سوسن بهرامی؛ محمود کیوانآرا؛ رضوان اجاقی؛ مریم افشاری
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1023-1033
چکیده
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت نظرات و درک مشکلات صاحبنظران دانشگاهی در خصوص کارکردهای مدیریت استراتژیک ...
بیشتر
مقدمه: امروزه نیروی انسانی مهمترین مزیت رقابتی برای سازمانها محسوب میشود. بنابراین مدیران دانشگاهها بایستی آگاه باشند که چگونه با این عامل استراتژیک برخورد کنند و استفادهی هر چه مؤثرتر از این مزیت رقابتی را بیاموزند. هدف از انجام پژوهش حاضر شناخت نظرات و درک مشکلات صاحبنظران دانشگاهی در خصوص کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: این تحقیق، مطالعهی کیفی به روش مصاحبهی عمیق بود. شرکتکنندگان در این تحقیق 21 نفر از صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (سال تحصیلی 91-1390) بودند که در زمینهی مباحث تحقیق دارای تجربه و یا تألیفاتی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. تحلیل دادهها همزمان با جمعآوری اطلاعات با رویکرد تحلیل موضوعی انجام گرفت. یافتهها: نتایج در شش طبقهی تجربهی مشکلات مدیریتی، ناکارآمدی کارکرد تأمین منابع انسانی، آموزش، ارزیابی عملکرد و مشارکت در تصمیمگیری و پاداش خدمت تنظیم شدند. مشارکتکنندگان اهمیت قدرت بدون اختیار، فقدان آزادی عمل، ناکارآمدی مدیران، شیوهی انتصاب مدیران، فقدان نگاه استراتژیک و فرهنگ و جو سازمانی، فقدان ارایهی دورههای آموزشی به روز، فقدان نظارت بر سطوح یادگیری و برگزاری دورههای آموزشی روتین، ارزیابی عملکرد کمی، غیرواقعی و روتین، تصمیمگیری فردی، مشورتی و سلسله مراتب بلند سازمانی، فقدان پاداش خدمت انعطافپذیر، معنوی و تأکید بر پاداش خدمت مادی در ناکارآمدی کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی را در دانشگاه مؤثر دانستهاند. نتیجهگیری: مدیریت استراتژیک منابع انسانی با ایجاد دیدگاه کلان، امکان پرداختن به مسایل اساسی کارکنان را فراهم آورد و موجب بهرهمندی سازمان از کارکنان ماهر، متعهد و با انگیزه در تلاش برای رسیدن به مزیت رقابتی پایدار میگردد. واژههای کلیدی: مدیریت استراتژیک؛ منابع انسانی؛ مدیران
مصطفی چادگانیپور؛ حسین رفیعی؛ رضوان اجاقی؛ سیده طیبه هاشمی,؛ احمد پاپی؛ مجتبی اکبری
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 724-732
چکیده
م
قدمه: قارچها تهدید کنندههای بیولوژیکی هستند که در همهی محیطها حضور دارند. محیط کتابخانهها و مراکز آرشیوی، بخش زیادی از نیازهای غذایی قارچها را تأمین میکنند. در این مطالعه، به شناسایی آلودگی قارچهای موجود در کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 پرداخته شده است به این منظور که آیا در بین قارچهای ...
بیشتر
م
قدمه: قارچها تهدید کنندههای بیولوژیکی هستند که در همهی محیطها حضور دارند. محیط کتابخانهها و مراکز آرشیوی، بخش زیادی از نیازهای غذایی قارچها را تأمین میکنند. در این مطالعه، به شناسایی آلودگی قارچهای موجود در کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 پرداخته شده است به این منظور که آیا در بین قارچهای موجود، تهدید کنندهی سلامت کتابداران و کاربران هم وجود دارد؟
روش بررسی: مطالعه از نوع تحلیلی- مقطعی بود. جامعهی آماری شامل کتابخانههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 است. حجم نمونهها 126 نمونه برآورد شد. برای نمونهگیری از هوا، از روش پلیت باز و برای نمونهگیری از سطوح و کتابها، از سواپ استریل استفاده گردید. از هفت کتابخانه در سه نوبت صبح، ظهر و عصر نمونهگیری انجام شد. پس از نمونهگیری، نمونهها بر روی محیط سابورو دکستروز آگار حاوی آنتیبیوتیک کلرامفنیکل (Sc یا Sabouraud dextrose agar with chloramphenicol) کشت داده شد و سپس پلیتها در داخل انکوباتور با دمای 25-30 درجه سانتیگراد قرار گرفت. پس از تشخیص، با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل آماری انجام شد.
یافتهها: در مجموع 2140 کلنی قارچ متعلق به 26 جنس در کتابخانهها یافت شد. بیشترین تعداد کلنی (555) متعلق به کتابخانهی دانشکدهی دندانپزشکی و کمترین تعداد (70)، متعلق به کتابخانهی دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی بود. Cladosporium، Penicillium، مخمرها، Aspergillus niger، Aspergillus و Rhizopus به ترتیب بیشترین فراوانی و Aureobasidium، Scopulariopsis، Botrytis، Curvularia و Neurospora کمترین فراوانی را دارند.
نتیجهگیری: قارچهای Aspergillus niger، Penicillium، Aspergillus و Cladosporium که بیشترین میزان فراوانی در کتابخانهها را داشتند، از نوع پاتوژنهای فرصتطلب بودند که در افراد مستعد میتوانند ایجاد عفونت نمایند.
سوسن بهرامی؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ مسعود فردوسی؛ رضوان اجاقی؛ فهیمه السادات ایزدی ورکی؛ مرضیه گلکار
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 558-566
چکیده
مقدمه: مهارت، دانش و بهرهوری انسانها از جمله عوامل مهمی هستند که در موفقیت سازمانها و مراکز بهداشت و درمان نقش اساسی دارند و مدیریت کیفیت فراگیر نیز به عنوان نوعی سیستم مدیریتی توجه ویژهای به آن دارد. از طرفی دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری است و برای اجرای مدیریت دانش به یک بازهی زمانی به نسبت طولانی، فراهمسازی ...
بیشتر
مقدمه: مهارت، دانش و بهرهوری انسانها از جمله عوامل مهمی هستند که در موفقیت سازمانها و مراکز بهداشت و درمان نقش اساسی دارند و مدیریت کیفیت فراگیر نیز به عنوان نوعی سیستم مدیریتی توجه ویژهای به آن دارد. از طرفی دانش به عنوان منبعی برای بقای سازمانها ضروری است و برای اجرای مدیریت دانش به یک بازهی زمانی به نسبت طولانی، فراهمسازی بسترهای فکری و فرهنگی، مهارتی و آموزشی، کانونهای دانشی و تکنولوژیکی نیاز است. مقالهی حاضر درصدد تعیین رابطهی مدیریت کیفیت فراگیر و مدیریت دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بود.
روش بررسی: پژوهش توصیفی، همبستگی حاضر بر روی کل اعضای هیأت علمی دانشگاههای اصفهان (491 نفر) و علوم پزشکی اصفهان (594 نفر) در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. روش نمونهگیری به صورت طبقهای- تصادفی متناسب با حجم (300 نفر) بود. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهی استاندارد مدیریت کیفیت فراگیر بر اساس مدل Baldrige و پرسشنامهی استاندارد مؤلفههای مدیریت دانش بر اساس مدل Pastor بودند که روایی آنها با استفاده از روایی محتوایی و صوری و پایایی آنها با استفاده از محاسبهی ضریب Cronbach¢s alpha (87/0 = 1r) و (91/0 = 2r) محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 18SPSS و آزمون t، ANOVA و رگرسیون چند متغیره صورت گرفت.
یافتهها: در دانشگاه اصفهان به جز رهبری، برنامهریزی استراتژیک و مدیریت منابع انسانی و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به جز تمرکز بر مشتری، تحلیل اطلاعات، برنامهریزی استراتژیک و مدیریت فرایند، میانگین کلیهی معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر بیشتر از سطح متوسط بود. همچنین در دانشگاه اصفهان میانگین همهی مؤلفههای مدیریت دانش به جز پالایش دانش و در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کلیهی مؤلفهها بیشتر از سطح متوسط بود. ضریب همبستگی بین نمرات معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر و مؤلفههای مدیریت دانش در سطح 05/0 ≥ P در دو دانشگاه معنیدار بوده و نتایج رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که رابطهی بین معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر با مدیریت دانش معنیدار بود.
نتیجهگیری: معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر میتواند در راستای عملکرد صحیح سازمان مؤثر باشد و همچنین تأثیر آن بر مدیریت دانش نیز موجب افزایش کارایی سازمان میگردد.
رضوان اجاقی؛ حسن اشرفی ریزی
دوره 8، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390
چکیده
مقدمه:اطلاعات و تکنولوژی در یک چرخهی رو به رشد یکدیگر را با اثر متقابل ارتقا میدهند و هر یک به رشد دیگری کمک میکنند، ولی در این میان سیستمهایی که حجم عظیم اطلاعات را سامان دهند، آن را در قالبهای تکنولوژی جای دهند و امکان استفادهی مؤثر از آن را پدید آورند، نقش به سزایی بر عهده دارند. بنابراین بهترین راه رسیدن به این دستاورد ...
بیشتر
مقدمه:اطلاعات و تکنولوژی در یک چرخهی رو به رشد یکدیگر را با اثر متقابل ارتقا میدهند و هر یک به رشد دیگری کمک میکنند، ولی در این میان سیستمهایی که حجم عظیم اطلاعات را سامان دهند، آن را در قالبهای تکنولوژی جای دهند و امکان استفادهی مؤثر از آن را پدید آورند، نقش به سزایی بر عهده دارند. بنابراین بهترین راه رسیدن به این دستاورد مهم، طراحی سیستمهای اطلاعاتی مناسب است. تعاریف بسیاری در علوم مختلف در این زمینه وجود دارد. واژهنامهی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی امریکا (The ALA Glossary of Library and Information Science)، سیستمهای اطلاعاتی را چنین تعریف میکند: «یک سیستم کاملطراحی شده برای تولید، جمعآوری، سازماندهی (پردازش)، ذخیره، بازیابی و اشاعهیاطلاعات در یک مؤسسه، سازمان یا هر حوزهی تعریف شدهی دیگر از جامعه» (1).خدمات الکترونیکی و فنآوری اطلاعات و ارتباطات، ابزار و بستر مناسبی را برای ایجاد سیستمهای اطلاعاتی کتابخانهای و ارایهی خدمات یکپارچه فراهم کرده است و امروزه به عنوان بخش مهمی از نظام اطلاع رسانی کشور مورد توجه قرار دارد. طراحی سیستمهای اطلاعاتی کتابخانهای مناسب، در افزایش سرعت ارایهی خدمات و کمک به تصمیمگیری در زمانی محدود برای مدیران و نیز در افزایش سرعت و دقت عملیات خدمات به کاربران تأثیر به سزایی دارد.در نتیجه کتابداران حرفهای که ماهیتاً و از طریق آموزش به سوی تحلیل سیستم سوق داده میشوند، نیاز به آموزش و مهارتهای خاص دارند و به عنوان تحلیلگر سیستم، مسؤولیت طراحی سیستم و نظارت بر اجرای طرح را بر عهده خواهند داشت (2). نقدی بر کتاب سیستمهای اطلاعاتی با تأکید بر سیستمهای کتابخانهای و اطلاع رسانی