یوسف مهدیپور؛ جهانپور علیپور؛ افسانه کریمی؛ سعید ابراهیمی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 103-109
چکیده
مقاله با عنوان «تمایل پزشکان بیمارستانهای آموزشی زاهدان به استفاده از سلامت الکترونیک» که در سال 1396، شماره 3 دوره 14 مجله مدیریت اطلاعات سلامت منتشر شده بود، به دلیل عدم رعایت اصول اخلاق در انتشار آثار پژوهشی و انتشار مجدد، از آرشیو این مجله حذف شد.
بیشتر
مقاله با عنوان «تمایل پزشکان بیمارستانهای آموزشی زاهدان به استفاده از سلامت الکترونیک» که در سال 1396، شماره 3 دوره 14 مجله مدیریت اطلاعات سلامت منتشر شده بود، به دلیل عدم رعایت اصول اخلاق در انتشار آثار پژوهشی و انتشار مجدد، از آرشیو این مجله حذف شد.
غلامرضا قاسمی؛ لیلا صفابخش؛ افسانه کریمی؛ سیمین شریفی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 17-23
چکیده
مقدمه: دانش کامپیوتری و فنآوری اطلاعات برای پرستاری و آیندهی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فنآوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آنها مهارتهای اطلاعرسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فنآوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد. ...
بیشتر
مقدمه: دانش کامپیوتری و فنآوری اطلاعات برای پرستاری و آیندهی آن بسیار ضروری است توانایی استفاده از فنآوری اطلاعات در افزایش مهارت دانشجویان پرستاری و مامایی بسیار مهم است و لازم است که به آنها مهارتهای اطلاعرسانی آموزش داده شود. این مطالعه با هدف شناسایی مهارت در استفاده از فنآوری اطلاعات در دانشجویان پرستاری انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی– مقطعی بود و جامعهی پژوهش دانشجویان ترم یک، سه، پنج و هفت پرستاری روزانه، مشغول به تحصیل در نیمسال اول 90-89 در دانشکدهی پرستاری و مامایی زاهدان بودند که 56 نفر به صورت سرشماری در این مطالعه شرکت نمودند. علت انتخاب 4 گروه از دانشجویان در ترمهای مختلف بررسی پیشرفت مهارتهای کار با کامپیوتر در طی دورهی تحصیلی بود. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از چک لیست مهارتهای فنآوری اطلاعات استفاده شد. این چک لیست شامل هفت بخش در 7 مهارت - در مورد راهاندازی کامپیوتر (2 مورد)، کار با Windows (15 مورد)، Word (12 مورد)،Power Point (9 مورد)، Internet (10مورد)، اتصال به شبکه (3 مورد) و E-mail (13 مورد) بود که سوالات به صورت بله و خیر ارزشگذاری شدند، در مواردیکه دانشجو مهارت را صحیح انجام داد، نمرهی 1 و در غیر اینصورت نمرهی صفر داده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و تحلیلی و از نرمافزار SPSSنسخهی 16 استفاده شد و از فراوانی و آزمون آنالیز واریانس استفاده شد. یافتهها: دادههای پژوهش نشان داد که نمرات مهارتها در دانشجویان ترم 3 و ترم 5 بیشتر از ترم 1 و 7 بوده است (03/0 = Pvalue) و میانگین نمرات دانشجویان پسر در تمامی مهارتها به جز Word و PowerPoint بیشتر از دختران بود (02/0 = Pvalue). نتیجهگیری: فارغالتحصیلان پرستاری امروزه باید بتوانند ابزارهای فنآوری اطلاعات مانند سیستم اطلاعات بالینی را استفاده کنند، بنابراین برنامهی درسی پرستاری باید به سمت افزایش فارغالتحصیلانی حرکت کند که آمادگی برای اجرای سیستم مراقبت مبتنی بر شواهد را داشته باشند. برای رسیدن به این اهداف دانشکدهی پرستاری باید آموزش خود را بر مبنای مدیریت اطلاعات و آموزشهای مبتنی بر شواهد قرار دهد. واژههای کلیدی: تکنولوژی اطلاعات؛ دانشجویان پرستاری؛ مهارت
جهانپور علی پور؛ افسانه کریمی؛ لیلا عرفان نیا؛ مهناز شهرکی پور؛ محمدحسین حیوی حقیقی؛ عباس کدخدا؛ کبری میرشکار
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 26-34
چکیده
مقدمه: پایایی کدگذاری تشخیصها برای استفاده از دادهها در سطح ملی و بینالمللی ضروری است. مطالعهی حاضر وضعیت پایایی کدگذاری تشخیصها با ICD-10 در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را تعیین کرد.
روش بررسی: در این مطالعهی تحلیلی، 245 پروندهی کدگذاری شده از قبل، مربوط به 5 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: پایایی کدگذاری تشخیصها برای استفاده از دادهها در سطح ملی و بینالمللی ضروری است. مطالعهی حاضر وضعیت پایایی کدگذاری تشخیصها با ICD-10 در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان را تعیین کرد.
روش بررسی: در این مطالعهی تحلیلی، 245 پروندهی کدگذاری شده از قبل، مربوط به 5 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نیمهی اول سال 1390 توسط کدگذاران بیمارستانهای مربوطه و پژوهشگر مجدداً کدگذاری شد. ابزار گردآوری داده، چکلیست بود و روایی آن با نظر استادان صاحب نظر مسجل گردید. پایایی درونی (کد اختصاص یافته روی پرونده با کد فعلی کدگذار) و پایایی بیرونی (پایایی کدهای کدگذار و پژوهشگر) در سطوح مختلف تشخیصها با استفاده از ضریب توافق Cohen’s Kappa ارزیابی شد.
یافتهها: پایایی درونی در اکثر موارد از درجهی تقریباً کامل برخوردار بود. فقط در سطح سه کاراکتر اول، تشخیص اصلی درجهی پایایی متوسط تعیین شد (52/0 = K). پایایی بیرونی نیز در بیشتر موارد بالاتر از متوسط از بود. فقط در سطح کاراکتر پنجم، تشخیص اصلی پایایی بیرونی (بین کدهای ثبت شده روی پرونده و پژوهشگر) کم (18/0 = K)، برای کاراکتر چهارم سایر تشخیص اول متوسط (60/0 = K) و برای سطح فصل سایر تشخیص سوم نیز متوسط (54/0 = K) بود. همچنین پایایی بیرونی (بین کدگذار و پژوهشگر) برای تشخیص اصلی در سطح سه کاراکتر اول، متوسط (47/0 = K) و در سطح کاراکتر پنجم، کم (18/0 = K) به دست آمد.
نتیجهگیری: پایایی کدگذاری تشخیصها در سطح فصل و کارکتر چهارم از درجهی پایایی مناسبی برخوردار بود و در سطوح سه، کارکتر اول و کاراکتر پنجم از وضعیت مناسب برخوردار نیست. این مسأله میتواند ناشی از انتخاب اشتباه تشخیص اصلی در کدگذاری چند وضعیتی و همچنین عدم توجه کدگذاران به سطح جزئیات در کدگذاری باشد. بنابراین برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت برای کدگذاران ضروری است.
علی محمدپور؛ یوسف مهدی پور؛ افسانه کریمی؛ علی راهداری
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش آموزش بیمار و خانواده در فرایند مراقبت بیمار، کمیسیون مشترک اعتباربخشی مراکز بهداشتی و درمانی آمریکا در برنامه اعتباربخشی بیمارستانی خود، استانداردهای آموزش بیمار و خانواده را تدوین کرده است. از طرفی تحقیقات انجام شده حاکی است که استانداردهای بیمارستانی وزارت بهداشت ایران چندان کامل و جامع نیست. با این اوصاف ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به نقش آموزش بیمار و خانواده در فرایند مراقبت بیمار، کمیسیون مشترک اعتباربخشی مراکز بهداشتی و درمانی آمریکا در برنامه اعتباربخشی بیمارستانی خود، استانداردهای آموزش بیمار و خانواده را تدوین کرده است. از طرفی تحقیقات انجام شده حاکی است که استانداردهای بیمارستانی وزارت بهداشت ایران چندان کامل و جامع نیست. با این اوصاف با انجام یک مطالعه توصیفی– تطبیقی بر آن شدیم تا از وضعیت استانداردهای آموزش بیمار و خانواده وزارت بهداشت آگاه شویم. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – تطبیقی در سال 1386 استانداردهای بیمارستانی (فرم استاندارد اجرایی ارزشیابی شماره ب) مربوط به آموزش بیمار وزارت بهداشت ایران (4 گزاره) با استانداردهای آموزش بیمار و خانواده کمیسیون مشترک اعتباربخشی مراکز بهداشتی – درمانی آمریکا (کمیسیون مشترک) (10 گزاره) مقایسه شد. روش گردآوری دادهها، استفاده از اطلاعات موجود و ابزار مورد استفاده چک لیستی بود که بر اساس استانداردهای آموزش بیمار و خانواده کمیسیون مشترک تهیه شد. تحلیل دادهها با استفاده از جداول تطبیقی و روشهای آمار توصیفی انجام گرفت. یافتهها: میزان تطابق استانداردهای بیمارستانی وزارت بهداشت با استانداردهای آموزش بیمار و خانواده کمیسیون مشترک به میزان 40 درصد تطابق نسبی و 60 درصد عدم تطابق بود.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه، میتوان گفت که آموزش بیمار و خانواده هیچ جایگاهی در استانداردهای بیمارستانی وزارت بهداشت ندارد. بنابراین تدوین استانداردهای آموزش بیمار و خانواده باید مورد توجه قرار گیرد.واژههای کلیدی: استانداردهای مرجع؛ آموزش بیماران؛ بهداشت و تندرستی.