نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.

2 دانشیار، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت و تغذیه، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

3 دانشیار، گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

10.48305/him.2024.43006.1222

چکیده

مقدمه: یکی از پیامدهای فراوانی اطلاعات، شکل‌گیری اطلاعات بدون مبنا و غیرمعتبر می‌باشد که خود عامل مهمی در شکل‌گیری بی‌اشتهایی اطلاعاتی، حتی نسبت به اطلاعات معتبر تولیدشده از طریق فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین رابطه بین بی‌اشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوری‌های اطلاعاتی در بین کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1402 می‌باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است که بر روی 200 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد . نمونه‌ها به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از دو پرسشنامه بی‌اشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوری اطلاعاتی استفاده شد. از آمار توصیفی شامل میانگین، فراوانی و انحراف معیار و از آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکطرفه برای پاسخ به پرسش‌های پژوهش استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان داد که به طور کلی بین بی‌اشتهایی اطلاعاتی کارکنان و آمادگی آنان در راستای پذیرش فناوری اطلاعاتی رابطه معناداری وجود ندارد (P-value> 0/05)، اما بین ابعاد بی‌اشتهایی اطلاعاتی و پذیرش فناوری اطلاعات رابطه معناداری دارد (P-value< 0/05). بدین صورت که بین خرده مقیاس‌های کمبود مزمن زمان و عملکرد مورد انتظار (020/=0P-value) ، خستگی اطلاعاتی و تلاش مورد نیاز(012/=0P-value )، کمبود مزمن زمان و تأثیر اجتماعی (006/=0P-value)، و کمبود مزمن زمان با نمره کل آمادگی پذیرش فناوری اطلاعاتی (033/0P-value=) ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بی‌اشتهایی اطلاعاتی کارکنان متوسط رو به بالا می‌باشد. به علاوه، بین متغیر سن و جنسیت با بی‌اشتهایی اطلاعاتی رابطه معناداری وجود داشت.
نتیجه‌گیری: با توجه به بالا بودن بی‌اشتهایی اطلاعاتی کارکنان مجموعه، با تقویت مهارت‌هایی همچون سواد اطلاعاتی، مدیریت زمان، مدیریت اطلاعات شخصی، مدیریت و کنترل احساسات و اضطراب در بین کارکنان تدابیری اتخاذ نمود تا نیروی انسانی در مواجهه با اطلاعات ارائه ‌شده از طریق فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی با چالش‌های کمتری روبه‌رو شوند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Information Anorexia Level of Bushehr University of Medical Sciences Personnel and its Relationship with Acceptance of Information Technologies

نویسندگان [English]

  • Samaneh Hosseinnejad 1
  • Marzieh Mahmoodi 2
  • Reza BasirianJahromi 3

1 MSc student, Medical Library and information Science Department of Medical Library and information Science, School of Para medicine, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran

2 Associate Professor, Department of Biostatistics, School of Health and Nutrition, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran.

3 Associate Professor, Department of Medical Library and Information Sciences, School of Para medicine, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran

چکیده [English]

Introduction: Nowadays, with the abundance of information and advancement in information and communication technologies, unawareness of properly utilizing these facilities can lead to baseless and unscientific information. This is a significant factor in the development and growth of information anorexia, even compared to valid information produced through information and communication technologies. This research aims to determine the relationship between information anorexia and acceptance of information technologies among the staff of the Bushehr University of Medical Sciences in the year 2023.



Methodology: This study is a descriptive-analytical cross-sectional study conducted on 200 university staff members of the Bushehr University of Medical Sciences selected using a stratified random sampling method. Data collection was done using two questionnaires on information anorexia and acceptance of information technologies. Descriptive statistics including mean, frequency, and standard deviation were used, as well as inferential statistics including independent t-test, Pearson correlation coefficient, and one-way analysis of variance to answer the research questions.



Findings: The findings of this study showed that overall, there was no significant relationship between the information anorexia of the staff and their readiness to accept information technologies (P-value > 0.05). However, there was a significant relationship between the dimensions of information apathy and acceptance of information technologies (P-value < 0.05). Additionally, the results indicated that the information anorexia of the staff was moderately high. Furthermore, there was a significant relationship between the variables of age and gender with information anorexia.



Conclusion: Considering the high level of information apathy among the staff, measures should be taken to strengthen skills such as information literacy, time management, personal information management, and managing and controlling emotions and anxiety among the staff to help the human resources face the information presented through information and communication technologies with fewer challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information anorexia
  • information avoidance
  • information technology
  • staff