موسی یمین فیروز؛ فاطمه نوشین فرد؛ حسن صیامیان
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 567-579
چکیده
هدف از مطالعهی حاضر، بیان مفاهیم و ویژگیهای الگوی اطلاعیابی ویلسون (Wilson) به عنوان پراستنادترین الگو در بحث رفتار اطلاعیابی بوده و فرایند تکمیل، بسط و گسترش آن با مرور متون مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان داد که مدل اطلاعیابی ویلسون پایه و بنیان الگوهای اطلاعیابی بعد از خود بوده و یکی از پراستنادترین الگوها در بین انواع ...
بیشتر
هدف از مطالعهی حاضر، بیان مفاهیم و ویژگیهای الگوی اطلاعیابی ویلسون (Wilson) به عنوان پراستنادترین الگو در بحث رفتار اطلاعیابی بوده و فرایند تکمیل، بسط و گسترش آن با مرور متون مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان داد که مدل اطلاعیابی ویلسون پایه و بنیان الگوهای اطلاعیابی بعد از خود بوده و یکی از پراستنادترین الگوها در بین انواع الگوهای اطلاعیابی مطرح شده در جهان میباشد. این الگو از سال 1981 تاکنون 4 بار مورد بازنگری قرار گرفته و اکثر صاحبنظران معتقد هستند که الگوی کلی ویلسون بیشتر یک نظریه است تا یک چارچوب نظری. به عبارت دیگر، اگر چه در شکل نهایی این الگو نظریه ایفای نقش میکند، اما هدف از الگوی مذکور، پیوند دادن نظریه به عمل میباشد. درک این نکته مهم است که الگوی عام ویلسون در طول زمان شکل گرفته و تکامل تدریجی داشته است و فهم ارتباط میان نمودارهای مختلفی که او به منظور تشریح این الگو ارایه نموده ضروری است. از این رو باید درک شود که هیچ الگویی مستقل و کامل نیست و در استفاده از این الگو برای نشان دادن روند رشد ایدههای پژوهشی، لازم است که تمام نمودارهای موجود در الگوی سال 1981 و همچنین الگوی سال 1996 بازنگری و بر اساس آنها عمل گردد. در این پژوهش ابتدا مفاهیم و ویژگیهای الگوی اطلاعیابی ویلسون بیان شده و ضمن مروری کوتاه بر نظریههای رفتار اطلاعیابی، الگوهای اطلاعیابی ویلسون مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.
حسن صیامیان؛ آزیتا بالاغفاری؛ کبری علیگلبندی؛ معصومه باقری؛ افسانه شهرابی؛ محمد خادملو؛ فرشته رستمی
دوره 6، شماره 2 ، مهر 1388
چکیده
مقدمه: با توجه به روند روزافزون کاربرد رایانه در آموزش، استفاده از رایانه در محیطهای آموزشی غیر قابل اجتناب شده، نقش مهم و فزایندهای را در امر آموزش پزشکی ایفا میکنند. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان مهارت، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی در مورد کاربرد رایانه و اینترنت در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی انجام شده است. روش بررسی: مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به روند روزافزون کاربرد رایانه در آموزش، استفاده از رایانه در محیطهای آموزشی غیر قابل اجتناب شده، نقش مهم و فزایندهای را در امر آموزش پزشکی ایفا میکنند. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان مهارت، نگرش و عملکرد اعضای هیأت علمی در مورد کاربرد رایانه و اینترنت در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی انجام شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت توصیفی– مقطعی بر روی تعداد 124 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، که جامعه تحقیق را تشکیل میدادند، در سالهای 85-1384 صورت گرفت. از پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات در سه حیطه مهارت، نگرش و عملکرد استفاده شد. پرسشنامه دارای روایی صوری و محتوایی بود. دادههای به دست آمده توسط نرمافزار 15SPSS و با استفاده از آمار توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) جهت بررسی رابطه نگرش و مهارت تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: 29 درصد جامعه مورد مطالعه در سطح مهارت عالی، 7/38 درصد در سطح خوب، 3/15 درصد در سطح متوسط و 3/11 درصد در سطح مهارت ضعیف قرار داشتند. 9/58 درصد از اعضای هیأت علمی نگرش عالی و 6/26 درصد نگرش خوب داشتند. 9/41 درصد اعضای هیأت علمی به طور متوسط در هفته بین 15-10 ساعت از رایانه و 9/33 درصد به طور متوسط در ماه بیش از 60 ساعت از اینترنت بهره میگرفتند. با استفاده از آزمون Spearman بین مهارت و نگرش همبستگی معنیداری وجود داشت (2/0 = r، 04/0 = P).نتیجهگیری: اکثریت اعضای هیأت علمی نسبت به کاربرد رایانه و اینترنت در آموزش پزشکی نگرش مثبت داشتند، ولی تعدادی از آنها از دانش و مهارت کافی برخوردار نبودند. بنابراین لازم است تدابیری برای ارتقای مهارت و عملکرد اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در راستای استفاده بهینه از رایانه و اینترنت در امر آموزش و پژوهش اتخاذ گردد. واژههای کلیدی: اینترنت؛ دانشگاهها؛ آموزش پزشکی؛ نگرش.