فائزه اخلاقی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ معصومه خوشگام؛ نوشین محبی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی به کیفیت در آموزش عالی، مستلزم بررسی و قضاوت دربارهی چهار حوزهی اهداف و خطمشیها، سیاستهای اجرایی، فرآیندهای عملیاتی، محصول و بروندادها است. الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) با نگاهی جامع به تعیین کردن، به دست آوردن و فراهم ساختن، همواره تلاش مینماید اطلاعاتی را فراهم نماید که با استفاده از آنها تصمیمات بخردانه در مورد حوزههای زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد، اتخاذ گردد. این مطالعه با هدف ارزشیابی دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی با استفاده از الگوی CIPP انجام گردیده است. روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی و ارزشیابی بود که در سال 1389 در چهار دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. جامعهی آماری از پنج زیر جامعهی مدیران گروه، استادان، دانشجویان، دانشآموختگان و مسؤولان کتابخانه تشکیل شد که مشتمل بر 140 نفر بودند. ابزار گردآوری دادهها، پنج پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مقیاس رتبهبندی لیکرت بود. سؤالات پرسشنامه بر اساس شاخصهای عوامل مورد ارزیابی، طراحی شد و خصیصهی مورد نظر را به طور دقیق اندازهگیری مینمود. بنابراین روایی ابزار بر اساس روش اعتبار صوری و محتوایی، حقایق و مفاهیم طرح شده در متون معتبر علمی و دریافت نظرات استادان راهنما و مشاور و برخی از صاحبنظران تعیین و تأیید شد. برای تعیین پایایی پرسشنامههای مدیران گروه، استادان، دانشجویان، مسؤولان کتابخانه و دانشآموختگان از ضریب Cronbach's alpha استفاده و مقدار آن به ترتیب 74/0، 93/0، 89/0، 95/0 و 80/0 برآورد شد. از آمار توصیفی و نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده گردید. یافتهها: بالاترین سطح مطلوبیت کل، مربوط به عامل اعضای هیأت علمی (84/4) در حوزهی درونداد (قسمت منابع انسانی) و کمترین سطح مطلوبیت کل مربوط به عامل بودجه (50/2) در حوزهی درونداد (قسمت منابع مالی) بود. نتیجهگیری: ارزشیابی مستمر برنامههای گروههای مدارک پزشکی و دورهی کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی به بررسی نقاط ضعف و قوت برنامهها و بالابردن سطح کیفی آنها کمک میکند. واژههای کلیدی: ارزشیابی؛ مدل CIPP؛ برنامههای آموزشی؛ کیفیت.
فائزه اخلاقی؛ پوران رئیسی؛ سید موسی کاظمی
دوره 6، شماره 1 ، فروردین 1388
چکیده
مقدمه: کدهای استاندارد و تعاریف آنها ابزار مهمی در تحقیقات، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای کنترل صدمه و زیر مجموعههای آن میباشند. هدف از این مقاله تعیین میزان اجرای دستورالعملهای کد گزاری صدمات، سوختگیها و مسمومیتها در بیمارستانهای آموزشی منتخب بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ـ مقایسهای پرونده 735 بیمار با تشخیص ...
بیشتر
مقدمه: کدهای استاندارد و تعاریف آنها ابزار مهمی در تحقیقات، طراحی، اجرا و ارزیابی برنامههای کنترل صدمه و زیر مجموعههای آن میباشند. هدف از این مقاله تعیین میزان اجرای دستورالعملهای کد گزاری صدمات، سوختگیها و مسمومیتها در بیمارستانهای آموزشی منتخب بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی ـ مقایسهای پرونده 735 بیمار با تشخیص صدمات، سوختگی و مسمومیت از بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، و شهید بهشتی مورد بازبینی قرار گرفت. پروندهها به روش نمونه گیری منظم از میان پرونده کلیه بیماران مورد نظر در 6 ماه اول سال 1385 انتخاب شد. در این انتخاب از 33 بیمارستان آموزشی موجود، 9 بیمارستان به علت عدم بستری بیماران صدمه، سوختگی و مسمومیت و 2 بیمارستان به علت عدم کاربرد کتاب ICD-10 از لیست کنار گذاشته شد. دادهها ازطریق مشاهده مستقیم و تکمیل چک لیست جمعآوری و اعتبار چک لیست با استفاده از نظر خواهی از خبرگان در رشته مورد نظر تعیین شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: در این پژوهش میانگین درصد میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری صدمات در دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی به ترتیب 80/77، 64/67 و 11/70 و میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری علتهای خارجی صدمات به ترتیب 80/57، 03/70 و 17/62 درصد بود. میانگین درصد میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری سوختگیها در دانشگاههای علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی به ترتیب 33/58 و 77/55 درصد و علت خارجی آن 17/54 و 33/53 درصد بود. نتیجهگیری: تطابق لازم در میزان اجرای دستورالعملهای کد گذاری صدمات، مسمومیت و سوختگیها در بین کد گذاران بیمارستانهای مورد مطالعه دیده نمیشود و لازم است بر نامههای مداخلهای مد نظر قرار گیرد. واژههای کلیدی: سوختگیها؛ مسمومیت؛ زخمها و آسیبها؛ طبقه بندیها.