحی؛ مهرزاد آرتنگ؛ اکبر حسن زاده

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 997-1005

چکیده
  مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهم‌ترین وظایف و مسؤولیت‌های مدیریت سازمان محسوب می‌شود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزش‌های رسمی می‌باشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان می‌تواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمان‌های سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ممیزی بالینی ترخیص با رضایت شخصی در بیمارستان دکتر صولتی ارومیه

محمد حسین یارمحمدیان؛ فرخ مجاهد؛ رضا قلی وحیدی؛ کمال قلی پور؛ آزاد شکری؛ وحید راثی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1006-1016

چکیده
  مقدمه: یکی از مشکلاتی که در پی نارضایتی بیماران ایجاد می‌شود، ترخیص بدون توصیه پزشک است که علاوه بر موانعی که در روند درمان بیماری ایجاد می‌کند، بیمارستان‌ها را هم با مشکلات اساسی مواجه می‌کند. هدف این مطالعه، تعیین فاکتورهای ترخیص با رضایت شخصی و انجام مداخلات مناسب و امکان‌‌‌‌‌‌پذیر جهت کاهش آن در بیمارستان مورد مطالعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
فرسودگی شغلی در درمانگران مراکز ترک اعتیاد دارای مجوز و ارتباط آن با ویژگی‌های فردی و شغلی آن‌ها در شهر اصفهان*

طیبه طیبانی؛ آیت اله سهرابی؛ راحله سموعی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1015-1023

چکیده
  م قدمه: با توجه به افزایش مراکز درمان اعتیاد در کشور و اهمیت موضوع بررسی سلامت درمانگران مراکز ترک اعتیاد، به دلیل ارتباط آنان با بیماران دچار آسیب، این مطالعه با هدف تعیین فرسودگی شغلی درمانگران مراکز ترک اعتیاد دارای مجوز شهر اصفهان در رابطه با ویژگی‌های فردی و شغلی آن‌ها انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه‌‌ی تناسب فرد- سازمان با رضایت شغلی مدیران پرستاری بیمارستان‌های منتخب آموزشی شهر اصفهان

احمد رضا رئیسی؛ سوسن بهرامی؛ سمیه صفدری؛ سمیه شفیعی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1024-1031

چکیده
  نیروی انسانی در هر سازمان جزء مهم‌ترین منابع سازمان به  بیشتر

مقاله پژوهشی
قابلیت‌های گردشگری دندانپزشکی اصفهان

علیرضا جباری؛ فرزانه محمودی میمند؛ فاطمه نظام دوست؛ زهرا آقا رحیمی؛ لیلا شجاعی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1032-1038

چکیده
  مقدمه: در سال‌های اخیر، گردشگری دندانپزشکی روند رو به رشدی را طی می‌کند. منظور از گردشگری دندانپزشکی به عنوان شاخه‌ی گردشگری پزشکی، سفر افراد به خارج از کشور خود جهت دریافت خدمات دندانپزشکی است که به طور معمول در کشور خود هزینه‌ی بالاتری دارد. این پژوهش، به منظور شناسایی قابلیت‌های شهر اصفهان در حوزه‌ی گردشگری دندانپزشکی انجام ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی محیط داخلی سازمان از دیدگاه جامعه‌ی پرستاری شاغل در بیمارستان‌های منتخب شهر اصفهان

لیدا شمس؛ گلرخ عتیقه چیان؛ سید محمد احسان فرح آبادی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1039-1046

چکیده
  م قدمه: از آن‌جایی که پرسنل پرستاری بیشترین درصد از کارکنان بیمارستانی را به خود اختصاص می‌دهند و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی- درمانی تا حد زیادی متأثر از عملکرد کادر پرستاری است، بنابراین ارزیابی محیط داخلی سازمان از دیدگاه این افراد می‌تواند تا حد زیادی مبین نقاط قابل بهبود و قوت بیمارستان‌ها باشد. مطالعه‌ی حاضر با هدف تبیین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
عوامل مؤثر بر بهره‌وری کارکنان بر اساس مدل Achieve(مطالعه موردی: کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان)

اکبر اعتباریان؛ کریم آذربایجانی؛ سعید صالحی زاده؛ امیرحسین هنرمند

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1047-1057

چکیده
  مقدمه: بازدهی و ارتقای عملکرد نیروی انسانی در سازمان‌ها به عنوان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه و منبع آن سازمان، اثری به مراتب بیش از سایر عوامل در موفقیت و بهره‌وری خواهد داشت. هدف این تحقیق، شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای عملکرد کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان با استفاده از مدل Achieve از نظر کارکنان بود که بر مبنای آن، میزان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه‌ی بین سرمایه‌ی اجتماعی با سطح بهداشت روانی

محمود کیوان‌آرا؛ ناهید توکلی؛ راحله سموعی؛ فاطمه توکلی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1058-1065

چکیده
  مقدمه: تمرکز بر مقوله‌ی سرمایه‌ی اجتماعی در سال‌های اخیر مبتنی بر تأثیر آن در افزایش و تولید سرمایه‌های انسانی و همچنین بالا بردن سطح سلامت عمومی جامعه بوده است. سرمایه‌ی اجتماعی به عنوان عاملی برای موفقیت در برنامه‌های رفاه اجتماعی و سلامت عمومی مورد بحث می‌باشد و به همین دلیل امروزه در بررسی و تدوین شاخص‌های اجتماعی و شاخص‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارزیابی وضعیت ایمنی اتاق عمل بیمارستان شهید بهشتی بر اساس استانداردهای بیمارستان دوستدار ایمنی

محبوبه جانقربانی؛ احمدرضا رئیسی؛ ساناز دهقانی؛ عارفه موسوی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1066-1072

چکیده
  مقدمه: ایمنی بیمار دغدغه‌ای جهانی در تمامی عرصه‌های خدمات سلامت است. مراقبت و خدمات غیر ایمن علاوه بر تحمیل رنج به انسان‌ها، هزینه‌های اقتصادی سنگینی نیز به بار می‌آورد. با توجه به حساسیت ویژه‌ی ایمنی بیمار در اتاق عمل، هدف این پژوهش، ارزیابی وضعیت ایمنی بیمار در اتاق عمل بود. روش بررسی: پژوهش حاضر، کاربردی از نوع توصیفی- ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تعیین رابطه‌ی بین دسترسی به زیرسامانه‌ی مدیریت اطلاعات درمانی بیماران با خدمت‌رسانی ناب ادراک شده به منظور ارایه‌ی یک مدل مناسب

محمد حسین یارمحمدیان؛ فرهاد شفیع پور مطلق

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1073-1080

چکیده
  مقدمه: منظور از خدمت‌رسانی ناب ادراک شده، آن دسته از خدمات درمانی است که نیازهای بیماران را به لحاظ اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه‌ی پذیرش و سرویس‌دهی درمانی بیمارستان و مراکز خدمات درمانی تکاپو می‌کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه‌ی بین دسترسی به زیرسامانه‌ی مدیریت اطلاعات درمانی بیماران با خدمت‌رسانی ناب ادراک شده به منظور ارایه‌ی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
دیدگاه مدیران سلامت اصفهان از اصول فلسفی مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتی

اسداله شمس؛ مژگان مصدق؛ سعید افروغ؛ الهام اسدی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1081-1086

چکیده
  مقدمه: امروزه بیش از هر زمان دیگر فراموش کرده‌ایم که حل دشواری‌های بهداشتی بستگی به آن دارد که خود مردم چه کاری را باید برای خودشان انجام دهند. وظیفه‌ی خطیر خدمات بهداشتی هوشمندانه از جمله نظام مراقبت‌های اولیه‌ی بهداشتی (Primary health care یا PHC)، کمک به سلامتی مردم با تأکید بر پیشگیری، در مقابل خدمات پزشکی با هزینه‌های کمرشکن، وابستگی‌آور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طرح جا و مکان در بازسازی بخش اورژانس بیمارستان شریعتی اصفهان

مسعود فردوسی؛ مرضیه فتاحی؛ سمانه جعفری

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1087-1103

چکیده
  مقدمه: مطالعات طرح جا و مکان جهت پاسخ‌گویی بهتر به نیازها و افزایش کارایی فضاهای فیزیکی بیمارستان انجام می‌شود. از این رو، هدف عمده‌ی این پژوهش، اصلاح فرایندهای گردش کار بخش اورژانس از طریق مطالعه‌ی طرح جا و مکان در روند بازسازی بخش اورژانس بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های استان در سال 1390 ...  بیشتر

مقاله مروری نقلی
عدالت در شاخص‌های مالی سلامت ایران در فاصله‌ی اجرای برنامه‌های سوم و چهارم توسعه

سعید کریمی؛ نجمه بهمن زیاری

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1113-1122

چکیده
  سلامت یک پروسه‌ی چند محوری و در عین حال بسیار مهم است، از یک سو عوامل بسیاری در ایجاد و تداوم آن نقش دارد و حاصل مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی یک جامعه است و از طرف دیگر تأثیر قابل توجهی بر سایر بخش‌های جامعه دارد. آن چه در ارایه‌ی خدمات سلامت اهمیت بسیار دارد، مسأله‌ی عدالت است. در این مقاله سعی شد تا با بررسی آمار موجود، عادلانه ...  بیشتر

مقاله مروری نقلی
تجارت خدمات سلامت در آسیا؛ مهاجرت متخصصین سلامت: چالش‌ها و فرصت‌ها

علیرضا جباری؛ رجاء مردانی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1104-1112

چکیده
  امروزه تجارت خدمات سلامت به سرعت در حال رشد است و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات این روند را آسان‌تر می‌سازد. خدمات سلامت طبق موافقت‌نامه‌ی عمومی تجارت خدمات (GATS یا General agreement on trade in services)، از طریق چهار حالت معامله می‌شوند. مهاجرت متخصصین سلامت یکی از اشکال تجارت خدمات سلامت است که به دلیل تغییرات دموگرافیک، سالمندی جمعیت و افزایش هزینه‌های ...  بیشتر

مقاله مروری نقلی
آشنایی با رویکرد مدیریت فرایند کسب و کار در سازمان‌های بهداشتی و درمانی

محمدحسین یارمحمدیان؛ حسین ابراهیمی‌پور؛ فرزانه دوستی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1123-1131

چکیده
  تغییرات روزافزون محیط و پیشرفت سریع تکنولوژی، تطابق سازمان‌های بهداشتی و درمانی را در جهت ایجاد تغییرات مناسب، الزامی ساخته است. در قلمرویی مانند بهداشت و درمان، تیم درمان ملزم به تبعیت از قوانین و دستورالعمل‌های زیادی هستند که این امر منجر به کاهش آزادی عمل، نداشتن قدرت و اختیار کافی برای سازمان‌دهی مجدد فرایندها و حذف فعالیت‌های ...  بیشتر

مقاله مروری نقلی
نگاهی بر عملکرد پزشک خانواده روستایی در ایران

علیرضا جباری؛ غلامرضا شریفی‌راد؛ آزاد شکری؛ نجمه بهمن زیاری؛ آیان کردی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1132-1145

چکیده
  هدف نهایی نظام ارایه‌ی خدمات بهداشتی و درمانی هر کشوری، ارتقای سطح سلامت آحاد مردم می‌باشد. عدم پاسخگویی به نیازها و انتظارات سلامتی در چند دهه‌ی اخیر، اجرای برنامه‌های اصلاحی را ایجاب می‌کند. پزشک خانواده‌ی روستایی از جمله این اصلاحات در نظام سلامت ایران است که از سال 1384 به اجرا درآمد. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد برنامه‌ی ...  بیشتر

مقاله مروری نقلی
بهره‌مندی از خدمات تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی در بیماران تحت پوشش بیمه‌ی خدمات درمانی اصفهان

سعید کریمی؛ فاطمه رضایی؛ آیان کردی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1146-1151

چکیده
  م قدمه: استفاده از خدمات تشخیصی پرهزینه با تکنولوژی سطح بالا در دهه‌ی گذشته افزایش یافته است. تحقیقات انجام شده دلایل متعددی را با توجه به سیستم بهداشتی وکشوری که آن مطالعات در آن انجام شده است، گزارش کرده‌اند، از جمله مسن شدن جمعیت، پیشرفت در تکنولوژی‌های تشخیصی که منجر به کاربرد بیشتر خدمات تشخیصی در عرصه‌های بالینی می‌شود، ...  بیشتر

مقاله مروری نقلی
آگاهی پرستاران از آیین‌نامه‌های رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های وابسته به علوم پزشکی

فرانک شفیعی؛ فرزانه فرهادیه؛ سید علی طاهری؛ راحله سموعی؛ ارسلان پیراسته

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1152-1157

چکیده
  مقدمه: با گسترش نقش حرفه‌ای پرستاران، این گروه از کادر درمانی از جنبه‌های قانونی و اخلاقی، مسؤول تمام جوانب مراقبت‌های بهداشتی هستند، از این رو باید پاسخ‌گوی اعمال خود باشند و قانون را به عنوان عنصر اصلی کار خود بشناسند. در این مطالعه سعی شده است تا میزان آگاهی پرسنل پرستاری نسبت به آیین‌نامه‌های رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای ...  بیشتر

مقاله مروری نقلی
الگوی آمیخته‌ی بازاریابی خدمات درمانی در بیمارستان‌های دولتی ایران

امیر اشکان نصیری پور؛ پوران رئیسی؛ محمدرضا ملکی؛ محمدجواد اکبریان بافقی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، صفحه 1158-1168

چکیده
  مقدمه: پرداختن به آمیخته‌ی بازاریابی در بیمارستان‌ها و سازمان‌های ارایه دهنده‌ی خدمات درمانی در عصر حاضر جهت رفع نیازهای درمانی واقعی، داشتن سهم بیشتر بازار، مشتری، درامد و افزایش کارایی و اثربخشی این مراکز ضروری می‌باشد. هدف از این مقاله، ارایه‌ی الگوی آمیخته‌ی بازاریابی در خدمات درمانی، جهت بیمارستان‌های دولتی ایران بود. روش ...  بیشتر

ارایه‌ی الگوی ارزیابی عملکرد برای بیمارستان‌های تأمین اجتماعی ایران با رویکرد کارت امتیاز متوازن

امیر اشکان نصیری پور؛ محمد علی افشار کاظمی؛ احمدرضا ایزدی

دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391

چکیده
  مقدمه: کارت امتیاز متوازن یکی از الگوهای موفق و پرکاربرد در زمینه‌ی ارزیابی عملکرد در سازمان‌های بهداشتی و درمانی، به خصوص بیمارستان‌ها می‌باشد. این الگو یک چارچوب مفهومی جهت تدوین مجموعه‌ای از شاخص‌های عملکرد در راستای استراتژی سازمان می‌باشد. این پژوهش با هدف ارایه‌ی الگوی ارزیابی عملکرد بیمارستان‌های تأمین اجتماعی ایران ...  بیشتر