نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سیاست گذاری و بلایا و اورژانس، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری سیاست گذاری و بلایا و اورژانس، دانشکده مدیریت بهداشت و علوم اطلاعات، دانشگاه تهران گروه علوم پزشکی، تهران، ایران

3 مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت بهداشت و انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان علوم، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ایمیل: e.farahabadi@gmail.com

چکیده

م
قدمه: از آن‌جایی که پرسنل پرستاری بیشترین درصد از کارکنان بیمارستانی را به خود اختصاص می‌دهند و کیفیت مراقبت‌های بهداشتی- درمانی تا حد زیادی متأثر از عملکرد کادر پرستاری است، بنابراین ارزیابی محیط داخلی سازمان از دیدگاه این افراد می‌تواند تا حد زیادی مبین نقاط قابل بهبود و قوت بیمارستان‌ها باشد. مطالعه‌ی حاضر با هدف تبیین نگاه جامعه‌ی پرستاری شاغل از وضعیت مؤلفه‌های محیط داخلی سازمان صورت پذیرفته است.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی است، که به صورت مقطعی در بیمارستان‌های منتخب آموزشی، غیر آموزشی و خصوصی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تابستان 1389 انجام شده است. نمونه‌گیری شامل روش خوشه‌ای (انتخاب بیمارستان‌ها) و در داخل خوشه‌ها نمونه‌گیری به صورت تخصیص به نسبت صورت پذیرفته است. تعداد آزمودنی‌های مورد نظر به روش تصادفی ساده انتخاب شد‌ند. معیار ورود به نمونه، پرستارانی بودند که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد باشند. بر این اساس تعداد نمونه‌ی پژوهش 384 محاسبه گردید. اطلاعات با استفاده از پرسش‌نامه‌ی استاندارد مدل 6 بعدی وایزبورد (با پایایی 7/89 = α) گردآوری شد. امتیاز 20 در این پرسش‌نامه، امتیاز خنثی بود، امتیاز کمتر از 20 نشان ‌دهنده‌ی قوت و امتیاز بیشتر از 20 نشان‌ ‌دهنده‌ی ضعف بیمارستان در متغیر مورد مطالعه بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 15 و آزمون‌های آماری نظیر میانگین و انحراف معیار، آنالیز واریانس یک‌طرفه، t و همبستگی Pearson تجزیه و تحلیل شده‌اند.
یافته‌ها: بررسی وضعیت متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش که شامل هدف‌گذاری، ساختار سازمانی، رهبری، ارتباطات، مکانیسم پاداش، هماهنگی و نگرش به تغییر می‌باشند، حاکی از ضعف کلیه‌ی بیمارستان‌های مورد مطالعه در بعد مکانیسم پاداش (بیمارستان آموزشی: 62/22، بیمارستان غیر آموزشی: 01/24، بیمارستان خصوصی: 42/25) می‌باشد. همچنین ساختار سازمانی از موارد ضعف بیمارستان‌های غیر آموزشی (09/21) و نقطه‌ی قوت در سایر گروه‌های مورد مطالعه (بیمارستان آموزشی: 88/19، بیمارستان خصوصی: 93/19) می‌باشد.
نتیجه‌گیری: ضرورت نگاه سیستماتیک در طراحی و تدوین مکانیسم پاداش عادلانه با حضور نمایندگان کارکنان از اقداماتی است که می‌تواند در بهبود وضعیت فعلی بیمارستان‌های مورد مطالعه تأثیر بسزایی داشته و دستیابی سازمان به اهداف از پیش تعیین شده‌اش را تسهیل نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Assessing the Internal Environment of Organization from the Perspective of Nursing Community in Selected Hospitals of Isfahan, Iran*

نویسندگان [English]

  • Lida Shams 1
  • Golrokh Atighechian 2
  • Sayed Mohammad Ehsan Farahabadi 3

1 PhD Student, Policy and Disaster and Emergency, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

2 PhD Student, Policy and Disaster and Emergency, School of Health Management and Information Sciences, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

3 Health Services Administration, School of Health Management and Medical Informatics, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran (Corresponding Author) Email: e.farahabadi@gmail.com

چکیده [English]

Introduction: Due to the fact that nurses constitute the highest percentage of hospital staff and quality of
health care is largely influenced by their performance, evaluation of the internal environment from their
perspective can greatly indicate the improvement and the strength points of the hospital. This study aimed
to clarify nurses’ view regarding the status of the internal environment component.
Methods: A quantitative-analytical study was carried out in educational, non-educational and private
selected hospitals of Isfahan University of Medical Sciences, Iran in 2010. The sampling method was
clustering method and inside the cluster, it was done proportionally. Finally, nurses were selected
randomly. Inclusion criteria were being nurse with bachelor and master degrees. On this basis, the number
of sample was estimated equal to 384. Data were collected using standard questionnaire (Wiseboard
Six-Dimension Box Model) with Cronbach's alpha of 89.7. Data were analyzed using statistical tests such
as Pearson correlation, independent t-test and analysis of variance (ANOVA).
Results: Considering the factors included in this study i.e. “purposes”, “structure”, “helpful mechanisms”
“relationships”, “leadership”, “reward mechanism”, the weakness of all the hospitals in the reward
mechanism was revealed (educational hospitals = 22.6, non-educational hospitals = 24.0, private
hospitals = 25.4). The organizational structure was the weakness of non-educational hospitals and also
able to improve in the other studied groups (educational hospitals = 19.88, private hospitals = 19.93).
Conclusion: Systematic approach at the design and development of a fair compensation mechanism with
representatives of staff can have a significant impact on improvement of the current situation of studied
hospitals and also facilitates organization to achieve its goals

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • Internal Environment of Organization
  • Weisbord Model
  • Nurses
1. Vatankhah S, Bahrami MA. An assessment on internal teaching-curative hospital environment according Wise
board's six-dimensions Model (Shiraz City, 2006). J Health Adm 2007; 10(30): 7-14. [In Persian].
2. Ansary M, Rahimi AR, Yarmohamadian MH, Yaghobb M. SWOT Analysis in School of Management and Medical
Information Science, Isfahan University of Medical Sciences. J Health Adm 2009; 12(36): 33-8. [In Persian].
3. Parsa Yekta Z, Salmani Barough N, Monjamed Z, Farzianpour F, Eshraghian MR. Internal Assessment of Nursing &
Midwifery Facualty of Tehran University of Medical Sciences. HAYAT 2005; 11(1-2): 71-8. [In Persian].
4. Bazargan A. Education Evaluation. 1st ed. Tehran, Iran: SAMT Publication; 2000. p. 1-39. [In Persian].
5. Ghane Pour M, Kavari S, Pour- Mohammadi B, Homami S. Internal evaluation of public health department of
Semnan University of Medical Sciences. Koomesh 2010; 12(2): 104-11. [In Persian].
6. Mathison S. Encyclopedia of Evaluation. London, UK: SAGE; 2004.
7. Lok P, Crawford J. The application of a diagnostic model and surveys in organizational development. Journal of
Managerial Psychology 2000; 15(2): 108-24.                                                                                                                              8. Moghimi M. Management & Organization, Research approach. 1st ed. Tehran, Iran: Termeh Publication; 2002. p.
210-13. [In Persian].
9. Habibipour B, Vanaki Z, Hadjizadeh E. The Effect of Implementing "Goal Setting Theory" By Nurse Managers
on Staff Nurses' Job Motivation. Iran J Nurs 2009; 22(57): 67-76. [In Persian].
10.Moghaddasi H, Sheikhtaheri A. Organizational structure of the health information management departments in
hospitals: a new model for Iran. Payesh 2008; 7(2): 129-40. [In Persian].
11. Lin BY, Hsu CP, Juan CW, Lin CC, Lin HJ, Chen JC. The role of leader behaviors in hospital-based emergency
departments' unit performance and employee work satisfaction. Soc Sci Med 2011; 72(2): 238-46.
12.Vanaki Z, Memareian R, Katibian M. The Effect of Nursing care organization on Nurses & Patient Satisfaction.
Kowsar Journal 2002; 7(21). [In Persian].
13.Nasiripour AA, Raeisi P, Hedayati SP. The Relationship between Organizational Cultures and Employees
Productivity. J Health Adm 2009; 12(35): 17-24. [In Persian].
14.Vaezi R, Sabzikaran E. Survey on relation between organizational Structure & Empowerment of Staff.
Transformation Managemet Journal 2010; 2(3): 153-78. [In Persian].
15. Sabonchi R, Hadavi F, Mozafari AA. Survey on Organizational Structure of Body Training of Country. Physical
& Sport Sciences 2009; 7(13): 137-44. [In Persian].
16.Nekouie Moghadam M, Beheshti M, Saljughi Z. Determining correlation between management styles and
administrators' duties in Kerman University of Medical Sciences. J Health Adm 2007; 10(29): 37-44.
[In Persian].
17.Heidari S, Samen B, Faghri J, Amini M. Job satisfaction among the staff in Al-Zahra training hospita. Health Inf
Manage 2005; 2(2): 31-7. [In Persian].
18.Habicht J. Estonian health system SWOT analysis. 1st ed. Geneva, Switzerland: WHO; 2006.
19. Zaimi M, Vanaki Z, Hajizadeh E. Survey on Relationship between Leadership Styles of Nursing Manager &
Capability of Nurses. Teb va Tazkiyeh 2004; 13(4): 34-46. [In Persian].
20.Abolfathi Y, Shahamat Sh. Impact of Education of Leadership skill on Knowledge & Professional Performance
of Managers of Nursing Services in Boushehr University of Medical Sciences Hospital. J Ilam Univ Med Sci
2003; 11(40-41): 8-12. [In Persian].
21.Robinz E. Organization Theory. Trans. Alvani M, Danaiefard H. 2nd ed. Tehran, Iran: Safara-Eshraghi
Publication; 2004. p. 23-32. [In Persian].
22.Ahmadiyan YN, Ghofranipour F, Emadzadeh A, Kazemnejad A. A survey on the effects of interpersonal
communication skills education of family health workers on the satisfaction level of their clients in Mashhad City
Health Centers. Journal of Medical Science: Pathobioligy 2004; 7(3-4): 11-8. [In Persian].
23. Emadzadeh A, Yavari M, Ebrahimzade S, Ahmadian N. Investigation on Communication skills of Dentist
Assistants of Mashhad University of Medical Sciences. J Dentistry of Mashhad 2004; 28(1-2): 69-76.
[In Persian].
24.Mohammadi SH, Hagigi S. The association between nurses communication skills and nurse-physician
relationship and collaboration. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2008; 6(4): 188-96. [In Persian].
25. Zahedi M, Palahang H, Ghaffari M. Job satisfaction survey of health workers in the province of Chahar Mahal
and Bakhtiari in 1998-1999. J Shahrekord Univ Med Sci 2000; 2(1): 27-33. [In Persian].
26.Hooshmand Babadi A, Seif H, Nikbakht Nasrabadi A. The reasons for nurses' quitting their job in a ten year
period from 1989-1999. Teb va Tazkieh 2004; 13(4): 10-20. [In Persian].
27. SWOT Analysis [Online]. 2011 [cited 2011 Jan 16]; Available from: URL: www.teacher.com.lession.lession-
SWOT.htm/
28. Tabibi SJ, Maleki M. Strategic Planning. Systems Management Development Center. 1st ed. Tehran, Iran:
Ministry of Health Publication; 2003. p. 129-33. [In Persian].
29.Gittell JH, Fairfield KM, Bierbaum B, Head W, Jackson R, Kelly M, et al. Impact of relational coordination on
quality of care, postoperative pain and functioning, and length of stay: a nine-hospital study of surgical patients.
Med Care 2000; 38(8): 807-19.
30.Moghadam AR, Rahman Seresht H. Roles of Intellectual Model in Organizational Change Process. Management
Knowledge Journal 2007; 20(78): 3-24. [In Persian