مسلم شریفی؛ محمد عرب؛ بهمن خسروی؛ روزبه هژبری
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 229-235
چکیده
مقدمه: همه جنبه های مراقبت های سلامتی همراه با خطر است. مدیریت خطر مجموعه ای از فرایندهای مستمر و در حال توسعه ای است که در سراسر بیمارستان به کار گرفته می شوند. این مطالعه برنامههای مدیریت خطر در بیمارستانهای منتخب شهر تهران را از نگاه دو گروه عمده کارکنان بالینی این بیمارستانها یعنی پرستاران و پزشکان مورد ارزیابی قرار داده است.روش ...
بیشتر
مقدمه: همه جنبه های مراقبت های سلامتی همراه با خطر است. مدیریت خطر مجموعه ای از فرایندهای مستمر و در حال توسعه ای است که در سراسر بیمارستان به کار گرفته می شوند. این مطالعه برنامههای مدیریت خطر در بیمارستانهای منتخب شهر تهران را از نگاه دو گروه عمده کارکنان بالینی این بیمارستانها یعنی پرستاران و پزشکان مورد ارزیابی قرار داده است.روش بررسی: این مطالعه به صورت مقطعی- تحلیلی، به بررسی وضعیت برنامه های مدیریت خطر پیشگیرانه از دیدگاه 800 نفر از کارکنان کادر پزشکی و پرستاری شاغل به کار در 14 بیمارستان شهر تهران (7 بیمارستان دولتی و 7 بیمارستان غیر دولتی) در سال 1392 خورشیدی پرداخته است. نمونه گیری به روش تصادفی- طبقه ای صورت گرفته و توزیع نمونه ها بر اساس تعداد کارکنان هر بیمارستان انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات، بخشی از پرسشنامه ی استاندارد جو سازمانی حاکمیت بالینی بود. داده ها در نرم افزار spss.17 وارد شده و با استفاده از آزمون های همبستگی و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در بعد مطالعه، جمع آوری و گزارش اطلاعات، بیمارستانهای غیر دولتی با میانگین 34/0±31/3 نسبت به بیمارستانهای دولتی دارای عملکرد بهتری بودند. در بعد وضعیت اقدامات، رویکردها و سیاست ها در زمینه مدیریت ریسک نیز بیمارستان های غیر دولتی با میانگین 03/0±25/3 اندکی بهتر از با بیمارستانهای دولتی بودند. در حالت کلی نیز بیمارستان های غیر دولتی با میانگین 02/0±27/3 عملکرد بهتری نسبت به بیمارستانهای دولتی با میانگین 02/0±27/3 دارا بودند.نتیجه گیری: توجه بیمارستان ها به جایگاه مدیریت خطر برای بهبود کیفیت درمان و افزایش ایمنی بیماران و کارکنان ضروری است و مدیران بیمارستان ها باید منابع لازم را برای مدیریت خطر که از عوامل اصلی برای امنیت بیمار و بهبود کیفیت است، تخصیص دهند.
ستار رضایی؛ علی اکبری ساری؛ محمد عرب؛ سامان قاسمپور
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: تصادفات جادهای در ایران و جهان بسیار شایع است. هدف این مطالعه، برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بوده است. روش بررسی: یک مطالعهی توصیفی مقطعی و گذشتهنگر است. جامعهی مورد مطالعه تمامی مصدومین و متوفیان تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بود. برای برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای از رویکرد ...
بیشتر
مقدمه: تصادفات جادهای در ایران و جهان بسیار شایع است. هدف این مطالعه، برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بوده است. روش بررسی: یک مطالعهی توصیفی مقطعی و گذشتهنگر است. جامعهی مورد مطالعه تمامی مصدومین و متوفیان تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388 بود. برای برآورد بار اقتصادی تصادفات جادهای از رویکرد سرمایهی انسانی استفاده شد. هزینههای مورد بررسی در این مطالعه به هزینههای مستقیم (پیش بیمارستانی، هزینههای بیمارستانی، هزینههای فیزیوتراپی و نوتوانی، هزینههای صدمه به اموال، هزینههای اداری و هزینهی مراسم تدفین)، هزینههای غیر مستقیم (هزینههای از دست دادن درآمد (یا تولید بالقوهی از دست رفته) و هزینههای نامحسوس تقسیم شدهاند. دادههای مورد نیاز از پایگاههای اطلاعاتی سازمان پزشکی قانونی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بررسی پروندههای بیمارستانی و مطالعات قبلی به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار Excel استفاده شد. یافتهها: در استان تهران در سال 1388 به علت تصادفات جادهای، 2410 نفر جان خود را از دست دادهاند و 92100 نفر نیز مصدوم شدهاند. کل هزینهی تحمیل شده به علت تصادفات جادهای در استان تهران در سال 1388، 11185313 میلیون ریال برآورد شد. نتایج مطالعه نشان داد که از کل هزینهی تصادفات 7/64 درصد مربوط به هزینههای مستقیم، 3/23 درصد مربوط به هزینههای غیر مستقیم و 12 درصد هزینههای نامحسوس بود. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که بار اقتصادی ناشی از تصادفات جادهای در استان تهران زیاد است که بین 3/0 تا 4/0 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1388 را شامل میشود. واژههای کلیدی: تصادفات جادهای؛ هزینهها؛ بار اقتصادی؛ رویکرد سرمایهی انسانی
فیضاله اکبری حقیقی؛ حجت زراعتی؛ سعید کریمی؛ محمد عرب؛ مرضیه اکبری موسی آبادی
دوره 8، شماره 5 ، آذر و دی 1390
چکیده
مقدمه: ارزشیابی کننده، حد واسط بسیار مهمی بین سیستم ارزشیابی عملکرد و ارزشیابی شوندگان است و دیدگاهها و رفتارهای ارزشیابان، تأثیر زیادی بر اجرای سیستم ارزشیابی، واکنش ارزشیابی شوندگان نسبت به ارزشیابی و عملکرد متعاقب آنها خواهد داشت. از اینرو بسیار ضروری است که ارزشیابی کنندگان راجع به ارزشیابی آموزش کافی دیده باشند. بنابراین ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی کننده، حد واسط بسیار مهمی بین سیستم ارزشیابی عملکرد و ارزشیابی شوندگان است و دیدگاهها و رفتارهای ارزشیابان، تأثیر زیادی بر اجرای سیستم ارزشیابی، واکنش ارزشیابی شوندگان نسبت به ارزشیابی و عملکرد متعاقب آنها خواهد داشت. از اینرو بسیار ضروری است که ارزشیابی کنندگان راجع به ارزشیابی آموزش کافی دیده باشند. بنابراین با عنایت به تأثیر آموزش ارزشیابان در دیدگاه آنها نسبت به سیستم ارزشیابی، پژوهش حاضر به ارزیابی نقش آموزش مدیران و شبکهی تصمیمگیری (ارزشیابی کنندگان) در ارزیابی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت در بیمارستانهای شهر اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی بود که در سال 1388 انجام شد. در این مطالعه، کلیهی مدیران وشبکهی تصمیمگیری بیمارستانهای دولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (198 نفر) جامعهی آماری را تشکیل دادند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. برای برآورد پایایی ابزار از روش Test-reTest استفاده گردید. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه از مطالعهی کتب منابع انسانی و نظرات استادان مدیریت و کارشناسان معاونت توسعهی مدیریت و سرمایهی انسانی و همچنین محاسبهی Cronbach's alpha 95/0 استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای Pearson، Anova، t-test و رگرسیون خطی مدل Backward به وسیلهی نرمافزار SPSS انجام شد. یافتهها: سابقهی مدیریت مدیران و شبکهی تصمیمگیری ارتباطی با دیدگاه آنها در ارزیابی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت نداشت، اما سابقهی شرکت در دورهی آموزشی ارزشیابی و سابقهی شرکت در کلاسهای آموزشی یا توجیهی نظام جدید ارزشیابی کارکنان دولت، با دیدگاه آنها در ارزیابی این نظام، رابطهای مثبت داشت. تجربهی ارزشیابی کننده، فقط در دیدگاه وی در مورد مناسب بودن نظام جدید ارزشیابی برای بستر سازمانی بیمارستان اثر مثبت داشت. نتیجهگیری: از طریق آموزش میتوان دیدگاه ارزشیابی کنندگان را به عنوان یکی از مهمترین ارکان سیستم ارزشیابی عملکرد، بهبود بخشید و بدین صورت به انجام ارزشیابیهای صحیح و مؤثر کمک نمود. واژههای کلیدی: آموزش؛ ارزشیابی عملکرد کارکنان؛ بیمارستانها.
محمد عرب؛ ابوالقاسم پوررضا؛ محمد رضا اشراقیان؛ رقیه خبیری
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: رویکرد بیمار محور و آیندهنگر که بهداشت را بر درمان مقدم میداند، برای بهبود و ارتقای سطح خدمات و مراقبتها نه تنها جریان آزاد اطلاعات بیماران را به رسمیت میشناسد، بلکه همزمان به مسأله حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات به عنوان یکی از خصوصیات سیستم بهداشت و درمان اهمیت میدهد. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت موجود محرمانگی اطلاعات ...
بیشتر
مقدمه: رویکرد بیمار محور و آیندهنگر که بهداشت را بر درمان مقدم میداند، برای بهبود و ارتقای سطح خدمات و مراقبتها نه تنها جریان آزاد اطلاعات بیماران را به رسمیت میشناسد، بلکه همزمان به مسأله حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات به عنوان یکی از خصوصیات سیستم بهداشت و درمان اهمیت میدهد. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت موجود محرمانگی اطلاعات بیماران در بیمارستانهای شهر تهران بوده است.روش بررسی: این پژوهش، یک مطالعهی توصیفی و از نوع مقطعی بود، که به بررسی سطوح دسترسی و میزان محرمانگی مدارک پزشکی، قوانین و مصوبات، استانداردها و رویههای عملکرد برای حفظ این محرمانگی در بیمارستانهای شهر تهران در سال 1387 پرداخته است. این مطالعه به صورت سرشماری انجام شد و جامعهی پژوهش، کلیهی بیمارستانهای واقع در شهر تهران (که از نظر جغرافیایی تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی، اعم از آموزشی، غیر آموزشی، تأمین اجتماعی و خصوصی) (120 بیمارستان) بود. اطلاعات مورد نیاز از طریق چک لیست به صورت حضوری در واحدهای مدارک پزشکی بیمارستانهای فوق تکمیل شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS11 استفاده شد. در نهایت محرمانگی اطلاعات بیماران یافتههای پژوهش به صورت کمی روی مقیاسی که دامنه آن صفر تا صد میباشد، بیان گردید.یافتهها: در مجموع در زمینهی محرمانگی اطلاعات بیماران، 54 درصد از بیمارستانهای دولتی آموزشی و 57 درصد از بیمارستانهای دولتی غیر آموزشی و 62 درصد از بیمارستانهای خصوصی وضعیت مناسبی داشتهاند.نتیجهگیری: جهت حفظ محرمانگی مدارک پزشکی و محدود نمودن سطوح دسترسی به اطلاعات بیماران، اقداماتی نظیر تصویب قوانین مختلف برای تضمین محرمانه سازی مدارک پزشکی، تعیین ضوابط روشنی پیرامون نحوهی دسترسی به اطلاعات پروندهی پزشکی بیمار توسط یک مرجع عالی در کشور و اعلام آن به کلیهی بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی به صورت بخشنامه، تعیین جرایم جنایی و مدنی برای انواع موارد افشای اطلاعات بیماران و عدم رعایت محرمانگی اطلاعات پروندههای پزشکی بیماران توسط یک مرجع ذیصلاح توصیه میشود.واژهای کلیدی: راز داری، مدارک پزشکی، بیمارستانها.
محمد عرب؛ ابوالقاسم پوررضا؛ حجت زراعتی؛ رامین روانگرد
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1384
چکیده
مقدمه: بیمارستانها نیز نظیر سایر سازمانها نیازمند نظارت و ارزشیابی مستمر و دائمی هستند. با نگرش به وظایف اصلی این مراکز که آموزش، درمان، پژوهش و مشارکت در بهداشت جامعه است، این امر، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. بر این اساس هدف پژوهشگران نیز مقایسه درجه ی ارزشیابی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران با عملکرد آنها ...
بیشتر
مقدمه: بیمارستانها نیز نظیر سایر سازمانها نیازمند نظارت و ارزشیابی مستمر و دائمی هستند. با نگرش به وظایف اصلی این مراکز که آموزش، درمان، پژوهش و مشارکت در بهداشت جامعه است، این امر، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. بر این اساس هدف پژوهشگران نیز مقایسه درجه ی ارزشیابی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران با عملکرد آنها بوده است روش بررسی: این پژوهش کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی – تحلیلی به روش مقطعی (cross-sectional) بوده، که در 27 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است. داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه ای که پس از تهیه توسط پژوهشگر، روایی آن توسط استادان و برخی از مدیران بیمارستانها به تأیید رسید، جمع آوری گردید و به دلیل استفاده از فرمها، دفاتر آماری بیمارستانها و جداول ارزشیابی بیمارستانها در معاونت سلامت دانشگاه مذکور (جهت تکمیل آن) از اعتبار لازم نیز برخوردار بود. برای تحلیل نتایج از نرم افزار SPSS استفاده شد. آزمونهای آماری مورد استفاده نیز عبارتند از: Mc Nemar، Mann Whitney و ضریب همبستگی spearman . یافته ها: یافته های این مطالعه نشان داد که بین درجهی ارزشیابی فعلی بیمارستانهای مورد مطالعه با شاخصهای عملکردی، رابطه معنی داری وجود ندارد. اما بین درجهی ارزشیابی پیشنهادی برای بیمارستانهای مورد مطالعه با شاخصهای عملکردی مورد بررسی (بجز درصد اشغال تخت؛ احتمالاً به دلیل کم بودن تعداد نمونه ها)،ارتباط معنی داری وجود داشته و جهت ارتباط نیز صحیح بوده است. همچنین، در بیمارستانهای دولتی دارای درجه ی ارزشیابی 1 و 3، بین درجه ارزشیابی فعلی و پیشنهادی (بر اساس شاخصهای عملکردی آنها) تفاوت معنی دار مشاهده گردید نتیجه گیری: یافته های فوق نشان دهنده ی واقعی تر بودن درجه ارزشیابی فعلی بیمارستانهای خصوصی نسبت به بیمارستانهای دولتی بوده و سیستم ارزشیابی فعلی بیمارستانها نیاز به بازنگری و اصلاح دارد واژه های کلیدی: مطالعات ارزشیابی - ارزشیابی برنامه - بیمارستانهای خصوصی - بیمارستانهای دولتی