محمدرضا هاشمیان؛ محمد جنتی کیا؛ علیرضا هاشمیان
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 101-108
چکیده
مقدمه: مهارتهای اطلاعیابی به مهارتهای بازیابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات تقسیم شده است. کسانی که این مهارتها را کسب کرده باشند در جستجوی مستقل اطلاعات و انجام تحقیق توانمند خواهند شد. این پژوهش به منظور تعیین مهارتهای اطلاعیابی در پایگاههای اطلاعاتی پیوستهی موجود در کتابخانهی ملی ...
بیشتر
مقدمه: مهارتهای اطلاعیابی به مهارتهای بازیابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات تقسیم شده است. کسانی که این مهارتها را کسب کرده باشند در جستجوی مستقل اطلاعات و انجام تحقیق توانمند خواهند شد. این پژوهش به منظور تعیین مهارتهای اطلاعیابی در پایگاههای اطلاعاتی پیوستهی موجود در کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی(Iranian national medical digital library یا INLM) در بین دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود که در سال 1389انجام شد. از بین 659 نفر از دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد 248 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با کمک جدول مورگان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری گردید. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان تعیین شد و پایایی آن با استفاده از alpha Cronbach's، 83/0 تعیین شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی توسط نرمافزار SPSS نسخهی 18تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، تنها 9/3 درصد از دستیاران، دورهی آموزشی INLM را گذراندهاند و تنها 2/16 درصد از آنها در INLM ثبتنام کردهاند. بیشترین میزان آشنایی آنها با پایگاه Up to Date بود (3/38 درصد). بیشترین میزان استفادهی آنها نیز از همین پایگاه بود (8/25 درصد). آنها بیشتر از جستجوی پیشرفته استفاده میکردند (4/48 درصد) و بیشتر از فیلدهای زبان و زمان برای محدود کردن جستجو استفاده میکردند. 2/49 درصد از آنها از عملکرهای منطقی استفاده میکردند. تنها 3/13 درصد آنها با امکانات پایگاههای اطلاعاتی برای مدیریت نتایج جستجو آشنا بودند و تنها 5/5 درصد آنها همیشه به ارزیابی صحت و دقت اطلاعات بازیابی شده میپرداختند.
نتیجهگیری: میزان آشنایی و استفادهی دستیاران از پایگاههای اطلاعاتی بسیار کم بود. برگزاری کارگاههای سواد اطلاعاتی و کارگاههای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی میتواند نقش مهمی در افزایش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و کارهای پژوهشی آنها داشته باشد.
محمدرضا هاشمیان؛ علیرضا هویدا؛ معصومه خوشکام
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: امروزه کتابخانههای بیمارستانی در عملکردهایی مانند مراقبت و آموزش بیمار نقش مهمی ایفا میکند. در واقع کتابخانههای بیمارستانی علاوه بر نقشی که در آموزش و پژوهش بر عهده دارند، سهم بسزایی نیز در درمان ایفا میکنند. با توجه به این مسایل، رعایت استانداردها توسط این کتابخانهها میتواند به بهبود وضعیت و ارتقای خدمات اطلاعرسانی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه کتابخانههای بیمارستانی در عملکردهایی مانند مراقبت و آموزش بیمار نقش مهمی ایفا میکند. در واقع کتابخانههای بیمارستانی علاوه بر نقشی که در آموزش و پژوهش بر عهده دارند، سهم بسزایی نیز در درمان ایفا میکنند. با توجه به این مسایل، رعایت استانداردها توسط این کتابخانهها میتواند به بهبود وضعیت و ارتقای خدمات اطلاعرسانی آنها منجر شود. در این راستا این تحقیق به ارزیابی کتابخانههای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی بر اساس استانداردهای موجود پرداخت.روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعهی پژوهش شامل 35 کتابخانهی بیمارستانی در سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی بود. گردآوری اطلاعات به وسیلهی پرسشنامهای انجام شد که روایی آن با نظر اعضای هیأت علمی دانشگاه تصویب و پایایی آن نیز تأیید گردید. اطلاعات به وسیلهی نرمافزار Excel تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: بیش از 50 درصد از کتابخانههای بیمارستانی از نظر داشتن نیروی انسانی متخصص زیر سطح استاندارد بودند. تنها 29 درصد از مسؤولین کتابخانه از نظر سطح تحصیلات و رشتهی تحصیلی در سطح استاندارد قرار داشتند. هیچ یک از کتابخانههای مورد بررسی از نظر مجموعهی کتابها استاندارد نبودند. از نظر ساعات ارایهی خدمات و نیز ارایهی خدمات به گروههای مختلف استفاده کننده، درصد کمی از کتابخانهها در سطح استاندارد قرار داشتند. 8/25 درصد از کتابخانهها دارای ساختمانی بودند که از قبل برای کتابخانه طراحی شده بود.نتیجهگیری: در کل، وضعیت کتابخانههای بیمارستانی در مقایسه با استانداردها مطلوب نبود و توجه بیشتر مسؤولین به این کتابخانهها جهت بهبود وضعیت آنها ضروری است.واژههای کلیدی: کتابخانههای بیمارستانی؛ استانداردهای مرجع؛ دانشگاهها؛ بیمارستانها.