عباس دانشکهن؛ احمد براتی مارنانی؛ علیرضا ظهور؛ فربد عبادی فردآذر
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه: ارزیابی توسعهی مدیریت به مدیران کمک میکند تا قابلیتهای مدیریتی موجود سازمانشان را ارزیابی و اقدامات مهمی را برای تقویت مدیریت و پایداری سازمان خود برنامهریزی نمایند. این مطالعه به منظور شناخت و مقایسهی روشهای ارزیابی توسعهی مدیریت در مراکز و کشورهای منتخب انجام شد.روش بررسی: این مطالعهی مقطعیـ مقایسهای در ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی توسعهی مدیریت به مدیران کمک میکند تا قابلیتهای مدیریتی موجود سازمانشان را ارزیابی و اقدامات مهمی را برای تقویت مدیریت و پایداری سازمان خود برنامهریزی نمایند. این مطالعه به منظور شناخت و مقایسهی روشهای ارزیابی توسعهی مدیریت در مراکز و کشورهای منتخب انجام شد.روش بررسی: این مطالعهی مقطعیـ مقایسهای در سالهای 85-1384 به منظور مطالعهی تطبیقی روشهای ارزیابی توسعهی مدیریت در مرکز علوم مدیریتی سلامت، مرکز بینالمللی پژوهشهای توسعه و نیز کشورهای آمریکا، انگلستان و ایران انجام گرفت. این روشها با استفاده از منابع کتابخانهای، شبکههای اطلاعرسانی و مکاتبه با متخصصین داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت. پس از مطالعهی نظاممند این روشها، هفت محور اصلی برای مطالعه استخراج و بر اساس آنها جداول مقایسهای طراحی شد. این جداول توسط صاحبنظران مدیریت از دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی و نیز دانشگاههای تربیت مدرس، علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفت و نظرات اصلاحی آنها اعمال شد. دادهها با استفاده از این جداول مقایسهای جمعآوری و سپس این محورها در کشورهای منتخب مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: الگوهای مورد مطالعه از نظر اهداف اشتراکاتی دارند، اما از نظر سایر ابعاد مانند ساختار، زمینههای مدیریتی مورد ارزیابی، شاخصهای مربوط به هر یک از زمینهها، روشهای جمعآوری و تحلیل دادهها و استفاده از نتایج تفاوتهایی نیز دارند. دیگر این که تمام الگوهای مورد مطالعه، دخالت کارکنان سازمان در فرآیند ارزیابی توسعهی مدیریت را به عنوان پیش شرط مهم موفقیت این فرآیند و نیز توسعهی قابلیتهای مدیریتی سازمان ذکر کردهاند.نتیجهگیری: در تمام این مدلها ارزیابی توسعهی مدیریت به عنوان اولین مرحلهی فرآیند تغییر و بهبود سیستمهای مدیریتی سازمان در نظر گرفته میشود. با توجه به این که کارایی و اثربخشی سیستم ارایه خدمات بهداشتی به طور مستقیم تحت تأثیر کیفیت مدیریت مدیران بهداشتی است، برای توسعهی مدیریت در نظام سلامت کشورمان پیشنهادهایی بر اساس آخرین تجربیات سازمانهای بینالمللی به ویژه سازمان جهانی بهداشت ارایه میشود.واژههای کلیدی: سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان)، ارزیابی، توسعه.
عباس شیخ طاهری؛ خلیل کیمیافر؛ احمد براتی مارنانی
دوره 7، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
مقدمه: آگاهی ارایه دهندگان مراقبت از قوانین حاکم بر پروندههای پزشکی و اطلاعات بهداشتی بیماران، شرایط تأمین حقوق بیمار را فراهم میکند. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش مدارک پزشکی از جنبههای قانونی مدارک پزشکی در بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان در سال 1386 صورت پذیرفت.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: آگاهی ارایه دهندگان مراقبت از قوانین حاکم بر پروندههای پزشکی و اطلاعات بهداشتی بیماران، شرایط تأمین حقوق بیمار را فراهم میکند. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش مدارک پزشکی از جنبههای قانونی مدارک پزشکی در بیمارستانهای آموزشی شهر کاشان در سال 1386 صورت پذیرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که روی 325 نفر از کارکنان (پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش مدارک پزشکی) که به طور تصادفی انتخاب شده بودند در سال 1386 انجام گرفت. دادهها با پرسشنامهای که بر اساس موارد قانونی، مرتبط با اطلاعات بهداشتی و مطابق با کتب مرجع و نظر کارشناسان مربوطه بود تهیه، تأیید و پایایی آن با آزمون مجدد تأیید شد. با استفاده از نرمافزارSPSS و با شاخصهای درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار امتیازات تحلیل گردید.یافتهها: آگاهی کارکنان از موارد قانونی اخذ رضایتنامه با امتیاز 36/1 ± 78/3 از 8، موارد قانونی مربوط به محرمانگی با امتیاز 97/0 ± 45/1 از 4 و موارد قانونی مربوط به صدور گواهی با امتیاز 79/1 ± 27/3 از 9 در حد متوسط بود. در مجموع، آگاهی شرکت کنندگان در این پژوهش با امتیاز 83/2 ± 51/8 از 21 متوسط بود. بیشترین آگاهی را پزشکان و کمترین آگاهی را پرستاران دارا بودند.نتیجهگیری: میزان آگاهی از جنبههای قانونی مرتبط با اطلاعات بهداشتی در حد متوسط است که این امر لزوم آموزش جنبههای قانونی مدارک پزشکی به خصوص محرمانگی اطلاعات بیماران و صدور گواهی پزشکی را در ردههای شغلی مختلف به خصوص پرستاری میرساند.واژههای کلیدی: آگاهی؛ جنبههای قانونی؛ مدارک پزشکی؛ رازداری؛ رضایت بیمار.