شهلا دمنابی؛ رضا فردوسی؛ افسون اسدزاده؛ مهسا میرزایی سعیدآباد
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 459-464
چکیده
مقدمه: اصطلاحات پزشکی جزء دروس اختصاصی رشته فنآوری اطلاعات سلامت به شمار میرود که نیازمند به خاطرسپاری تعداد زیادی از واژگان است و استفاده از وسایل کمک آموزشی میتواند باعث بهبود یادگیری این درس شود. نرمافزارهای آموزشی همراه، به عنوان ابزار کمک آموزشی نوین، در عصر کنونی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر ...
بیشتر
مقدمه: اصطلاحات پزشکی جزء دروس اختصاصی رشته فنآوری اطلاعات سلامت به شمار میرود که نیازمند به خاطرسپاری تعداد زیادی از واژگان است و استفاده از وسایل کمک آموزشی میتواند باعث بهبود یادگیری این درس شود. نرمافزارهای آموزشی همراه، به عنوان ابزار کمک آموزشی نوین، در عصر کنونی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر محتوای کمک آموزشی همراه تولید شده بر پیشرفت تحصیلی، انگیزه و تعداد دفعات مطالعه دانشجویان رشته فنآوری اطلاعات سلامت صورت گرفت.روش بررسی: این مطالعه به روش شبه تجربی، بر روی 12 نفر از دانشجویان ترم دوم رشته فنآوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. جهت تعیین میزان پیشرفت تحصیلی، از نمرات پیشآزمون و پسآزمون و برای تعیین تأثیر نرمافزار بر روی میزان مطالعه و انگیزه، از پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی آن توسط استادان و پایایی آن با استفاده از آزمون Cronbach¢s alpha تأیید شده بود، استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای Paired t و McNemar) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بین استفاده از نرمافزار کمک آموزشی و پیشرفت تحصیلی (001/0 > P) و انگیزه دانشجویان (013/0 = P) رابطه معنیداری وجود داشت، اما در میزان مطالعه آنها رابطه معنیداری مشاهده نشد.نتیجهگیری: استفاده از نرمافزار کمک آموزشی همراه در کنار روشهای سنتی مطالعه، میتواند منجر به ارتقای پیشرفت تحصیلی و انگیزه دانشجویان در مطالعه درس اصطلاحات پزشکی گردد.
پیمان رضایی؛ مهسا میرزایی؛ افسون اسدزاده
دوره 13، 7 (ویژه نامه همایش ملی فنآوری اطلاعات سلامت) ، اسفند 1395، ، صفحه 485-490
چکیده
مقیاس ارزش نسبی مبتنی بر منابع RBRVS (Resource-Based Relative Value Scale)، به عنوان سیستمی برای بازپرداخت خدمات پزشکی ارایه شده در سیستم بهداشت و درمان مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی ویژگیهای RBRVS در راستای ارایه چارچوب سیستمی برای تخمین بازپرداخت به خدمات پزشکی بر مبنای منابع مصرف شده بود. مطالعه حاضر به شیوه مروری روایتی، ...
بیشتر
مقیاس ارزش نسبی مبتنی بر منابع RBRVS (Resource-Based Relative Value Scale)، به عنوان سیستمی برای بازپرداخت خدمات پزشکی ارایه شده در سیستم بهداشت و درمان مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی ویژگیهای RBRVS در راستای ارایه چارچوب سیستمی برای تخمین بازپرداخت به خدمات پزشکی بر مبنای منابع مصرف شده بود. مطالعه حاضر به شیوه مروری روایتی، به بررسی 90 مقاله و مستندات دیگر پرداخت. به کارگیری سیستم RBRVS، مستلزم استفاده از کتاب اصطلاحات رایج اقدامات پزشکی CPT (Current Procedure Terminology) جهت تعیین واحد ارزش نسبی RVU (Relative Value Unit) کار پزشک و هزینه اقدامات جاری به عنوان مؤلفههای اصلی این سیستم و همچنین، وجود فاکتور تبدیل و شاخص منطقه جغرافیایی به عنوان مؤلفههای تعدیلی بود. با به کارگیری سیستم RBRVS، هزینه تعلق گرفته به هر خدمت پزشکی حتی در مطبها مشخص میگردد و پرداخت از جیب بیمار به صورت عادلانه صورت میگیرد.