حسن ابوالقاسم گرجی؛ علی خمسه؛ نیوشا شهیدی صادقی؛ پروین ابراهیمی
چکیده
مقدمه: تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه، از جمله مهمترین چالشهای آموزش عالی به شمار میرود. هدف از انجام تحقیق حاضر، بازنگری دوره آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بود.روش بررسی: این پژوهش به روش کمی- کیفی انجام گردید. مرحله اول مطالعه به صورت تطبیقی و ...
بیشتر
مقدمه: تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه، از جمله مهمترین چالشهای آموزش عالی به شمار میرود. هدف از انجام تحقیق حاضر، بازنگری دوره آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی بود.روش بررسی: این پژوهش به روش کمی- کیفی انجام گردید. مرحله اول مطالعه به صورت تطبیقی و مرحله دوم از طریق مصاحبه ساختار یافته و نمونهگیری غیر احتمالی سهمیهای انجام گرفت. دادههای مرحله اول با استفاده از الگوی Bereday و مرحله دوم با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: طی مطالعه تطبیقی، شباهتها و تفاوتهای 24 دانشگاه معتبر 15 کشور در مقایسه با ایران استخراج گردید. سپس ذینفعان در سه سطح سازمانی مورد شناسایی قرار گرفتند. علاوه بر پیشنهاد تغییر در عناوین دروس اصلی، 25 عنوان درس تخصصی و 28 عنوان درس اختیاری در 8 اولویت از نظر اهمیت و ضرورت دستهبندی گردید. 2/63 درصد ذینفعان با فرصتهای شغلی فعلی موافق نبودند. 3/73 درصد نیز موافقت خود را با تخصصی نمودن شغل و رشته اعلام نمودند. در نهایت، عوامل بسیار تأثیرگذار، تأثیرگذار و نیازمند بهبود به منظور بازنگری برنامه درسی شناسایی گردید.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده میتواند به برنامهریزان برنامه آموزشی رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و سایر رشتههای مشابه در ایران کمک کند تا با دید وسیعتری نسبت به تدوین، بازنگری و اصلاح برنامه آموزشی و انتخاب مناسبتر اهداف، محتوا و سایر عناصر تشکیل دهنده برنامه اقدام نمایند.
سید جمالالدین طبیبی؛ علیاکبر فرهنگی؛ امیراشکان نصیریپور؛ رضا برادران کاظمزاده؛ پروین ابراهیمی
چکیده
مقدمه: مفهوم فرهنگ سازمانی به طور معمول، به عنوان عامل تعدیل کننده در استفاده از فنآوری اطلاعات تلقی میشود. هدف مطالعهی حاضر، شناسایی رابطهی بین گونههای فرهنگی بر اساس مدل Harrison با پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران، در بیمارستانهای غیر آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق بود. روش بررسی: این پژوهش از ...
بیشتر
مقدمه: مفهوم فرهنگ سازمانی به طور معمول، به عنوان عامل تعدیل کننده در استفاده از فنآوری اطلاعات تلقی میشود. هدف مطالعهی حاضر، شناسایی رابطهی بین گونههای فرهنگی بر اساس مدل Harrison با پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران، در بیمارستانهای غیر آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق بود. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بود و به روش توصیفی و تحلیل همبستگی انجام شد. ابتدا مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مطالعهی ادبیات موضوع، تدوین و با نظرسنجی از خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. سپس پرسشنامهی مربوط بر اساس متغیرهای مدل مورد نظر، مشتمل بر 93 سؤال، طراحی گردید. روایی پرسشنامه، با استفاده از نظرات خبرگان و تکنیک نسبت اعتبار محتوا و پایایی این ابزار نیز با محاسبهی Cronbach's alpha بررسی و تأیید شد. سپس دادههای پژوهش از ابتدای تابستان تا مهرماه 1389 از طریق توزیع حضوری پرسشنامهها در میان 400 نفر از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی، با استفاده از شیوهی نمونهگیری طبقهای در بیمارستانهای مورد مطالعه، گردآوری گردید. آزمون مدل مفهومی و بررسی برازش آن با دادههای گردآوری شده با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و بهرهگیری از نرمافزار LISREL (Linear structural relationships) صورت پذیرفت. یافتهها: فرهنگ غالب در بیمارستانهای مورد بررسی بر اساس گونه شناسی Harrison، فرهنگ مبتنی بر نقش بود. بررسی شاخص Chi-square نرم شده (4/1 = df/2x) نشان داد که مدل این پژوهش با دادهها برازش مطلوبی دارد. شاخصهای نیکویی برازش، برازندگی تطبیقی، برازش تعدیل شده و خطای ریشهی مجذور میانگین تقریب به ترتیب برابر با 990/0، 990/0، 960/0 و 033/0 بودند. بر اساس مدل پژوهش، رابطهی گونهی فرهنگی مبتنی بر وظیفه با متغیر رضایت کاربر از سیستم از جمله متغیرهای پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی، از نظر آماری معنیدار بود و مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به مطلوب بودن شاخصهای برازش محاسبه شده در مدل پژوهش، میتوان نتیجهگیری نمود که به کارگیری این مدل، میتواند به بهبود فرهنگ سازمانی و پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستانی از سوی کاربران در بیمارستانهای مورد مطالعه کمک نماید. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستانی؛ فرهنگ سازمانی؛ گونه شناسی Harrison؛ فنآوری