بهزاد انجذاب؛ شهناز نایبزاده؛ سید حسن حاتمینسب
چکیده
مقدمه: رشد چشمگیر فنآوریهای وب 2 و شبکههای اجتماعی، پتانسیل بسیار زیادی را جهت اشاعه برنامههای تغییر رفتار سلامت و مراقبتهای بهداشتی ارایه نموده است. سازمانها و مراکز خدمات بهداشتی نیز به عنوان عامل اصلی این برنامهها، نقش مهمی در استفاده از این ابزارها دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متون منتشر شده برای شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: رشد چشمگیر فنآوریهای وب 2 و شبکههای اجتماعی، پتانسیل بسیار زیادی را جهت اشاعه برنامههای تغییر رفتار سلامت و مراقبتهای بهداشتی ارایه نموده است. سازمانها و مراکز خدمات بهداشتی نیز به عنوان عامل اصلی این برنامهها، نقش مهمی در استفاده از این ابزارها دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی متون منتشر شده برای شناسایی فرصتها و چالشهای پیش رو در استفاده از شبکههای اجتماعی در سازمانهای بهداشتی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت مروری نظاممند، به بررسی مقالات چاپ شده بین ژانویه سال 2008 تا جولای سال 2018 با استفاده از کلید واژههای مرتبط در پایگاههای دادهای Emerald، ScienceDirect، Springer، Wiley، Magiran، SID، Irandoc و PubMed پرداخت.یافتهها: 15 فرصت و 6 چالش برای سازمانهای بهداشتی شناسایی گردید. فرصتهای پیش روی سازمانها شامل «ایجاد حمایت اطلاعاتی، ایجاد حمایت اجتماعی، جستجو برای حمایت ابزاری، کاهش هزینههای سازمان، ایجاد رضایت در بیماران، پایش مخاطبان به صورت بیدرنگ، دسترسی به فضایی جدید برای ارتباط با مخاطبان، آموزش مخاطبان، برندسازی، مدیریت دانش، افزایش دسترسی به مخاطبان خاص، تشویق در تغییر رفتار، ارتباط مستقیم با مخاطبان، ارتباط فوری با مخاطبان و شناسایی فرصتهای بهبود کیفیت در سازمان» و چالشهای پیش رو شامل «اکتفا به رابطه یکطرفه، کمبود تخصص در حوزه فنآوری اطلاعات و نحوه تعامل با مخاطبان، حراست از حریم خصوصی مخاطبان، محدودیت در استنباط نقطه نظر عامه مردم، کامنتهای منفی بیماران و در نهایت، دنبال شدن بیشتر توسط سازمانها دیگر تا افراد» بود.نتیجهگیری: توجه به شناسایی فرصتها و چالشهای مطرح شده، امکان برنامهریزی و بهرهبرداری مطلوبتر از این شبکهها توسط سیاستگذاران و مدیران سازمانهای بهداشتی را فراهم مینماید.
مهرنوش شاهمرادی؛ علی اصغر صفائی؛ حورا تجریشی؛ الهام نظری؛ زینب دلآرام؛ زینب زارعی؛ ناهید زینلی
دوره 13، شماره 3 ، شهریور 1395، ، صفحه 243-248
چکیده
مقدمه: شبکههای اجتماعی نقش مهمی در بهبود بیماران، انتقال فوری اطلاعات و بازخوردها و بهبود ارتباط پزشک و بیمار دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین و دستهبندی کاربردهای مرسوم شبکههای اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان انجام شد. این پژوهش از نوع مروری روایتی بود که در سال 1394 با جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی منتشر شده طی 11 سال گذشته در پایگاههای ...
بیشتر
مقدمه: شبکههای اجتماعی نقش مهمی در بهبود بیماران، انتقال فوری اطلاعات و بازخوردها و بهبود ارتباط پزشک و بیمار دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین و دستهبندی کاربردهای مرسوم شبکههای اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان انجام شد. این پژوهش از نوع مروری روایتی بود که در سال 1394 با جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی منتشر شده طی 11 سال گذشته در پایگاههای اطلاعاتی PubMed، ScienceDirect، Google Scholar، SID، Medlib و Magiran با کلید واژههای «شبکههای اجتماعی، مراقبت سلامت، رسانههای اجتماعی و غیره» صورت گرفت. یافتهها نشان داد که شبکههای اجتماعی کاربردهای مهمی در مراقبت سلامت دارند که از آن جمله میتوان به «افزایش اثر درمانی ضد افسردگی، شناسایی کاربران بانفوذ و اندازهگیری معیارهای کیفیت» اشاره نمود و همچنین، دارای عوارضی مانند رفتارهای غیر حرفهای کاربران و نگرانیهای حریم خصوصی میباشند. شناخت کاربردها و محدودیتهای شبکههای اجتماعی، میتواند الزامات به کارگیری این شبکهها را در حوزه بهداشت و درمان تا حدود زیادی مشخص نماید.