شهرام توفیقی؛ محمدامین شمسی؛ عبدالرضا صباحی؛ احمد عامریون؛ روح الله زابلی
دوره 11، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 71-79
چکیده
مقدمه: امروزه توجه به مقولهی کیفیت در سازمانهای خدماتی فراگیر شده است. بسیاری از سازمانهای خدماتی از جمله بیمارستانها اقدام به اخذ گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9000) کردهاند. هدف از این مطالعه ارایهی دیدگاه و تجربیات کارکنان 3 بیمارستان دارای گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت شهر کرمان، در خصوص استقرار این سیستم است. روش ...
بیشتر
مقدمه: امروزه توجه به مقولهی کیفیت در سازمانهای خدماتی فراگیر شده است. بسیاری از سازمانهای خدماتی از جمله بیمارستانها اقدام به اخذ گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9000) کردهاند. هدف از این مطالعه ارایهی دیدگاه و تجربیات کارکنان 3 بیمارستان دارای گواهینامهی سیستم مدیریت کیفیت شهر کرمان، در خصوص استقرار این سیستم است. روش بررسی: این مطالعه بهصورت کیفی در سال 1391 بر روی 30 نفر از کارکنان بخشهای مختلف بیمارستانهای شهر کرمان شامل حضرت فاطمه (س)، بهشتی و کاشانی با روش فتومنولوژی انجام شد. از مصاحبهی ساختار یافته، نیمه ساختار یافته و بحث گروهی جهت جمعآوری دادهها بهره گرفته شد. مصاحبهها ضبط، خط به خط دستنویس و سپس مطابق روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: از بین 46 مضمون کلی، 4 مضمون اصلی «بهبود، تبلیغات، عدم تعهد مدیران ارشد و عدم مشارکت کارکنان» بهدست آمد و علیرغم دیدگاه مثبت کارکنان به ماهیت سیستم مدیریت کیفیت، عملکرد این سیستم را در بیمارستان متبوعشان به دلیل عدم مشارکت کارکنان بهخصوص پزشکان، عدم تعهد مدیران و اخذ گواهینامه برای استفاده از جنبهی تبلیغاتی آن، فاقد کارایی مطلوب دانستند. بحث: استقرار سیستمهای مدیریت کیفیت در بیمارستانها، تضمینی برای کیفیت خدمات در آنها نیست و موفق بودن استقرار این سیستم به عوامل مختلفی مانند آموزش، تعهد مدیران ارشد و مشارکت تمامی کارکنان بهخصوص پزشکان بستگی دارد. واژههای کلیدی: مدیریت کیفیت جامع؛ بیمارستانها؛ کارکنان
روح اله قائدامینی اسدآبادی؛ احمد عامریون؛ شهرام توفیقی؛ فاطمه عزیزیان؛ اعظم فیاضی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 479-489
چکیده
مقدمه: یکی از انواع سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی، سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیمگیری (Decision support information system یا DSIS) است. این سیستم، از مدلهای تصمیمگیری و پایگاه دادههای خاص برای تهیهی اطلاعات در جهت پشتیبانی از تصمیمات نیمه ساخت یافته یا ساخت نیافته استفاده میکند. هدف این پژوهش، طراحی مدل سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیم برای ...
بیشتر
مقدمه: یکی از انواع سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی، سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیمگیری (Decision support information system یا DSIS) است. این سیستم، از مدلهای تصمیمگیری و پایگاه دادههای خاص برای تهیهی اطلاعات در جهت پشتیبانی از تصمیمات نیمه ساخت یافته یا ساخت نیافته استفاده میکند. هدف این پژوهش، طراحی مدل سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیم برای بیمارستان هیأت امنایی آیتاله کاشانی شهرکرد بود.
روش بررسی: این مطالعه اکتشافی و مدلسازی در سال 1389 و در بیمارستان هیأت امنایی آیتاله کاشانی شهرکرد انجام شد. جامعه پژوهش، 30 نفر از اعضای هیأت مدیره و سرپرستان بیمارستان بودند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه 42 سؤالی محقق ساختی که روایی و پایایی آن (آزمون 85 درصد) مورد تأیید استادان فن قرار گرفت و مصاحبه و مشاهده استفاده شد. دادهها با استفاده از اصول تحلیل سیستمها و مدیریت، تحلیل ریاضی و با استفاده از فنون پژوهش عملیات تحلیل شد.
یافتهها: طبق بررسی صورت گرفته، اطلاعات کامل در مورد شناخت سازمان و محیط سازمانی، نمودار معماری اطلاعات، الگوی تصمیمگیری هیأت مدیره و مسؤولین بیمارستان، تعیین مدلهای ریاضی و سایر مدلهای تصمیمگیری آنان به دست آمد و مدل سیستم اطلاعات پشتیبان تصمیم برای بیمارستان هیأت امنایی آیتاله کاشانی شهرکرد طراحی گردید.
نتیجهگیری: نمودار معماری اطلاعات بیمارستان در مقایسه با پژوهشهای انجام شده تفاوت چندانی ندارد؛ اما استفاده از مدل DSIS و خروجیهای آن با استفاده از فنون پژوهش عملیات، الگوهای ریاضی و سایر الگوهای مناسب به نتایجی تبدیل خواهند شد که هیأت مدیره بیمارستان را در اتخاذ تصمیم خود حمایت و پشتیبانی میکند.