فرزانه حسینی؛ افشین صرافی نژاد؛ محمد مهدی قائمی
چکیده
مقدمه: پزشکان نیاز به ابزارهای شخصیسازی شده دارند که با دسترسی مناسب به اطلاعات بیماران، به آنها در اتخاذ مناسبترین تصمیم بالینی کمک نماید. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی اقلام دادهای مهم برای طراحی پنل میز کار الکترونیکی پزشک در سیستم اطلاعات بیمارستانی بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی در بیمارستانهای تحت پوشش دو دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: پزشکان نیاز به ابزارهای شخصیسازی شده دارند که با دسترسی مناسب به اطلاعات بیماران، به آنها در اتخاذ مناسبترین تصمیم بالینی کمک نماید. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی اقلام دادهای مهم برای طراحی پنل میز کار الکترونیکی پزشک در سیستم اطلاعات بیمارستانی بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی در بیمارستانهای تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی کرمان و زاهدان انجام شد. جامعه تحقیق، کلیه پزشکان در سطوح مختلف بودند. روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی با حداقل حجم نمونه 3 تا 5 نفر در هر گروه تخصصی در نظر گرفته شد. طی دو فاز پیاپی، ابتدا حداقل دادههای ضروری از طریق مراجع معتبر مورد شناسایی قرار گرفت و سپس نظرات از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری گردید.یافتهها: 298 متغیر به عنوان اقلام دادهای شناسایی و در پرسشنامههای اختصاصی در 18 گروه پزشکی و از 70 نفر پزشک نظرخواهی گردید. از کل اقلام، 57 قلم دادهای از نظر همه پزشکان مشترک بود و سایر اقلام غیر مشترک بین 5 تا 45 مورد انتخاب و در سه سطح اولویتبندی شد. نتیجهگیری: دسترسی به دادههای بالینی بیماران برای پزشکان اهمیت فراوانی دارد و لازم است پنل میز کار پزشک به شکل یک ابزار روزمره برای آنها قابل استفاده گردد.
مصطفی لنگری زاده؛ محمودرضا گوهری؛ آزیتا کوهستانی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 800-809
چکیده
مقدمه: مدل پذیرش فنآوری برای توصیف رفتار افراد در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی بهکار برده میشود. در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از این مدل عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران شناسایی شوند. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال 1390 ...
بیشتر
مقدمه: مدل پذیرش فنآوری برای توصیف رفتار افراد در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی بهکار برده میشود. در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از این مدل عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران شناسایی شوند. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال 1390 انجام گردید. جامعهی آماری آن را 185 نفر از پرسنل شاغل در ادارات مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل میدادند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محققساخته براساس مطالعات مشابه بودکه روایی آن توسط کمیتهی خبرگان و پایایی آن قبل از انجام مطالعه در یک نمونهی 50 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ (93/0=a) بررسی و تأیید گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع درصد فراوانی) و ضریب همبستگیSpearman در محیط نرمافزار آماری SPSS نسخهی 18 استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین برداشت ذهنی از مفید بودن و تصمیم به استفاده (521/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین برداشت ذهنی از سهولت استفاده و تصمیم به استفاده (469/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین خودکارآمدی و تصمیم به استفاده (548/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین حمایت کاربر نهایی و تصمیم به استفاده (399/0= r، 01/0Pvalue<)، بین هنجار اجتماعی و تصمیم به استفاده (383/0= r، 01/0Pvalue<)، بین اعتماد و تصمیم به استفاده (501/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین ارتباط شغلی و تصمیم به استفاده (587/0=r ، 01/0Pvalue<) و بین آموزش و تصمیم به استفاده (263/0= r، 05/0Pvalue<) همبستگی مثبت وجود داشت، اما بین نگرانی و تصمیم به استفاده (150/0= r، 01/0Pvalue<)، بین اختیاری بودن و تصمیم به استفاده (147/0-= r، 01/0Pvalue<) و بین شرایط تسهیل کننده و تصمیم به استفاده (046/0= r، 01/0Pvalue<) همبستگی مشاهده نگردید. نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که توجه به عوامل مؤثر بر پذیرش کاربران میتواند منجر به استفاده بیشتر از فنآوریهای جدید در بخش مدارک پزشکی بیمارستانها گردد. همچنین از نتایج این پژوهش میتوان در راستای بهبود سیستمهای جدید استفاده کرد، بهطوری که با نیازهای کاربران تناسب بیشتری داشته باشند. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستان؛ فنآوری؛ بخش مدارک پزشکی
محمدرضا دلوی؛ حسن قربانی؛ فخرالدین سیمکانی
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 47-57
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستان نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. سیستم اطلاعات بیمارستان به عنوان نظام اطلاعاتی تلقی میشود که میتواند تأثیر فراوان بر اثربخشی و کارایی مدیریت بیمارستان داشته باشد. نظام ارزیابی به عنوان یکی از مباحث مهمی است که در نظام مدیریت مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. در این مقاله به ارزیابی ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات بیمارستان نقش مهمی در افزایش کیفیت درمان در بیمارستانها دارد. سیستم اطلاعات بیمارستان به عنوان نظام اطلاعاتی تلقی میشود که میتواند تأثیر فراوان بر اثربخشی و کارایی مدیریت بیمارستان داشته باشد. نظام ارزیابی به عنوان یکی از مباحث مهمی است که در نظام مدیریت مورد تأکید فراوان قرار گرفته است. در این مقاله به ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS یا Hospital information system) بر اساس مدل Ahitof and Newman پرداخته شده است و هدف کلی این پژوهش، ارزیابی سیستم اطلاعات بیمارستانهایی بود که از نرمافزار کوثر (نسخهی جدید) استفاده میکردند.
روش بررسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی و پیمایشی از شاخهی میدانی بود که در سال 1391 انجام گرفت و ابزار جمعآوری اطلاعات دادههای آن آمیزهای از ابزار کتابخانهای و میدانی بود. جامعهی آماری این پژوهش، ده بیمارستان بود که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بودند و همه از سامانهی کوثر یاری گرفتند. جامعهی آماری این پژوهش 209 نفر از اپراتورهای شیفت صبح بودند که با توجه به محدود بودن حجم جامعه، نیازی به نمونهگیری نبود و کل جامعه از طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از پرسشنامهی استاندارد Ahitof and Newman استفاده شد و عملیات بومیسازی انجام گرفت. پرسشنامه شامل 37 سؤال بر اساس طیف پنج گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه از طریق پانل نخبگان (از 5 نفر از اساتید متخصص در سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و مسؤولین HIS با سابقهی بالا) تأیید شد و پایایی آن نیز از طریق Alpha Cronbakh، 85/0 محاسبه گردید (در صورتی که ضریب پایایی از 75/0 بیشتر میشد مورد قبول بود). جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج مربوط به پرسشنامه نشان داد که از سه فرضیهی پژوهش (یعنی وجود ابعاد زمانی، محتوایی و ساختار) دو فرضیه یعنی ابعاد زمانی و محتوا در سطح اطمینان 95/0 مورد تأیید قرار گرفتند و در سطح ساختار در حد مطلوبی نبوده است.
نتیجهگیری: HIS حاکم بر سازمان از لحاظ به موقع بودن، به هنگام بودن، صحت، مرتبط بودن، ایجاز و تناسب در وضعیت مطلوبی بوده اما از لحاظ بسامد، دورهی زمانی، جامعیت در حد مطلوبی نبود و نیاز به ارایهی راهحلهایی برای آنها است. نیاز است سیستم اطلاعات بیمارستان از لحاظ ساختاری مورد بازنگری و تجدید نظر قرار گیرد و نیاز است که اطلاعات با جزییات بیشتر و در قالب نمودارهای آماری متفاوت ارایه گردد و نیز نسخهی سوم نرمافزار کوثر با اصلاحات جدید ارایه گردد.
محمدحسین یارمحمدیان؛ حسین ابراهیمیپور؛ فرزانه دوستی
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 1123-1131
چکیده
تغییرات روزافزون محیط و پیشرفت سریع تکنولوژی، تطابق سازمانهای بهداشتی و درمانی را در جهت ایجاد تغییرات مناسب، الزامی ساخته است. در قلمرویی مانند بهداشت و درمان، تیم درمان ملزم به تبعیت از قوانین و دستورالعملهای زیادی هستند که این امر منجر به کاهش آزادی عمل، نداشتن قدرت و اختیار کافی برای سازماندهی مجدد فرایندها و حذف فعالیتهای ...
بیشتر
تغییرات روزافزون محیط و پیشرفت سریع تکنولوژی، تطابق سازمانهای بهداشتی و درمانی را در جهت ایجاد تغییرات مناسب، الزامی ساخته است. در قلمرویی مانند بهداشت و درمان، تیم درمان ملزم به تبعیت از قوانین و دستورالعملهای زیادی هستند که این امر منجر به کاهش آزادی عمل، نداشتن قدرت و اختیار کافی برای سازماندهی مجدد فرایندها و حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده توسط آنها میشود. اصول انعطاف پذیر مدیریت فرایند کسب و کار (BPM یاBusiness process management) راهکاری است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته با موفقیت به کار گرفته میشود. مدیریت فرایند کسب و کار، شامل شناسایی وضعیت موجود فرایندها، مدلسازی آنها و تعیین تأثیر مدیریت فرایندها پس از اجرای اصلاحات میباشد. این رویکرد، که در بسیاری متون با عنوان موج سوم اصلاحات فرایند معرفی شده است، با هدف رفع مشکلات روشهای پیشین و با در نظر گرفتن محدودیتهای بودجه و الزامات قانونی موجود، بیانگر روشی قابل اجرا در سازمانها میباشد. مدیریت فرایند کسب و کار، با در نظر گرفتن گامهای ضروری برای انجام کار، یکپارچهسازی آنها و حذف فعالیتهای بدون ارزش افزوده، سعی در افزایش انعطاف پذیری، کیفیت و سرعت انجام فرایندها دارد. این رویکرد در سازمانهای بهداشتی و درمانی، با به کارگیری نرمافزار BPMs (Business process management suite) و از طریق یکپارچهسازی پروندهی الکترونیک بیمار (EHR یا Electronic health record)، دستورالعملها (Guidelines) و سیستم اطلاعات بیمارستان (HIS یا Health information system) به اهداف خود دست مییابد. در این مقاله، پس از شرح تاریخچهی مختصری بر روند فرایندگرایی، رویکرد مدیریت فرایند کسب و کار، اهداف و حوزههای مداخلهی آن در سازمانهای بهداشتی و درمانی شرح داده شده است.