نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد، مدیریت فنآوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 کارشناس ارشد، مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: با وجود اهمیت فراوان ارزیابی جامع سیستمهای سلامت همراه به عنوان بخشی از خدمات نوین حوزه سلامت، بیشتر تحقیقات صورت گرفته بر ابعاد فنی ارزیابی این سیستمها تمرکز داشته و سایر ابعاد را نادیده گرفتهاند. هدف از انجام مطالعه حاضر، شناسایی و اولویتبندی ابعاد و شاخصهای ارزیابی کیفیت خدمات سلامت همراه با در نظر گرفتن تمامی وجوه کلیدی مرتبط همچون ابعاد فنی، اطلاعاتی و تعاملی بود. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن به تأیید خبرگان و استادان دانشگاه رسید. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان و فعالان حوزه ارزیابی کیفیت خدمات سلامت با تأکید بر سلامت همراه با بیش از سه سال سابقه فعالیت در این حوزه بود. با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی (غیر احتمالی هدفدار)، نمونه آماری به حجم 28 نفر، تعیین و پرسشنامهها میان آنها توزیع شد. روایی محتوا با نظر پانل خبرگان و پایایی آن با محاسبه نرخ ناسازگاری کمتر از 1/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادههای آماری با استفاده از روش مقایسه زوجی در نرمافزار Expert Choice تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که بعد کیفیت تعامل، بیشترین اهمیت را در میان ابعاد ارزیابی کیفیت سیستمهای سلامت همراه داشت. همچنین، شاخصهای محرمانگی، مشتری محوری، پاسخگویی و خدمات پس از فروش، ثمربخشی، ایمنی و به موقع بودن به ترتیب بیشترین اهمیت را در میان شاخصها داشتند. نتیجهگیری: نباید خدمات سلامت همراه را در بستری جدا از خدمات سلامت و تنها به عنوان یک نرمافزار و ابزار فنآوری اطلاعات مورد توجه قرار داد. موفقیت یک خدمت مبتنی بر سلامت همراه، در ابتدا وابسته به کیفیت شاخصهای عمومی خدمات سلامت مانند محرمانگی، مشتری محوری و پاسخگویی است و سپس کیفیت شاخصهای مربوط به سیستم نرمافزاری، مورد نظر قرار میگیرد. از اینرو، در توسعه خدمات سلامت همراه باید گروههای مختلف ذینفع حضور فعال داشته باشند تا همه ملاحظات به صورت جامع در نظر گرفته شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Quality Evaluation of Mobile Health Systems
نویسندگان [English]
- Mohammad Naghizadeh 1
- Mahsima Kazemi-Movahed 2
- Samaneh Sabaghian 2
- Sohrab Aghazadeh 3
1 Assistant Professor, Technology Management, Department of Industrial Management, School of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 MSc, Information Technology Management, School of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 MSc, Technology Management, Department of Industrial Management, School of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: Despite the great importance of comprehensive evaluation of mobile health services, as a part of novel health services, most researches have only focused on the evaluation of the technical aspects and have neglected other aspects of these services. The main objective of this study was the identification and prioritization of the indicators and dimensions of mobile health systems’ quality by considering all critical aspects including technical, information, and interactive dimensions. Methods: This applied and descriptive study was conducted through survey method. A questionnaire was used to collect data the validity of which was confirmed by academic experts. The statistical population of the study included experts of health services quality evaluation with emphasis on mobile health with more than 3 years of experience in this field. Using judgmental sampling (non-probability purposive sampling), 28 subjects were selected and questionnaires were distributed among them. The content validity of the scale was confirmed by experts and its reliability was approved through calculation of inconsistency rate for all pairwise comparison matrixes (less than 0.1). The collected data were analyzed using the analytic hierarchy process in Expert Choice Software. Results: The interaction quality dimension was the most important among the dimensions of quality assessment of mobile health services. In addition, the indicators of privacy, effectiveness, safety, real-time performance, accountability, after-sales service, and patient-centered services were respectively, the most important quality indicators. Conclusion: It is necessary to study mobile health services in the context of other health services and not just simply as software. The success of a mobile health system is based, first, on the quality of general health service indicators such as accountability, patient-centered services, and privacy, and then, on the quality of software system indicators. Therefore, it is necessary for all stakeholders to be involved in the process of designing a mobile health service in order to improve the chances of success.
کلیدواژهها [English]
- Mobile Health
- Analytic Hierarchy Process
- Quality Evaluation