حسین مبارکی؛ سید علی اکبر احمدی؛ محمدرضا دارائی؛ منصوره عباسی؛ محمد هادی
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 679-685
چکیده
مقدمه: در دنیای متحول امروز، علاوه بر ساخت سرمایهی انسانی، یکی از چالشهای دیگر در رفتار سازمانی، ایجاد و تقویت سرمایهی اجتماعی است و با این که سرمایهی اجتماعی ویژگی جمع دارد، ولی از تلاشهای فردی افراد در جهت ایجاد اعتماد، روابط و همکاری ناشی میشود. بدون سرمایهی اجتماعی، کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند بود. ...
بیشتر
مقدمه: در دنیای متحول امروز، علاوه بر ساخت سرمایهی انسانی، یکی از چالشهای دیگر در رفتار سازمانی، ایجاد و تقویت سرمایهی اجتماعی است و با این که سرمایهی اجتماعی ویژگی جمع دارد، ولی از تلاشهای فردی افراد در جهت ایجاد اعتماد، روابط و همکاری ناشی میشود. بدون سرمایهی اجتماعی، کارکنان حاضر به تسهیم اطلاعات و دانش نخواهند بود. این مقاله رابطهی سرمایهی اجتماعی و سازمان یادگیرنده را مورد شناسایی قرار داده است.
روش بررسی: این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و از نظر اهداف از نوع بنیادی میباشد. جامعهی آماری آن 120 نفر از کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم بود که با توجه به جدول Morgan حجم نمونه، 92 نفر شد. نمونهها بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و سرمایهی اجتماعی از طریق مدل و پرسشنامه وحید وزیریراد (بررسی رابطهی سرمایهی اجتماعی و توسعهی ظرفیت یادگیری) و سازمان یادگیرنده به وسیله مدل و پرسشنامه Sanke مورد آزمون قرار گرفت. ضریب Cronbach’s alpha به ترتیب برای هر پرسشنامه برابر با 95 درصد و 85 درصد بود. پرسشنامهی مذکور شامل نظرات نمونه با استفاده از آمار استنباطی و از طریق نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای پژوهش، حاکی از آن است که بین سرمایهی اجتماعی و سازمان یادگیرنده در ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم رابطه معنیدار وجود دارد (5% ≤ P).
نتیجهگیری: از آن جا که سرمایهی اجتماعی بر بهبود و ارتقای سازمان یادگیرنده تأثیر دارد، باید به این سرمایه و تأثیر آن بر بهبود سازمانها توجه خاص کرد و جنبههای ضعیفتر سرمایهی اجتماعی را در ادارات و بخشهای دانشگاه علوم پزشکی شناسایی و تقویت نمود.
محمد هادی؛ حانیهالسادات سجادی؛ زینبالسادات سجادی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: اهمیت مقایسهی عملکرد بیمارستانها با استفاده از شاخصهای بیمارستانی، لزوم بهرهگیری از مدلهای کاربردی را امری اجتناب ناپذیر نموده است. پژوهش حاضر به منظور مقایسهی همزمان شاخصهای کلیدی عملکرد بیمارستانی مراکز با استفاده از نمودار Pobon Lasso انجام گرفت.روش بررسی: مطالعهی توصیفی حاضر به صورت مقطعی و گذشتهنگر در سال ...
بیشتر
مقدمه: اهمیت مقایسهی عملکرد بیمارستانها با استفاده از شاخصهای بیمارستانی، لزوم بهرهگیری از مدلهای کاربردی را امری اجتناب ناپذیر نموده است. پژوهش حاضر به منظور مقایسهی همزمان شاخصهای کلیدی عملکرد بیمارستانی مراکز با استفاده از نمودار Pobon Lasso انجام گرفت.روش بررسی: مطالعهی توصیفی حاضر به صورت مقطعی و گذشتهنگر در سال 1386 انجام گرفت. 31 بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقطع پژوهش، جامعهی آماری را تشکیل دادند. شاخصهای منتخب (درصد اشغال تخت، میزان چرخش تخت و میانگین مدت بستری) با مراجعه به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بررسی فعالیت ماهانهی مراکز در سالهای 1384 و 1385 استخراج و مقایسهی آنها با استفاده از برنامهی Excel و نمودار Pobon Lasso انجام شد.یافتهها: از مجموع 31 مرکز مورد مطالعه در سال 1384، 3 مرکز (10 درصد) در ناحیهی اول، 12 مرکز (39 درصد) در ناحیهی دوم، 14 مرکز (45 درصد) در ناحیهی سوم و 2 مرکز (6 درصد) در ناحیهی چهارم و در سال 1385، 2 مرکز (6 درصد) در ناحیهی اول، 14 مرکز (45 درصد) در ناحیهی دوم، 13 مرکز (43 درصد) در ناحیهی سوم و 2 مرکز (6 درصد) در ناحیهی چهارم نمودار Pobon Lasso قرار داشتند.نتیجهگیری: با استفاده از نمودار Pobon Lasso میتوان ضمن مقایسهی همزمان سه شاخص کلیدی عملکرد بیمارستان، به ارزیابی مراکز از بعد رعایت کارایی در ادارهی امور پرداخت. پیشنهاد میشود مدیران بیمارستان با استفاده از این روش که یکی از روشهای فعال شناسایی مسأله میباشد، تحلیلی از موقعیت مرکز خود در زمینهی کارایی داشته باشند. این تحلیل میتواند راهنمای مفیدی برای برنامهریزیهای بهبود کارایی مرکز باشد.واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ مدت اقامت؛ بیماران بستری؛ اشغال تخت بیمارستان.