سعید شیرشاهی؛ فریده عصاره؛ ناهید لونی؛ غلامرضا حیدری
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 830-839
چکیده
مقدمه: یکی از روشهای مهم کمی در علوم کتابداری و اطلاعرسانی علمسنجی است، که در چهار دهه اخیر در سنجش و ارزیابی بروندادهای علمی شاهد پیشرفتهای زیادی بوده است. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از این روش به ترسیم نقشه تاریخ نگاری مقالات حوزهی جراحی، نمایه شده در نمایه استنادی علوم در بازهی زمانی 2000 تا 2010 میلادی پرداخته ...
بیشتر
مقدمه: یکی از روشهای مهم کمی در علوم کتابداری و اطلاعرسانی علمسنجی است، که در چهار دهه اخیر در سنجش و ارزیابی بروندادهای علمی شاهد پیشرفتهای زیادی بوده است. در این پژوهش سعی شده است با استفاده از این روش به ترسیم نقشه تاریخ نگاری مقالات حوزهی جراحی، نمایه شده در نمایه استنادی علوم در بازهی زمانی 2000 تا 2010 میلادی پرداخته شود. روش بررسی: این پژوهش از نوع تحــلیلی بوده و با استفاده از فنون علمسنجی انجام می شود. جامعه مورد بررسی شامل 83426 رکورد بود که بر مبنای دادههای کتابشناختی استخراج شده از پایگاه Web of Science گردآوری شدند. دادهها شامل تمام انواع مدارک منتشر شده در حوزهی جراحی طی سالهای 2000 تا 2010 میلادی بود. مجموعه رکوردها توسط نرمافزار HistCite جهت رسم نقشهی علمنگاری و تعیین نویسندگان و مقالات دارای بیشترین میزان تأثیرگذاری مورد استفاده واقع شد. یافتهها: کشور امریکا با 41/29 درصد از تولیدات علمی حوزهی جراحی در بازهی زمانی 2000 تا 2010 میلادی دارای رتبهی نخست در تألیف مقالات این حوزهی بود، همچنین کشور ایران در حوزهی جراحی با 34/0 درصد تولید علمی در بین کشورهای جهان رتبه 33 و در بین کشورهای خاورمیانه دارای رتبهی سوم (در بازهی زمانی 2000 تا 2010) بوده است. از بین گرایشهای مهم جراحی، در حدود 85/34 درصد از مقالات منتشر شده، به گرایش جراحی عمومی و 68/14 درصد از مقالات به گرایش CARDIOVASCULAR SYSTEM CARDIOLOGY اختصاص یافته بود. نتیجهگیری: قابل ذکر است که افزایش و بهبود انتشارات حوزهی جراحی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی ایران، سیاستهای صحیح و کنترلهای دقیق از طرف وزارت بهداشت را میطلبد، همچنین دانشمندان حوزهی جراحی کشورمان، بایستی توجه بیشتری به گرایش و زمینهی نوظهور لاپاروسکوپی داشته باشند. واژههای کلیدی: علمسنجی؛ جراحی؛ پایگاههای اطلاعاتی
بهزاد کرمی متین؛ سیدمحمد سعیداحمدی؛ حسین باباپور؛ الهه میری؛ محمد آرام خالصی؛ امین کرمی متین
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1235-1242
چکیده
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها از جمله بیمارستانها دریافتهاند که به کارگیری مدلها و سیستمهای مدیریت کیفیت بهترین راه رقابت، بقا و توسعهی آنها است. در این راستا، در بیمارستان 515 تخت خوابی امام رضا(ع) با اجرای نظام آراستگی در سه بخش مدارک پزشکی، تغذیه و بخش بستری جراحی، تأثیر مدل 5S بر خدمات واحدهای مختلف ارایهی خدمات ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها از جمله بیمارستانها دریافتهاند که به کارگیری مدلها و سیستمهای مدیریت کیفیت بهترین راه رقابت، بقا و توسعهی آنها است. در این راستا، در بیمارستان 515 تخت خوابی امام رضا(ع) با اجرای نظام آراستگی در سه بخش مدارک پزشکی، تغذیه و بخش بستری جراحی، تأثیر مدل 5S بر خدمات واحدهای مختلف ارایهی خدمات بیمارستانی مورد سنجش قرار گرفت.
روش بررسی: این پژوهش به روش نیمهتجربی و به صورت بررسی قبل و بعد، در مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) کرمانشاه در سال 1389 صورت گرفت. جامعهی پژوهش، کلیهی کارکنان سه بخش تغذیه، جراحی و مدارک پزشکی (در مجموع 81 نفر) بودند. ابتدا با استفاده از چک لیست ارزیابی نظام آراستگی و همچنین پرسشنامهی رضایت سنجی بیماران، کارکنان بخشهای مورد مطالعه و کارکنان سایر بخشها از عملکرد واحدهای پیشگفت، که روایی آن با نظرسنجی از متخصصان و پایایی آن از طریق تکرار آزمون (Test retest)تأیید شده بود، اقدام به انجام پیش آزمون گردید. سپس با آموزش کارکنان و اجرای 5S و استقرار آن در این واحدها، تغییرات لازم طی دو ماه اعمال گردید و پس از آن به کمک ابزارهای ذکر شده جهت جمعآوری اطلاعات، پس آزمون انجام شد. نتایج حاصل از مطالعه قبل و بعد از اجرای نظام آراستگی به کمک جداول و نمودارهای توصیفی ارایه گردید و تغییرات ناشی از اجرای 5S با استفاده از آمار تحلیلی (t مزدوج و Wilcoxon) به وسیلهی نرمافزار 15SPSS تحلیل شد.
یافتهها: استقرار نظام آراستگی نقش مؤثری در ارتقای کیفیت خدمات و عملکرد سه واحد تغذیه، مدارک پزشکی و بخش بستری جراحی داشت؛ به طوری که میزان رضایتمندی کارکنان و بیماران در قبل و بعد از اجرای 5S در هر سه بخش تفاوت معنیداری را نشان داد (برای هر سه بخش 00/0 = P). همچنین تفاوت قبل و بعد از وضعیت آراستگی سازمانی (شامل ساماندهی، نظم و ترتیب و پاکیزهسازی محیط)، از نظر آماری برای بخش تغذیه با مقادیر 000/0 = P برای S1، 000/0 = P برای S2، 011/0 = P برای S3؛ و در بخش مدارک پزشکی 001/0 = P برای S1، 000/0 = P برای S2، 009/0 = P برای S3 و همچنین برای جراحی نیز به ترتیب مقادیر 001/0 = P برای S1، 003/0 = P برای S2 و 033/0 = P برایS3 معنیدار بود.
نتیجهگیری: نظام آراستگی سازمانی، مدلی مؤثر و پایهای در ارتقای کیفیت خدمات در بین بخشهای مورد مطالعه بود و تأثیر این مدل همانند توفیق آن در بخشهای صنعتی، تأیید میشود. بنابراین، پژوهشگران به کارگیری این نظام را در کلیهی بخشهای بیمارستانی و واحدهای ارایه دهندهی خدمات بهداشتی درمانی پیشنهاد میکنند.