نسرین موسیرضائی؛ حسن اشرفی ریزی؛ لیلا شهرزادی
چکیده
مقدمه: بررسی رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران میتواند به کتابداران در ارایه خدمات مناسب کمک مؤثر نماید و کتابخانههای عمومی را در گرفتن تصمیمات و برنامهریزیهای کارامد یاری رساند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری ...
بیشتر
مقدمه: بررسی رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران میتواند به کتابداران در ارایه خدمات مناسب کمک مؤثر نماید و کتابخانههای عمومی را در گرفتن تصمیمات و برنامهریزیهای کارامد یاری رساند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعیابی سلامت کاربران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن متشکل از 6657 کاربر کتابخانههای عمومی شهر اصفهان بود. حجم نمونه 377 نفر برآورد گردید. نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی صورت گرفت و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی تأیید گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha، 87/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: توزیع فراوانی میزان جستجوی اطلاعات سلامت و مدت زمان صرف شده برای جستجوی آن در هر بار جستجوی کاربران نشان داد که بیشینه کاربران یک بار در ماه به جستجوی اطلاعات سلامت میپردازند و در هر بار جستجوی اطلاعات سلامت، 15 تا 30 دقیقه زمان صرف میکنند. همچنین، میانگین نمره مؤلفههای رفتار اطلاعیابی سلامت در کاربران نشان داد که بیشترین میانگین مربوط به هدفمندی جستجوی اطلاعات سلامت (1/63 از 100) و کمترین میانگین نیز مربوط به تنوع منابع کسب اطلاعات سلامت (7/45 از 100) بود.نتیجهگیری: کاربران کتابخانههای عمومی زمان زیادی را صرف جستجوی اطلاعات سلامت نمیکنند. آنها بر اساس اهداف و مسایل گوناگونی که با آن مواجه میشوند به جستجوی اطلاعات سلامت میپردازند و جستجوی هدفمندانهای را انجام میدهند. همچنین، از منابع کمتری استفاده مینمایند و به استفاده از منابع اطلاعاتی متنوع و گوناگون جهت کسب اطلاعات سلامت مورد نیاز خود اهمیت چندانی نمیدهند.
لیلا شهرزادی
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390
چکیده
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
بیشتر
خالقی نرگس، سیامک مرضیه. آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی. ویراستار علمی جیران خوانساری. تهران: کتابدار: دانشگاه قم؛ 1389: 173ص.، شابک: 7- 47- 5489- 600- 987.
محمد حسین یارمحمدیان؛ مریم یعقوبی؛ جهانآرا ممیخانی؛ مریم انصاری؛ جهانگیر کریمیان؛ مصطفی کیانی؛ مجید شیرزادی؛ لیلا شهرزادی
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: ارزشیابی عملکرد منابع انسانی نیاز به شاخصهای مناسب برای سنجش عملکرد دارد. در واقع تدوین شاخص، اساسیترین منبع اطلاعاتی برای هر گونه ارزشیابی میباشد. در واقع هدف این مقاله، تدوین شاخصهای منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان به منظور تأمین اطلاعات کافی جهت ارزیابی مدیریت منابع انسانی در این بخش است که این کار با طراحی یک چارچوب ...
بیشتر
مقدمه: ارزشیابی عملکرد منابع انسانی نیاز به شاخصهای مناسب برای سنجش عملکرد دارد. در واقع تدوین شاخص، اساسیترین منبع اطلاعاتی برای هر گونه ارزشیابی میباشد. در واقع هدف این مقاله، تدوین شاخصهای منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان به منظور تأمین اطلاعات کافی جهت ارزیابی مدیریت منابع انسانی در این بخش است که این کار با طراحی یک چارچوب مفهومی جهت تدوین و طبقهبندی شاخصها صورت گرفته است.روش بررسی: در تحقیق حاضر، با توجه به اهمیت موضوع و اهداف پژوهشی از روش توصیفی- کاربردی استفاده شده است. حوزهی مطالعه در این پژوهش، ادارهی نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی اصفهان بود و زمان انجام آن 85-1384 بوده است. جهت بررسی روند پژوهش و به منظور عملی کردن مراحل مختلف علمی طرح، یک چارچوب مفهومی برای طرح تنظیم گردید و بر اساس آن شاخصها تدوین و اعتبارسنجی به روش گروههای بحث متمرکز صورت گرفت.یافتهها: شاخصهای طراحی شده در زمینهی مدیریت منابع انسانی، به 7 گروه که شامل درونداد، فرایند، برونداد، کارایی، اثربخشی، بهرهوری و پیامد طبقه بندی شدهاست؛ مجموع شاخصها در این طبقات 60 شاخص میباشد. نمرهی نهایی شاخص در ادارهی نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی 1042 بودهاست که 63 درصد از کل نمره را به خود اختصاص داده است.* این مقاله حاصل پروژهی مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با کد 35/4-83- ARS/HRMو طرح ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شماره 14121/4/12/پ میباشد.1. دانشیار، مدیریت برنامه ریزی آموزشی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.2. دانشجوی دکتری، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسندهی مسؤول)yaghoobbi997@gmail.com Email:3. مدرس، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی امیرکبیر، تهران، ایران.4. دانشجوی دکتری، فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.5. استادیار، تربیت بدنی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.6. کارشناس، مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.7. دانشجوی دکتری، مدیریت بیمارستان، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.8. کارشناس ارشد،کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.نتیجهگیری: به منظور نظارت و ارزشیابی فعالیتهای واحدهای منابع انسانی در سازمانها، شاخصها یکی از ابزارهای مهم و اساسی تلقی میشوند. از این رو طراحی شاخص، به عنوان یک سیستم اطلاعات ارزیابی منابع انسانی در سطوح مختلف سیستم بهداشتی و درمانی از مهمترین وظایف مدیران و کارشناسان این حوزهها میباشد.واژههای کلیدی: شاخصها؛ منابع انسانی؛ سازمان و مدیریت(بهداشت و درمان).
محمدحسین یارمحمدیان؛ سوسن بهرامی؛ جهانگیر کریمیان؛ لیلا شهرزادی؛ علی محمد مصدق راد
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1384
چکیده
یکی از شیوه های مدیریت منابع انسانی ، مدیریت عملکرد می باشد . این مدیریت با اتخاذ رویکردی سیستماتیک به تعیین اهداف استراتژیک ، تعیین شاخصها ، جمع آوری وتحلیل و گزارش دهی داده ها, بکارگیری آنها و در نهایت به بهبود عملکرد سازمان می انجامد . مدیریت عملکرد فرآیندی است که کارکنان و مدیران را از طریق کنش متقابل هدفهای اجرایی، معیار پاسخگویی ...
بیشتر
یکی از شیوه های مدیریت منابع انسانی ، مدیریت عملکرد می باشد . این مدیریت با اتخاذ رویکردی سیستماتیک به تعیین اهداف استراتژیک ، تعیین شاخصها ، جمع آوری وتحلیل و گزارش دهی داده ها, بکارگیری آنها و در نهایت به بهبود عملکرد سازمان می انجامد . مدیریت عملکرد فرآیندی است که کارکنان و مدیران را از طریق کنش متقابل هدفهای اجرایی، معیار پاسخگویی و کردارهای تکامل یابنده برای بهبود مهارتها و عملکرد آینده به تلاش فرا می خواند . امروزه مدلها و ابزارهای متنوعی در مدیریت عملکرد وجود دارد. از طرفی طراحی و استقرار برنامه مدیریت عملکرد نیز مستلزم پیروی از یک طرح و الگوی عملی مشخص است، به طوری که انتخاب و تدوین مدلها و ابزارهای مدیریت عملکرد می تواند باعث تسهیل و افزایش دقت و اعتبار این فرآیند گردد. از جمله می توان به مدلهای دفتر حسابرسی کانادا، سازمان بهداشت جهانی، مدل سرآمدی، مدل خطی درون داد و برونداد و. .. اشاره نمود. بدین لحاظ با درک و شناخت دقیق مدلها وابزارهای مدیریت عملکرد و چگونگی بکارگیری آنها می توان عملکرد یک سازمان را بهبود بخشید و بر کارآیی و اثربخشی آن افزود. دراین مقاله به بررسی و مقایسه این مدلها پرداخته شده است.
واژه های کلیدی:
سازمان و مدیریت (بهداشت و درمان) – مدیریت کارکنان – ارزشیابی عملکرد کارمندان