زهرا رستمى؛ امیر اشکان نصیریپور
چکیده
مقدمه: طرح تحول نظام سلامت به شیوههای مختلف بر فعالیت بیمارستانها تأثیر میگذارد. با توجه به اهمیت کسورات بر درامد بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کسورات صورتحسابهای بیمه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. دادههای مربوط ...
بیشتر
مقدمه: طرح تحول نظام سلامت به شیوههای مختلف بر فعالیت بیمارستانها تأثیر میگذارد. با توجه به اهمیت کسورات بر درامد بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کسورات صورتحسابهای بیمه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. دادههای مربوط به کسورات بیمهای 50288 پرونده بستری سال 1392 و 51699 پرونده بستری سال 1394 تحت پوشش بیمههای تأمین اجتماعی و خدمات درمانی مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) به کمک گزارشهای کارشناسان واحد فنآوری اطلاعات و گزارشهای مالی سیستم اطلاعات سلامت در قالب فایلهای الکترونیکی جمعآوری گردید و با استفاده از آزمونهای t و Paired t در سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نسبت کسورات به درامد بیمارستان در سال 1394 نسبت به سال 1392 کاهش معنیداری را نشان داد (010/0 = P). این کاهش در نسبت کسورات به درامد خدمات ویزیت، بیهوشی، جراحی، هزینه تخت و خدمات پاراکلینیک مشاهده شد. حجم خدمات پاراکلینیک، مشاوره، بیهوشی، جراحی و کل خدمات پس از طرح تحول نظام سلامت افزایش معنیداری داشت.نتیجهگیری: کسورات بیمهای مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش یافت. بیشترین افزایش کسورات در خدمات پاراکلینیکی بیمه تأمین اجتماعی مشاهده گردید. علت این امر را میتوان به بالا بودن حجم اسناد این بیمه یا نامساوی بودن مراجعان تحت پوشش بیمهها نسبت داد. با این وجود، بهتر است علل کسورات به تفکیک بیمهها مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی جهت کاهش کسورات بیمه تأمین اجتماعی ارایه گردد.
سید مجید شیرزادی؛ پوران رئیسی؛ امیر اشکان نصیریپور؛ سید جمالالدین طبیبی
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 130-137
چکیده
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستانی بر افزایش بروندادهای مطلوب سلامتی و عدم وجود سیستم ارزیابی معتبر جهت مشخص و پیادهسازی استراتژیهای مورد نیاز برای ارزیابی پیشرفتها در زمینه کیفیت این خدمات، پژوهش حاضر با هدف تعیین و ارایه مدلی برای تبیین نقش و اهمیت مؤلفههای مورد نیاز جهت ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی ایران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که در دو بخش کلی انجام گرفت. در بخش اول با استفاده از مصاحبه اکتشافی با 11 نفر از متخصصان (6 نفر از متخصصان عرصه بهداشت و درمان و 5 نفر از متخصصان صنعت هتلداری) و بررسی ادبیات پژوهش، مهمترین مؤلفههای ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانهای دولتی استخراج شد. در بخش دوم، دادههای حاصل از بخش اول جهت تدوین مدل ارتقای خدمات هتلینگ بیمارستانی مورد استفاده قرار گرفت و متغیرهای طراحی پرسشنامه پژوهش آماده گردید. مدل از طریق نظرات متخصصان و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. دادههای مورد نیاز برای تحلیل عاملی از طریق توزیع پرسشنامه مذکور میان 960 نفر از بیماران و کارشناسان و متخصصان 10 بیمارستان سطح کشور جمعآوری گردید. نتایج با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 11 بعد با ارزش ویژه بالاتر از یک شامل «بعد فیزیکی، عملکردی، اقتصادی، انسانی، خدمات رفاه عمومی و بالینی، ایمنی، فرهنگی، شناسایی پرسنل و راهنمای بیمار و خدمات مراقبتی» شناسایی شد. برازش به دست آمده بسیار نزدیک به یک بود که بیانگر قوت تکبعدی بودن مدل بود. بر اساس تحلیل عاملی تأییدی، ابعاد عملکردی و شناسایی پرسنل به ترتیب با ضرایب 953/0 و 779/0، بیشترین و کمترین تأثیر را در ارتقای کیفیت هتلینگ بیمارستانهای دولتی ایران داشتند.نتیجهگیری: به منظور بهبودی وضعیت هتلینگ بیمارستانهای ایران، ضمن توجه به کلیه ابعاد 11گانه، لازم است بعد عملکردی مورد تأکید بیشتری قرار گیرد و در برنامهریزیهای هتلینگ، کیفیت فنی خدمات سلامت محور مورد بررسی قرار گیرد.
امیر اشکان نصیری پور؛ پوران رئیسی؛ محمدرضا ملکی؛ محمدجواد اکبریان بافقی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1158-1168
چکیده
مقدمه: پرداختن به آمیختهی بازاریابی در بیمارستانها و سازمانهای ارایه دهندهی خدمات درمانی در عصر حاضر جهت رفع نیازهای درمانی واقعی، داشتن سهم بیشتر بازار، مشتری، درامد و افزایش کارایی و اثربخشی این مراکز ضروری میباشد. هدف از این مقاله، ارایهی الگوی آمیختهی بازاریابی در خدمات درمانی، جهت بیمارستانهای دولتی ایران بود.
روش ...
بیشتر
مقدمه: پرداختن به آمیختهی بازاریابی در بیمارستانها و سازمانهای ارایه دهندهی خدمات درمانی در عصر حاضر جهت رفع نیازهای درمانی واقعی، داشتن سهم بیشتر بازار، مشتری، درامد و افزایش کارایی و اثربخشی این مراکز ضروری میباشد. هدف از این مقاله، ارایهی الگوی آمیختهی بازاریابی در خدمات درمانی، جهت بیمارستانهای دولتی ایران بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و تحلیلی بود. با توجه به خدماتی بودن عرصهی بهداشت و درمان، در این پژوهش از الگوی مفهومی P7 آمیختهی بازاریابی خدمات Booms and Bitner استفاده گردید که مشتمل بر 7 بعد محصول، قیمت، مکان، ترویج، شواهد فیزیکی، فرایند و کارکنان میباشد. سپس با استفاده از مطالعات کتابخانهای، متغیرهای مربوط به هر بعد جمعآوری گردید. ابزار جمعآوری دادهها در بخش مطالعات کتابخانهای، فیش کارت و در بخش مطالعهی میدانی پرسشنامهی محقق ساخته بود که سؤالات آن بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت تنظیم گردید. اعتبار محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان موضوع پژوهش به شیوهی کیفی تأیید و جهت روایی آن از Cronbach¢s alpha استفاده گردید. جامعهی پژوهش را مدیران بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر تهران و کارشناسان حوزهی معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل دادند. دادهها با بهرهگیری از نرمافزارهای SPSS نسخهی 18 و 8.50 Lisrel و به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در مرحلهی تحلیل عاملی اکتشافی، در بعد «نوع خدمت» 9 متغیر، بعد «مکان» 6 متغیر، بعد «قیمت» 8 متغیر، بعد «ترویج» 8 متغیر، بعد «شواهد فیزیکی» 10 متغیر، بعد «کارکنان» 8 متغیر و در بعد «فرایند» 6 متغیر شناسایی گردید. در تحلیل عاملی مرتبهی اول، متغیرهایی که بیشترین تأثیر را در هر بعد داشتند، شناسایی نموده و در تحلیل عاملی مرتبهی دوم، شاخصهای برازش نرمافزار Lisrel، الگوی آمیخته بازاریابی خدمات درمانی را با 7 بعد تأیید کرد. ابعادی که بیشترین تأثیر را در الگو داشتند، شامل: بعد «مکان» با ضریب 82/0 و بعد «قیمت» با ضریب 81/0 بودند.
نتیجهگیری: مراکز ارایه دهندهی خدمات درمانی میتوانند آمیختهی بازاریابی را با 7 بعد و متغیرهای مربوط به آنها را با تمرکز بر مکان و قیمت، در مدیریت بازاریابی خود استفاده نمایند.