شیرین دهقان؛ زلیخا محمودی؛ محمد قاسمپور
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 810-818
چکیده
مقدمه: استفاده از آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد مشکلاتی در محاسبهی تولیدات علمی، شاخصهای علمسنجی و حتی رتبهبندی دانشگاه ایجاد مینماید. شناسایی مدارک غیراستاندارد میتواند دانشگاه را در امر یکپارچهسازی مدارک تولید شده کمک نماید. هدف از انجام این مطالعه تعیین مدارک نمایه شدهی محققین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد مشکلاتی در محاسبهی تولیدات علمی، شاخصهای علمسنجی و حتی رتبهبندی دانشگاه ایجاد مینماید. شناسایی مدارک غیراستاندارد میتواند دانشگاه را در امر یکپارچهسازی مدارک تولید شده کمک نماید. هدف از انجام این مطالعه تعیین مدارک نمایه شدهی محققین دانشگاه علوم پزشکی شیراز با آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد در Web of Science و Scopus تا 2011 میلادی بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و بهصورت توصیفی- مقطعی انجام گردید. جامعهی پژوهش تعداد 761 مدرک نمایه شدهی محققین دانشگاه علوم پزشکی شیراز در Web of Science و Scopus با آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد تا پایان دسامبر 2011 میلادی بود. در هر یک از مجموعههای Web of Science و Scopus کلمهی «Shiraz» در فیلد Affiliation جداگانه جستجو گردید. مدارک با وابستگی سازمانی غیراستاندارد از بین کلیهی مدارک بازیابی شده، جدا شد و از نظر تعداد، سال انتشار، موضوع، میزان استناد و تنوع با استفاده از نرمافزارExcel و با آمار توصیفی بررسی گردید. یافتهها: روند رشد این مدارک تا سالهای 2008 و 2009 صعودی و پس از آن نزولی بود. بیشترین تعداد مدارک میزان استنادی بین صفر تا 10 استناد و کمترین تعداد مدارک میزان استنادی بین 51 تا 60 استناد را به خود اختصاص دادند. بیشترین تعداد این مدارک از نوع «مقالات اصلی» بودند. نتیجهگیری: وجود تعداد قابل ملاحظه مدارک با آدرس وابستگی سازمانی غیراستاندارد نیاز به سیاستگذاری دقیق و صحیح برای یکپارچهسازی نام سازمانی دانشگاه و اطلاعرسانی دقیق به پژوهشگران برای پیشگیری از ادامهی این روند را نمایان میسازد.گرچه خوشبختانه این روند در سالهای اخیر رو به کاهش بوده است که همین امر میتواند بازتابی از شروع سیاستگذاری و بذل توجه به این مهم باشد. واژههای کلیدی: استناد؛ نمایه؛ دانشگاهها؛ پایگاه اطلاعات؛ Web of Science؛ Scopus
محمدرضا هاشمیان؛ محمد جنتی کیا؛ علیرضا هاشمیان
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 101-108
چکیده
مقدمه: مهارتهای اطلاعیابی به مهارتهای بازیابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات تقسیم شده است. کسانی که این مهارتها را کسب کرده باشند در جستجوی مستقل اطلاعات و انجام تحقیق توانمند خواهند شد. این پژوهش به منظور تعیین مهارتهای اطلاعیابی در پایگاههای اطلاعاتی پیوستهی موجود در کتابخانهی ملی ...
بیشتر
مقدمه: مهارتهای اطلاعیابی به مهارتهای بازیابی اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات تقسیم شده است. کسانی که این مهارتها را کسب کرده باشند در جستجوی مستقل اطلاعات و انجام تحقیق توانمند خواهند شد. این پژوهش به منظور تعیین مهارتهای اطلاعیابی در پایگاههای اطلاعاتی پیوستهی موجود در کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی(Iranian national medical digital library یا INLM) در بین دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی بود که در سال 1389انجام شد. از بین 659 نفر از دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد 248 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با کمک جدول مورگان انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری گردید. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان تعیین شد و پایایی آن با استفاده از alpha Cronbach's، 83/0 تعیین شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی توسط نرمافزار SPSS نسخهی 18تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، تنها 9/3 درصد از دستیاران، دورهی آموزشی INLM را گذراندهاند و تنها 2/16 درصد از آنها در INLM ثبتنام کردهاند. بیشترین میزان آشنایی آنها با پایگاه Up to Date بود (3/38 درصد). بیشترین میزان استفادهی آنها نیز از همین پایگاه بود (8/25 درصد). آنها بیشتر از جستجوی پیشرفته استفاده میکردند (4/48 درصد) و بیشتر از فیلدهای زبان و زمان برای محدود کردن جستجو استفاده میکردند. 2/49 درصد از آنها از عملکرهای منطقی استفاده میکردند. تنها 3/13 درصد آنها با امکانات پایگاههای اطلاعاتی برای مدیریت نتایج جستجو آشنا بودند و تنها 5/5 درصد آنها همیشه به ارزیابی صحت و دقت اطلاعات بازیابی شده میپرداختند.
نتیجهگیری: میزان آشنایی و استفادهی دستیاران از پایگاههای اطلاعاتی بسیار کم بود. برگزاری کارگاههای سواد اطلاعاتی و کارگاههای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی میتواند نقش مهمی در افزایش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و کارهای پژوهشی آنها داشته باشد.