ماندانا صاحبزاده؛ سعید کریمی؛ سید محسن حسینی؛ غزاله اختر دانش؛ سحر حسینی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: فرسودگی شغلی در پاسخ به فشار روانی مزمن و بیشتر در حرفههای خدمات انسانی به وجود میآید و میتواند به عواقبی مثل افزایش هزینههای کاری، کاهش عملکرد و ... منجر گردد. هدف این مطالعه، بررسی فرسودگی شغلی مدیران اجرایی و ﭘرستاری در سه حیطهی خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عملکرد فردی و نیز رابطهی آن با برخی ویژگیهای دموگرافیک و شغلی ...
بیشتر
مقدمه: فرسودگی شغلی در پاسخ به فشار روانی مزمن و بیشتر در حرفههای خدمات انسانی به وجود میآید و میتواند به عواقبی مثل افزایش هزینههای کاری، کاهش عملکرد و ... منجر گردد. هدف این مطالعه، بررسی فرسودگی شغلی مدیران اجرایی و ﭘرستاری در سه حیطهی خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عملکرد فردی و نیز رابطهی آن با برخی ویژگیهای دموگرافیک و شغلی آنان در بیمارستانهای دانشگاهی اصفهان بوده است.روش بررسی: این پژوهش مقطعی به صورت سرشماری در بین تمامی 198 نفر مدیران اجرایی و پرستاری (مترون، سوپروایزر و سرپرستار) بیمارستانهای دانشگاهی اصفهان در نیمهی اول سال 1389 صورت گرفت که 166 نفر پرسشنامهها را تکمیل نمودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی فرسودگی شغلی Maslach & Jackson بومی شده با Cronbach’s alpha 86 درصد استفاده گردید. در آمار استنباطی از آزمونهای Kruskal- Wallis، رگرسیون و Chi-Square استفاده شد و دادهها با استفاده از آمار توصیفی و به وسیلهی نرمافزار 16SPSS تحلیل گردید.یافتهها: بیشترین فرسودگی شغلی با شدت متوسط و زیاد به ترتیب در سرپرستاران، سوپروایزرها، مدیرانی که هم سوپروایزر بودهاند و هم سرپرستار، مترونها و مدیران اجرایی بوده است. بین میانگین فرسودگی شغلی با سمت سازمانی، جنس و سن ارتباط معنیداری وجود داشت، به طوری که سرپرستاران بیشترین و مترونها کمترین میانگین را داشتند. فرسودگی شغلی در زنان بیشتر از مردان بود و با افزایش سن کاهش مییافت ولی ارتباط معنیداری با وضعیت تأهل، مدرک تحصیلی، زمان شیفت کاری، تعداد شیفت کاری، وضعیت استخدام، سابقهی کار و سابقهی کار در سمت فعلی وجود نداشت. میانگین خستگی عاطفی و سمت سازمانی ارتباط معنیداری داشتند و سرپرستاران بیشترین و مترونها کمترین میانگین را داشتند. بین مسخ شخصیت و سمت سازمانی ارتباطی وجود نداشت.نتیجهگیری: وجود سطوح مختلف فرسودگی شغلی با توجه به کیفیت فعلی خدمات مدیریتی در سطوح اجرایی و پرستاری بیمارستانها، لزوم اتخاذ سیاستهای جدید جهت تعدیل و پیشگیری از این پدیده را محرز میسازد. تشخیص وجود مشکل، فهم نیاز به حمایت، پذیرش و مشارکت در تکنیکهای حل مشکل و هدفگذاری واقعی از جمله عوامل بسیار مؤثر در پیشگیری از فرسودگی شغلی مدیران میباشد.واژههای کلیدی: فرسودگی شغلی؛ خستگی روانی؛ مدیران اجرایی بیمارستان؛ مدیران پرستار؛ بیمارستانهای دانشگاهی.
سید محمد رضا باطنی؛ زینب سجادی؛ سید محسن حسینی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: مقررات و قوانین در حوزهی اخلاق بیماران حایز اهمیت است، اما این مجموعه قوانین تحت عنوان «منشور حقوق بیمار» در قوانین ایران به صورت منسجم و کاربردی وجود ندارد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان آگاهی بیماران بستری شده دربیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان از منشور حقوق بیماران بود.روش بررسی: این بررسی به صورت توصیفی- مقطعی در سه ماههی ...
بیشتر
مقدمه: مقررات و قوانین در حوزهی اخلاق بیماران حایز اهمیت است، اما این مجموعه قوانین تحت عنوان «منشور حقوق بیمار» در قوانین ایران به صورت منسجم و کاربردی وجود ندارد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان آگاهی بیماران بستری شده دربیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان از منشور حقوق بیماران بود.روش بررسی: این بررسی به صورت توصیفی- مقطعی در سه ماههی چهارم سال 1385 در هشت بیمارستان آموزشی شهر اصفهان انجام شد و طی آن میزان آگاهی بیماران بستری شده در این بیمارستانها طی این مدت از مفاد منشور حقوق بیمار از طریق مصاحبه توسط پرسشگران و تکمیل چکلیستهای مربوطه سنجیده شد. چکلیستها از طریق مطالعهی کتابخانهای تدوین و روایی صوری و پایایی آن با استفاده از نظر کارشناسان مربوطه تأیید شد. برای این منظور نمونهی مورد نیاز که 385 بیمار بود، متناسب با تعداد تخت فعال و نیز متوسط اقامت بیماران طی سه ماههی چهارم سال 1385، تقسیم به نسبت شد و سهم هر بیمارستان مشخص گردید. پس از تکمیل چکلیستها، تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماریSPSS صورت گرفت.یافتهها: بیش از 50 درصد از بیماران آگاهی لازم از برخی مفاد منشور حقوق بیمار را نداشتند. این عدم آگاهی به ویژه در مورد حقوق مربوط به انتقال حین درمان بیمار به سایر مراکز درمانی (که نیاز به خدمات درمانی تخصصی دارند)، در مورد حق اجازه یا عدم اجازهی استفاده از اطلاعات پزشکی پروندهی خودشان برای امور مختلف، رازداری پزشک معالج و تیم و درمان و همچنین محرمانه بودن اطلاعات پزشکی و ضرورت حفظ اسرار بیمار توسط بیمارستان بود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در چک لیستهای تکمیل شده نشان داد که درصد قابل توجهی از بیماران آگاهی لازم از برخی از مفاد منشور حقوق بیمار را نداشتند و ضرورت دارد در این زمینه اطلاعرسانی لازم صورت پذیرد.واژههای کلیدی: آگاهی؛ بیماران؛ قوانین.