مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
غلامرضا صادقی؛ امین قاسم بگلو؛ محمد کریم بهادری
چکیده
مقدمه: استفاده از سیستم نسخهنویسی الکترونیک میتواند منجر به کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران شود.هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی چالشهای اجرایی نسخهنویسی الکترونیک از دیدگاه ارائه دهندگان خدمت در دو بیمارستان تأمین اجتماعی استان قزوین بود. روش: این مطالعه با رویکرد ترکیبی در سال ۱۴۰۳ طی دو مرحله انجام شد. در مرحله ...
بیشتر
مقدمه: استفاده از سیستم نسخهنویسی الکترونیک میتواند منجر به کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران شود.هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی چالشهای اجرایی نسخهنویسی الکترونیک از دیدگاه ارائه دهندگان خدمت در دو بیمارستان تأمین اجتماعی استان قزوین بود. روش: این مطالعه با رویکرد ترکیبی در سال ۱۴۰۳ طی دو مرحله انجام شد. در مرحله نخست با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی، به منظور شناسایی چالش های اجرایی نسخه نویسی الکترونیک،12 نفر از ارائه دهندگان خدمت با استفاده از نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب و با آنان مصاحبههای نیمه ساختاریافته انجام شد و داده های حاصل با نرمافزار MAXQDA 2020 طبقه بندی شدند. در مرحله دوم، جهت رتبه بندی چالشها با تکنیک TOPSIS، از نرم افزار Excel 2021 بهره گرفته شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که چالش های اجرایی شامل 2 طبقه «مسائل زیرساختی» و «مسائل عملکردی» می باشد. در طبقه مسائل زیرساختی، «نقص کدهای خدمات پزشکی» با نزدیکی نسبی 1 بالاترین رتبه و «نواقص بروزرسانی سامانه» با نزدیکی نسبی 241/0 پایین ترین رتبه را داشتند. در طبقه مسائل عملکردی، «افزایش مدت زمان کار با سامانه» با نزدیکی نسبی 978/0 بالاترین رتبه و «افزایش اشتباهات در ثبت نسخه» با نزدیکی نسبی 262/0 پایین ترین رتبه را داشتند.نتیجهگیری: با توجه به نتایج، پیشنهاد می شود که سیاست گذاران با اختصاص منابع مالی جهت بازبینی و اصلاح کدهای خدمات پزشکی تعریف شده در سامانه و ساده سازی فرآیندهای سامانه، نسبت به بهبود عملکرد سامانه و ارتقاء رضایت مندی ارائه دهندگان خدمت اقدام نمایند.واژههای کلیدی: نسخهنویسی الکترونیک؛ چالشها؛ رتبهبندی؛ تاپسیس
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
فاطمه فلاح زاده ابرقوئی؛ معصومه مقصودی؛ سمیه ذاکرعباسعلی
چکیده
مقدمه: پزشکی از راه دور ارائه مراقبت سلامت از راه دور توسط متخصصان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت هر چه بهتر بیماری ها و تحقیقات است. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان دانش و نگرش پزشکان نسبت به فناوری پزشکی از راه دور می باشد.روش بررسی : این مطالعه توصیفی- مقطعی بوده و در سال 1403 انجام شد. جامعه آماری مطالعه، پزشکان شاغل ...
بیشتر
مقدمه: پزشکی از راه دور ارائه مراقبت سلامت از راه دور توسط متخصصان با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مدیریت هر چه بهتر بیماری ها و تحقیقات است. هدف مطالعه حاضر تعیین میزان دانش و نگرش پزشکان نسبت به فناوری پزشکی از راه دور می باشد.روش بررسی : این مطالعه توصیفی- مقطعی بوده و در سال 1403 انجام شد. جامعه آماری مطالعه، پزشکان شاغل در دو بیمارستان شهرستان تفت بود. از آنجا که تعداد پزشکان هر دو بیمارستان 62 نفر بود، نمونه گیری انجام نگردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد از پیش طراحی شده مشتمل بر 6 بعد و 48 گویه بود. روایی و پایایی پرسشنامه توسط متخصصین مورد ارزیابی قرار گرفت (آلفای کرونباخ = 87%). پس از تکمیل پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافته ها: میزان پاسخ در مطالعه حاضر 81 درصد بود. نتایج نشان داد که هر چند دانش بیشتر پزشکان در مورد این فناوری کم بود (56%) و نگرش مثبت چندانی نداشتند اما اکثرا درک خوبی نسبت به مسائل مرتبط به امنیت (90 %) و سهولت استفاده از فناوری پزشکی از راه دور (72 %) داشتند. همچنین آنها مزایا و معایب پزشکی از راه دور را در سطح متوسط درک کردند. نتیجه گیری: یافته های این مطالعه حاکی از آن است که دانش و نگرش پزشکان، نسبت به فناوری پزشکی از راه دور ضعیف است. بر این اساس، استفاده از مداخلات آموزشی در راستای ایجاد آگاهی در میان پزشکان ضروری می باشد.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
ناهید زرین صدف؛ مژگان درخشان؛ امین نیک پور؛ حمیدرضا ملائی
چکیده
مقدمه: منابع انسانی نقش حیاتی در ارائه خدمات باکیفیت در نظام سلامت دارند و ارزیابی تحلیلگری آنها بر عملکرد و بهرهوری مؤثر است و تحلیلگری منابع انسانی با جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادههای کارکنان، به مدیران در تصمیمگیری بهتر کمک مینماید. هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای ارزیابی تحلیلگری منابع انسانی در نظام ...
بیشتر
مقدمه: منابع انسانی نقش حیاتی در ارائه خدمات باکیفیت در نظام سلامت دارند و ارزیابی تحلیلگری آنها بر عملکرد و بهرهوری مؤثر است و تحلیلگری منابع انسانی با جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادههای کارکنان، به مدیران در تصمیمگیری بهتر کمک مینماید. هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای ارزیابی تحلیلگری منابع انسانی در نظام سلامت است.روش پژوهش: این پژوهش هدفی کاربردی دارد و با روش توصیفی-پیمایشی، برای بررسی اعتبار مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) بهره میبرد. جامعه آماری شامل 206 نفر از مدیران و کارشناسان دانشگاههای علوم پزشکی قطب هشت است که 132 نفر بهصورت نمونهگیری طبقهای تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. سؤالات پرسشنامه بر اساس یک مطالعه کیفی تدوین و پایایی آن با آلفای کرونباخ 976/0 تأیید شد. فرضها با استفاده ازSPSS24 و AMOS24 پایایی و روایی سازهها از طریق CFA ارزیابی شدند.یافتهها: مدل ساختاری تحلیلگری منابع انسانی شامل 24 زیرمؤلفه در سه مؤلفه اصلی: بازطراحی نظام اطلاعات، فرهنگسازی و نگرش سیستمی است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهنده تناسب خوب مدل پیشنهادی با دادهها و معناداری تمامی بارهای عاملی بود و اعتبار سازه تأیید شد.نتیجهگیری: نتایج نشان میدهند که مقیاس تحلیلگری منابع انسانی دارای روایی و پایایی مناسبی است و میتواند بهعنوان ابزاری مؤثر برای بهبود فرآیندهای مدیریتی و تصمیمگیری در نظام سلامت استفاده شود. این مقیاس میتواند در کنار سایر ابزارها برای ارزیابی وضعیت تحلیلگری منابع انسانی به کار رود.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
رضا کریمی حسین آبادی؛ علی رشیدپور؛ مهرداد صادقی
چکیده
مقدمه: ایمنی بیمار یک چالش جدی جهانی و یک بعد بسیار مهم از کیفیت مراقبت بهداشتی است. مراقبت و خدمات ناایمن علاوه بر تحمیل سختی بر انسانها، هزینههای اقتصادی سنگینی را نیز به بار میآورد. هدف از انجام این مطالعه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار در بین پرستاران شاغل در مرکز آموزشی، درمانی آیه الله کاشانی اصفهان، در سال 1403 بود.روش کار: در این ...
بیشتر
مقدمه: ایمنی بیمار یک چالش جدی جهانی و یک بعد بسیار مهم از کیفیت مراقبت بهداشتی است. مراقبت و خدمات ناایمن علاوه بر تحمیل سختی بر انسانها، هزینههای اقتصادی سنگینی را نیز به بار میآورد. هدف از انجام این مطالعه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار در بین پرستاران شاغل در مرکز آموزشی، درمانی آیه الله کاشانی اصفهان، در سال 1403 بود.روش کار: در این مطالعه مقطعی که در سال 1403 انجام شد، 170 نفر از پرستاران بیمارستان آیه الله کاشانی اصفهان با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه سنجش فرهنگ ایمنی بیمار را تکمیل کردند.129 نفر پرسشنامه ها را به طور کامل پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه26 انجام شد .یافته ها: در بین ابعاد دوازه گانه فرهنگ ایمنی بیمار، اقدامات مدیریت در راستای ایمنی بیمار(16.3±3.5)، و تبادل اطلاعات بالاترین امتیاز(17.7±2.7) و ارتباطات و ارائه بازخورد در مورد خطاها کمترین امتیاز(5.03±2.4) را در بین ابعاد فرهنگ ایمنی بیماررا دارند. از دیدگاه پرستاران بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فرهنگ ایمنی بیمار با سطح معنی داری .000). در بیمارستان آیه الله کاشانی اصفهان فاصله وجود دارد، همچنین از دیدگاه ایشان ساعت کاری بیشتر از چهل ساعت در هفته با کاهش فرهنگ ایمنی بیمار مرتبط است(سطح معناداری .023). همچنین از نظر پرستاران افراد دارای تحصیلات بالاتر با سطح معنی داری.002رعایت فرهنگ ایمنی بیشتری داشتند .نتیجه گیری: از دیدگاه پرستاران بین وضعیت موجود فرهنگ ایمنی بیمار با وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد. همچنین ازدیدگاه ایشان ساعت کاری بیش از چهل ساعت در هفته با کاهش فرهنگ ایمنی بیمار و تحصیلات بیشتر پرستاران با افزایش فرهنگ ایمنی بیمار مرتبط است. بنابراین لازم است برنامه ریزی لازم برای کاهش بار کاری پرستاران انجام شود. همچنین در زمینه ارائه بازخورد در مورد خطاها لازم است کارشناسان فرهنگی ایمنی بیمار و دفتر بهبود کیفیت بیمارستان در زمینه آموزش به پرسنل و رعایت بازخورد خطاها به سرپرستاران اقدامات لازم را انجام دهند.
Narrative Review
مدیریت اطلاعات سلامت
مریم بورونی جبلی؛ الهام رستمىان راد؛ سید ناصر حجازی؛ علی آبادئی
چکیده
چکیده:مقدمه: بیمارستانهای هوشمند با بهرهگیری از فناوریهایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، تحولی در کارایی و کیفیت مراقبت سلامت ایجاد کردهاند. با این حال، پذیرش و اجرای این فناوریها با موانع متعددی همراه است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل چالشهای مؤثر بر پذیرش فناوریهای بیمارستانهای هوشمند بر اساس چارچوب فناوری–سازمان–محیط ...
بیشتر
چکیده:مقدمه: بیمارستانهای هوشمند با بهرهگیری از فناوریهایی مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، تحولی در کارایی و کیفیت مراقبت سلامت ایجاد کردهاند. با این حال، پذیرش و اجرای این فناوریها با موانع متعددی همراه است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل چالشهای مؤثر بر پذیرش فناوریهای بیمارستانهای هوشمند بر اساس چارچوب فناوری–سازمان–محیط (TOE) است. روش بررسی: این مطالعه در سال ۱۴۰۲ با مرور منابع علمی در پایگاههایی مانند PubMed، Scopus، EBSCOhost و Science Direct انجام شد. کلیدواژههایی نظیر «سلامت هوشمند»، «فناوری اطلاعات سلامت»، «پذیرش»، «موانع» و «چالشها» برای جستجو استفاده شد. از میان ۱۰,۴۱۸ مقاله بازیابیشده، ۲۶ مطالعه بر اساس چارچوب TOE تحلیل شدند تا چالشهای کلیدی پذیرش فناوری در بیمارستانهای هوشمند استخراج شود. یافتهها: نتایج نشان میدهد که چالشهای پذیرش در سه حوزهی فناوری، سازمانی و محیطی طبقهبندی میشوند. مسائلی مانند امنیت دادهها، هزینههای بالا، ناسازگاری سیستمها، مقاومت کارکنان، کمبود منابع، ضعف رهبری، محدودیتهای قانونی، سواد دیجیتال پایین و آموزش ناکافی از جمله چالشهای مطرحشدهاند. چالشهای سازمانی بیشترین تأثیر را در پذیرش فناوری داشتهاند. نتیجهگیری: غلبه بر این موانع نیازمند راهکارهای یکپارچه نظیر تقویت حکمرانی داده، سرمایهگذاری در زیرساخت، آموزش کاربران و مدیریت تغییر است. پژوهشهای آینده باید بر تدوین راهکارهای عملیاتی برای تسهیل پذیرش بیمارستانهای هوشمند تمرکز کنند تا مدیران و سیاستگذاران بتوانند از مزایای این فناوری بهرهمند شوند. کلمات کلیدی: سلامت دیجیتال، پذیرش فناوری، بیمارستان هوشمند پیام کلیدی: تحلیل چالشهای پذیرش در چارچوب TOE نشان میدهد عوامل سازمانی، بهویژه مدیریت و منابع، نقشی محوری دارند. راهکارهای عملیاتی میتوانند موانع اجرا را کاهش دهند.
مقاله پژوهشی
مدیریت اطلاعات سلامت
پیمان ادیبی؛ فیروزه زارع فراشبندی؛ محمدرضا هاشمیان
چکیده
تشخیص دانش علمی از غیر علمی در حوزه پزشکی و سلامت بسیار مهم است. هدف از انجام مطالعه حاضر، ارائه و تبیین مدل چرخه اطلاعات علمی دقیق در حوزه کاربردی سلامت بر اساس شناسایی مفاهیم و روابط معنایی شبهعلم و اختلالات اطلاعاتی در حوزه کاربردی سلامت و راهکارهای پرهیز از رواج شبه علم و اختلالات اطلاعاتی است. پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی توسعهای ...
بیشتر
تشخیص دانش علمی از غیر علمی در حوزه پزشکی و سلامت بسیار مهم است. هدف از انجام مطالعه حاضر، ارائه و تبیین مدل چرخه اطلاعات علمی دقیق در حوزه کاربردی سلامت بر اساس شناسایی مفاهیم و روابط معنایی شبهعلم و اختلالات اطلاعاتی در حوزه کاربردی سلامت و راهکارهای پرهیز از رواج شبه علم و اختلالات اطلاعاتی است. پژوهش حاضر، یک مطالعه کیفی توسعهای است که با استفاده از چندین روش و در دو فاز و چهار مرحله مجزا انجام خواهد شد. فاز اول، شامل سه مرحله برای شناسایی مفاهیم مرتبط با شبهعلم و اختلالات اطلاعاتی به منظور مفهومسازی و تدوین مدل مفهومی و شناسایی راهکارهای مرتبط است که با روش مرور کتابخانهای، مرور حیطهای و گراندد تئوری انجام خواهد شد. فاز دوم تبیین چرخه اطلاعات علمی دقیق در حوزه سلامت است که با روش پانل متخصصان اجرا خواهد شد. مدلی که در این مطالعه تبیین خواهد شد، یک مدل جامع است که امکان کاربرد در تمامی جوامع و بافتها را خواهد داشت. از سوی دیگر، با در نظر گرفتن معیار فرهنگ در آن، مدل برای جامعه سلامت ایرانی بومیسازی خواهد شد.
بیان دیدگاه
مدیریت اطلاعات سلامت
عبدالرضا موسوی؛ علی اکبر فضائلی؛ محمدرضا رضایتمند؛ امیر حسین زارعی؛ رجبعلی درودی
چکیده
محافظت از خانوارها در برابر مخاطرات مالی ناشی از بهرهمندی از خدمات سلامت یکی از اجزای کلیدی پوشش همگانی سلامت است. مخارج کمرشکن سلامت به عنوان شاخصی رایج برای ارزیابی حفاظت مالی مورد استفاده قرار میگیرد. دو رویکرد اصلی برای محاسبه این شاخص وجود دارد:رویکرد سهم بودجه: در این روش نسبت مخارج سلامت پرداخت از جیب خانوار از کل مخارج یا ...
بیشتر
محافظت از خانوارها در برابر مخاطرات مالی ناشی از بهرهمندی از خدمات سلامت یکی از اجزای کلیدی پوشش همگانی سلامت است. مخارج کمرشکن سلامت به عنوان شاخصی رایج برای ارزیابی حفاظت مالی مورد استفاده قرار میگیرد. دو رویکرد اصلی برای محاسبه این شاخص وجود دارد:رویکرد سهم بودجه: در این روش نسبت مخارج سلامت پرداخت از جیب خانوار از کل مخارج یا کل درآمد خانوار محاسبه میشود.رویکرد ظرفیت پرداخت: در این روش ابتدا با کسر مخارج ضروری از کل مخارج خانوار ظرفیت پرداخت خانوار تعیین، سپس نسبت مخارج سلامت پرداخت از جیب خانوار به ظرفیت پرداخت محاسبه میشود.در سالهای اخیر، رویکرد ظرفیت پرداخت به دلیل ناتوانی در اندازهگیری دقیق تأثیر مخارج پرداخت از جیب سلامت بر کاهش منابع ضروری خانوار و همچنین پیچیدگیهای محاسباتی که کاربرد آن را دشوار میسازد، مورد انتقاد قرار گرفته است. با توجه به این چالشها، پیشنهاد میشود که از روش سهم بودجه با آستانه ۲۵ درصد برای نظارت بر پیشرفت در کاهش مواجهه خانوارها با مخارج کمرشکن سلامت در چارچوب برنامه هفتم پیشرفت کشور استفاده شود.