علیرضا موغلی؛ سید رضا سید جوادین؛ سید علی اکبر احمدی؛ آزاده علوی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: امروزه سازمانها برای نهادینه کردن اخلاقیات در اعضای سازمانی خود، به تکنیکها و ابزارهای متعددی متوسل شدهاند. از اینرو، در این پژوهش، به شناسایی اهمیت و تأثیر اخلاق کار در ایران با تکیه و تأکید بر اصول اخلاق اسلامی و فرهنگ حاکم بر سازمانها، با لحاظ رفتار شهروندی سازمانی و واسطهگری ارزشهای شغلی پرداخته شد. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: امروزه سازمانها برای نهادینه کردن اخلاقیات در اعضای سازمانی خود، به تکنیکها و ابزارهای متعددی متوسل شدهاند. از اینرو، در این پژوهش، به شناسایی اهمیت و تأثیر اخلاق کار در ایران با تکیه و تأکید بر اصول اخلاق اسلامی و فرهنگ حاکم بر سازمانها، با لحاظ رفتار شهروندی سازمانی و واسطهگری ارزشهای شغلی پرداخته شد. روش بررسی: پژوهش از نوع میدانی و کاربردی بود که در سال 1390 انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر تشکیل دادند. تعداد کارکنان 8282 نفر و روش نمونهگیری خوشهای از نوع طبقهای- تصادفی بود و تعداد نمونه، 239 نفر برآورد شد، که با توزیع 3 پرسشنامه، در نهایت تعداد 198 پرسشنامه برگشت داده شد (نرخ برگشت 83 درصد). برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای، اسنادکاوی، مقالات و پایاننامههای معتبر و جستجوی الکترونیکی در سایتهای معتبر علمی استفاده گردید. برای تأیید پایایی پرسشنامهها از ضریب alpha Cronbach's (درصد 76) و برای تعیین قابلیت اعتبار آن، از روش تحلیل عاملی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و معادلات ساختاری Lisrel انجام شد. یافتهها: بالاترین ضریب همبستگی در میان متغیرهای این پژوهش، مربوط به رابطهی بین ارزشهای شغلی و رفتار شهروندی سازمانی (54 درصد) بود. از میان متغیرهای پژوهش فقط دو متغیر پشتکار و جدیت در کار (18 درصد) و روابط سالم و انسانی (15 درصد) بر رفتار شهروندی دارای اثر مستقیم، اثر غیر مستقیم و اثر کلی بودند که اثر کلی آنها از اثرات مستقیم و غیر مستقیم بیشتر بود. همچنین ارزشهای شغلی، تأثیر مستقیم بر رفتار شهروندی داشت. نتیجهگیری: اخلاق کار اسلامی بر نگرش کارکنان به جهت ایجاد رفتار مطلوب تأثیر قابل توجهی داشت، همچنین ارزشهای فردی و جمعی در محیطهای کار، با گسترش توجهات اجتماعی به ارزشهای انسانی و اخلاقی هسمو بود و اخلاق کار اسلامی با واسطهی ارزشهای شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی نیز تأثیرگذار بود. واژههای کلیدی: اخلاق کار اسلامی؛ رفتار شهروندی سازمانی؛ ارزشهای شغلی
حسین مبارکی؛ سید علی اکبر احمدی؛ محمدرضا دارائی؛ منصوره عباسی؛ محمد هادی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 679-685
چکیده
مقدمه: در دنیای متحول امروز، علاوه بر ساخت سرمایهی انسانی، یکی از چالشهای دیگر در رفتار سازمانی، ایجاد و تقویت سرمایهی اجتماعی است و با این که سرمایهی اجتماعی ویژگی جمع دارد، ولی از تلاشهای فردی افراد در جهت ایجاد اعتماد، روابط و همکاری ناشی میشود. بدون سرمایهی اجتماعی، کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند بود. ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای متحول امروز، علاوه بر ساخت سرمایهی انسانی، یکی از چالشهای دیگر در رفتار سازمانی، ایجاد و تقویت سرمایهی اجتماعی است و با این که سرمایهی اجتماعی ویژگی جمع دارد، ولی از تلاشهای فردی افراد در جهت ایجاد اعتماد، روابط و همکاری ناشی میشود. بدون سرمایهی اجتماعی، کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند بود. این مقاله رابطهی سرمایهی اجتماعی و سازمان یادگیرنده را مورد شناسایی قرار داده است.
روش بررسی: این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و از نظر اهداف از نوع بنیادی میباشد. جامعهی آماری آن 120 نفر از کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم بود که با توجه به جدول Morgan حجم نمونه، 92 نفر شد. نمونهها بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سرمایهی اجتماعی از طریق مدل و پرسشنامه وحید وزیریراد (بررسی رابطهی سرمایهی اجتماعی و توسعهی ظرفیت یادگیری) و سازمان یادگیرنده به وسیله مدل و پرسشنامه Sanke مورد آزمون قرار گرفت. ضریب Cronbach’s alpha به ترتیب برای هر پرسشنامه برابر با 95 درصد و 85 درصد بود. پرسشنامهی مذکور شامل نظرات نمونه با استفاده از آمار استنباطی و از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که بین سرمایهی اجتماعی و سازمان یادگیرنده در ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم رابطه معنیدار وجود دارد (5% ≤ P).
نتیجهگیری: از آن جا که سرمایهی اجتماعی بر بهبود و ارتقای سازمان یادگیرنده تأثیر دارد، باید به این سرمایه و تأثیر آن بر بهبود سازمانها توجه خاص کرد و جنبههای ضعیفتر سرمایهی اجتماعی را در ادارات و بخشهای دانشگاه علوم پزشکی شناسایی و تقویت نمود.
سید علی اکبر احمدی؛ آزاده علوی؛ علی صفدریان
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
مقدمه: یکی از عوامل مهم بقای هر سازمان، که موجب افزایش بهرهوری سازمانی نیز میشود، برخورداری از انسجام در ارزشها و باورها و به طور کلی فرهنگ سازمانی آن میباشد. از این رو، برای هر سازمانی که به دنبال دستیابی به نوعی مزیت است، اطمینان از چگونگی فرهنگ سازمانی موجود و توجه به راههای کاربردی برای ایجاد انسجام در آن از اولویتهای ...
بیشتر
مقدمه: یکی از عوامل مهم بقای هر سازمان، که موجب افزایش بهرهوری سازمانی نیز میشود، برخورداری از انسجام در ارزشها و باورها و به طور کلی فرهنگ سازمانی آن میباشد. از این رو، برای هر سازمانی که به دنبال دستیابی به نوعی مزیت است، اطمینان از چگونگی فرهنگ سازمانی موجود و توجه به راههای کاربردی برای ایجاد انسجام در آن از اولویتهای اصلی به شمار میرود. هدف از نگارش مقالهی حاضر، بررسی مؤلفههای فرهنگ سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است.روش بررسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود. برای جمعآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع، از روش کتابخانهای نظیر کتب و مجلات علمی و برای جمعآوری دادهها جهت تحلیل و آزمون فرضیههای پژوهش، از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده گردید. روایی صوری آن توسط تعدادی از استادان و متخصصان تأیید شد و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach’s alpha برابر 80 درصد و 90 درصد به ترتیب برای وضعیت موجود و مطلوب محاسبه گردید. جامعهی آماری این پژوهش 1670 نفر شامل کلیهی کارکنان ستادی و معاونتها و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، پرسشنامه بین 160 نفر توزیع گردید. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها از روشهای آمار استنباطی استفاده شد.یافتهها: در نمونهی مورد مطالعه، بین وضع موجود و مطلوب عناصر فرهنگ سازمانی تفاوت معنیداری وجود داشت.نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که وضعیت موجود فرهنگ سازمانی در دانشگاه نیازمند بازنگری و اصلاح است و با وضعیت مطلوب تفاوت معنیداری داشته است.واژههای کلیدی: فرهنگ؛ دانشگاهها؛ سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان).