زهرا رستمى؛ امیر اشکان نصیریپور
چکیده
مقدمه: طرح تحول نظام سلامت به شیوههای مختلف بر فعالیت بیمارستانها تأثیر میگذارد. با توجه به اهمیت کسورات بر درامد بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کسورات صورتحسابهای بیمه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. دادههای مربوط ...
بیشتر
مقدمه: طرح تحول نظام سلامت به شیوههای مختلف بر فعالیت بیمارستانها تأثیر میگذارد. با توجه به اهمیت کسورات بر درامد بیمارستان، پژوهش حاضر با هدف مقایسه کسورات صورتحسابهای بیمه قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود. دادههای مربوط به کسورات بیمهای 50288 پرونده بستری سال 1392 و 51699 پرونده بستری سال 1394 تحت پوشش بیمههای تأمین اجتماعی و خدمات درمانی مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) به کمک گزارشهای کارشناسان واحد فنآوری اطلاعات و گزارشهای مالی سیستم اطلاعات سلامت در قالب فایلهای الکترونیکی جمعآوری گردید و با استفاده از آزمونهای t و Paired t در سطح معنیداری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نسبت کسورات به درامد بیمارستان در سال 1394 نسبت به سال 1392 کاهش معنیداری را نشان داد (010/0 = P). این کاهش در نسبت کسورات به درامد خدمات ویزیت، بیهوشی، جراحی، هزینه تخت و خدمات پاراکلینیک مشاهده شد. حجم خدمات پاراکلینیک، مشاوره، بیهوشی، جراحی و کل خدمات پس از طرح تحول نظام سلامت افزایش معنیداری داشت.نتیجهگیری: کسورات بیمهای مرکز آموزشی- درمانی الزهرا (س) پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش یافت. بیشترین افزایش کسورات در خدمات پاراکلینیکی بیمه تأمین اجتماعی مشاهده گردید. علت این امر را میتوان به بالا بودن حجم اسناد این بیمه یا نامساوی بودن مراجعان تحت پوشش بیمهها نسبت داد. با این وجود، بهتر است علل کسورات به تفکیک بیمهها مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی جهت کاهش کسورات بیمه تأمین اجتماعی ارایه گردد.
مسعود فردوسی؛ احمدرضا رئیسی؛ حمید گنجی؛ سحر وصال؛ امیر جاننثاری؛ حمزه یزدی
دوره 13، شماره 4 ، آبان 1395، ، صفحه 292-296
چکیده
مقدمه: یکی از بستههای هشتگانه فاز اول طرح تحول نظام سلامت، به ارتقای کیفیت ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستانها اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اجرای این بسته، شاخص ویزیت- ساعت در بیمارستان الزهرا (س) را به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان مورد مطالعه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- ...
بیشتر
مقدمه: یکی از بستههای هشتگانه فاز اول طرح تحول نظام سلامت، به ارتقای کیفیت ویزیت بیماران سرپایی در بیمارستانها اختصاص یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اجرای این بسته، شاخص ویزیت- ساعت در بیمارستان الزهرا (س) را به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی درمانی استان اصفهان مورد مطالعه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و از نوع توصیفی- مقطعی بود که با استفاده از میانگین ویزیت- ساعت پزشکان به عنوان شاخص اصلی کیفیت ویزیت، بر روی همه 26 درمانگاه بیمارستان الزهرا (س) انجام شد. منشی درمانگاهها، وظیفه جمعآوری اطلاعات را در بازه زمانی خرداد سال 1393 تا تیر سال 1394 به صورت سرشماری بر اساس برگههای تکمیل شده بر عهده داشتند. اطلاعات به نرمافزار SPSS وارد گردید و میانگین ویزیت- ساعت درمانگاهها به تفکیک داخلی و جراحی، با استفاده از آمارههای توصیفی فراوانی، میانگین و انحراف معیار سه ماهه گزارش شد.یافتهها: استاندارد ویزیت پزشکان متخصص، 8 بیمار بر ساعت اعلام شد. میانگین شاخص ویزیت- ساعت پزشکان در درمانگاههای داخلی در سه ماهه اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب 27/2 ± 06/6، 80/4 ± 76/7، 18/4 ± 02/7 و 52/2 ± 37/6 و در درمانگاههای جراحی به ترتیب 09/6 ± 88/9، 47/5 ± 11/10، 26/6 ± 40/9 و 93/2 ± 63/7 به دست آمد.نتیجهگیری: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت که از اردیبهشت سال 1393 آغاز گردید، شاخص ویزیت- ساعت پزشکان در سه ماهه دوم بدتر شد، اما در سه ماهه سوم و چهارم بهبود یافت که شاید به علت مراجعه بیشتر بیماران و مسایل درامدی در شروع طرح و نظارتهای انجام شده در دنباله آن از سوی مسؤولان بیمارستان باشد. پیشنهاد میشود استاندارد متفاوتی برای دو دسته درمانگاه داخلی و جراحی تعیین شود.