مینو انصاری مهر؛ فرانک شفیعی؛ نرگس بدرعلی؛ اصغر خلیفه زاده
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 622-632
چکیده
مقدمه: در وضعیت موجود سیستم ارائهی خدمات اورژانس در سطح بیمارستانی، افزایش عوارض و مرگ و میر در بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد و همچنین شلوغی اورژانس و تاخیر در پذیرش و ارائهی مداخلات اورژانسی در بیماران سندرم حاد کرونری از آمار بالایی برخوردار بوده و ضرورت کاهش زمان ارائهی مداخلات اورژانسی و کیفیت خدمات ارائه شده ...
بیشتر
مقدمه: در وضعیت موجود سیستم ارائهی خدمات اورژانس در سطح بیمارستانی، افزایش عوارض و مرگ و میر در بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد و همچنین شلوغی اورژانس و تاخیر در پذیرش و ارائهی مداخلات اورژانسی در بیماران سندرم حاد کرونری از آمار بالایی برخوردار بوده و ضرورت کاهش زمان ارائهی مداخلات اورژانسی و کیفیت خدمات ارائه شده به این بیماران از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار میباشد که مهمترین شاخص در این زمینه، سنجش رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط رضایتمندی بیماران و کیفیت ارائه مداخلات اورژانسی در بیماران سندرم حاد کرونری مراجعه کننده به اورژانس قلب مراکز آموزشی- درمانی نور و حضرت علی اصغر (ع) اصفهان انجام گردید. روش بررسی: 81 نفر از بیماران مراجعه کننده به مراکز آموزشی درمانی نور و حضرت علی اصغر (ع) اصفهان با علائم سندرم حاد کرونری، با نمونهگیری به شیوه ساده در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و مقطعی از نظر کیفیت مداخلات اورژانسی و رضایتمندی بیماران از مداخلات، با تکمیل سه پرسشنامه که با استفاده از روش اعتبار محتوی و آزمون آلفای کرونباخ اعتبار و اعتماد علمی آن تایید گردیده بود، شرکت نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارspss20 مورد پردازش قرار گرفتند. یافتهها: میزان رضایتمندی بیماران از کیفیت مداخلات اورژانسی 4/12 ± 4/81 به دست آمد. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین زمان مداخلات اورژانسی با رضایتمندی بیماران رابطه معکوس وجود داشت. (07/0p = ، 16/0- r =) نتیجهگیری: نتایج حاضر حاکی از آن است که مداخلات اورژانسی انجام شده، در افزایش رضایتمندی بیماران مؤثر بوده است. همچنین میتوان با به کارگیری برنامه های مدون در راستای ارتقای کیفیت ارائه خدمات در این مرکز و پایش مداوم خدمات ارائه شده به افزایش سطح رضایتمندی بیماران پرداخت.
فرانک شفیعی؛ فرزانه فرهادیه؛ سید علی طاهری؛ راحله سموعی؛ ارسلان پیراسته
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1152-1157
چکیده
مقدمه: با گسترش نقش حرفهای پرستاران، این گروه از کادر درمانی از جنبههای قانونی و اخلاقی، مسؤول تمام جوانب مراقبتهای بهداشتی هستند، از این رو باید پاسخگوی اعمال خود باشند و قانون را به عنوان عنصر اصلی کار خود بشناسند. در این مطالعه سعی شده است تا میزان آگاهی پرسنل پرستاری نسبت به آییننامههای رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای ...
بیشتر
مقدمه: با گسترش نقش حرفهای پرستاران، این گروه از کادر درمانی از جنبههای قانونی و اخلاقی، مسؤول تمام جوانب مراقبتهای بهداشتی هستند، از این رو باید پاسخگوی اعمال خود باشند و قانون را به عنوان عنصر اصلی کار خود بشناسند. در این مطالعه سعی شده است تا میزان آگاهی پرسنل پرستاری نسبت به آییننامههای رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای شاغلان حرفههای وابسته به علوم پزشکی در مراکز آموزشی درمانی نور و حضرت علی اصغر (ع) شهر اصفهان مورد شناسایی قرار گیرد.
روش بررسی: این پژوهش، تحلیلی- مقطعی بود که کلیهی پرسنل پرستاری شاغل در مراکز آموزشی درمانی نور و حضرت علی اصغر (ع) اصفهان در سال 1389، با نمونهگیری به شیوهی سرشماری با تکمیل پرسشنامهای محققساز انتخاب شدند که با استفاده از روش اعتبار محتوی و آزمون Cronbach's alpha با 80 درصد اعتبار و اعتماد علمی آن تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار استنباطی و آزمونهای آماری آنالیز واریانس، ضریب همبستگی Pearson و t-test استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 18 مورد پردازش قرار گرفت.
یافتهها: اکثریت پاسخگویان مؤنث (7/82 درصد)، متأهل (74 درصد)، لیسانس (3/97 درصد)، پرستار (7/88 درصد) و در وضعیت استخدامی پیمانی (3/31 درصد) بودند. میانگین نمرهی آگاهی پرسنل پرستاری 86/42 درصد در سطح متوسط بود. بین میزان آگاهی پرسنل پرستاری نسبت به آییننامههای مذکور به تفکیک جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تحصیلات، سمت سازمانی و وضعیت استخدام هیچ گونه رابطهی معنیداری وجود نداشت، در حالی که بین میزان آگاهی پرسنل و سابقهی کار آنها رابطهی مستقیم و معنیدار دیده شد (05/0 < P).
نتیجهگیری: در شرایط و وضعیت کنونی، مراقبتهای بهداشتی، کادر پرستاری باید نسبت به آسیبپذیر بودن حرفهی خود آگاه و حساس باشند. پرستاران موظفند تا ضمن کسب اطلاع از پیشرفتهای پرستاری، بهترین و ایمنترین مراقبتها را برای مددجویان انجام دهند و در این رابطه به نظر میرسد که برگزاری دورههای بازآموزی مداوم توأم با کسب امتیاز مؤثر در ارتقای شغلی و اتخاذ عوامل انگیزشی کارکنان ردههای مختلف پرستاری میتواند مؤثر باشد.