هادی بالوئی جام خانه؛ سعیده کتابی؛ مهدی پور مصطفی خشکرودی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 901-911
چکیده
مقدمه:امروزه کیفیت خدمت از مهمترین جنبههای مدیریتی سازمانهای خدماتی هستند و مشتری محوری، استراتژی اول تمام سازمانهای دنیا به شمار میروند. این تحقیق سعی داشته تا با تبیین شاخصهای مؤثر در کیفیت خدمات بهداشت و درمان و با استفاده از رویکرد ترکیبی Fuzzy AHP - TOPSIS به رتبهبندی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بپردازد. ...
بیشتر
مقدمه:امروزه کیفیت خدمت از مهمترین جنبههای مدیریتی سازمانهای خدماتی هستند و مشتری محوری، استراتژی اول تمام سازمانهای دنیا به شمار میروند. این تحقیق سعی داشته تا با تبیین شاخصهای مؤثر در کیفیت خدمات بهداشت و درمان و با استفاده از رویکرد ترکیبی Fuzzy AHP - TOPSIS به رتبهبندی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بپردازد. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری تحقیق، بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، 4 بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انتخاب شدند و پرسشنامههای استاندارد تحقیق توسط گروهی از کارشناسان معاونت بهداشت و درمان این دانشگاه تکمیل شده است. بدین منظور ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی، اهمیت معیارهای کیفیت خدمات محاسبه وسپس بیمارستانها به وسیلهی روش TOPSIS رتبهبندی شدند. نتایج با استفاده از نرمافزار Excel تحلیل شد. یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بیمارستان Cبا وزن 9216/0، بیمارستان B با وزن 4926/0، بیمارستان A با وزن 2121/0 و بیمارستان D با وزن 2063/0 بهترتیب بهصورت اول تا چهارم رتبهبندی شدهاند. نتیجهگیری: براساس سنجش انجام شده در ابعاد مختلف کیفیت خدمات، نتایج حاکی از آن است که بیمارستان C در ابعاد پاسخگویی، همدلی و حرفهای بودن که بیشترین وزن را دارا میباشند، دارای بهترین عملکرد میباشد. در واقع وضعیت عملکرد بیمارستانها بر اساس ابعاد کیفیت خدمات بهمنظور تدوین استراتژی مناسب تعیین شده است. واژههای کلیدی:کیفیت مراقبتهای بهداشتی؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی؛ بیمارستانهای آموزشی
علی صنایعی؛ جواد خزائی پول؛ سجاد جعفری؛ هادی بالوئی جام خانه
دوره 10، شماره 4 ، آبان 1392، ، صفحه 571-580
چکیده
مقدمه: لازمه پیادهسازی فنآوری پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی پذیرش آن است. هدف کلی مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش پزشکی از راه دور با بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش بررسی: روش این پژوهش تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن، ترکیبی از پرسشنامهی مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی ...
بیشتر
مقدمه: لازمه پیادهسازی فنآوری پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی پذیرش آن است. هدف کلی مطالعه حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش پزشکی از راه دور با بهرهگیری از فنآوری اطلاعات و ارتباطات بود. روش بررسی: روش این پژوهش تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات آن، ترکیبی از پرسشنامهی مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر پزشکان بیمارستانهای شهر اصفهان در دورهی زمانی اردیبهشت و تیر 1391 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده، 125 نفر از آنان به عنوان نمونهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. جهت سنجش روایی و پایایی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری و آلفای کرونباخ استفاده شد و براساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS19 و AMOS20 انجام شد. یافتهها: سودمندی درک شده (54/0=β) و سهولت درک شده (43/0=β) بر نگرش نسبت به استفاده از پزشکی از راه دور تأثیرگذار بودند. یافتههای پژوهش همچنین حاکی از تأثیر مثبت سودمندی درک شده (61/0=β) و کنترل رفتاری درک شده (39/0=β) بر تمایل افراد نسبت به این نوع فنآوری بود، درحالی که هنجارهای ذهنی (18/0=β) بر تمایلات رفتاری مورد تأیید قرار نگرفت. نتیجهگیری: نتایج بدست آمده حاکی از این است که مدل پذیرش فنآوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده میتواند نیت افراد را در بهکارگیری فنآوری پزشکی از راه دور پیشبینی نماید. واژههای کلیدی: پزشکی از راه دور؛ فنآوری؛ مراقبت سلامت؛ بیمارستانها