محمدرضا هاشمیان؛ محمدجواد آلمختار؛ اکبر حسن زاده
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: اندازهگیری کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاهی دارای اهمیت ویژهای است. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی با استفاده از ابزارهایی مانند Libqual در زمینهی اندازهگیری کیفیت خدمات کتابخانهها انجام شده است. هدف از مطالعهی حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل تحلیل ...
بیشتر
مقدمه: اندازهگیری کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاهی دارای اهمیت ویژهای است. در سالهای اخیر تحقیقات زیادی با استفاده از ابزارهایی مانند Libqual در زمینهی اندازهگیری کیفیت خدمات کتابخانهها انجام شده است. هدف از مطالعهی حاضر، ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از مدل تحلیل شکاف Libqual بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش، کلیهی کاربران کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1389 بودند که تعداد 368 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی استاندارد Libqual جمعآوری شد که روایی و پایایی این پرسشنامه در پژوهشهای مختلف داخلی کشور تأیید شده است. پرسشنامه دارای 22 سؤال بود و پاسخ دهندگان نظرات خود را به هر یک از سؤالات در سه سطح حداقل انتظارات، حداکثر انتظارات و سطح دریافت در مقیاسی از 1 تا 9 درجهبندی کردند. پس از توزیع، تعداد 354 پرسشنامه تکمیل و بازگردانده شد و برای تحلیل شکاف خدمات از آزمون t استفاده گردید. در نهایت، دادهها با ورود به نرمافزار SPSS و Excel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتهها نشان داد، شکاف کفایت و برتری در همهی ابعاد Libqual منفی بود و میانگین سطح دریافت خدمات کتابخانهای نیز در کلیهی ابعاد Libqual هم از حداقل انتظارات و هم از حداکثر انتظارات به طور معنیداری کمتر بود (001/0 > P). نتیجهگیری: توجه به کلیهی ابعاد Libqual، ارزیابی مستمر کیفیت خدمات و آموزش کاربران از نکات قابل توجه است. واژههای کلیدی: ارزیابی؛ مدل تحلیل شکاف؛ کتابخانهها.
محمدرضا هاشمیان؛ علیرضا هویدا؛ معصومه خوشکام
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: امروزه کتابخانههای بیمارستانی در عملکردهایی مانند مراقبت و آموزش بیمار نقش مهمی ایفا میکند. در واقع کتابخانههای بیمارستانی علاوه بر نقشی که در آموزش و پژوهش بر عهده دارند، سهم بسزایی نیز در درمان ایفا میکنند. با توجه به این مسایل، رعایت استانداردها توسط این کتابخانهها میتواند به بهبود وضعیت و ارتقای خدمات اطلاعرسانی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه کتابخانههای بیمارستانی در عملکردهایی مانند مراقبت و آموزش بیمار نقش مهمی ایفا میکند. در واقع کتابخانههای بیمارستانی علاوه بر نقشی که در آموزش و پژوهش بر عهده دارند، سهم بسزایی نیز در درمان ایفا میکنند. با توجه به این مسایل، رعایت استانداردها توسط این کتابخانهها میتواند به بهبود وضعیت و ارتقای خدمات اطلاعرسانی آنها منجر شود. در این راستا این تحقیق به ارزیابی کتابخانههای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی بر اساس استانداردهای موجود پرداخت.روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعهی پژوهش شامل 35 کتابخانهی بیمارستانی در سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی بود. گردآوری اطلاعات به وسیلهی پرسشنامهای انجام شد که روایی آن با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه تصویب و پایایی آن نیز تأیید گردید. اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Excel تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: بیش از 50 درصد از کتابخانههای بیمارستانی از نظر داشتن نیروی انسانی متخصص زیر سطح استاندارد بودند. تنها 29 درصد از مسؤولین کتابخانه از نظر سطح تحصیلات و رشتهی تحصیلی در سطح استاندارد قرار داشتند. هیچ یک از کتابخانههای مورد بررسی از نظر مجموعهی کتابها استاندارد نبودند. از نظر ساعات ارایهی خدمات و نیز ارایهی خدمات به گروههای مختلف استفاده کننده، درصد کمی از کتابخانهها در سطح استاندارد قرار داشتند. 8/25 درصد از کتابخانهها دارای ساختمانی بودند که از قبل برای کتابخانه طراحی شده بود.نتیجهگیری: در کل، وضعیت کتابخانههای بیمارستانی در مقایسه با استانداردها مطلوب نبود و توجه بیشتر مسؤولین به این کتابخانهها جهت بهبود وضعیت آنها ضروری است.واژههای کلیدی: کتابخانههای بیمارستانی؛ استانداردهای مرجع؛ دانشگاهها؛ بیمارستانها.