وحید قوامی قنبرآبادی؛ جمشید جمالی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 344-352
چکیده
مقدمه: سنجش عملکرد بیمارستانها با توجه به جایگاه ویژه بیمارستانها در ارائه خدمات در بخش بهداشت و درمان هر کشور از اهمیت بالائی برخوردار است. کارا و اثربخش بودن فعالیتهای بیمارستانی یا به عبارتی دیگر عملکرد صحیح کارکنان و استفاده مناسب از منابع با استفاده از شاخصهای عملکردی، ارزیابی میگردد. در تحقیق حاضر، به تعیین ...
بیشتر
مقدمه: سنجش عملکرد بیمارستانها با توجه به جایگاه ویژه بیمارستانها در ارائه خدمات در بخش بهداشت و درمان هر کشور از اهمیت بالائی برخوردار است. کارا و اثربخش بودن فعالیتهای بیمارستانی یا به عبارتی دیگر عملکرد صحیح کارکنان و استفاده مناسب از منابع با استفاده از شاخصهای عملکردی، ارزیابی میگردد. در تحقیق حاضر، به تعیین رابطهی بین شاخصهای عملکردی و درجه ارزشیابی بیمارستانها پرداخته شده است. روش بررسی: مطالعه حاضر، یک مطالعه تحلیلی بوده و به صورت مقطعی در سال 90-1389 خورشیدی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شامل 22 بیمارستان به استثنای بیمارستان روانپزشکی ابن سینا حجازی مشهد بود. اطلاعات مورد استفاده در این مطالعه که شامل شاخصهای استاندارد فعالیت بیمارستانی است با استفاده از چکلیست از سامانه اتوماسیون آماری دانشگاه علوم پزشکی مشهد استخراج شد. صحت اطلاعات توسط کارشناسان اداره آمار دانشگاه مذکور بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی ارتباط بین شاخصهای عملکردی و درجه ارزشیابی بیمارستانها از ضرایب همبستگی Spearman و Kendall و آزمون Student با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شد. سطح معناداری آزمونها 05/0در نظر گرفته شد. یافتهها: طبق ارزشیابی صورت گرفته توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1390خورشیدی، 7/72 درصد بیمارستانها درجه یک و 3/27% دارای درجه دو ارزشیابی بودند. در سال 1390، متوسط ضریب اشغال تخت بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد 8/58±80/69، متوسط اقامت بیمار 1/16±2/67، متوسط میزان مرگ و میر 10/39±15/37، متوسط میزان گردش تخت 15/50±68/116 و متوسط فاصله گردش تخت 53/0±14/1 بود. 50 درصد بیمارستانها به لحاظ ضریب اشغال تخت، 3/77درصد به لحاظ متوسط اقامت بیمار، 7/72درصد به لحاظ میزان مرگ و میر، 100درصد به لحاظ میزان گردش تخت و 9/90درصد به لحاظ فاصله گردش تخت در سال 1390دارای وضعیت مطلوب بودند. ارتباط بین شاخصهای عملکردی و درجه ارزشیابی بیمارستانها به لحاظ آماری معنادار، ولی شدت میزان ارتباط ضعیف ارزیابی گردید. نتیجه گیری: شاخص های عملکردی متوسط اقامت بیمار، میزان مرگ و میر، گردش تخت و فاصله گردش تخت بیمارستان های مورد مطالعه در حد مطلوب و شاخص ضریب اشغال تخت در حد متوسط بود. وجود ارتباط ضعیف بین شاخصهای عملکردی و درجه ارزشیابی بیمارستانها لزوم بازنگری در نظام ارزشیابی بیمارستان را مورد تأکید قرار میدهد. تخصصی شدن ارزشیابی بیمارستانها با تأکید بر شاخصهای عملکردی و انجام ارزشیابی توسط یک ارگان مستقل از جمله راهکارهای واقعیتر شدن نظام ارزشیابی بیمارستانها است. واژههای کلیدی: ارزیابی عملکرد؛ شاخصها؛ مدت اقامت؛ اشغال تخت بیمارستان؛ میزان مرگ و میر
کامران حاجینبی؛ لیلا ریاحی؛ حسین قلیپور ورکی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 353-361
چکیده
مقدمه: ایران چهارمین کشور دنیا بود که سیستم اورژانس پیشبیمارستانی در آن راهاندازی شد اما کیفیت و کمیت ارایه تنها خدمتدرمانی رایگان کشور، کمتر مورد توجه سیاستگذاران و مدیران است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین شاخصهای زمانی مهم اورژانس پیشبیمارستانی با میزان مرگ و میر در صحنه مصدومین حوادث ترافیکی شهر تهران انجام شد. روش ...
بیشتر
مقدمه: ایران چهارمین کشور دنیا بود که سیستم اورژانس پیشبیمارستانی در آن راهاندازی شد اما کیفیت و کمیت ارایه تنها خدمتدرمانی رایگان کشور، کمتر مورد توجه سیاستگذاران و مدیران است. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین شاخصهای زمانی مهم اورژانس پیشبیمارستانی با میزان مرگ و میر در صحنه مصدومین حوادث ترافیکی شهر تهران انجام شد. روش بررسی: این مطالعه یک بررسی توصیفی- مقطعی بود. جامعه آماری شامل تمام مصدومین حوادث ترافیکی بود که از اول فروردین 1390 تا 1391 خورشیدی در حوزه عملیاتی اورژانس 115 شهر تهران آسیبدیده بودند. حجم پروندههای مورد مطالعه 75303 مورد بود. داده ها به به وسیله فرم ثبت اطلاعات مأموریتی مرکز اورژانس تهران، ازپروندههای الکترونیکی بیماران استخراج و به کمک آزمون آماری ضریب همبستگی اسپیرمن توسط نرمافزارSPSS16 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: 5/56 درصد مصدومین حوادث ترافیکی شهر تهران به بیمارستان منتقل شدند و حدود 5/38 درصد محل حادثه را قبل از رسیدن آمبولانس اورژانس تهران ترک یا با مأموران اورژانس همکاری نکرده بودند و 5/0 درصد مصدومین هم قبل از رسیدن آمبولانس در محل حادثه فوت کرده بودند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 5/35 سال بود. زمان پاسخگویی اورژانس 115 تهران برای 50 درصد مأموریتهای حوادث ترافیکی کمتر از 15 دقیقه و زمان تخیر 63 درصد از مأموریتها کمتر از 8 دقیقه بود. نتیجهگیری: در این مطالعه بین میزان مرگ و میر در صحنه مصدومین حوادث ترافیکی و برخی از شاخصهای زمانی مهم در اورژانس پیشبیمارستانی رابطه معنیداری یافت شد. برنامهریزی دقیق سیستم اورژانس پیشبیمارستانی میتواند سبب کاهش مرگ و میر در پیشبیمارستان و بهبود شاخصهای آن شود. واژگان کلیدی: مراقبتهای اورژانس پیشبیمارستانی؛ شاخصها؛ میزان مرگ و میر؛ حوادث رانندگی