حامد عسگری؛ نادر خالصی؛ امیر اشکان نصیریپور؛ رضا زیاری
چکیده
مقدمه: با توجه به فراوانی بروز و شیوع و ماهیت خاص بیماریهای قلبی- عروقی در کشورمان و تعدد، تنوع، پیچیدگی و گرانقیمت بودن خدمات و تجهیزات تشخیصی و درمانی، امکان القای تقاضا در این دسته از بیماریها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف آزمون رویکرد حداقل مربعات جزیی عوامل مرتبط با تقاضای القایی در بیماریهای قلبی- عروقی و ارایه الگویی از ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به فراوانی بروز و شیوع و ماهیت خاص بیماریهای قلبی- عروقی در کشورمان و تعدد، تنوع، پیچیدگی و گرانقیمت بودن خدمات و تجهیزات تشخیصی و درمانی، امکان القای تقاضا در این دسته از بیماریها بیشتر است. پژوهش حاضر با هدف آزمون رویکرد حداقل مربعات جزیی عوامل مرتبط با تقاضای القایی در بیماریهای قلبی- عروقی و ارایه الگویی از ارتباط این عوامل انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کتابخانهای با مرور 39 مقاله و سپس پیمایشی با نمونه 118 نفره بود. ابتدا به وسیله فن تحلیل محتوای کیفی، فهرستی از عوامل، زیرعاملها و مؤلفههای مرتبط با تقاضای القایی استخراج گردید. سپس با تکمیل پرسشنامه رواسازی شده توسط پزشکان، کارشناسان، کارکنان و مراجعان به بیمارستان قلب شهید چمران اصفهان در سال 1398، با استفاده از فن تحلیل مسیر، مدل برازش و الگوی نهایی با نظر متخصصان معتبرسازی شد.یافتهها: در تحقیق حاضر، 5 عامل اصلی و 18 عامل فرعی و 82 گویه به دست آمد. در برازش مدل اندازهگیری، ضرایب پایایی ترکیبی، روایی متقاطع، همگرا و واگرای نتایج آزمون مطلوب و در برازش مدل ساختاری نیز ضرایب مسیر به جزء در مسیر «بیماران»، مقادیر در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار و میانگین ضریب تعیین مدل، 822/0 (قوی) و شاخص تناسب پیشبین به جزء در مورد ویژگیهای خدمات درمانی، بیشتر از 02/0 و از حد قابل قبولی برخوردار بود. نتیجه بررسی برازش کلی، 133/0 گزارش گردید که نشان دهنده مطلوبیت برازش کلی متوسط مدل بود. اعتبار الگوی نهایی ارایه شده با 77 درصد توافق نظر متخصصان، مورد تأیید قرار گرفت.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، ضروری است در سطح کلان، سیاست مناسب جهت اصلاح ساختار شبکه و ارجاع و تقویت مدیریت اطلاعات اتخاذ گردد و در سطوح اجرایی نیز نسبت به اصلاح روشهای پرداخت، تغییر تعرفه و فرانشیز و تغییر روشهای بیمهگری و پوششهای آن اقدامات لازم صورت گیرد.
مریم یعقوبی؛ فاطمه رهی؛ هدایت اله عسگری؛ مرضیه جوادی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1051-1058
چکیده
مقدمه: مهمترین دارایی اغلب سازمانها مشتریان آنها هستند. مشتریان به خاطر ارتباط مستقیمی که با اقدامات یک سازمان دارند، منبع ارزشمندی برای فرصتها و تهدیدات مرتبط با صنعت مربوطه میباشند. مقالهی حاضر درصدد شناسایی و اولویتبندی هر یک از عوامل مؤثر در فرایند پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) در در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: مهمترین دارایی اغلب سازمانها مشتریان آنها هستند. مشتریان به خاطر ارتباط مستقیمی که با اقدامات یک سازمان دارند، منبع ارزشمندی برای فرصتها و تهدیدات مرتبط با صنعت مربوطه میباشند. مقالهی حاضر درصدد شناسایی و اولویتبندی هر یک از عوامل مؤثر در فرایند پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) در در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– همبستگی است. جامعهی مورد پژوهش 3 بیمارستان دولتی و 3 بیمارستان خصوصی اصفهان بودند که به روش تصادفی طبقهای نمونهگیری صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محققساختهی مدیریت ارتباط با مشتری بود که اعتبار و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای تعیین عوامل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. روش تحلیل دادهها، تحلیل عاملی تأییدی بود و نرمافزارهای مورد استفاده SPSS و Amos بوده است.یافتهها: در بین ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستان، تنوع خدمات با 83/0 بالاترین وزن رگرسیونی یا میزان تأثیر را داشت و جذب مشتری با 57/0 دارای کمترین میزان تأثیر بود.نتیجهگیری: باتوجه به میزان تأثیر ابعاد در الگوی نهایی، میتوان نتیجه گرفت که بیمارستانها برای استقرار برنامههای مدیریت ارتباط با مشتری، بایستی به ایجاد خدمات تخصصی و متنوع توجه ویژهای نماید.واژههای کلیدی:مدیریت؛ الگوی مدیریت ارتباط با مشتری؛ بیمارستانها
حسن قهنویه؛ هدایت اله عسگری؛ محمدحسین یارمحمدیان
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1106-1108
چکیده
مقدمه: یکی از شاخصهای مهم پژوهشی و تولید علم در دانشگاهها که از جایگاه ویژهای برخوردار است، انجام طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی و انتشار نتایج به دست آمده از آنهاست. از این رو شناخت و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و علمی برای برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی بسیار ضروری است. توان و ظرفیت علمی بالفعل هر مرکز تحقیقاتی و دانشگاه یکی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از شاخصهای مهم پژوهشی و تولید علم در دانشگاهها که از جایگاه ویژهای برخوردار است، انجام طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی و انتشار نتایج به دست آمده از آنهاست. از این رو شناخت و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی و علمی برای برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی بسیار ضروری است. توان و ظرفیت علمی بالفعل هر مرکز تحقیقاتی و دانشگاه یکی از شاخصهای رشد و توسعهی آن مرکز و دانشگاه محسوب میشود. ارتقای این توان به بهبود وضعیت تولید اطلاعات علمی بستگی دارد که پژوهشهای علمی و سرمایهگذاری به تحقق این مهم منجر میشود. هدف این گزارش توصیف طرحهای تحقیقاتی مصوب مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت بود.روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی– تحلیلی است. جامعهی پژوهش تعداد 123 طرح پژوهشی مصوب مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت در طی سالهای 1385 تا 1390 بود. دادههای مورد نیاز با استفاده از چک لیست تهیه شده توسط محققین که روایی صوری و محتوایی و سازهی آن به کمک کارشناسان خبره و پایایی آن در یک نمونه پایلوت از روش پایایی مجدد (بازآزمایی) مورد بررسی و تأیید قرار گرفت، جمعآوری و سپس در نرمافزار آماری SPSS نسخهی 16 وارد و نسبت به تجزیه و تحلیل آنها اقدام شد. نتایج این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی در جداول توزیع فراوانی و درصد فراوانی و رسم نمودارها ارایه شده است. بیشتر طرحهای مذکور از روش مطالعهی توصیفی– پیمایشی (88 درصد) و از نوع کاربردی بودهاند .بیشترین گرایش موضوعی استفاده شده، مدیریت (57 درصد) بوده است . از نظر مدرک تحصیلی و درجه علمی استادیاری (32 درصد) و PhD (با 19 درصد) در رشتههای مختلف بیشترین درصد مجریان طرحها را در برگرفته است. وابستگی سازمانی مجریان طرحهای فوقالذکر نشان داده شده است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با 96 عنوان (78 درصد) طرح تحقیقاتی تصویب شده در مرکز مدیریت و اقتصاد سلامت توانسته است در مقام نخست قرار بگیرد. نتیجهگیری: با توجه به اهداف و رسالت مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت شناخت نیازهای نظام سلامت و جامعه و بازنگری در اولویتهای سالهای آینده با توجه به آن و کاهش تصویب طرحهای توصیفی- پیمایشی و گرایش بیشتر به سمت طرحهای کاربردی، بینرشتهای و بینبخشی ضروری به نظر میرسد.