زهرا میربلوک؛ سید حمید خداداد حسینی؛ مهرعلی همتینژاد؛ اسماعیل نورصالحی
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 209-215
چکیده
مقدمه: اگرچه در حال حاضر گردشگری پزشکی سهم کوچکی از بازار خدمات، خدمات درمانی و یا حتی خدمات گردشگری را به خود اختصاص داده است، اما نمیتوان آن را نادیده گرفت و یا ناچیز شمرد. تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل گرایش به گردشگری پزشکی و تعیین عوامل مرتبط با جذب گردشگری پزشکی در استان گیلان انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که ...
بیشتر
مقدمه: اگرچه در حال حاضر گردشگری پزشکی سهم کوچکی از بازار خدمات، خدمات درمانی و یا حتی خدمات گردشگری را به خود اختصاص داده است، اما نمیتوان آن را نادیده گرفت و یا ناچیز شمرد. تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل گرایش به گردشگری پزشکی و تعیین عوامل مرتبط با جذب گردشگری پزشکی در استان گیلان انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش توصیفی- پیمایشی انجام گردید. جامعه آماری تحقیق را کلیه بیماران خارجی که در مدت زمان انجام تحقیق به بیمارستانهای خصوصی رشت و بیمارستان بهشتی آستارا مراجعه کرده بودند، تشکیل داد (100 نفر). دادهها به صورت سرشماری و با کمک پرسشنامه جمعآوری گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از مبانی نظری و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha مورد تأیید قرار گرفت. جهت توصیف دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و جهت تحلیل آنها از مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزیی در نرمافزار Smart PLS استفاده شد. یافتهها: کیفیت درمان، کیفیت خدمات، خوشنامی و آوازه ادراک شده و دین کشور مقصد، بر ارزش ادراک شده گردشگران پزشکی تأثیر مثبتی داشت. هزینههای ادارک شده نه تنها تأثیر منفی بر ارزش ادارک شده گردشگران پزشکی استان گیلان نگذاشت، بلکه این تأثیر مثبت بود. همچنین، اثر مثبت و قوی ارزش ادراک شده بر گرایش افراد به گردشگری پزشکی مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: عواملی همچون بهبود زیرساختهای درمانی، بالا بردن کیفیت خدمات درمانی و گردشگری، اطلاعرسانی صحیح و جامع بیمارستانهای استان گیلان در کشورهای حاشیه دریای خزر و ایجاد امکانات رفاهی جهت اقامت بیماران و همراهان آنها در استان، به گسترش گردشگری پزشکی در استان گیلان و در نتیجه، افزایش فرصتهای شغلی و درامد ارزی کمک شایانی مینماید.
پگاه بانگیان تبریزی؛ سید حمید خداداد حسینی؛ اصغر مشبکی اصفهانی
دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 48-54
چکیده
مقدمه: کیفیت خدمات ارایه شده بر استفاده مجدد و وفاداری مشتریان موجود و بالقوه تأثیرگذار است. همچنین، سازمانهای ارایه دهنده خدمات میتوانند از طریق ایجاد هزینههای جابهجایی، مشتریان را از تلاش برای ترک سازمان و رفتن به سمت رقبا بازدارند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی متغیرهای کیفیت خدمات ادراک شده و هزینههای جابهجایی مشتری ...
بیشتر
مقدمه: کیفیت خدمات ارایه شده بر استفاده مجدد و وفاداری مشتریان موجود و بالقوه تأثیرگذار است. همچنین، سازمانهای ارایه دهنده خدمات میتوانند از طریق ایجاد هزینههای جابهجایی، مشتریان را از تلاش برای ترک سازمان و رفتن به سمت رقبا بازدارند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی متغیرهای کیفیت خدمات ادراک شده و هزینههای جابهجایی مشتری بر وفاداری مشتریان بیمارستانها بود. روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود و با استفاده از معادلات ساختاری انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه بود که روایی آن با نظر صاحبنظران رشته مدیریت تأیید گردید و پایایی آن به کمک آزمون Cronbach¢s alpha با مقدار 4/82 درصد، مورد تأیید قرار گرفت. همچنین، برای تعیین وضعیت هر یک از متغیرها و تجزیه و تحلیل فرضیات پژوهش، از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS استفاده گردید. یافتهها: تأثیر مثبت و معنیدار کیفیت خدمات ادراک شده و هزینههای جابهجایی مشتری، بر وفاداری مشتری تأیید شد. بررسی ابعاد کیفیت خدمات بر وفاداری نشان داد که عوامل محسوس، اعتماد، تضمین و همدلی بر وفاداری مشتری تأثیر مثبت و معنیداری داشت و پاسخگویی بر وفاداری تأثیرگذار نبود. همچنین، نقش تعدیلگری هزینههای جابهجایی بر رابطه کیفیت خدمات ادراک شده و وفاداری مشتری و رابطه عوامل محسوس، اعتماد، تضمین و همدلی بر وفاداری مشتری مورد تأیید قرار گرفت، اما در رابطه با متغیر پاسخگویی تأیید نشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از پژوهش، پیشنهاد میگردد که بیمارستانها جهت بهبود هرچه بیشتر کیفیت خدمات ارایه شده و ایجاد هزینههای جابهجایی، تلاش لازم را برای داشتن مشتریان وفادار به عمل آورند.