اکبر کلاهدوزان؛ رقیه محمدی بخش؛ حجت ا له قرایی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1191-1198
چکیده
مقدمه: ادامهی حیات در هر سازمانی نیازمند داشتن ارتباطات اداری است که به دو صورت مکاتبات و مکالمات صورت میپذیرد. مکاتبات اداری جزء وظایف هر سازمان میباشد و لازم است مجموعهای فراهم آید تا بتوان اصول یکنواختی را برای نگارش صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری ارایه داد. در این مقاله سعی شده است روش مناسبی برای راهنمایی کارکنان ...
بیشتر
مقدمه: ادامهی حیات در هر سازمانی نیازمند داشتن ارتباطات اداری است که به دو صورت مکاتبات و مکالمات صورت میپذیرد. مکاتبات اداری جزء وظایف هر سازمان میباشد و لازم است مجموعهای فراهم آید تا بتوان اصول یکنواختی را برای نگارش صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری ارایه داد. در این مقاله سعی شده است روش مناسبی برای راهنمایی کارکنان در تدوین صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری ارایه شود.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی- توصیفی بود که در آن، 410 نامهی اداری و 55 صورتجلسه رسمی نگاشته شده در طی سالهای 89-1386، در دانشگاههای علوم پزشکی همدان و اصفهان، به صورت سرشماری انتخاب و از نظر شیوهی تنظیم و قواعد نگارش مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات جدولهایی بود که بر اساس نکات مهم نگارشی تنظیم و روایی آنها توسط کارشناسان مربوط با چند بار بازنگری تأییدگردید. در نهایت، دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در هیچ یک از نامههای اداری و صورتجلسهها استاندارد ترسیم آرم و محل قرارگیری آن رعایت نشده بود. 63/43 درصد صورتجلسهها دستور کار جلسه نداشتند و در 45/45 درصد آنها اسامی حاضران در جلسه قید نشده بود. درخصوص خط فارسی، بیشترین اشتباه مربوط به شیوهی نوشتن همزه در واژهها (228 مورد) و پس از آن به ترتیب کاربرد واژهها به شکل جمع مکسر (148 مورد) و نوشتار واژههای مقصور عربی (147 مورد) بود. در خصوص نکات دستوری، بیشترین اشتباه مربوط به حذف افعال درآخر جملهها (90 مورد) بود. همچنین، در خصوص نکات ضروری برای درک مطلب نیز، بیشترین اشتباه مربوط به استفاده از واژههای زاید در متن، عبارات و جملههای طولانی (90 مورد) و بیشترین اشتباه در زمینهی نشانهگذاری متن، مربوط به کاربرد علامت ویرگول (288 مورد) بود.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان دهندهی آگاهی پایین سازمان از نحوهی تنظیم صحیح نامهها و صورتجلسههای اداری است. هر قدر نکات نگارش زبان فارسی و شیوهی صحیح خط فارسی در نامهها و صورتجلسههای اداری بیشتر رعایت شود، اطلاعات با بیانی رسا و در کمال فصاحت و بلاغت به افراد منتقل میشود. بدیهی است که با برگزاری کلاسهای آموزشی در دانشگاه و سازمانهای اداری، میتوان تا حدود زیادی به این هدف دست یافت.
لیلا محمدی نیا؛ مریم یعقوبی؛ اکبر کلاهدوزان
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1213-1225
چکیده
هر انسانی در زندگی، دچار گرفتاری میشود و در برخی موارد، نجات و رهایی از آن، خارج از توان انسان است که این امر باعث اضطراب میشود. در این مقاله، پژوهشگران راهکارهای پیشگیری از این دغدغهی اجتماعی را از منظر آیات و روایات استخراج و دستهبندی نمودهاند. این مطالعهی پژوهشی از نوع مروری وکتابخانهای است و با مطالعهی سایتهای معتبر، ...
بیشتر
هر انسانی در زندگی، دچار گرفتاری میشود و در برخی موارد، نجات و رهایی از آن، خارج از توان انسان است که این امر باعث اضطراب میشود. در این مقاله، پژوهشگران راهکارهای پیشگیری از این دغدغهی اجتماعی را از منظر آیات و روایات استخراج و دستهبندی نمودهاند. این مطالعهی پژوهشی از نوع مروری وکتابخانهای است و با مطالعهی سایتهای معتبر، مقالات، پایاننامهها، کتابهای معتبر دینی از جمله قرآن کریم، نهج البلاغه و ... و همچنین نرمافزارهای قرآنی به بررسی موضوعات مرتبط با اضطراب و آرامش پرداخته است. در دنیای مدرن قرن معاصر، ادعاهای علمی و پیشرفتهای به دست آمده نتوانسته است گام مؤثری در زمینهی کنترل تنشهای زندگی بردارد. با وجود تلاشهای پزشکی و سیستم درمان، نه تنها در شیوع بیماریهای روانی به خصوص اضطراب کاهشی حاصل نشده است، بلکه وقوع آن رو به افزایش است. قرآن بهترین پناهگاه افراد با ایمان میباشد. ایمان بدون شک، مؤثرترین درمان اضطراب است. برای مثال آیهی زیر به نقش آرامش بخشی ایمان اشاره نموده است: الَّذِینَ آمَنُواْ وَلَمْ یَلبسُواْ إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُوْلَـئِکَ لَهُمُ الأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ (انعام/۸۲) کسانی که ایمان آوردهاند و ایمان خود را با شرک و ستم آلوده نکردهاند، ایمنی (آرامش) تنها برای آنها است و آنها هدایت یافتگانند. یافتههای حاصل از این پژوهش شامل شناسایی ریشههای اضطراب، راهکارهای پیشگیرانه و راهکارهای کسب آرامش است،که در دو دستهی کلی پیشگیری و مدیریت اضطراب تقسیم گردیده است. در این راستا، آیات و روایات مرتبط با موضوعات هر مجموعه به تفصیل بیان گردیده است.
احمد پاپی؛ محمد حسین یار محمدیان؛ اکبر کلاهدوزان؛ شهین مجیری؛ محمد علی کلباسی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1383، ، صفحه 5-9
چکیده
مقدمه: در عصر حاضر، اطلاع رسانی از وظایف مهم کتابخانه ها به شمار می رود و هر کتابخانه باید خود را با گسترش روز افزون اطلاعات هماهنگ سازذ. بنابراین دست اندر کاران کتابخانه های دانشگاهی برای دستیابی به اهداف اطلاع رسانی خود و در اختیار گذاشتن بهینه اطلاعات به مراجعین، بایستی به مساله رضایت شغلی کتابداران بپردازد. در این راستا پژوهش حاضر ...
بیشتر
مقدمه: در عصر حاضر، اطلاع رسانی از وظایف مهم کتابخانه ها به شمار می رود و هر کتابخانه باید خود را با گسترش روز افزون اطلاعات هماهنگ سازذ. بنابراین دست اندر کاران کتابخانه های دانشگاهی برای دستیابی به اهداف اطلاع رسانی خود و در اختیار گذاشتن بهینه اطلاعات به مراجعین، بایستی به مساله رضایت شغلی کتابداران بپردازد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف اندازه گیری میزان رضایت در بین کتابداران دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان، به بررسی میزان تاثیر عوامل مؤثر بر رضایت شغلی کتابداران انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع پیمایشی می باشد. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش تمام کتابدارانی (150 نفر) بودند که با مدرک فوق دیپلم و بالاتر در رشته کتابداری و یا با سمت کتابدار در 19 کتابخانه دانشگاه علو مپزشکی اصفهان و 9 کتابخانه دانشگاه اصفهان مشغول کار بودند. در این پژوهش نمونه گیری انجام نشد و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بود. نتایج به وسیله نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل داه ها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج: میانگین رضایت از امکانات رفاهی محیط کار، امکانات آموزشی و ارتقاء و ماهیت شغلی در بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی بیشتر از کتابداران دانشگاه اصفهان بود. و بین میانگین رضایت از قوق و مزایا، سرپرستی کتابخانه ها و رابطه با همکاران بین کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشگاه اصفهان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. در ارتباط با میزان رضایت از سرپرستی و رابطه با همکاران، مردان نسبت به زنان رضایت بیشتری نشان دادند. در میزان رضایت کتابداران بر اساس رشته تحصیلی، تنها تفاوت از نظر میزان رضایت از امکانات رفاهی محیط کار بود کتابدارانی که رشته تحصیلی آنها کتابداری بود از این نظر رضایت بیشتری نشان دادند. رضایت کلی شغلی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان(با میانگین16/100) بیشتر از رضایت کلی شغلی کتابداران دانشگاه اصفهان (9/86) می باشد. بحث: با توجه به اینکه بر اساس پرسشنامه بایستی میزان جمع کل نمره رضایت شغلی برابر با عدد 9275 بوده باشد ولی جمع کل نمره کسب شده از کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 1338 نمره بیشتر از نصف و جمع کل نمره کسب شده از کتابداران دانشگاه اصفهان می باشد. در نهایت می توان گفت کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به کتابداران دانشگاه اصفهان رضایت بیشتری از شغل خود دارند. واژه های کلیدی: رضایت شغلی، کتابخانه دانشگاهی، کتابدار.