راضیه وهاب؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ علی کچوئی؛ محمد رضا سلیمانی؛ اکبر حسنزاده
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 191-196
چکیده
مقدمه: دسترسی به اطلاعات معتبر در حوزه سلامت امری ضروری میباشد. اطلاعدرمانی روشی است که دسترسی افراد را به اطلاعات پزشکی موثق و مرتبط با بیماری خود امکانپذیر میسازد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر اطلاعدرمانی غیر حضوری بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و پرهدیابتی بود. روش بررسی: نوع مطالعه، ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی به اطلاعات معتبر در حوزه سلامت امری ضروری میباشد. اطلاعدرمانی روشی است که دسترسی افراد را به اطلاعات پزشکی موثق و مرتبط با بیماری خود امکانپذیر میسازد. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر اطلاعدرمانی غیر حضوری بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و پرهدیابتی بود. روش بررسی: نوع مطالعه، کاربردی و روش پژوهش نیمه تجربی بود که بر روی 31 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و 35 نفر از بیماران پرهدیابتی مراجعه کننده به مرکز غدد و متابولیسم اصفهان در زمستان 1393 اجرا شد. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. آزمایش سنجش مقدار HbA1c در بدو ورود و پس از مداخله دوره اطلاعدرمانی انجام گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین نمره HbA1Cقبل و بعد از اطلاعدرمانی در گروههای دیابت نوع دو و پرهدیابتی تفاوت معنیداری نداشت. میانگین تغییر HbA1Cدر دو گروه بعد از اجرای مداخله اختلاف معنیداری را نشان نداد. نتیجهگیری: اطلاعدرمانی غیر حضوری تأثیر شایانی بر میزان HbA1Cبیماران در هر دو گروه نداشت. بهتر است به جای شیوه پستی و پیام کوتاه در امر اطلاعدرمانی این بیماران، از شیوههای جدیدتری همچون نرمافزارهای سلامت و شبکههای اجتماعی موبایل بهره برد. به نظر میرسد، لازم است تا درک و شناخت جدیتری در بیماران پرهدیابتی نسبت به بیماری دیابت و عوارض آن ایجاد شود تا پیروی از دستورالعملهای پزشکی را جدیتر پیروی بگیرند.
ناهید جمالی؛ حبیب دانایی؛ محمد تقی امینی؛ اکبر حسنزاده؛ سید محمد حسن امامی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 114-119
چکیده
مقدمه: ﺗﻔﻜﺮ راهبردی که معماری هنرمندانه استراتژی بر مبنای خلاقیت و فهم کسب و کار مدیران است، منجر به ﺧﻠﻖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی مناسب در ﻣﺤﻴﻂ متلاطم ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر اﻣﺮوزی میشود. عدم موفقیت برنامههای راهبردی و تغییر سازمانی در بیش از نیمی از سازمانها میتواند این سؤال را در ذهن ایجاد کند که شاید عنصر مشترکی مسؤول این عدم موفقیتها باشد. ...
بیشتر
مقدمه: ﺗﻔﻜﺮ راهبردی که معماری هنرمندانه استراتژی بر مبنای خلاقیت و فهم کسب و کار مدیران است، منجر به ﺧﻠﻖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی مناسب در ﻣﺤﻴﻂ متلاطم ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر اﻣﺮوزی میشود. عدم موفقیت برنامههای راهبردی و تغییر سازمانی در بیش از نیمی از سازمانها میتواند این سؤال را در ذهن ایجاد کند که شاید عنصر مشترکی مسؤول این عدم موفقیتها باشد. این مطالعه با هدف شناسایی ارتباط بین آمادگی سازمان برای تغییر و تفکر راهبردی مدیران بیمارستانهای تأمین اجتماعی اصفهان بر اساس مؤلفههای مدل Liedtka شامل عناصر تفکر سیستمیک، عزم فشرده، پیشروی بر اساس فرضیه سازی، فرصتطلبی هوشمندانه و تفکر در زمان پرداخت. روش بررسی: پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی تحلیلی و از نوع مطالعات همبستگی بود که با استفاده از پرسشنامه دو بخشی سنجش تفکر راهبردی (شامل 29 سؤال با ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 3/87 درصد) و سنجش آمادگی به تغییر Dunhaim (شامل 18 سؤال با ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 84 درصد) انجام شد. روایی پرسشنامه توسط متخصصان از طریق اعتبار محتوا مورد تأیید قرار گرفت. پژوهش بر روی همه 94 مدیر ارشد، میانی و عملیاتی بیمارستانهای تأمین اجتماعی اصفهان (به صورت سرشماری) در زمستان سال 1392 صورت گرفت و با نرخ بازگشت 85 درصد، 80 پرسشنامه پاسخ داده شده با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون در نرمافزار SPSS تجزیه تحلیل گردید. یافتهها: بین تفکر راهبردی (ضریب Pearson = 25/0، 02/0 > P) و عناصر آن طبق مدل Liedtka مشتمل بر تفکر سیستمیک (ضریب Pearson = 28/0، 01/0 > P)، عزم راهبردی (ضریب Pearson = 24/0، 03/0 > P) و فرصتطلبی هوشمندانه (ضریب Pearson = 22/0، 04/0 > P) مدیران و آمادگی برای تغییر رابطه معنیداری وجود داشت، اما بین متغیرهای پیشروی بر اساس فرضیه (ضریب Pearson = 18/0، 01/0 > P) و تفکر در زمان (ضریب Pearson = 10/0، 20/0 > P) با آمادگی برای تغییر مدیران رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: از آنجایی که ارتباط کلی معنیداری بین تفکر راهبردی و اغلب عناصر آن با آمادگی برای تغییر در مدیران وجود دارد، آموزش و توسعه تفکر راهبردی میتواند آمادگی به تغییر در مدیران سازمانها را بهبود بخشد.
داود خلجی؛ احمد پاپی؛ حسن اشرفیریزی؛ احمد شعبانی؛ اکبر حسنزاده
دوره 9، شماره 2 ، خرداد و تیر 1391
چکیده
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی ...
بیشتر
مقدمه: رعایت استانداردهای چکیدهنویسی، نقش بسیار مهمی در بازیابی اطلاعات دارد. هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 بود. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی وارسی محقق ساخته بود. جامعهی مورد مطالعه، شامل 227 طرح پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سالهای 89-1380 بود. برای سنجش روایی سیاههی وارسی از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت مشاهدهی مستقیم بود و جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون Chi-Square) و نرمافزار 16SPSS استفاده شد. یافتهها: بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص معادل 100 درصد و کمترین میزان، مربوط به استفاده از افعال معلوم معادل 4/34 درصد است. بیشترین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 مربوط به بیان ضمایر در قالب سوم شخص، شروع چکیده با جملهای مبین موضوع پژوهش، جایگاه چکیده، وجود کلیدواژه هر کدام معادل 100 درصد در سال 1388 و کمترین میزان مربوط به بیان یافتههای پژوهش معادل 7/16 درصد بین سالهای 82-1380 بود. بین میزان رعایت هدف، بیان یافتههای پژوهش، پرهیز از کاربرد اختصارات، علایم و سرواژهها بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود داشت، در حالی که بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی، تفاوت معنیداری وجود نداشت. بین میزان رعایت برگرفته شدن کلیدواژه از متن بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده شد، اما بین میزان رعایت سایر موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب درجهی تحصیلی مجری اصلی، تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: به طور کلی، میزان انطباق چکیدهی فارسی طرحهای پژوهشی مصوب دانشکدهی مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد ایزو 214 در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بیشتر موارد استاندارد ایزو 214 رعایت گردیده است. میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 در سالهای مختلف یکسان نیست و بین میزان رعایت موارد استاندارد ایزو 214 بر حسب گروه آموزشی و درجهی تحصیلی، تفاوت معنیداری وجود ندارد. واژههای کلیدی: چکیدهها؛ طرح پژوهش؛ دانشگاهها؛ ایزو 214.