حسن ابوالقاسم گرجی؛ حمید رواقی؛ مریم پیروزی؛ اعظم منصورزاده
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: بین 50 درصد تا دو سوم از خطاهای پزشکی در بخش اتاق عمل و اورژانس بیمارستانها اتفاق میافتد که بیش از نیمی از آنها قابل پیشگیریاند. در این مطالعه به منظور افزایش ایمنی بیماران با استفاده از روش تلفیقی تحلیل خطر گذشتهنگر و آیندهنگر، خطاهای 10 فرایند منتخب اتاق عمل بیمارستان سیدالشهداء (ع) سمیرم شناسایی، ارزیابی، اولویتبندی ...
بیشتر
مقدمه: بین 50 درصد تا دو سوم از خطاهای پزشکی در بخش اتاق عمل و اورژانس بیمارستانها اتفاق میافتد که بیش از نیمی از آنها قابل پیشگیریاند. در این مطالعه به منظور افزایش ایمنی بیماران با استفاده از روش تلفیقی تحلیل خطر گذشتهنگر و آیندهنگر، خطاهای 10 فرایند منتخب اتاق عمل بیمارستان سیدالشهداء (ع) سمیرم شناسایی، ارزیابی، اولویتبندی و تحلیل شد. روش بررسی: پژوهش از نوع توصیفی بود که به روش کمی- کیفی حالات و اثرات خطرات را در بخش اتاق عمل بیمارستان سیدالشهداء (ع) سمیرم مورد تحلیل قرار داد. روش آیندهنگر مورد استفاده، روش تحلیل حالات و اثرات خطای مراقبت سلامت (HFMEA یا Healthcare failure mode and effects analysis) بود. در روش گذشتهنگر نیز از سیستم گزارشدهی خطا در مقطع زمانی شش ماهه استفاده گردید. فراوانی به دست آمده در هر دو روش با یکدیگر مطابقت داده شد و مهمترین حالات خطا و علل احتمالی آنها شناسایی شد. کلیهی ابزارهای گردآوری دادهها مطابق با مراحل مختلف روش تحلیل حالات و اثرات خطاهای مراقبت سلامت تعیین گردید. یافتهها: به کمک روش HFMEA، 187 حالت خطای بالقوه در 10 فرایند منتخب اتاق عمل شناسایی شد. با استفاده از سیستم گزارشدهی خطا 61 گزارش بررسی و یافتههای حاصل با روش آیندهنگر تطبیق داده شد و در نهایت 36 حالت خطای غیر قابل قبول پس از تحلیل در درخت تصمیمگیری شناسایی و علل احتمالی آنها بررسی و راهکارهای پیشنهادی ارایه گردید. نتیجهگیری: مطابق با یافتههای این پژوهش، استفاده از روش تلفیقی تحلیل خطر گذشتهنگر و آیندهنگر در ارایهی تصویر جامعتری از خطاهای فرایندهای جاری بخشهای درمانی از اثربخشی و کارایی بالاتری برخوردار است. واژگان کلیدی : مدیریت ریسک؛ اتاق عمل؛ خطاهای پزشکی
حمید رواقی؛ لیدا شمس؛ آیدین آرینخصال؛ مسعود صالحی
دوره 10، شماره 2 ، تیر 1392
چکیده
مقدمه: تعهد کارکنان به سازمان مولد دارایی نامشهود است که میتواند بر ارایهی بهتر خدمات تأثیر به سزایی داشته باشد، از آن جایی که ارایهی خدمات تنها با نیروی انسانی کارآمد امکانپذیر است، در این مطالعه به بررسی رابطهی تناسب فرد- سازمان و تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شده است. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: تعهد کارکنان به سازمان مولد دارایی نامشهود است که میتواند بر ارایهی بهتر خدمات تأثیر به سزایی داشته باشد، از آن جایی که ارایهی خدمات تنها با نیروی انسانی کارآمد امکانپذیر است، در این مطالعه به بررسی رابطهی تناسب فرد- سازمان و تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت تحلیلی و مقطعی در سال 1390 انجام گردیده است. جامعهی پژوهش، کلیهی کارکنان شاغل در مراکز آموزشی- درمانی عمومی بودند. بیمارستانهای فیروزگر، بهارلو، شریعتی و حضرت رسول اکرم به صورت تصادفی انتخاب شدند و حجم نمونه (150 نفر) به روش طبقهای- نسبتی بین بیمارستانها تخصیص داده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهی تناسب فرد- سازمان Scrogines و تعهد سازمانی Myer و Allen جمعآوری گردیده است. روایی و پایایی پرسشنامههای مذکور مورد سنجش قرار گرفته است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS از طریق آزمونهای همبستگی Pearson/Spearman، Cronbach's alpha و ICC: Intra crosscorrelation صورت پذیرفته است. یافتهها: با عنایت به بررسیهای صورت گرفته، سطح تناسب فرد- سازمان در بین کارکنان متوسط (میانگین: 48/4، انحراف معیار: 73/0) بوده است و در بین ابعاد تعهد سازمانی، تعهد هنجاری (68/4) بیشترین میانگین (انحراف معیار: 78/0) و تعهد مستمر (42/4) کمترین میانگین (انحراف معیار: 31/1) را به خود اختصاص دادهاند. به طور کلی، میزان تعهد سازمانی بالایی در بین کارکنان وجود دارد. همچنین بین تناسب فرد- سازمان و تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری و تعهد سازمانی در کل کارکنان ارتباط آماری معنیداری ملاحظه شده است. نتیجهگیری: با عنایت به اهمیت بهداشت و درمان و نقش مهمی که نیروی انسانی در ارایهی خدمات و تحقق اهداف غایی بیمارستانها به عهده دارد، بر ما است که با عنایت به اثبات رابطهی تناسب فرد- سازمان و تعهد سازمانی، در تصمیمات و سیاستگذاری جذب، انتخاب و تعدیل نیروی انسانی به متناسب نمودن فرد و سازمان توجه بیشتری شود. واژههای کلیدی: تناسب فرد- سازمان؛ تعهد سازمانی؛کارکنان؛ بیمارستانها