سیما عجمی؛ نجمه کربلایی عیدی شاه آبادی
دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 1-2
چکیده
مقدمهبیماری 65 ساله که به دلیل انجام عمل جراحی قلب بستری شده بود، پس از گذشت چند روز از عمل جراحی، توسط کادر پزشکی بیمارستانی تخصصی در تهران، جلوی چشم خانواده نگرانش، مجدداً به اتاق عمل رفت تا بر اساس معاینات انجام شده، مایع جمع شده در اطراف قلب و ریه اش تخلیه شود. آزمایشات و نمونه برداری مجدد نشان داد که اولین عمل جراحی به اشتباه برای ...
بیشتر
مقدمهبیماری 65 ساله که به دلیل انجام عمل جراحی قلب بستری شده بود، پس از گذشت چند روز از عمل جراحی، توسط کادر پزشکی بیمارستانی تخصصی در تهران، جلوی چشم خانواده نگرانش، مجدداً به اتاق عمل رفت تا بر اساس معاینات انجام شده، مایع جمع شده در اطراف قلب و ریه اش تخلیه شود. آزمایشات و نمونه برداری مجدد نشان داد که اولین عمل جراحی به اشتباه برای بیمار انجام شده است، بیماری که باید در آن ساعت تحت عمل جراحی قرار می گرفت بیمار تخت کناری وی بوده است و پرسنل بیمارستان به اشتباه او را روی تخت اتاق عمل خوابانده اند(1). در ایران آمار مدونی از میزان بروز خطاهای پزشکی در دست نیست اما انتشار اخباری مانند نمونه فوق نشان دهنده میزان وقوع بالای خطاهای پزشکی ناشی از عدم شناسایی صحیح بیماران می باشد. تقریبا 25 درصد(2) بیماران بستری به نوعی با یک خطای پزشکی روبهرو میشوند که بخشی از دلایل بروز این خطاها ناشی از عدم شناسایی صحیح بیماران است. (RFID) Radio Frequency Identification به معنای شناسایی از طریق فرکانس رادیویی است که یکی از اعضای مهم خانواده ی تجهیزات ثبت و شناسایی خودکار داده Automatic Identification and Data Capture(AIDC) است که بر پایه امواج الکترومغناطیسی عمل می کند(3،4). در یک سامانه RFID داده ها با ابزارهای ویژه ای بصورت خودکار استخراج و با استفاده از ابزار مناسب انتقال داده در زمان و مکان مورد انتظار در اختیار کاربر قرار می گیرد. RFID بعنوان یکی از ده فنآوری برتر دنیا در سال 2004-2005 میلادی شناخته شده است که بصورت همزمان کار مدیریت اطلاعات، شناسایی و ردیابی، احراز هویت و اتوماسیون فرآیندها را پوشش می دهد (4). حالا اگر بیماران نیازمند جراحی در بیمارستان مچ بند RFID داشته باشند که در برگیرنده اطلاعات مربوطه و تصویری دیجیتالی از بیمار باشد عکس آنها این امکان را می دهد که گروه بالینی به راحتی دریابند که بر روی بیمار درست کار می کنند و درج الکترونیک این اطمینان خاطر را می دهد که آنها به روی پروسه درستی فعالیت دارند و اگر بیمار اشتباهی وارد اتاق عمل شود گروه پزشکی به طور اتوماتیک و بی درنگ متوجه این عدم تطابق و خطا می گردند(5). در این رابطه نتایج پژوهشAguad و همکارانش درباره «نحوه پیاده سازی فناوری شناسایی با فرکانس رادیویی به منظور مدیریت بخش های بیمارستانی جهت مقابله با عدم کارایی» در سال 2005 میلادی نشان داد که استفاده از این فناوری با توجه به پیچیدگی ها و چالش های دنیای امروز می تواند در بالابردن کارایی بخش های پزشکی و کاهش خطاهای انسانی مفید باشد(6). Cangialosi و همکارانش در پژوهش خود با عنوان «استفاده از فناوری شناسایی با فرکانس رادیویی برای درمان بیماران: فرصت ها و چالش ها» درسال 2007میلادی از پیاده سازی RFID در بیمارستان های مورد مطالعه ابراز رضایت نموده اند. نتایج مطالعه این محققان نشان می دهد که این فنآوری گردش کار در بیمارستان را تسهیل نموده، حجم کار پرستاران و پرسنل را کاهش داده و موجب تعامل بهتر پزشک و پرستار با بیماران شده است (7). پژوهشLiu و همکارانش نشان داد که بکارگیری سیستم پایش پیشرفت بیمار مبتنی بر RFID قادر به مدیریت فرایند جراحی، مکان یابی بیمار، تشخیص هویت و مراقبت های پیرامون عمل جراحی می باشد. همچنین این سیستم بطور مداوم نظارت بر فرایند کاری را برای ارائه دهندگان مراقبت فراهم می کند و اطلاعات را در اختیار آن ها قرار می دهد تا از این طریق کارایی مدیریت را ارتقا دهد. این سیستم یک ابزار مدیریتی با ارزش برای برآورده کردن نیازهای ایمنی، کیفیت و کارایی در اتاق عمل وبخش های جراحی می باشد(8). بیمارستانNJ در هند نمونه ای از بکارگیری موفق RFID جهت شناسایی بیماران است که برای حفظ امنیت و مدیریت بخش کودکان و نوزادان از این فنآوری استفاده می کند(9).نتیجه گیریعلت اصلی بسیاری از خطاهای پزشکی دسترسی ناکافی به اطلاعات در زمان تصمیم گیری و ارتباط ضعیف بین اعضا گروه مراقبت است، این امر در محلی مانند اتاق عمل که دسترسی به اطلاعات بموقع از وضعیت بیمار برای عملکرد دقیق گروه جراحی ضروری است، اهمیت پیدا می کند. فناوری RFID از جمله فنآوری هایی است که با ایجاد اطلاعات بموقع و درک کامل آن توسط گروه بهداشتی موجب کمک به این گروه در ارایه مراقبت های بهداشتی کارا و با کیفیت می شود. استفاده از فناوری RFID در بیمارستان ها و نظام سلامت تاثیر بسزایی در تسریع خدمات سلامت وکاهش برخی خطاها می گردد.
اعظم مولادوست؛ حیدرعلی عابدی؛ مرضیه عادل مهربان؛ مینو متقی
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 371-376
چکیده
مقدمه: تولید پسماندهای پزشکی در دهههای اخیر در نتیجه افزایش رشد جمعیت، افزایش تعداد بیمارستانها، وسیع شدن تسهیلات مراقبت سلامتی و استفاده از مواد قابل دفع نظیر سرنگها، و سوزنها برای انجام مداخلات پزشکی و پرستاری افزایش چشمگیری یافته است. هدف از این پژوهش شناسایی عملکرد کادر پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهر اصفهان که خود ...
بیشتر
مقدمه: تولید پسماندهای پزشکی در دهههای اخیر در نتیجه افزایش رشد جمعیت، افزایش تعداد بیمارستانها، وسیع شدن تسهیلات مراقبت سلامتی و استفاده از مواد قابل دفع نظیر سرنگها، و سوزنها برای انجام مداخلات پزشکی و پرستاری افزایش چشمگیری یافته است. هدف از این پژوهش شناسایی عملکرد کادر پرستاری شاغل در بیمارستانهای شهر اصفهان که خود تولیدکنندگان اصلی پسماندهای پزشکی محسوب میشوند، بود. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی کاربردی است که بر روی 320 نفر از کادر پرستاری بخشهای جراحی بیمارستانهای شهر اصفهان در سال 1391 خورشیدی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه محققساخته مشتمل بر دو بخش بود بخش اول شامل مشخصات دموگرافیک واحدهای مورد پژوهش و بخش دوم شامل سؤالات مدیریت پسماندهای پزشکی بودکه روایی صوری و محتوای آنها توسط ده نفر از اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی نیز در مطالعهای به صورت پایلوت مورد بررسی و با آلفای کرونباخ 7 /0 مورد تأئید قرار گرفت.پس از گردآوری دادهها، با استفاده ازنرمافزارSPSS نسخه 16 و آزمونهای آماری t مستقل، همبستگی پیرسون، one-wayANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: در بخش عملکرد کادر پرستاری براساس نمره وضعیت تفکیک و جمعآوری بر حسب بخش، جنسیت و با توجه به آزمون t مستقل نشاندهنده عدم رابطه معنیدار بود (1/0p=). میانگین و انحراف معیار در بخشهای مربوط به وضعیت تفکیک و جمعآوری از مجموع 100 نمره، در بخش تفکیک دارای میانگین 04/74 انحراف معیار 39/20 و در جمعآوری با میانگین 40/80 و انحراف معیار 73/13بود. ضرایب همبستگی نشاندهنده عدم رابطه معنیدار بین سن و سابقه کار و تحصیلات با نمره تفکیک و جمعآوری، اما بین ساعات آموزش با نمره تفکیک رابطه مستقیم و معنیداری وجود داشت، دربخش نظارت سرپرستاران بر مراحل مدیریت پسماند میانگین نمره (از100 نمره) در قسمتهای تفکیک (4/74)، بستهبندی(2/73)، جمعآوری (8/78) و حمل و نقل (95) بود که نشاندهنده بالاتر از حد متوسط در تمام مراحل است. نتیجهگیری: عملکرد کادر پرستاری در نمره وضعیت تفکیک و جمعآوری و آزمون مربوطه براساس بخش مردان و زنان بین آنها تفاوت معنیداری وجود نداشت. براساس یافتههای پژوهش، در مورد آموزشهای کادر پرستاری در زمینه مدیریت پسماندهای پزشکی نیازمند توجه ویژهای با تدوین برنامههای آموزشی سالیانه و ایجاد چارچوبهایی جهت این آموزشها که میتواند به صورت کارگروهی، چهره به چهره، فیلم، اطلاعیه، بروشور، پمفلت و ایجاد گروههای آموزشی در بیمارستانها باشد. واژههای کلیدی: پرستار بهداشت جامعه؛ بخش جراحی بیمارستان؛ پسماندهای پزشکی؛ مدیریت دفع زباله؛ ایران