مرضیه جوادی؛ حمید گنجی؛ احمدرضا رییسی؛ مریم یعقوبی؛ پروین همتیان
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 539-547
چکیده
مقدمه: سازمانهای پیشرو در دنیای امروز در تلاش برای کسب نتایج و مزایای رقابتی هستند. امروزه، استفاده از شیوههای نوین مدیریتی و به کارگیری ابزارهای نوین مدیریت در حصول نتایج سازمانی مطلوب تأثیرگذار هستند. مدل سرآمدی یا مدل تعالی سازمانی، یکی از کاربردیترین مدلهای ارزیابی است که معیارهای ارزیابی خطوط راهنمایی برای سازمانها ...
بیشتر
مقدمه: سازمانهای پیشرو در دنیای امروز در تلاش برای کسب نتایج و مزایای رقابتی هستند. امروزه، استفاده از شیوههای نوین مدیریتی و به کارگیری ابزارهای نوین مدیریت در حصول نتایج سازمانی مطلوب تأثیرگذار هستند. مدل سرآمدی یا مدل تعالی سازمانی، یکی از کاربردیترین مدلهای ارزیابی است که معیارهای ارزیابی خطوط راهنمایی برای سازمانها را ایجاد میکند تا پیشرفت عملکرد خود را در زمینهی مدیریت کیفیت و سرآمدی سازمانی اندازهگیری کند. هدف این مطالعه، شناخت نقاط قابل بهبود در بیمارستان الزهرا (س) با استفاده از مدل EFQM (European foundation for quality management) بود.
روش بررسی: این مطالعه، یک مطالعهی کاربردی، از نوع مقطعی- توصیفی است. جامعهی پژوهش شامل کلیهی مدیران بالینی و پشتیبانی بیمارستان الزهرا (س)، در ردههای مختلف (میانی، ارشد و عملیاتی) در سال 1389 بود. این پژوهش با استفاده از رویکرد پرسشنامه از مدلهای سرآمدی اجرا شد. روایی ابزار، پس از متناسبسازی سؤالات پرسشنامه بر اساس شرایط بیمارستانی با استفاده از نظرات خبرگان سنجیده شد و پایایی آن با محاسبه Cronbach's alpha 88/0 تأیید شد که به صورت سرشماری، پرسشنامهها را تکمیل کردند. تحلیل دادهها بر حسب نوع آنها و با استفاده از آزمونهای t و ANOVA (Analysis of variance) در نرمافزار SPSS نسخهی 13 تحلیل شد.
یافتهها: بیمارستان مورد مطالعه در کل، 78/502 امتیاز کسب نمود. در حوزهی توانمندسازها (60/259) و در حوزهی نتایج (08/243) حاصل گردید. امتیاز و درصد هر کدام از معیارهای نه گانهی این مدل به شرح زیر به دست آمد: رهبرى 52 امتیاز (52 درصد)، خطمشی و استراتژی 43 امتیاز (54 درصد)، منابع انسانی 42 امتیاز (47 درصد)، منابع و شراکتها 50 امتیاز (56 درصد)، فرایندها 70 امتیاز (6/50 درصد)، نتایج مشترى 97 امتیاز (8/48 درصد)، نتایج کارکنان 5/31 امتیاز (35 درصد)، نتایج جامعه 7/30 امتیاز (51 درصد) و نتایج کلیدى عملکرد 6/83 (7/55 درصد).
نتیجهگیری: اجرای مدل خودارزیابی در این بیمارستان منجر به شناخت نقاط قوت و نقاط نیازمند بهبود شد. از معیارهای توانمندساز، معیار کارکنان و از معیارهای نتایج، معیار نتایج کارکنان و معیار نتایج مشتری کمترین امتیازات را حاصل نمودند که به عنوان نقاط نیازمند بهبود اولویتبندی میشوند. بنابراین بیشتر باید مورد توجه قرار گیرند و بیمارستان برای بهبود این معیارها برنامهی اصلاحی تنظیم کند.
شهین مجیری؛ علیرضا رحیمی؛ زهرا بهرامی؛ محسن یعقوبی؛ پروین همتیان
دوره 9، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1391
چکیده
مقدمه: افزایش حجم اطلاعات در علوم مختلف از جمله پزشکی، اطلاعرسانان را برآن داشته است تا با ارایهی راهکارهای مؤثر، راه دستیابی به اطلاعات را برای رشتههای پزشکی و پیراپزشکی فراهم سازند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آشنایی و استفادهی پزشکان بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان با کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران (Iranian ...
بیشتر
مقدمه: افزایش حجم اطلاعات در علوم مختلف از جمله پزشکی، اطلاعرسانان را برآن داشته است تا با ارایهی راهکارهای مؤثر، راه دستیابی به اطلاعات را برای رشتههای پزشکی و پیراپزشکی فراهم سازند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آشنایی و استفادهی پزشکان بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان با کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران (Iranian national medical digital library یا INMDL) بوده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی توصیفی- پیمایشی بود که در جامعهی پزشکان شاغل در 9 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان انجام شد. بر اساس جدول تعیین حجم نمونهی Morgan از بین 500 پزشک شاغل در 9 بیمارستان، 217 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محقق ساخته بود که روایی آن مورد تأیید 4 نفر از استادان رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی قرار گرفت و جهت تأیید پایایی آن پس از پرسشنامهها بین 10 نفر از اعضای جامعه به صورت آزمایشی توزیع و Cronbach's alpha آن محاسبه شد که برابر با 87/0 بود. تحلیل دادهها بر اساس پاسخهای 127 پرسشنامهی تکمیل شده و در نرمافزار 18SPSS انجام شد. یافتهها: آشنایی و استفادهی پزشکان از پایگاههای مجلات الکترونیک، بانکهای الکترونیک جامع و پایگاه کتابهای الکترونیک INMDL بسیار کم بود. ضمن اینکه در میان منابع الکترونیکی در ابتدا مجلات الکترونیکی، سپس بانکهای اطلاعاتی و در نهایت کتابهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفتند. بین میزان آشنایی و همچنین میزان استفادهی پزشکان با درجهی تحصیلی ایشان رابطهی معنیدار وجود داشت. بین دو متغیر آشنایی و استفاده از منابع الکترونیک INMDL همبستگی زیاد مشاهده شد. در میان پایگاههای مجلات الکترونیکی (Science direct)، پایگاههای کتابهای الکترونیکی (MD consult) و بانکهای اطلاعاتی (MD consult) بیشترین استفاده را داشتند. مهمترین شیوهی آشنایی پزشکان با INMDL راهنمایی کتابداران بود. نتیجهگیری: با توجه به لزوم اطلاعرسانی و آموزش به پزشکان، باید کتابداران کتابخانههای بیمارستانی و دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی نقش فعالتری در اطلاعرسانی و آموزش شیوههای جستوجوی اطلاعات به جامعهی پزشکان ایفا کنند. در این راستا و با توجه به مشکل کمبود وقت برای پزشکان متخصص، آموزش استفاده از امکانات خدمات آگاهیرسانی (Alert) و RSS برای ایشان ضروری به نظر میرسد. همچنین پیشنهاد میشود در صورت لزوم با به کارگیری نیروهای متخصص در کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، امکان آموزش فردی برای پزشکان فراهم شود. واژههای کلیدی: آگاهی؛ پزشکان؛ کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران؛ بیمارستانهای آموزشی.