مدیریت اطلاعات سلامت
سعیده راستجو؛ حامد فلاح تفتی؛ سید جواد طباطبایی
چکیده
مقدمه: فناوریهای نوین اطلاعاتی و نوآوری به عنوان محرک اصلی پیشرفت سازمانها عمل میکنند. این فناوریها با ارائه ابزارها و روشهای جدید، به سازمانها کمک میکنند تا بهرهوری را افزایش دهند، ارتباطات را تسهیل کنند وتصمیمگیریها را بهبود بخشند. از این رو پزوهش حاضر سعی دارد به شناسایی شاخص های کلیدی نوآوری در حوزه درمان بپردازد.روش ...
بیشتر
مقدمه: فناوریهای نوین اطلاعاتی و نوآوری به عنوان محرک اصلی پیشرفت سازمانها عمل میکنند. این فناوریها با ارائه ابزارها و روشهای جدید، به سازمانها کمک میکنند تا بهرهوری را افزایش دهند، ارتباطات را تسهیل کنند وتصمیمگیریها را بهبود بخشند. از این رو پزوهش حاضر سعی دارد به شناسایی شاخص های کلیدی نوآوری در حوزه درمان بپردازد.روش بررسی: تحقیق حاضر کاربردی است که با روش ترکیبی انجام شده است. روش جمع آوری اطلاعات اسنادی و پیمایشی است و برای مدل سازی از نقشه شناختی فازی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را درمانگاه های منتخب یزد تشکیل می دهد. نمونه آماری تحقیق به روش گلوله برفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله رویکرد فازی توسط نرم افزارهای FCMapper, Excel, Ucinet انجام شد.یافتهها: در این مطالعه، 16 شاخص کلیدی موثر بر عملکرد نوآوری ها شناسایی شدند که سه عامل افزایش استفاده از فناوریهای پزشکی از راه دور، بهبود راندمان گردش کار و بهبود در دسترسی به خدمات مراقبتهای بهداشتی نسبت بقیه عوامل از مرکزیت و اهمیت بیشتری برخوردار بودند.نتیجهگیری: شناسایی شاخص های کلیدی نوآوری در فناوری اطلاعات و سرمایه گذاری بر شاخص های مهم در کاهش هزینهها، ارتقای رضایت ذینفعان مختلف و بهبود کیفیت خدمات و افزایش بهرهوری، از جمله نتایج کلیدی پیادهسازی نوآوریهای فناوری اطلاعات در حوزه سلامت می باشند.
میرمحمد اسعدی؛ حامد فلاح تفتی؛ مهدیه زحمتکش سردوراهی؛ مریم رؤسایی
چکیده
مقدمه: مدیریت زنجیره تأمین، یکی از رویکردهای مدیریت برای ارایه محصولات و خدمات بهموقع به کاربر است. برنامهریزی زنجیره تأمین خدمات گردشگری ﺳﻼﻣﺖ میتواند منجر به افزایش منافع اقتصادی و توسعه درمانی منطقه شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با زنجیره تأمین گردشگری سلامت انجام شد.روش بررسی: رویکرد جمعآوری و تحلیل دادههای ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت زنجیره تأمین، یکی از رویکردهای مدیریت برای ارایه محصولات و خدمات بهموقع به کاربر است. برنامهریزی زنجیره تأمین خدمات گردشگری ﺳﻼﻣﺖ میتواند منجر به افزایش منافع اقتصادی و توسعه درمانی منطقه شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با زنجیره تأمین گردشگری سلامت انجام شد.روش بررسی: رویکرد جمعآوری و تحلیل دادههای این مطالعه، توصیفی- پیمایشی و شامل استفاده از نظرات خبرگان سلامت بود. از مطالعات کتابخانهای و روش Delphi به منظور طراحی ابزار پیمایش استفاده گردید که تعداد 37 عامل نهایی جهت طراحی پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. با اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه، 330 نفر از گردشگران سلامت شهر یزد مورد پیمایش قرار گرفتند. با روش تحلیل عاملی اکتشافی، 7 مؤلفه اصلی بر اساس گویهها استخراج و نامگذاری گردید و مدل ساختاری طراحی و مورد برازش قرار گرفت و معنیداری مؤلفهها تأیید شد.یافتهها: بر حسب میزان واریانس تبیین شده، استانداردهای مراکز ارایه دهنده خدمات پزشکی با 358/32، فنآوری اطلاعات با 696/14، بانکداری با 630/7، جاذبهها با 480/5، استانداردهای بینالمللی با 612/4، تنوع خدمات درمانی با 820/2 و برنامههای دولت با 952/1 به ترتیب بیشترین تأثیر را در زنجیره تأمین گردشگری سلامت یزد نشان دادند.نتیجهگیری: خروجی نهایی تحقیق حاضر، مدل اندازهگیری زنجیره تأمین گردشگری سلامت استان یزد میباشد که برای برنامهریزان و دستاندرکاران صنعت گردشگری یزد و همچنین، کارشناسان امر سلامت به منظور برنامهریزی جهت بهبود امکانات و خدمات و جذب بیشتر گردشگر مفید خواهد بود.
حامد فلاح تفتی؛ مهدیه زحمتکش سردوراهی
چکیده
مقدمه: بسیاری از شهرهای ایران با داشتن نیروی انسانی متخصص و امکانات درمانی مناسب، ظرفیت بالقوهای در پذیرش گردشگران درمانی دارند. آنچه در بالفعلسازی این ظرفیتها نقش بسزایی ایفا میکند، شناخت تصویر ذهنی گردشگران از توانمندیهای مقصد گردشگری درمانی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی ...
بیشتر
مقدمه: بسیاری از شهرهای ایران با داشتن نیروی انسانی متخصص و امکانات درمانی مناسب، ظرفیت بالقوهای در پذیرش گردشگران درمانی دارند. آنچه در بالفعلسازی این ظرفیتها نقش بسزایی ایفا میکند، شناخت تصویر ذهنی گردشگران از توانمندیهای مقصد گردشگری درمانی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی در شهر تهران و در تابستان، پاییز و زمستان سال 1397 انجام شد. ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای، 38 عامل تأثیرگذار بر توسعه گردشگری درمانی شناسایی و سپس با روش Delphi، 34 عامل جهت تدوین پرسشنامه غربالگری شد. با اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه، نمونهای متشکل از 432 نفر از گردشگران درمانی شهر تهران با سابقه مراجعه مکرر، به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: شش مؤلفه اصلی به عنوان شاخصهای مؤثر بر توسعه گردشگری درمانی با روش تحلیل عاملی استخراج گردید. مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه گردشگری درمانی مقاصد به ترتیب اهمیت شامل «کمیت خدمات درمانی (منابع انسانی و امکانات در دسترس)، کیفیت خدمات درمانی، شرایط اقامتی، امکانات رفاهی و گردشگری، ویژگیهای اجتماعی- فرهنگی، تبلیغات و اطلاعرسانی» بود. نتیجهگیری: با وجود اهمیت کمیت و کیفیت خدمات درمانی و با توجه به افزایش تقاضای سفر، بیمارانی که برای درمان سفر میکنند، نیازمند خدمات دیگری هم هستند و سطح توسعه خدمات در مقاصد را از جنبههای متفاوت مورد توجه قرار میدهند. توجه تک بعدی به گسترش خدمات درمانی نمیتواند متضمن توسعه این نوع گردشگری باشد و تأمین سایر نیازهای گردشگران مانند تفریح، اقامت مطلوب و ثبت خاطرات خوشایند، شرط کافی در دستیابی به توسعه است.