مدیریت اطلاعات سلامت
اسماعیل مزروعی نصرآبادی؛ زهرا خیرخواه مرقی
چکیده
مقدمه: انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت 0/4 با بهرهمندی از فناوریهایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت، رایانش ابری و هوش مصنوعی درک ما را از دنیای پیرامونمان تغییر خواهد داد. این صنعت کاربردهای گستردهای در بخش سلامت دارد در نتیجه این تحقیق با هدف شناسایی و مدلسازی محرکهای نتیجهای صنعت 0/4 در بهداشت و درمان کاشان انجام شده است.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت 0/4 با بهرهمندی از فناوریهایی مانند اینترنت اشیا، اینترنت، رایانش ابری و هوش مصنوعی درک ما را از دنیای پیرامونمان تغییر خواهد داد. این صنعت کاربردهای گستردهای در بخش سلامت دارد در نتیجه این تحقیق با هدف شناسایی و مدلسازی محرکهای نتیجهای صنعت 0/4 در بهداشت و درمان کاشان انجام شده است.روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته است و در 2 مرحله انجام شده است. در مرحله اول محرکهای نتیجهای شناسایی و در مرحله دوم مدلی برای آنها ارائه شد. شیوه نمونهگیری، در هر 2 مرحله هدفمند بود. تعداد مشارکتکنندگان در مراحل تحقیق به ترتیب 14 نفر و 10 نفر، ابزار گرداوری دادهها مصاحبههای نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته و شیوه تحلیل دادهها، تحلیل تماتیک و مدلسازی ساختاری تفسیری فراگیر فازی است.یافتهها: در این تحقیق 55 محرک نتیجهای شناسایی گردید که در قالب 12 مقوله دستهبندی شدند. بر اساس مدلسازی ساختاری محرکها مشخص گردید که محرکهای «بهبود علم پزشکی»، «طراحی محصول و خدمت»، «دسترسی و حفاظت از دادهها»، مهمترین محرکهایی هستند که میتوانند در سیاستگذاریهای کلان کشور، سیاستهای بخش سلامت و استراتژیهای سازمانی در نظر گرفته شوند.نتیجهگیری: به منظور تشویق بخش سلامت برای رفتن به سمت بهداشت و درمان 0/4 لازم است سه ضلع اصلی (دولت، جامعه و مدیران بخش سلامت) در این خصوص آگاهی لازم را کسب کنند. با توجه به یافتههای تحقیق لازم است مزایای کاربرد صنعت 0/4 در بهداشت و درمان در قالب کارگاههای آموزشی برای مدیران بخش سلامت و سیاستگذاران دولتی برگزار شود.
اسماعیل مزروعی نصرآبادی
چکیده
مقدمه: در سالهای اخیر زنجیره تأمین گردشگری سلامت ایران با اختلالات متعددی روبرو شده است در نتیجه باید تاب آور باشد. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت تابآوری زنجیره تأمین گردشگری سلامت، دستهبندی آنها بر اساس مراحل تابآوری و ارائه مدل مفهومی آنها انجام شده است.روش بررسی: این تحقیق از نوع کیفی است و در 2 مرحله انجام ...
بیشتر
مقدمه: در سالهای اخیر زنجیره تأمین گردشگری سلامت ایران با اختلالات متعددی روبرو شده است در نتیجه باید تاب آور باشد. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل کلیدی موفقیت تابآوری زنجیره تأمین گردشگری سلامت، دستهبندی آنها بر اساس مراحل تابآوری و ارائه مدل مفهومی آنها انجام شده است.روش بررسی: این تحقیق از نوع کیفی است و در 2 مرحله انجام شده است. در مرحله اول عوامل کلیدی موفقیت تابآوری زنجیره تأمین بر اساس مراحل 4 گانه تابآوری شناسایی و در مرحله دوم مدلی برای آنها ارائه شده است. مشارکت گنندگان در هر دو مرحله خبرگان هستند. شیوه نمونهگیری، هدفمند است که با روش گلوله برفی ادامه یافته است. تعداد مشارکتکنندگان در مراحل 1 و 2 به ترتیب 18 نفر و 10 نفر، شیوه گرداوری دادهها به ترتیب مصاحبههای نیمه ساختاریافته و رویکرد مدیریت تعاملی و شیوه تحلیل دادهها به ترتیب تحلیل تماتیک و نقشه شناختی فازی است.یافتهها: بر اساس مصاحبهها 67 عامل کلیدی موفقیت برای تابآوری شناسایی گردید که در قالب 20 مقوله دستهبندی شدند. نتایج نشان داد که آموزش، مدیریت اطلاعات و هماهنگی و همکاری دارای بیشترین اثرگذاری، مدیریت بازار، مدیریت ارتباط با تأمینکنندگان و طراحی زنجیره تأمین دارای بیشترین اثرپذیری و مدیریت ارتباط با تأمینکنندگان، هماهنگی و همکاری و توان برنامهریزی دارای بیشترین درجه مرکزیت هستند.نتیجهگیری: ارائه آموزشهای متناسب به ویژه در حوزههای مهارت حل مسئله و تصمیمگیری، کاهش عدم اطمینان در تصمیمات و رویکردهای دولتی، ارتقاء زیرساختها و نرمافزارهای اطلاعاتی و توسعه دانش بنیان از مهمترین راهکارهای تقویت تابآوری زنجیره تأمین گردشگری سلامت است.
اسماعیل مزروعی نصرآبادی؛ الهام محمدیپور
چکیده
مقدمه: در یک اقتصاد با زنجیره تأمینی از مواد اولیه تا محصول نهایی، ممکن است ریسکهایی ایجاد شود که سراسر زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار دهد و موقعیت بحرانی ایجاد کند. تاکنون 19 مقاله به شناسایی و اولویتبندی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت پرداختهاند که در نتایجشان تفاوتهایی مشاهده میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، فراترکیب و مدلسازی ...
بیشتر
مقدمه: در یک اقتصاد با زنجیره تأمینی از مواد اولیه تا محصول نهایی، ممکن است ریسکهایی ایجاد شود که سراسر زنجیره تأمین را تحت تأثیر قرار دهد و موقعیت بحرانی ایجاد کند. تاکنون 19 مقاله به شناسایی و اولویتبندی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت پرداختهاند که در نتایجشان تفاوتهایی مشاهده میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، فراترکیب و مدلسازی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت بود.روش بررسی: در مرحله اول، از روش کیفی فراترکیب استفاده شد و کلید واژههایی مانند «ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت، ریسک زنجیره تأمین گردشگری مراقبت بهداشتی، ریسک زنجیره تأمین گردشگری پزشکی» در پایگاههای Web of Science، Google Scholar، SID (Scientific Information Database)، ProQuest، Emerald Insight، ScienceDirect و PubMed بررسی گردید. در مرحله دوم با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری، مدل ریسک شناسایی شده طراحی شد.یافتهها: با استفاده از روش فراترکیب، ریسک در قالب 7 کد مفهومی شامل « ریسک تأمین، فرایند، سازمانی، صنعت، شبکه، مشتری نهایی و محیطی گردشگری سلامت» دستهبندی گردید. همچنین، نتایج مدلسازی ساختاری- تفسیری، ریسک محیطی گردشگری سلامت را به عنوان تأثیرگذارترین ریسک و ریسک سازمانی، شبکه، فرایند و تأمین گردشگری سلامت را به عنوان تأثیرپذیرترین ریسک نشان داد.نتیجهگیری: با توجه به مدل مفهومی مطالعه، ریسک محیطی دارای بیشترین اثرگذاری و ریسک تأمین، فرایند، سازمانی و شبکه دارای بیشترین اثرپذیری میباشند. بنابراین، بررسی ریسک زنجیره تأمین گردشگری سلامت برای کشورهایی که علاقمند به توسعه و بهبود کیفیت این صنعت هستند، بسیار حایز اهمیت میباشد. همچنین، بهتر است مدیران، سیاستگذاران و برنامهریزان حوزه گردشگری سلامت، از مزایای شناسایی و تحلیل ریسک در سطح زنجیره تأمین غافل نشوند.
اسماعیل مزروعی نصرآبادی؛ الهام اسدی امینآبادی
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، یکی از رو به رشدترین صنایع در دنیا به شمار میرود و بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان منبع اصلی درامد و اشتغالزایی خود قرار دادهاند. بر این اساس، کشورها به دنبال پایدارسازی جریان ورودی گردشگران میباشند. هد پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع جذب و نگهداشت گردشگر سلامت در سطح زنجیره تأمین ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، یکی از رو به رشدترین صنایع در دنیا به شمار میرود و بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان منبع اصلی درامد و اشتغالزایی خود قرار دادهاند. بر این اساس، کشورها به دنبال پایدارسازی جریان ورودی گردشگران میباشند. هد پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع جذب و نگهداشت گردشگر سلامت در سطح زنجیره تأمین در شهرستان کاشان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی بود که با به کارگیری مصاحبه نیمه ساختار یافته با 18 نفر از خبرگان صنعت گردشگری و گردشگری سلامت در شهرستان کاشان، به شیوه قضاوتی و گلوله برفی انجام گردید و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون استفاده شد.یافتهها: موانع جذب و نگهداشت گردشگر سلامت در سطح زنجیره تأمین سلامت در شهرستان کاشان در قالب پنج درونمایه اصلی «ضعفهای مدیریتی برون زنجیرهای، مدیریت زنجیره تأمین، شرایط آب و هوایی، ضعف مدیریت درون سازمانی و شدت رقابت در عرصه بینالمللی» شناسایی گردید.نتیجهگیری: مموانع جذب و نگهداشت گردشگر سلامت در سطح زنجیره تأمین گردشگری سلامت در شهرستان کاشان میباید مورد توجه مدیران، سیاستگذاران و فعالان صنعت گردشگری سلامت قرار گیرد. همچنین، کارشناسان و برنامهریزان حوزه گردشگری سلامت بهتر است از مزایای استفاده از رویکردهای نوین مدیریتی به ویژه مدیریت زنجیره تأمین در این حوزه غافل نشوند و از آن جهت کسب و ارتقای مزیتهای رقابتی استفاده نمایند.