محبوبه حجتی؛ وجیهه حجتی؛ اسداله شمس
چکیده
مقدمه: صنعت سلامت در سالهای اخیر با اجرای پرونده الکترونیک سلامت EHR (Electronic Health Record)، باعث ایجاد تغییرات شگرفی در اجرای خدمات خود شده است و متخصصان بر این باور هستند که بهرهگیری کامل از EHRs، بهترین راه بهبود کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی میباشد و کاهش اشتباهات پزشکی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش EHR در ...
بیشتر
مقدمه: صنعت سلامت در سالهای اخیر با اجرای پرونده الکترونیک سلامت EHR (Electronic Health Record)، باعث ایجاد تغییرات شگرفی در اجرای خدمات خود شده است و متخصصان بر این باور هستند که بهرهگیری کامل از EHRs، بهترین راه بهبود کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی میباشد و کاهش اشتباهات پزشکی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش EHR در ارایه خدمات مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان نجفآباد انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و جامعه آماری آن شامل دریافتکنندگان خدمات شبکه بهداشت و درمان شهرستان نجفآباد بود که 400 نفر با استفاده از جدول Morgan به روش در دسترس انتخاب شدند و سرعت ارایه خدمات و زمان انتظار برای آنها به روش کاغذی و الکترونیک ثبت گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای t و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مقایسه ثبت خدمات کاغذی و الکترونیک نشان داد که با اجرای EHR، تغییری در سرعت ارایه خدمات حاصل نشد، اما باعث افزایش زمان انتظار گردیده است.نتیجهگیری: دو عامل «سرعت ارایه خدمات و زمان انتظار»، نقشی اساسی در رضایت دریافتکنندگان خدمات دارد و اجرای EHR، در سرعت ارایه خدمات تغییری ایجاد نکرده، اما باعث افزایش زمان انتظار شده است. بنابراین، لازم است برنامهریزیهای لازم در مورد کاهش زمان انتظار انجام شود تا رضایت دریافتکنندگان افزایش یابد.
محبوبه شکوهیان؛ عاصفه عاصمی؛ احمد شعبانی؛ مظفر چشمه سهرابی
چکیده
مقدمه: دسترسی به اطلاعات کامل بیمار، نقش مهمی در بهبود مراقبتهای بالینی و کاهش اشتباهات پزشکی دارد. در این خصوص، پرونده الکترونیک سلامت، قسمت اصلی یک سیستم اطلاعات سلامت یکپارچه محسوب میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل کتابسنجی و متنکاوی تولیدات علمی منتشر شده در حوزه پرونده الکترونیک سلامت در پایگاه PubMed بود.روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: دسترسی به اطلاعات کامل بیمار، نقش مهمی در بهبود مراقبتهای بالینی و کاهش اشتباهات پزشکی دارد. در این خصوص، پرونده الکترونیک سلامت، قسمت اصلی یک سیستم اطلاعات سلامت یکپارچه محسوب میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل کتابسنجی و متنکاوی تولیدات علمی منتشر شده در حوزه پرونده الکترونیک سلامت در پایگاه PubMed بود.روش بررسی: این مطالعه به روش کتابسنجی و متنکاوی در بازه زمانی سالهای 2009 تا 2019 بر روی 6863 مقاله انجام شد. دادهها با استفاده از نرمافزارهای Excel و VOSviewer و ابزار Voyant مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در حوزه مورد نظر، موضوعات پرونده الکترونیک سلامت، سلامت، مراقبت بهداشتی و سیستمهای مراقبت بهداشتی اهمیت زیادی در پایگاه PubMed داشت. تولید مقالات در حوزه پرونده الکترونیک سلامت طی ده سال روندی صعودی را نشان داد و کشور آمریکا پرتولیدترین کشور در این حوزه بود. بیشترین مقالات به David Bates، Dean Sittig و Hardeep Singh اختصاص داشت.نتیجهگیری: نقشه همرخدادی واژگان برای هر کدام از واژهها، نماینده یک مفهوم یا حوزه تحقیقاتی در سلامت میباشد. نتایج به دست آمده میتواند دید روشنی به منظور سیاستگذاری علمی این حوزه برای تأثیرگذاری بر تخصیص و توزیع منابع در فعالیتهای علمی و فنی ارایه نماید. همچنین، میتواند به محققان در انتخاب موضوعات داغ و کسب بینش جامعی از چارچوب علمی حوزه مورد نظر کمک نماید.
هدی معمارزاده؛ مریم جهانبخش؛ مجید رضوانی؛ محمد سالکی؛ محمدرضا حبیبی
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 90-94
چکیده
مقدمه: پرونده پزشکی مبتنی بر مشکل POMR (Problem-oriented medical record) یکی از شیوههای مستندسازی و سازماندهی پروندههای پزشکی است. ایجاد فهرستی از مشکلات بیمار، رکن اصلی این روش میباشد و هسته اصلی تعریف پرونده الکترونیک سلامت شناخته میشود. در مطالعه حاضر به تبیین ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیماران بستری و چالشهای آن پرداخته شد.روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: پرونده پزشکی مبتنی بر مشکل POMR (Problem-oriented medical record) یکی از شیوههای مستندسازی و سازماندهی پروندههای پزشکی است. ایجاد فهرستی از مشکلات بیمار، رکن اصلی این روش میباشد و هسته اصلی تعریف پرونده الکترونیک سلامت شناخته میشود. در مطالعه حاضر به تبیین ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیماران بستری و چالشهای آن پرداخته شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- کاربردی بود که در سال 1394 در بیمارستان الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردید. یکی از الزامات ایجاد فهرست مشکلات بیمار، ایجاد محتوای اطلاعاتی آن بود که بعد از طراحی نرمافزار آن، در دو بخش داخلی و جراحی اعصاب پیادهسازی شد.یافتهها: تجربه پیادهسازی نرمافزار فهرست مشکلات بیمار نشان داد که یکی از پرچالشترین الزامات این فرایند، ایجاد محتوای اطلاعاتی آن میباشد. مدیریت سیستم ترمینولوژی، مدیریت ثبت مشکلات بیمار و مدیریت مستندسازی بین گروهی از جمله چالشهای ایجاد محتوای فهرست مشکلات بیمار بود.نتیجهگیری: پیادهسازی فهرست مشکلات بیمار به عنوان یکی از اجزای اصلی POMR به ویژه در محیطهای بستری که با گروههای درمانی متعددی مواجه هستند، دارای ملزومات چالش برانگیزی میباشد که نیاز به دانش و پشتیبانی مدیریتی، مالی و فنی مناسب دارد.