مدیریت اطلاعات سلامت
سیروس پناهی؛ حسین قلاوند؛ شهرام صدقی؛ عبداالحد نبی الهی
چکیده
مقدمه: برنامهریزی راهبردی در کتابخانه ها نیازمند شناسایی ابعاد مختلف فعالیتهای آنها دارد. در این پژوهش نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر برنامه ریزی راهبردی در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران اقدام شد.روش بررسی: این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. مشارکتکنندگان شامل کتابداران، مدیران و معاونان کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: برنامهریزی راهبردی در کتابخانه ها نیازمند شناسایی ابعاد مختلف فعالیتهای آنها دارد. در این پژوهش نسبت به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر برنامه ریزی راهبردی در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران اقدام شد.روش بررسی: این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا است. مشارکتکنندگان شامل کتابداران، مدیران و معاونان کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بودند. در این مطالعه از نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته با 21 نفر گردآوری و به روش تماتیک تحلیل شدند.یافتهها: مجموعه منابع اطلاعاتی و وضعیت نیروی انسانی متخصص از جمله امکانات راهبردی کتابخانهها بودند. انتظارات مراجعین، رسالتهای سازمانهای بالادست و وضعیت فعلی عملکرد نیز سه عامل برای تدوین رسالتهای کتابخانهها هستند. امکانات و خدمات موجود در کتابخانه نقش مهمی در تدوین چشماندازهای کتابخانهها داشت و توجه به اصول اخلاق حرفهای کتابداران و نظرات کاربران میتوانند برای ترسیم ارزشهای کتابخانهها استفاده شوند. به روز بودن خدمات در تعیین اهداف راهبردی اثرگذارند و کتابداران در صورت داشتن اختیارات کافی میتوانند اهداف بهتری برای کتابخانهها بنویسند. از جمله عوامل محیطی تاثیرگذار بر برنامهریزی راهبردی کتابخانهها میتوان به فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی، عدم انگیزش کتابداران، نحوه مشارکت در برنامههای آموزشی و پژوهشی و کمبود نیروی انسانی کتابدار اشاره کرد.نتیجه گیری: توجه به عوامل شناسایی شده در این مطالعه میتواند به عنوان راهنمای اولیه جهت تسهیل برنامهریزی راهبردی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران مورد استفاده قرار گیرد.
صدیقه محمداسماعیل؛ ماهرخ ناصحی اسکوئئ
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 699-711
چکیده
مقدمه: کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند. در این راستا، مطالعه حاضر، واکنش ...
بیشتر
مقدمه: کتابخانههای علوم پزشکی به مثابه قلب تپنده نظام سلامت کشور، عهده دار انتقال اطلاعات مناسب و به هنگام به شریانهای جامعه هستند. بنابراین در حوزه مدیریت بحرانهای طبیعی مانند زلزله و سیل و ...، حائز نقش محوری و اساسی هستند؛ لذا بایستی در رویارویی با چنین بحرانهایی بتوانند مقتدارانه عمل کنند. در این راستا، مطالعه حاضر، واکنش کتابخانهها در برابر بحران بلایای طبیعی و میزان آشنایی پرسنل کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی را با مباحث مدیریت بحران بررسی کرده است. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش گروهی متشکل از 130 نفر از کتابداران کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران در نیمه اول سال 91خورشیدی، بود. ابزار گردآوری دادهها در این مطالعه پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی آن با نظر کارشناسان رشته کتابداری و علوم اطلاع رسانی تایید شد. پایایی آن با استفاده از نرمافزار SPSS، نسخه 19 بررسی شد که مقدار آلفای کرونباخ آن برابر 81/0، که نشانگر پایایی مطلوب است حاصل شد. به منظور تحلیل دادها (درصد، میانگین، واریانس و نمودارها) از آزمونهای آماری (به دلیل وجود دومتغیر کیفی) ، آزمون دوطرفه Freidman (چون متغیرها رتبهای هستند) و آزمون دوجملهای(برای تشخیص تاثیر یا عدم تاثیر متغیری در پدیده معین) استفاده شد. یافتهها: در میزان آشنایی مدیران با مباحث مدیریت بحران، مورد توجه قرار گرفتن کتابخانهها در برنامهریزی راهبردی با میانگین 7/4 در حد زیاد و تلاش برای تهیه منابعی در خصوص مدیریت بحران برای کتابخانه با میانگین 51/2 در حد کم ارزیابی شد. در مرحله اول، مقاوم سازی ساختمان کتابخانه با میانگین 78/15 در حد خیلی زیاد، تهیه و تنظیم نقشههای محلهای بحرانزا و بحرانزدا با میانگین 83/10 در حد کم ارزیابی شده است. در مرحله دوم؛ تنظیم قرارددادهای تفاهم با سایر ارگانها (مثل، آتش نشانی و نیروی انتظامی)، با میانگین 87/14 در حد زیاد، انتشار اطلاعات عمومی مربوط به شرایط اضطراری با میانگین 07/11 در حدکم برآورد شده است.در مرحله سوم تهیه نسخههای پشتیبان از فایلهای مهم در کتابخانه با میانگین 73/16 در حد خیلی زیاد و ایجاد مرکزی به نام اتاق بحران با میانگین 47/11 در حد کم ارزیابی شده است. در نهایت در مرحله چهارم ارتقا صلاحیتهای حرفهای مورد نیاز کتابداران کتابخانهها با میانگین 67/14 در حد زیاد و استفاده از نیروهای داوطلب مردمی در بازسازی کتابخانه با میانگین 64/9 در حد خیلی کم توسط پاسخگویان ارزیابی شده است. نتیجه گیری: کتابخانهها به عنوان مراکز اطلاعرسانی در جامعه در عصر جدید کارکردهای متمایزی میپذیرند. آشنایی مدیران و کارکنان کتابخانهها با مباحث مدیریت بحران، میتواند کتابخانه را در ارائه خدمات هرچه مفیدتر در زمان وقوع بلایای طبیعی، یاری دهد. در این میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات مانند شبکههای اجتماعی، خدمات پست الکترونیکی، پزشکی ازراه دور با همکاری کتابداران پزشکی و انتشار آنلاین تصاویر حوادث طبیعی از طریق کتابخانه؛ کتابخانه را در راستای این مهم توانمندتر خواهد ساخت. واژههای کلیدی: بلایای طبیعی؛ مدیریت ایمنی از حوادث؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ ایران.