نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
3 پزشک عمومی، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4 کارشناس، حسابداری، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
چکیده
مقدمه: یکی از رویکردهای مؤثر در ارتقای سلامت عمومی، مراقبتهای بهداشتی اولیه میباشد و ارایه مراقبتهای مطلوب مستلزم تأمین منابع مختلف از جمله منابع مالی است که کسورات درامدهای اختصاصی مراکز بهداشتی- درمانی یکی از مسایل قابل توجه در این حوزه به شمار میرود. از اینرو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی موارد بروز کسورات درامدهای اختصاصی مراکز بهداشتی- درمانی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی در استان آذربایجان شرقی و در سال 1393 انجام شد. نمونهگیری به صورت مبتنی بر هدف بود و برای جمعآوری دادهها از روش بحث گروهی متمرکز و مصاحبه استفاده شد. بحث گروهی و مصاحبهها بر اساس راهنمای تهیه شده توسط محققان تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. روایی راهنما توسط متخصصان کیفی مورد تأیید قرار گرفت و دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: بر اساس تجارب و دیدگاه شرکت کنندگان، دو درونمایه با عنوان «کسورات نقدی و غیر نقدی» استخراج گردید. کسورات نقدی شامل «کسورات مربوط به تخفیفات، کسورات مربوط به واریز درامدهای نقدی از مراکز بهداشتی و کسورات ناشی از ثبت» بود و کسورات غیر نقدی نیز در قالب سه زیرطبقه «کسورات مربوط به ارسال مستندات،کسورات بیمهای و کسورات سرانهای» مورد بررسی قرار گرفت. نتیجهگیری: کسورات مراکز بهداشتی در درامدهای نقدی و غیر نقدی و همچنین، در همه مراحل تبدیل خدمت به درامد صورت میگیرد و مستلزم توجه ویژه و انجام اقداماتی جهت کاهش آن میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying the Bottlenecks on the Fractions of Dedicated Revenues of Health Centers in East Azerbaijan Province, Iran
نویسندگان [English]
- Jafar Sadegh Tabrizi 1
- Saeideh Alidoost 2
- Hossein Mashhadi-Abdolahi 3
- Mostafa Farshi-Khorsand 4
1 Associate Professor, Health Services Management, Health Services Management Research Center AND Department of Health Services Management, School of Health Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
2 MSc Student, Health Services Management, Department of Health Services Management, School of Health Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
3 General Practitioner, Health Services Management Research Center, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
4 BSc, Accounting, Deputy of Health, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
چکیده [English]
Introduction: Primary health care is an effective approach to improving public health. Providing optimal care requires supplication of various resources including financial resources. Thus, fraction of revenues of health care centers is one of the main problems in the domain of financial resources management. Therefore, the present study was carried out to identify the bottlenecks on dedicated revenues fractions in health centers. Methods: This qualitative phenomenological study was carried out in East Azerbaijan Province of Iran in 2014. Purposeful sampling method was used for the selection of participants. Focus group discussion and semi-structured interviews were used for data collection. Data collection was carried out based on prepared guidelines and continued until data saturation. The validity of the guidelines was approved by qualitative experts. Data were analyzed using content analysis method. Results: Based on the experiences and perspectives of participants, two main themes were extracted including cash fractions and none-cash fractions. Cash fractions consisted of three sub-themes of discounts fractions, fractions related to deposit of cash revenues by health centers, and registration fractions. None-cash fractions included fractions related to sending documents, fractions in the insurers' reimbursement, and fractions per capita. Conclusion: Fraction of dedicated revenues of health centers occurred in all cash and none-cash revenues and also in all stages of conversion of service into revenue. Therefore, special attention and efforts are required in order to reduce these fractions.
کلیدواژهها [English]
- Health Centers
- Income
- Fractions