ایندکس
ایندکس مجله
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395
چکیده
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
بیشتر
لطفا برای دانلود ایندکس این شماره کلیک نمایید.
مقاله پژوهشی
محترم نعمت الهی؛ حسین منعم؛ علی گراوند
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 65-70
چکیده
مقدمه: برای موفقیت در اجرای سیستمهای جدید اطلاعاتی در نظام سلامت به ویژه مدارک پزشکی الکترونیکی، شناخت عوامل مؤثر بر پذیرش آن از دیدگاه کاربران و به ویژه مدیران امر مهمی محسوب میگردد. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش مدارک پزشکی الکترونیکی با استفاده از مدل پذیرش فنآوری بود. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از ...
بیشتر
مقدمه: برای موفقیت در اجرای سیستمهای جدید اطلاعاتی در نظام سلامت به ویژه مدارک پزشکی الکترونیکی، شناخت عوامل مؤثر بر پذیرش آن از دیدگاه کاربران و به ویژه مدیران امر مهمی محسوب میگردد. هدف از انجام مطالعه حاضر، تعیین عوامل مؤثر بر پذیرش مدارک پزشکی الکترونیکی با استفاده از مدل پذیرش فنآوری بود. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1393 انجام گرفت. جامعه پژوهش را 235 نفر از مدیران ارشد و میانی بیمارستانهای آموزشی شیراز تشکیل دادند که بدون نمونهگیری و به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد مدل TAM (Technology acceptance model) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری رگرسیون، Independent t و ANOVA در نرمافزار SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: رابطه مثبت و مستقیمی بین نگرش به آسانی با نگرش به استفاده وجود داشت (46/0 = r، 05/0 > P). همچنین، بین نگرش به سودمندی و نگرش به استفاده رابطه مثبت و مستقیمی مشاهده شد (42/0 = r، 05/0 > P). رابطه بین نگرش به استفاده و استفاده واقعی، مثبت و مستقیم بود (36/0 = r، 05/0 > P). نتیجهگیری: میتوان در ارزیابیها و برنامهریزیها با در نظر گرفتن عوامل نگرش به سودمندی و آسانی استفاده که بر نگرش به استفاده مؤثر هستند، میزان پذیرش سیستم مدارک پزشکی الکترونیکی در میان مدیران ارشد و میانی بیمارستانی را ارتقا داد.
مقاله پژوهشی
لیلا احمدیان؛ صدریه حاج اسمعیل گوهری؛ رضا خواجویی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 71-77
چکیده
مقدمه: مطالعات متعددی سیستمهای اطلاعات سلامت را ارزیابی نموده، اما اغلب مطالعات از قالب استانداردی برای گزارش یافتهها استفاده نکردهاند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین میزان مطابقت مقالات ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت به چاپ رسیده در مجلات فارسی با دستورالعمل گزارش مطالعات ارزیابی انفورماتیک سلامت (Statement on Reporting of Evaluation Studies ...
بیشتر
مقدمه: مطالعات متعددی سیستمهای اطلاعات سلامت را ارزیابی نموده، اما اغلب مطالعات از قالب استانداردی برای گزارش یافتهها استفاده نکردهاند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین میزان مطابقت مقالات ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت به چاپ رسیده در مجلات فارسی با دستورالعمل گزارش مطالعات ارزیابی انفورماتیک سلامت (Statement on Reporting of Evaluation Studies in Health Informatics یا STARE-HI) بود. روش بررسی: در مطالعه مروری حاضر، مقالات مرتبط با ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت توسط یک چکلیست، با 51 اصل دستورالعمل STARE-HI مطابقت داده شد. این مقالات با استفاده از ترکیب دو دسته کلید واژه مربوط به مطالعات ارزیابی و سیستمهای اطلاعات سلامت بدون محدودیت زمانی تا سال 1391 از پایگاههای فارسی Iranmedex، Magiran و SID استخراج شد. در نهایت، دادهها بر اساس 13 بخش اصلی دستورالعمل دستهبندی و گزارش گردید. یافتهها: از مجموع 727 مقاله بازیابی شده از پایگاهها، 36 مقاله با اهداف پژوهش مرتبط بودند. بخش مقدمه در همه مقالات آمده بود، اما بخش سهم نویسندگان و تضاد منافع در هیچ مقالهای ذکر نشده بود. میانگین رعایت اصول دستورالعمل در کل مقالات مورد مطالعه 40/71 درصد، کمترین آن 94/52 درصد و بیشترین آن 35/82 درصد بود. نتیجهگیری: شیوه نگارش و ساختار مطالعات ارزیابی سیستمهای اطلاعات سلامت نیاز به ارتقا دارد. با ذکر اطلاعات ضروری در مقالات و استفاده از دستورالعمل موجود در طراحی راهنمای نویسندگان مجلات، میتوان کیفیت گزارش مطالعات در این حوزه را بهبود بخشید. بهبود شیوه گزارش مقالات میتواند باعث به کارگیری بیشتر و بهتر نتایج پژوهشهای انجام شده و افزایش استناد به آنها گردد.
مقاله پژوهشی
مهدی کاهویی؛ امید نجاریون؛ نسیم ابراهیمی؛ فاطمه احمدی تخورانی؛ سمیه حیدری
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 78-83
چکیده
مقدمه: اگرچه مطالعات زیادی در زمینه بیماران مبتلا به تالاسمی در ابعاد مختلف صورت گرفته است، اما هیچ کدام از آنها ترجیحات والدین این بیماران را در کسب اطلاعات سلامت شناسایی نکردهاند. والدین این دسته از بیماران نیاز به کسب اطلاعات مناسب و به هنگام دارند تا مشکلات فرزندان و خانواده خود را مدیریت و حل کنند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه مطالعات زیادی در زمینه بیماران مبتلا به تالاسمی در ابعاد مختلف صورت گرفته است، اما هیچ کدام از آنها ترجیحات والدین این بیماران را در کسب اطلاعات سلامت شناسایی نکردهاند. والدین این دسته از بیماران نیاز به کسب اطلاعات مناسب و به هنگام دارند تا مشکلات فرزندان و خانواده خود را مدیریت و حل کنند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی ترجیحات والدین بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور در کسب اطلاعات برای مدیریت سلامت فرزندان آنها انجام شد. روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- مقطعی بود که به وسیله پرسش از والدین بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور بستری شده در بخش اطفال بیمارستانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی سمنان، در سال 1393 انجام گرفت. در این مطالعه از یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا (با ضریب Cronbach's alpha برابر با 87/0) استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونFriedman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: 6/39 درصد از والدین کسب اطلاع از مشکلات روانی و 6/56 درصد از آنها، اطلاع از عوارض دارویی دسفرال را در اولویت اول خود بیان کردند. همچنین، 6/56 درصد تمایل داشتند که اطلاعات در اختیار پدر خانواده قرار گیرد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد که والدین ابتدا کسب چه نوع اطلاعاتی را ترجیح میدهند. حمایت اطلاعاتی باعث میشود تا والدین بتوانند بیماری فرزند خود را بهتر مدیریت نمایند. ارایه اطلاعات مفید از طریق منابع اطلاعاتی متعدد، به بهبود سلامت جامعه منجر میشود و والدین احساس میکنند که مورد حمایت اجتماعی قرار گرفتهاند.
مقاله پژوهشی
محمد نقیزاده؛ مهسیما کاظمی موحد؛ سمانه صباغیان؛ سهراب آقازاده
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 84-89
چکیده
مقدمه: با وجود اهمیت فراوان ارزیابی جامع سیستمهای سلامت همراه به عنوان بخشی از خدمات نوین حوزه سلامت، بیشتر تحقیقات صورت گرفته بر ابعاد فنی ارزیابی این سیستمها تمرکز داشته و سایر ابعاد را نادیده گرفتهاند. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی و اولویتبندی ابعاد و شاخصهای ارزیابی کیفیت خدمات سلامت همراه با در نظر ...
بیشتر
مقدمه: با وجود اهمیت فراوان ارزیابی جامع سیستمهای سلامت همراه به عنوان بخشی از خدمات نوین حوزه سلامت، بیشتر تحقیقات صورت گرفته بر ابعاد فنی ارزیابی این سیستمها تمرکز داشته و سایر ابعاد را نادیده گرفتهاند. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی و اولویتبندی ابعاد و شاخصهای ارزیابی کیفیت خدمات سلامت همراه با در نظر گرفتن تمامی وجوه کلیدی مرتبط همچون ابعاد فنی، اطلاعاتی و تعاملی بود. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن به تأیید خبرگان و استادان دانشگاه رسید. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان و فعالان حوزه ارزیابی کیفیت خدمات سلامت با تأکید بر سلامت همراه با بیش از سه سال سابقه فعالیت در این حوزه بود. با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی (غیر احتمالی هدفدار)، نمونه آماری به حجم 28 نفر، تعیین و پرسشنامهها میان آنها توزیع شد. روایی محتوا با نظر پانل خبرگان و پایایی آن با محاسبه نرخ ناسازگاری کمتر از 1/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادههای آماری با استفاده از روش مقایسه زوجی در نرمافزار Expert Choice تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بعد کیفیت تعامل، بیشترین اهمیت را در میان ابعاد ارزیابی کیفیت سیستمهای سلامت همراه داشت. همچنین، شاخصهای محرمانگی، مشتری محوری، پاسخگویی و خدمات پس از فروش، ثمربخشی، ایمنی و به موقع بودن به ترتیب بیشترین اهمیت را در میان شاخصها داشتند. نتیجهگیری: نباید خدمات سلامت همراه را در بستری جدا از خدمات سلامت و تنها به عنوان یک نرمافزار و ابزار فنآوری اطلاعات مورد توجه قرار داد. موفقیت یک خدمت مبتنی بر سلامت همراه، در ابتدا وابسته به کیفیت شاخصهای عمومی خدمات سلامت مانند محرمانگی، مشتری محوری و پاسخگویی است و سپس کیفیت شاخصهای مربوط به سیستم نرمافزاری، مورد نظر قرار میگیرد. از اینرو، در توسعه خدمات سلامت همراه باید گروههای مختلف ذینفع حضور فعال داشته باشند تا همه ملاحظات به صورت جامع در نظر گرفته شود.
مقاله پژوهشی
گلنسا گلینی مقدم؛ حسن جعفری
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 90-95
چکیده
مقدمه: همکاری علمی فرایندی است که طی آن دو یا چند نویسنده برای خلق اثر مشترکی با یکدیگر همکاری میکنند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی وضعیت همکاریهای علمی پژوهشگران ایرانی رشته تصویربرداری پزشکی بر اساس شاخصهای تحلیل شبکه بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی بود و در آن از روش علمسنجی و تحلیل شبکه استفاده گردید. ...
بیشتر
مقدمه: همکاری علمی فرایندی است که طی آن دو یا چند نویسنده برای خلق اثر مشترکی با یکدیگر همکاری میکنند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی وضعیت همکاریهای علمی پژوهشگران ایرانی رشته تصویربرداری پزشکی بر اساس شاخصهای تحلیل شبکه بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر ماهیت کاربردی بود و در آن از روش علمسنجی و تحلیل شبکه استفاده گردید. جامعه پژوهش شامل تولیدات علمی در حوزه تصویربرداری پزشکی، نمایه شده در پایگاه استنادی علوم طی سال 2014 بود و 1938 مورد را در برمیگرفت. در نهایت دادهها در نرمافزارهای HistCite، VOSviewer، UCINET، Pajek، Bibexcel و Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تعداد تولیدات علمی طی سال 2014، 1938 با نرخ رشد تولید علم 3/11 بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالترین دانشگاه محسوب شد و شاخص چگالی شبکه 63 درصد به دست آمد که نشان دهنده بالا بودن انسجام شبکه در مقایسه با دیگر تحقیقات میباشد. نتیجهگیری: در تحلیل شبکه همکاری، «ساغری، بیگی، افتخاری، جوادی، اسدی و فلاحی» هستههای اصلی شبکه را تشکیل دادند و بیشترین همکاری علمی بین آنها صورت گرفته بود. ضریب خوشهبندی شبکه همکاری پژوهشگران برتر رشته رادیولوژی پزشکی در پایگاه استنادی علوم 52/0 به دست آمد.
مقاله پژوهشی
نسرین نصیریپور؛ محسن نوکاریزی؛ معصومه تجعفری
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 96-101
چکیده
مقدمه: کتابداران کتابخانههای دانشگاهی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مراجعان، باید از مهارتهای سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردار باشند. از اینرو، پژوهش حاضر به تعیین وضعیت مهارتهای سواد اطلاعاتی و سطوح سهگانه آن و همچنین، عوامل مرتبط با آن در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و ...
بیشتر
مقدمه: کتابداران کتابخانههای دانشگاهی برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مراجعان، باید از مهارتهای سواد اطلاعاتی مطلوبی برخوردار باشند. از اینرو، پژوهش حاضر به تعیین وضعیت مهارتهای سواد اطلاعاتی و سطوح سهگانه آن و همچنین، عوامل مرتبط با آن در میان کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی مشهد و فردوسی مشهد پرداخت. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش پیمایشی انجام شد. 80 نفر به عنوان نمونه نهایی از همه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای مذکور که با مدرک تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشتههای کتابداری یا غیر کتابداری مشغول به کار بودند (102 نفر)، با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای غیر نسبتی انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته بود که از نظر روایی مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 86/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمونهای t، Independent t، ANOVA و Duncan) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: وضعیت سواد اطلاعاتی کتابداران جامعه مورد بررسی، پایینتر از حد مطلوب بود؛ به گونهای که هیچ یک از سطوح مقدماتی، پایه و پیشرفته سواد اطلاعاتی کتابداران در حد مطلوبی قرار نداشت. میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران رشتههای تحصیلی کتابداری و کتابداری پزشکی به طور معنیداری بالاتر از میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران سایر رشتهها بود. همچنین، میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد از میانگین نمرات کتابداران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، بالاتر بود. تفاوت معنیداری بین میانگین نمرات سواد اطلاعاتی کتابداران بر حسب سابقه خدمت مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر وضعیت نامطلوب مهارتهای سواد اطلاعاتی و سطوح سهگانه آن را در میان کتابداران مشخص نمود و عوامل مؤثر بر تقویت سواد اطلاعاتی را پیش روی برنامهریزان و مدیران کتابخانههای این دو دانشگاه قرار داد.
مقاله پژوهشی
محمد هیوا عبدخدا؛ سید جواد قاضی میرسعید؛ محمد رضا علیبیک؛ رقیه ارشاد سرابی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 102-107
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش را وبسایتهای کلیه بیمارستانهای تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی که در مجموع 50 بیمارستان بودند، تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه MDS-Hospital website بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تأیید شده بود (90/0 = a). در نهایت، دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمرات بعد ساختاری بر اساس پرسشنامه MDS-Hospital website برای وبسایت بیمارستانهای مورد مطالعه، 5/64 درصد به دست آمد؛ در حالی که میانگین نمرات حاصل از ارزیابی وبسایتهای این بیمارستانها از لحاظ بعد محتوایی، کمتر از 0/50 درصد بود. از لحاظ بعد ساختاری، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و از لحاظ بعد محتوایی، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران در وضعیت مطلوبتری قرار داشتند. نتیجهگیری: وبسایت بیمارستانهای مورد ارزیابی از لحاظ ساختاری در وضعیت به نسبت مطلوبی قرار دارند، اما وضعیت آنها از لحاظ محتوایی نامطلوب ارزیابی میشود. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش، لازم است بیمارستانها به بازطراحی وبسایتهای خود از لحاظ محتوایی بپردازند تا بتوانند جایگاه خود را در بازاریابی صنعت توریسم درمانی تثبیت نمایند.
مقاله پژوهشی
الهام سلجوقی؛ ننا آقاسی؛ مهدیه اسدی؛ مریم اخوتی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 108-113
چکیده
مقدمه: از آنجایی که ارتباط بین کاربر و محیط وب از طریق رابط کاربری صورت میگیرد، ضروری است که وبسایتهای سلامت، کاربر محور باشد. پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف رابط کاربری وبسایتهای سلامت در ایران انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کاربردی و از نوع توصیفی بود که در آن از روش مکاشفهای بهره گرفته شد. ...
بیشتر
مقدمه: از آنجایی که ارتباط بین کاربر و محیط وب از طریق رابط کاربری صورت میگیرد، ضروری است که وبسایتهای سلامت، کاربر محور باشد. پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف رابط کاربری وبسایتهای سلامت در ایران انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کاربردی و از نوع توصیفی بود که در آن از روش مکاشفهای بهره گرفته شد. در این پژوهش، 13 وبسایت سلامت با روش نرخ صفحات مرتبط و رتبه Alexa انتخاب گردیدند و بر اساس سیاهه وارسی مشتمل بر 5 معیار اصلی و 27 مؤلفه توسط پنج ارزیاب متخصص (3 نفر علوم کامپیوتر، 2 نفر کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آنالیز توصیفی در نرمافزار Excel تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: وبسایتهای سواد سلامت، 7/63 درصد از معیارهای سیاهه وارسی را رعایت کردهاند. معیارهای «انعطافپذیری» با 89 درصد، «نکات فنی» با 81 درصد، «وضوح و زیبایی» با 77 درصد بالاترین امتیازها و «رهنمونی و راهنمایی» با 9/36 درصد و «پاسخگویی و تعامل با کاربر» با 35 درصد کمترین امتیازها را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: رابط کاربری در وبسایتهای سلامت، تا حدودی مطلوب بود و با توجه به امتیازات به دست آمده، چنین استنباط میشود که دو معیار «رهنمونی و راهنمایی» و «پاسخگویی و تعامل با کاربر» نیاز به توجه بیشتری دارد. پیشنهاد میشود که وبسایتهای مورد بررسی با رفع مشکلات شناسایی شده، شکاف خود را با کاربران به حداقل برساند و بدین ترتیب موجبات مراجعات مکرر و بعدی کاربران را فراهم نماید.
مقاله پژوهشی
ناهید جمالی؛ حبیب دانایی؛ محمد تقی امینی؛ اکبر حسنزاده؛ سید محمد حسن امامی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 114-119
چکیده
مقدمه: ﺗﻔﻜﺮ راهبردی که معماری هنرمندانه استراتژی بر مبنای خلاقیت و فهم کسب و کار مدیران است، منجر به ﺧﻠﻖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی مناسب در ﻣﺤﻴﻂ متلاطم ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر اﻣﺮوزی میشود. عدم موفقیت برنامههای راهبردی و تغییر سازمانی در بیش از نیمی از سازمانها میتواند این سؤال را در ذهن ایجاد کند که شاید عنصر مشترکی مسؤول این عدم موفقیتها باشد. ...
بیشتر
مقدمه: ﺗﻔﻜﺮ راهبردی که معماری هنرمندانه استراتژی بر مبنای خلاقیت و فهم کسب و کار مدیران است، منجر به ﺧﻠﻖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی مناسب در ﻣﺤﻴﻂ متلاطم ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر اﻣﺮوزی میشود. عدم موفقیت برنامههای راهبردی و تغییر سازمانی در بیش از نیمی از سازمانها میتواند این سؤال را در ذهن ایجاد کند که شاید عنصر مشترکی مسؤول این عدم موفقیتها باشد. این مطالعه با هدف شناسایی ارتباط بین آمادگی سازمان برای تغییر و تفکر راهبردی مدیران بیمارستانهای تأمین اجتماعی اصفهان بر اساس مؤلفههای مدل Liedtka شامل عناصر تفکر سیستمیک، عزم فشرده، پیشروی بر اساس فرضیه سازی، فرصتطلبی هوشمندانه و تفکر در زمان پرداخت. روش بررسی: پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی تحلیلی و از نوع مطالعات همبستگی بود که با استفاده از پرسشنامه دو بخشی سنجش تفکر راهبردی (شامل 29 سؤال با ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 3/87 درصد) و سنجش آمادگی به تغییر Dunhaim (شامل 18 سؤال با ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 84 درصد) انجام شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان از طریق اعتبار محتوا مورد تأیید قرار گرفت. پژوهش بر روی همه 94 مدیر ارشد، میانی و عملیاتی بیمارستانهای تأمین اجتماعی اصفهان (به صورت سرشماری) در زمستان سال 1392 صورت گرفت و با نرخ بازگشت 85 درصد، 80 پرسشنامه پاسخ داده شده با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون در نرمافزار SPSS تجزیه تحلیل گردید. یافتهها: بین تفکر راهبردی (ضریب Pearson = 25/0، 02/0 > P) و عناصر آن طبق مدل Liedtka مشتمل بر تفکر سیستمیک (ضریب Pearson = 28/0، 01/0 > P)، عزم راهبردی (ضریب Pearson = 24/0، 03/0 > P) و فرصتطلبی هوشمندانه (ضریب Pearson = 22/0، 04/0 > P) مدیران و آمادگی برای تغییر رابطه معنیداری وجود داشت، اما بین متغیرهای پیشروی بر اساس فرضیه (ضریب Pearson = 18/0، 01/0 > P) و تفکر در زمان (ضریب Pearson = 10/0، 20/0 > P) با آمادگی برای تغییر مدیران رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: از آنجایی که ارتباط کلی معنیداری بین تفکر راهبردی و اغلب عناصر آن با آمادگی برای تغییر در مدیران وجود دارد، آموزش و توسعه تفکر راهبردی میتواند آمادگی به تغییر در مدیران سازمانها را بهبود بخشد.
مقاله پژوهشی
مسعود نادریان؛ محمود بنیمسنی؛ سید مرتضی موسوی نافچی؛ احمدعلی آصفی؛ جهانگیر کریمیان
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 120-125
چکیده
مقدمه: با توجه به وضعیت نامطلوب سختافزاری ورزش کشور که در زمینههایی مانند اماکن، تجهیزات، اسباب و لوازم با کمبود و نارسایی مواجه است، ورزشکاران و مربیان همواره در معرض خطرات و آسیبهای زیادی قرار دارند. بنابراین، یکی از ابزارهای مناسب برای حمایت ورزشکاران در مقابل حوادث، بیمه است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت بیمه ورزشی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به وضعیت نامطلوب سختافزاری ورزش کشور که در زمینههایی مانند اماکن، تجهیزات، اسباب و لوازم با کمبود و نارسایی مواجه است، ورزشکاران و مربیان همواره در معرض خطرات و آسیبهای زیادی قرار دارند. بنابراین، یکی از ابزارهای مناسب برای حمایت ورزشکاران در مقابل حوادث، بیمه است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین وضعیت بیمه ورزشی از دیدگاه مدیران ورزشی و ورزشکاران آسیب دیده در استان چهارمحال و بختیاری بود. روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی بود و جامعه آماری آن را مدیران ورزشی و ورزشکاران آسیب دیده استان چهارمحال و بختیاری شامل دو گروه (64 نفر از مدیران، 278 نفر ورزشکاران) در سال 1393 تشکیل دادند. 103 نفر از ورزشکاران آسیب دیده و 42 نفر از مسؤولان به صورت در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته شامل دو قسمت بود. بخش اول سؤالات مربوط به میزان موفقیت بیمه و بخش دوم سؤالات مربوط به مشکلات و موانع در انجام تعهدات بیمه بود. روایی پرسشنامه مورد تأیید متخصصان مدیریت ورزشی، پزشکی ورزشی و مدیریت بیمه قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش Cronbach¢s alpha محاسبه و با میزان 84/0 تأیید شد. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: از دیدگاه مدیران، فدراسیون پزشکی ورزشی نتوانسته است به طور معنیداری عملکرد مطلوبی در زمینه بیمه ورزشی اجباری داشته باشد. همچنین، فدراسیون پزشکی ورزشی از دیدگاه ورزشکاران به طور معنیداری فقط در مؤلفه پیشگیری موفق عمل نموده است (05/0 > P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان متولی امر توسعه خدمات فنی و پزشکی، باید با برنامهریزیهای دقیق شرایط لازم را برای موفقیت در درمان، ارایه خدمات اداری و ارتباطی و پیشگیری مهیا سازد.
مقاله پژوهشی
جعفر صادق تبریزی؛ سعیده علیدوست؛ حسین مشهدی عبدالهی؛ مصطفی فرشی خرسند
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 126-131
چکیده
مقدمه: یکی از رویکردهای مؤثر در ارتقای سلامت عمومی، مراقبتهای بهداشتی اولیه میباشد و ارایه مراقبتهای مطلوب مستلزم تأمین منابع مختلف از جمله منابع مالی است که کسورات درامدهای اختصاصی مراکز بهداشتی- درمانی یکی از مسایل قابل توجه در این حوزه به شمار میرود. از اینرو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی موارد بروز کسورات درامدهای اختصاصی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از رویکردهای مؤثر در ارتقای سلامت عمومی، مراقبتهای بهداشتی اولیه میباشد و ارایه مراقبتهای مطلوب مستلزم تأمین منابع مختلف از جمله منابع مالی است که کسورات درامدهای اختصاصی مراکز بهداشتی- درمانی یکی از مسایل قابل توجه در این حوزه به شمار میرود. از اینرو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی موارد بروز کسورات درامدهای اختصاصی مراکز بهداشتی- درمانی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی در استان آذربایجان شرقی و در سال 1393 انجام شد. نمونهگیری به صورت مبتنی بر هدف بود و برای جمعآوری دادهها از روش بحث گروهی متمرکز و مصاحبه استفاده شد. بحث گروهی و مصاحبهها بر اساس راهنمای تهیه شده توسط محققان تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. روایی راهنما توسط متخصصان کیفی مورد تأیید قرار گرفت و دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: بر اساس تجارب و دیدگاه شرکت کنندگان، دو درونمایه با عنوان «کسورات نقدی و غیر نقدی» استخراج گردید. کسورات نقدی شامل «کسورات مربوط به تخفیفات، کسورات مربوط به واریز درامدهای نقدی از مراکز بهداشتی و کسورات ناشی از ثبت» بود و کسورات غیر نقدی نیز در قالب سه زیرطبقه «کسورات مربوط به ارسال مستندات،کسورات بیمهای و کسورات سرانهای» مورد بررسی قرار گرفت. نتیجهگیری: کسورات مراکز بهداشتی در درامدهای نقدی و غیر نقدی و همچنین، در همه مراحل تبدیل خدمت به درامد صورت میگیرد و مستلزم توجه ویژه و انجام اقداماتی جهت کاهش آن میباشد.
مقاله پژوهشی
حسینعلی قاسمی؛ مهدیه رئیس زاده
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 132-137
چکیده
مقدمه: جایگاه دارو و هزینههای آن در نظام مراقبتهای سلامت کشور بسیار مهم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رشد هزینههای دارویی در مقایسه با رشد سرانه دارویی بیماران سرپایی در بیمه سلامت ایرانیان انجام شد. روش بررسی: مطالعه به صورت کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود. ابزار مورد استفاده، فرم جمعآوری اطلاعات در برگیرنده متغیرهای هزینه ...
بیشتر
مقدمه: جایگاه دارو و هزینههای آن در نظام مراقبتهای سلامت کشور بسیار مهم است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رشد هزینههای دارویی در مقایسه با رشد سرانه دارویی بیماران سرپایی در بیمه سلامت ایرانیان انجام شد. روش بررسی: مطالعه به صورت کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی بود. ابزار مورد استفاده، فرم جمعآوری اطلاعات در برگیرنده متغیرهای هزینه دارویی، سرانه دارویی، تعداد بیمه شدگان به تفکیک شهرستان، سرانه مصوب، سرانه عملکردی، تعداد داروخانه، داروهای پرهزینه، داروهای با بیشترین فراوانی سرانه و داروهای با بالاترین فراوانی مصرف بود. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: سهم هزینههای دارویی از کل هزینههای بیمه سلامت اصفهان طی سالهای 1388 تا 1392 به ترتیب 25، 23، 22، 22 و 31 درصد بود. مبلغ سرانه سال 1392 نسبت به سالهای 1388، 1389، 1390 و 1391 به ترتیب 58، 49، 28 و 21 درصد افزایش نشان داد. مبلغ هزینههای عملکردی دارویی و نرخ رشد آن در مقایسه با هزینههای مصوب در پنج سال مورد بررسی افزایش داشت. هزینه 35 داروی پرهزینه طی سالهای 1388 تا 1392، بیش از نیمی از هزینههای دارویی را به خود اختصاص داد. نتایج نشان داد که در طول این سالها، با افزایش هزینههای عملکردی، بار مراجعه به داروخانهها نیز کاهش یافته بود. نتیجهگیری: عواملی همچون بازنگری در برنامههای بازپرداخت هزینههای دارویی، جایگزین نمودن داروهای کمهزینهتر و اصلاح الگوی تجویز دارو توسط پزشکان، میتواند در جهت بهینه سازی هزینههای دارویی مؤثر باشد.
مقاله پژوهشی
عبداله خوانزاده؛ محمد اسماعیل مطلق؛ عبدالرضا میرشکاک؛ ندا اکبری نساجی؛ مریم نیاکان؛ سید داود نصرالهپور شیروانی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 138-144
چکیده
مقدمه: جایزه ملی تعالی سازمانی ایران یکی از جوایز کیفیت است که به عنوان یک ابزار مدیریتی برای اندازهگیری عملکرد سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی آبادان بر اساس مدل جایزه ملی تعالی سازمانی ایران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی، از نوع توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: جایزه ملی تعالی سازمانی ایران یکی از جوایز کیفیت است که به عنوان یک ابزار مدیریتی برای اندازهگیری عملکرد سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی آبادان بر اساس مدل جایزه ملی تعالی سازمانی ایران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی، از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در تابستان سال 1393 انجام گرفت. نمونه مورد پژوهش، 7 بیمارستان تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. مدیران و کارشناسان با شرکت در یکی از سه کارگاه دو روزه و بعد از آشنایی با ساختار مدل و منطق رادار، در قالب کار گروهی اقدام به خودارزیابی کردند. ابزار جمعآوری دادهها، چکلیست استاندارد مدل با 135 سؤال در 54 صفحه بود که بر اساس معیارها و زیرمعیارهای مدل طبقهبندی شده بود. امتیازات داده شده در نرمافزارهای Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از 7 بیمارستان مورد ارزیابی، امتیاز دو بیمارستان بالاتر از 300، دو بیمارستان بین 300-200 و امتیاز سه بیمارستان کمتر از 200 محاسبه شد. میانگین امتیاز بخش توانمندسازها (از 500 امتیاز)، نتایج (از 500 امتیاز) و میانگین کل امتیاز بیمارستانها (از 1000 امتیاز) به ترتیب 6/32 ± 8/109، 9/47 ± 8/112 و 4/71 ± 6/222 به دست آمد. بین امتیاز توانمندسازها و اندازه بیمارستان (زیر 64 تخت فعال با میانگین 4/43 ± 5/96 و بالای 64 تخت فعال با میانگین 5/23 ± 9/119) رابطه معنیداری وجود داشت (02/0 = P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بیمارستانهای مورد ارزیابی بین سازمانهای مبتدی و سازمانهای بهبود یافته قرار دارند و به بهبود و توسعه عملکرد سازمانی نیازمند هستند.
مقاله پژوهشی
مریم غلامی؛ علیرضا جباری؛ زهرا کاوسی؛ پریسا چمنپرا
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، صفحه 145-152
چکیده
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از زیرشاخههای صنعت گردشگری است و به دلیل درامد بالا در مقابل هزینه پایین آن، بسیاری از کشورها در پی به حداکثر رساندن منابع رقابتی خود به منظور توسعه آن میباشند. همچنین، ارتقای سطح کیفیت خدمات، عاملی کلیدی در جلب رضایت گردشگران پزشکی به شمار میرود. بنابراین، با توجه به این که شهر شیراز یکی مقاصد اصلی ...
بیشتر
مقدمه: گردشگری پزشکی یکی از زیرشاخههای صنعت گردشگری است و به دلیل درامد بالا در مقابل هزینه پایین آن، بسیاری از کشورها در پی به حداکثر رساندن منابع رقابتی خود به منظور توسعه آن میباشند. همچنین، ارتقای سطح کیفیت خدمات، عاملی کلیدی در جلب رضایت گردشگران پزشکی به شمار میرود. بنابراین، با توجه به این که شهر شیراز یکی مقاصد اصلی گردشگران پزشکی در ایران محسوب میشود، مطالعه حاضر با هدف تعیین انتظارات و ادراک گردشگران پزشکی از کیفیت خدمات ارایه شده توسط بیمارستانهای شیراز صورت گرفت. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و کاربردی بود که به صورت مقطعی در سال 92-1391 انجام شد. نمونه مورد بررسی شامل 200 گردشگر پزشکی مراجعه کننده به بیمارستانهای شیراز (اردیبهشت، دکتر خدادوست، پارس، مادر و کودک، مرکزی و دنا) بود. به منظور جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای برگرفته از ابزار SERVQUAL استفاده شد. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha به تفکیک انتظارات (90/0) و ادراک (89/0) مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون Paired t در نرمافزار SPSS تجریه و تحلیل گردید. یافتهها: در تمام ابعاد تحت بررسی، شکاف منفی کیفیت وجود داشت. میانگین شکاف کلی مشاهده شده 38/0- برآورد گردید؛ به طوری که بیشترین شکاف مربوط به بعد قابلیت اطمینان (6/0-) و کمترین شکاف مربوط به بعد دسترسی به مراقبت (08/0-) بود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سطح کیفیت خدمات دریافتی در حد انتظارات گردشگران نبوده است و نیاز به انجام اقداماتی برای بهبود آن احساس میشود. همچنین، بهبود جنبه اعتماد گردشگران پزشکی نسبت به خدمات ارایه شده توسط بیمارستانها، عامل مؤثری در جهت افزایش سطح رضایت آنان خواهد بود.