ِیاسمین برومندزاد؛ مهدیه زحمتکش سردوراهی؛ محمد سیادتان؛ آرام آردیان
چکیده
مقدمه: سلامتی بزرگترین سرمایه هر فرد به شمار میرود و انتخاب یک مقصد که قرار است سلامت فرد را بهبود بخشد، فرایندی مهم و نیازمند بررسی عوامل گوناگون میباشد. به همین منظور، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مرتبط با توسعه گردشگری سلامت بود.روشها: در این مطالعه توصیفی- پیمایشی، 25 نفر از گردشگران سلامت که به استان ...
بیشتر
مقدمه: سلامتی بزرگترین سرمایه هر فرد به شمار میرود و انتخاب یک مقصد که قرار است سلامت فرد را بهبود بخشد، فرایندی مهم و نیازمند بررسی عوامل گوناگون میباشد. به همین منظور، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مرتبط با توسعه گردشگری سلامت بود.روشها: در این مطالعه توصیفی- پیمایشی، 25 نفر از گردشگران سلامت که به استان یزد سفر کرده بودند، به صورت غیر تصادفی انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها و سناریوها با استفاده از تکنیک نگاشتشناختی فازی، تحلیل و مدل تحقیق با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی طراحی گردید.یافتهها: عوامل متعددی در راستای توسعه گردشگری سلامت دخیل میباشند که از میان آنها «منابع مالی، امنیت، سیستم بازاریابی و اطلاعرسانی» به ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند؛ چرا که از مرکزیت بیشتری برخوردار بودند.نتیجهگیری: با انجام استراتژیهای افزایش کسب سهم بازار نسبت به رقبا، کاهش هزینههای درمان، تسهیل شرایط اخذ ویزای درمان در حداقل زمان ممکن، کاهش ایرانهراسی و افزایش امنیت از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانهها و بازاریابی، میتوان موجب افزایش تعداد گردشگران شد.
میرمحمد اسعدی؛ یاسمین برومندزاد؛ سعیده درخش
چکیده
مقدمه: امروزه وجود پتانسیلهای تاریخی و طبیعی، ایران را به یکی از جذابترین مناطق گردشگری دنیا تبدیل کرده است. استان یزد به عنوان یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری و با برخورداری از پزشکان و متخصصان باتجربه، زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری پزشکی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران خارجی پزشکی در جهت توسعه ...
بیشتر
مقدمه: امروزه وجود پتانسیلهای تاریخی و طبیعی، ایران را به یکی از جذابترین مناطق گردشگری دنیا تبدیل کرده است. استان یزد به عنوان یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری و با برخورداری از پزشکان و متخصصان باتجربه، زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری پزشکی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران خارجی پزشکی در جهت توسعه این صنعت در استان یزد بود.روش بررسی: این مطالعه رویکردی کیفی- کمی داشت و با استفاده از نگاشت شناختی فازی و تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شد. برای تشکیل تیم خبره، از صاحبنظران حوزه گردشگری و درمان استان یزد استفاده گردید. در ابتدا با بررسی پیشینه تحقیقات صورت گرفته، 15 عامل شناسایی شد. سپس با غربالگری توسط تیم خبره، 12 عامل نهایی انتخاب و وارد فرایند نگاشت شناختی فازی گردید. به منظور ادغام علمی نگاشتهای شناختی و رسم نگاشت، رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. پس از تشکیل نگاشت، عوامل کلیدی شناسایی و در نهایت، تأثیر سیاستهای مختلف در قالب توسعه گردشگری پزشکی بررسی گردید.یافتهها: صدور روادید و توانمندی نیروی انسانی به همراه کیفیت خدمات، تبلیغات، تسلط به زبان، زیرساخت، امنیت، تجهیزات بهروز، مقررات، هزینه، احترام به عقاید بیماران خارجی و دهکدههای درمانی، از جمله عوامل جذب گردشگران خارجی برای درمان مؤثر بود.نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر، ضرورت تأمین امنیت گردشگران خارجی از طریق همکاری بین نهادهای مختلف و اهمیت تسهیل در صدور روادید را نشان میدهد. همچنین، نقش نیروی انسانی متخصص و توانمند را در حیات و بقای نظام درمانی برجسته میسازد.