مریم انصاری؛ حسنعلی بختیار نصرآبادی؛ نصرت عباسی؛ مریم یعقوبی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1129-1135
چکیده
مقدمه: تفکر فلسفی فعالیتی است که با تمرکز فکر، حساسیت، ادراک و پیوند بین آنها جهت فهم حقایق همراه است. تفکر فلسفی، مدیران را قادر میسازد تا در تصمیمگیریهای کل امور سازمان، کمترین خطا را مرتکب شوند و ترکیب مناسب و معقولی بین نیروی انسانی و کل سازمان برقرار نمایند. این امر میتواند متأثر از ویژگیهای دموگرافیک مدیران باشد. ...
بیشتر
مقدمه: تفکر فلسفی فعالیتی است که با تمرکز فکر، حساسیت، ادراک و پیوند بین آنها جهت فهم حقایق همراه است. تفکر فلسفی، مدیران را قادر میسازد تا در تصمیمگیریهای کل امور سازمان، کمترین خطا را مرتکب شوند و ترکیب مناسب و معقولی بین نیروی انسانی و کل سازمان برقرار نمایند. این امر میتواند متأثر از ویژگیهای دموگرافیک مدیران باشد. مقالهی حاضر با هدف تعیین میزان تفکر فلسفی در مدیران بیمارستان با ویژگیهای دموگرافیک آنان (نوع مدیریت، جنسیت و مدرک تحصیلی) انجام شده است.
روش بررسی: روش تحقیق حاضر مقایسهای بود. این پژوهش در نیمهی اول سال 1389 انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی مدیران بیمارستانهای آموزشی در سه ردهی مدیران ارشد، پرستاری و مدیران اداری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده با انتخاب 5 بیمارستان از بین 11 بیمارستان آموزشی انجام شد. تمام مدیران این بیمارستانها به شیوهی سرشماری مورد سنجش قرار گرفتند. نمونهی آماری 80 نفردر نظر گرفته شد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی تفکر فلسفی محقق ساخته -برگرفته از مدل اسمیت-، استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد.
یافتهها: نمرهی تفکر فلسفی بر اساس ویژگیهای دموگرافیک مدیران در مردان 74 و در زنان 71 از 100 نمره بود. در واقع نحوهی تفکر فلسفی در مردان بیشتر از زنان بود. نمرهی تفکر فلسفی در هر سه ردهی مدیریتی به طور تقریبی یکسان بود و تفاوتی از نظر سمت مدیریتی مشاهده نشد. همچنین با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تفاوت معنیداری بین تفکر فلسفی و مدرک تحصیلی مدیران یافت نشد (05/0 > P).
نتیجهگیری: بین تفکر فلسفی مدیران نظام سلامت و ابعاد آن (جامعیت، تعمق و انعطاف پذیری) با ویژگیهای دموگرافیک مدیران از قبیل جنسیت، مدرک تحصیلی و رستهی مدیریتی آنان تفاوت معنیداری وجود نداشت. در واقع، داشتن ذهنی فلسفی و پویا و برخورداری از انواع تفکر منطقی و خلاق، مشخصهای است که هر انسانی با هر شخصیتی میتواند آن را کسب کند.
محمد حسین یارمحمدیان؛ مریم یعقوبی؛ جهانآرا ممیخانی؛ مریم انصاری؛ جهانگیر کریمیان؛ مصطفی کیانی؛ مجید شیرزادی؛ لیلا شهرزادی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: ارزشیابی عملکرد منابع انسانی نیاز به شاخصهای مناسب برای سنجش عملکرد دارد. در واقع تدوین شاخص، اساسیترین منبع اطلاعاتی برای هر گونه ارزشیابی میباشد. در واقع هدف این مقاله، تدوین شاخصهای منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان به منظور تأمین اطلاعات کافی جهت ارزیابی مدیریت منابع انسانی در این بخش است که این کار با طراحی یک چارچوب ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی عملکرد منابع انسانی نیاز به شاخصهای مناسب برای سنجش عملکرد دارد. در واقع تدوین شاخص، اساسیترین منبع اطلاعاتی برای هر گونه ارزشیابی میباشد. در واقع هدف این مقاله، تدوین شاخصهای منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان به منظور تأمین اطلاعات کافی جهت ارزیابی مدیریت منابع انسانی در این بخش است که این کار با طراحی یک چارچوب مفهومی جهت تدوین و طبقهبندی شاخصها صورت گرفته است.روش بررسی: در تحقیق حاضر، با توجه به اهمیت موضوع و اهداف پژوهشی از روش توصیفی- کاربردی استفاده شده است. حوزهی مطالعه در این پژوهش، ادارهی نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اصفهان بود و زمان انجام آن 85-1384 بوده است. جهت بررسی روند پژوهش و به منظور عملی کردن مراحل مختلف علمی طرح، یک چارچوب مفهومی برای طرح تنظیم گردید و بر اساس آن شاخصها تدوین و اعتبارسنجی به روش گروههای بحث متمرکز صورت گرفت.یافتهها: شاخصهای طراحی شده در زمینهی مدیریت منابع انسانی، به 7 گروه که شامل درونداد، فرایند، برونداد، کارایی، اثربخشی، بهرهوری و پیامد طبقه بندی شدهاست؛ مجموع شاخصها در این طبقات 60 شاخص میباشد. نمرهی نهایی شاخص در ادارهی نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی 1042 بودهاست که 63 درصد از کل نمره را به خود اختصاص داده است.* این مقاله حاصل پروژهی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با کد 35/4-83- ARS/HRMو طرح ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شماره 14121/4/12/پ میباشد.1. دانشیار، مدیریت برنامه ریزی آموزشی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.2. دانشجوی دکتری، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسندهی مسؤول)yaghoobbi997@gmail.com Email:3. مدرس، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی امیرکبیر، تهران، ایران.4. دانشجوی دکتری، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.5. استادیار، تربیت بدنی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.6. کارشناس، مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.7. دانشجوی دکتری، مدیریت بیمارستان، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.8. کارشناس ارشد،کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.نتیجهگیری: به منظور نظارت و ارزشیابی فعالیتهای واحدهای منابع انسانی در سازمانها، شاخصها یکی از ابزارهای مهم و اساسی تلقی میشوند. از این رو طراحی شاخص، به عنوان یک سیستم اطلاعات ارزیابی منابع انسانی در سطوح مختلف سیستم بهداشتی و درمانی از مهمترین وظایف مدیران و کارشناسان این حوزهها میباشد.واژههای کلیدی: شاخصها؛ منابع انسانی؛ سازمان و مدیریت(بهداشت و درمان).
محمد حسین یار محمدیان؛ علیرضا یوسفی؛ مریم انصاری
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1383، ، صفحه 37-43
چکیده
مقدمه: این پژوهش یک تحقیق کفی از نوع پدیده شناسی با عنوان تحلیل شغل مدیران بیمارستانهای شهر اصفهان در سال 1382 به منظور برآورد نیازهای آموزشی می باشد. هدف از این ماله تحلیل شغل مدیران بیمارستان از طریق شناخت وضعیت موجود با استفاده از تجارب مدیران بیمارستانهای شهر اصفهان و تعیین وضعیت مطلوب با استفاده از نظر متخصصان مدیریت بیمارستان ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش یک تحقیق کفی از نوع پدیده شناسی با عنوان تحلیل شغل مدیران بیمارستانهای شهر اصفهان در سال 1382 به منظور برآورد نیازهای آموزشی می باشد. هدف از این ماله تحلیل شغل مدیران بیمارستان از طریق شناخت وضعیت موجود با استفاده از تجارب مدیران بیمارستانهای شهر اصفهان و تعیین وضعیت مطلوب با استفاده از نظر متخصصان مدیریت بیمارستان و مقایسه این دو وضعیت جهت شناسایی نیازهای آموزشی مدیران بوده است. مواد و روشها: روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از اسناد و مدارک و مصاحبه آزاد بود که در آن از 5 پزشک متخصص، 9 مدیر بیمارستان و 5 مترون در مورد شرح وظایف مدیران بیمارستان و شرایط احراز پست ای پست سؤال پس از انجام مصاحبه ها متن آن بر روی کاغذ پیاده شده و به روش ده مرحله ای استروبرت(strubert) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد مدیران بیمارستان در زمینه شرح وظایفشان اطلاعات کافی ندارند و وظایفشان را در اثر تجربه ای که در حین مدیریت کسب کرده اند انجام می دهند. همچنین از اطلاعات علمی تخصصی در زمینه مدیریت بیمارستان بی بهره اند و تحصیلات کافی در این زمینه ندارند. بحث: بنابراین مدیران بیمارستان در زمینه شرح وظایفشان در زمینه دروندادها فرایندها و نتایج، نیاز به آموزش دارند. لازمه آن اینست که جایگاه مدیران بیمارستان مشخص شود و شرح وظایفشان به طور روشن و دقیق در هر حیطه (درونداد فرایند و نتایج) بازنویسی شود. در پایان الگویی جهت بازنویسی شرح وظایف مدیران بیمارستان ارائه شد و پیشنهاداتی نیز برای بهبود کار مدیران بیمارستان آورده شد. واژه های کلیدی: نیازسنجی، تحلیل شغل، شرایط احراز، مدیر بیمارستان، پژوهش کیفی.