حمید کشوری؛ آصفه حدادپور؛ بهجت طاهری؛ پژمان عقدک؛ مهران نصری
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 625-635
چکیده
مقدمه: آگاهی از چشمانداز، اهداف، مزایا و تاثیراتی که فناوری پزشکی از راه دور میتواند در ارتقا کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و افزایش دسترسی به انواع خدمات تخصصی و فوقتخصصی داشته باشد، به طور ناخودآگاه دستاندرکاران نظام سلامت را به سوی آشنایی و استفاده بیشتر از این فناوری سوق میدهد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر امکان سنجی اجرای ...
بیشتر
مقدمه: آگاهی از چشمانداز، اهداف، مزایا و تاثیراتی که فناوری پزشکی از راه دور میتواند در ارتقا کیفیت خدمات، کاهش هزینهها و افزایش دسترسی به انواع خدمات تخصصی و فوقتخصصی داشته باشد، به طور ناخودآگاه دستاندرکاران نظام سلامت را به سوی آشنایی و استفاده بیشتر از این فناوری سوق میدهد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر امکان سنجی اجرای تله مدیسین با توجه به مولفه های برنامه ریزی استراتژیک در استان اصفهان بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی -مقطعی که در سال 1392 صورت گرفت. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان ستادی (120 نفر) معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان اصفهان بود. برای تعیین نمونه پژوهش از بین مدیران و کارشناسان افراد، دارای مدرک کارشناسی و سابقه خدمت بیش از 20 سال ، افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد و سابقه خدمت بیش از 15 سال، افراد دارای مدرک دکترا و سابقه خدمت بیش از 15 سال انتخاب شدند (60 نفر از کل جامعه شرایط شرکت در این مطالعه را داشتند). جمعآوری اطلاعات به روش مصاحبه انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با استفاده از Cronbach's alpha 86/0 به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین) و نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد. یافتهها: بیشترین فراوانی نمرات نگرش در مورد تاثیر فناوری اطلاعات بر ارتقاء کیفیت خدمات (1/65 درصد) مربوط به افراد دارای نگرش مطلوب و کمترین فراوانی (3/3 درصد) مربوط به افراد دارای نگرش نامطلوب است. عوامل داخلی تغییرات مدیریتی (100درصد )، تامین و تداوم اعتبارات (3/79درصد) به عنوان نقاط ضعف و ماهیت برنامه پزشکی از راه دور و ماهیت برنامههای سلامت (100درصد)، اهداف و تمایلات مدیران کنونی سازمان و انطباق آن با اهداف پزشکی از راه دور (100درصد)، برخورداری از منابع انسانی علاقمند به کار با رایانه در فعالیتهای روزانه در سطوح محیطی (1/93درصد) به عنوان نقاط قوت سازمان شناخته شده اند. همچنین در زمینه متخصصین فناوری، سازمان دارای فرصت بوده و بازپرداخت حقوق متخصصان توسط سازمانهای بیمهگر جز تهدیدهای سازمان محسوب میشود. نتیجهگیری: با توجه به نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای تعیین شده توسط مدیران و کارشناسان و مقایسه آنها با عوامل موفقیت و شکست تعیین شده نشان میدهد که در استان پتانسیلهای زیادی برای اجرای پزشکی از راه دور وجود دارد و می توان با یک برنامه استراتژیک مناسب، پروژه-هایی در حوزه پزشکی از راه دور در استان اجرا نموده و قدمی در جهت نزدیک شدن به هدف آرمانی عدالت در سلامت برداشت.
زهرا کاظم پور؛ حسن اشرفی ریزی؛ بهجت طاهری
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 795-806
چکیده
مقدمه: مهمترین متغیر در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق میباشد. ماهیت حرفهی کتابداری و اطلاعرسانی خدمت به کاربران است، از اینرو توجه به اخلاق حرفهای لازم و ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان توجه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به اخلاق حرفهای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه: مهمترین متغیر در موفقیت هر سازمان، رعایت اخلاق میباشد. ماهیت حرفهی کتابداری و اطلاعرسانی خدمت به کاربران است، از اینرو توجه به اخلاق حرفهای لازم و ضروری است. هدف این پژوهش، تعیین میزان توجه کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به اخلاق حرفهای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ایران بوده است.
روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی تأیید شد. پایایی ابزار با استفاده از Cronbach's alpha 93/0 به دست آمد. جامعهی آماری پژوهش شامل همهی کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در سال 1389 (128 نفر) بود که تعداد 63 نفر در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تعداد 65 نفر در دانشگاه اصفهان مشغول به کار بودند. با توجه به اینکه جامعهی مورد بررسی، چندان بزرگ نبود که نیازمند نمونهگیری باشد، از روش سرشماری بهره گرفته شد. دادهها پس از گردآوری در نرمافزار SPSS وارد شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای استنباطی correlation coefficient Spearman و 2χ استفاده گردید.
یافتهها: بیشترین میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای مربوط به برقراری ارتباط مثبت با همکاران با میانگین 52/4 و کمترین میزان توجه مربوط به گسترش دیدگاه محققانه در عملکرد و ارزیابی فعالیتها با میانگین 71/2 بود. رتبهبندی میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای در ابعاد مختلف نشانگر آن است که بیشترین میزان توجه به بعد مسؤولیت در برابر همکار با میانگین 22/4 و کمترین میزان توجه به بعد مسؤولیت در مقابل حرفه با میانگین 27/3 اختصاص یافته بود. همچنین در بررسی رابطهی میان جنس، میزان تحصیلات، رشتهی تحصیلی، نوع استخدام، میزان حقوق و نوع کار با میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای، آزمونهای آماری نشان دادند که تنها میان سطح تحصیلات و میزان توجه به اصول اخلاق حرفهای رابطهی معنیداری از نوع منفی وجود داشت، اما در سایر موارد رابطهی معنیداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: از نظر کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان، بالاترین میزان توجه به عناصر اخلاق حرفهای بر اساس اصول اخلاقی کتابداران دانشگاهی ایران به ترتیب شامل برقراری ارتباط مثبت با همکاران در داخل و خارج از سازمان، رفتار مناسب و توأم با احترام با همهی مراجعان و تلاش در شناسایی مسؤولیتهای اجتماعی و حرفهای میباشد. هر چند میزان توجه در بیشتر موارد بالاتر از حد متوسط است، اما مدیران کتابخانههای پیشگفت نباید از سایر اصول اخلاق حرفهای، که در سطح متوسط و پایینتر هستند، غافل شوند. این امر، ضرورت آموزش مداوم اخلاق حرفهای برای کتابداران دانشگاهی را میطلبد.