فاطمه مکیزاده؛ محمد توکلیزاده راوری؛ نگار منصوری؛ فرامرز سهیلی
چکیده
مقدمه: ارتباط بین علم و فنآوری، ارتباطی متحول و متغیر میباشد و ممکن است از یک حوزه به حوزه دیگر و یا از یک زمان به زمان دیگر متفاوت باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و تببین رابطه بین علم و فنآوری در حوزه ایمپلنتهای دندانی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوا و استفاده از رویکرد تحلیل همرخدادی واژگانی انجام شد. برای ...
بیشتر
مقدمه: ارتباط بین علم و فنآوری، ارتباطی متحول و متغیر میباشد و ممکن است از یک حوزه به حوزه دیگر و یا از یک زمان به زمان دیگر متفاوت باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و تببین رابطه بین علم و فنآوری در حوزه ایمپلنتهای دندانی بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوا و استفاده از رویکرد تحلیل همرخدادی واژگانی انجام شد. برای بازیابی پروانههای ثبت اختراع، از پایگاه United States Patent and Trademark Office و برای بازیابی مقالات حوزه ایمپلنتهایدندانی نیز از پایگاه PubMed استفاده گردید. در مجموع، 1479 مقاله و 433 پروانه ثبت اختراع مورد بررسی قرار گرفت؛ به این صورت که عبارت «Dental implants» در سرعنوانهای موضوعی پزشکی MeSH (Medical Subject Headings) جستجو و به نوع مدارک Clinical trial محدود شد.یافتهها: بررسی شباهت نامتقارن اصطلاحات به کار رفته در مقالات کارآزمایی بالینی با پروانههای ثبت اختراع و بر عکس نشان داد که 15/39 درصد از اصطلاحاتی که در پروانههای ثبت اختراع به کار رفته بود، در این نوع مقالات نیز مورد استفاده قرار گرفت. به عبارت دیگر، 15/39 درصد از اصطلاحات پروانههای ثبت اختراع شبیه به اصطلاحات مقالات کارآزمایی بالینی بود؛ در حالی که تنها 31/5 درصد از اصطلاحات این مقالات، همان اصطلاحاتی بود که در پروانههای ثبت اختراع نیز استفاده شده است.نتیجهگیری: در دسترس بودن یک مدرک، میزان رؤیتپذیری و استفاده از آن را بیشتر میکند. به عبارت دیگر، میتوان گفت که فنآوری از علم متأثر میشود. به طور کلی، مسیر علم و فنآوری در حوزه ایمپلنتهای دندانی به هم پیوسته است و بین آنها ارتباط مستقیم، دوسویه و همزی وجود دارد، اما تأثیرپذیری علم از فنآوری بیشتر است.
علی ولی نژادی؛ حسین وکیلی مفرد؛ محمدرضا امیری؛ حافظ محمد حسن زاده؛ حمید بورقی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 824-834
چکیده
مقدمه: در ارزیابیهای علمسنجی، اصلیترین معیار برای تعیین جایگاه علمی و رتبهبندی کشورها، مراکز علمی و به ویژه دانشگاهها، میزان مشارکت در تولید علم، نوآوری، فنآوری و به طور کلی مشارکت در روند توسعهی علم جهانی عنوان شده است. در این پژوهش با بهرهگیری از روشهای علمسنجی، به مطالعهی میزان تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: در ارزیابیهای علمسنجی، اصلیترین معیار برای تعیین جایگاه علمی و رتبهبندی کشورها، مراکز علمی و به ویژه دانشگاهها، میزان مشارکت در تولید علم، نوآوری، فنآوری و به طور کلی مشارکت در روند توسعهی علم جهانی عنوان شده است. در این پژوهش با بهرهگیری از روشهای علمسنجی، به مطالعهی میزان تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان در طی 11 سال پرداخته شده است.
روش بررسی: این مطالعه، پیمایشی- مقطعی و از نوع کاربردی بود. کلیهی تولیدات علمی نمایه شدهی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایگاههای استنادی Scopus و Web of science (WOS) در فاصلهی زمانی 2008-1998 (472 رکورد)، جامعهی این پژوهش را تشکیل داد. برای گردآوری اطلاعات، از جستوجوی پیشرفتهی هر دو پایگاه با محدودیت زمانی 11 ساله استفاده گردید. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای تحلیلگر ISI و Scopus.exe و آمار توصیفی استفاده شد.
یافتهها: بیشترین تعداد تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان مربوط به سال 2008 (61 مدرک در WOS و 79 مدرک در Scopus) بود. فعالترین نویسندهی این دانشگاه، آقای مهرداد حاجیلویی (با 17 مقاله در WOS و 17 مقاله در Scopus) بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران بیشترین همکاری (23 مدرک در WOS و 51 مدرک در Scopus) را با دانشگاه علوم پزشکی همدان در تولید علم داشته است. مجلهی Saudi medical journal با 9 مدرک در WOS و مجلهی Iranian biomedical journal با 13 مدرک در Scopus، انتشار بیشترین تعداد تولیدات علمی این دانشگاه را به خود اختصاص دادهاند. حوزههای موضوعی علوم اعصاب (با 26 مقاله در WOS) و پزشکی عمومی (با 196 مقاله در Scopus) فعالترین حوزههای پژوهشی در تولیدات علمی پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی همدان بودهاند.
نتیجهگیری: هر چند تولید علم دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به دانشگاههای تیپ یک علوم پزشکی کشور کمتر است، اما در کل با روند به نسبت مطلوبی در حال افزایش است که ادامهی این روند، وابسته به عوامل مختلفی همچون تعامل پژوهشگران دانشگاه با دانشمندان و دانشگاههای داخلی و خارجی، افزایش بودجهی پژوهشی دانشگاه، برگزاری دورههای آموزشی شیوههای نگارش مقالات علمی به زبان انگلیسی و ... میباشد.