نوع مقاله : نامه به سردبیر
چکیده
اطلاعدرمانی به معنای تجویز اطلاعات مناسب، در زمان مناسب و برای فرد مناسب است (1). منظور از فرد مناسب، بیمار یا خانوادهی وی و یا تیم درمان است که نیاز به اطلاعات صحیح و مناسب راجع به یک بیماری خاص دارند. این فعالیت از دیرباز در جوامع مختلف انجام میشده است، اما نامهای متفاوتی برای آن به کار میرفته است؛ حتی گاهی هیچ نامی بر چنین فعالیتی اطلاق نمیشده است. امروزه اصطلاح اطلاعدرمانی عامتر و در بر گیرندهی اصطلاحات دیگری چون کتابدرمانی، وبدرمانی، اینترنتدرمانی، مجازدرمانی و ... است.
یکی از پیامدهای جوامع صنعتی کنونی، بروز بیماریهای مختلفی است که گریبانگیر اقشار مختلف مردم شده است. تعداد ناکافی کادر درمان و تجهیزات لازم برای کلیهی بیماران، هزینههای درمانی زیاد، ناآگاهی و ناآشنایی عموم مردم با بیماریهای مختلف و علایم و راههای پیشگیری از آنها، در برخی موارد عدم ارایهی اطلاعات شفاف به بیماران توسط کادر درمان، انجام ناصحیح دستورالعملهای پزشکی و پیرو آن ایجاد چرخهی معیوب در درمان، لزوم بسترسازی جهت ارتقای سطح سواد سلامت (توانایی کسب، پردازش و فهم اطلاعات پایهی سلامت به منظور استفاده در تصمیمگیریهای پزشکی و بهداشتی جهت ارتقای سلامت) افراد جامعه را محرز میسازد (2).
عدم دسترسی سریع، ساده و به موقع افراد جامعه به متخصصان حوزهی سلامت و عدم دسترسی آنان به اطلاعات مناسب مربوط به بیماری و سلامت خود، بر لزوم ایجاد تمهیداتی برای جبران این کمبود در زمینهی اطلاعات سلامت مورد نیاز تأکید دارد. اگر بتوان اطلاعات لازم و مناسب را از طریق محملهای اطلاعاتی مختلف چاپی و الکترونیکی در اختیار بیمار و خانوادهی او قرار داد و تیم پزشکی را نیز تشویق به ارایهی اطلاعات کافی به آنان نمود، میتوان بسیاری از هزینههایی را که در حال حاضر دولت، مراکز درمانی و بیماران متحمل میشوند، به طور مؤثری کاهش داد. یکی از مهمترین راهکارها برای تحقق این هدف، وجود یک مرکز تحقیقات اطلاعدرمانی است که علاوه بر ایفای نقش مکمل در فرآیند درمان، به ارتقای سطح سواد سلامت افراد جامعه نیز یاری رساند (4-3). چنین مرکزی، یک مرکز درمانی با محوریت آموزش و پژوهش در درمان است که فواید، اهداف و وظایف متعددی دارد. در ادامه به فواید، اهداف و وظایف یک مرکز اطلاعدرمانی پرداخته میشود.
عنوان مقاله [English]
.