مسعود فردوسی؛ محمدرضا رضایتمند؛ عباس فیضبخش؛ حمیدرضا دهقانی؛ گلنوش عقیلی دهکردی
چکیده
مصرف مراقبتهای سلامت را «بهرهمندی» مینامند. مطالعات بهرهمندی در سازمانهای بیمهگر برای مدیریت مصرف خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش استفاده میشود. پژوهش حاضر از نوع مروری نقلی بود که با هدف آشنایی با مطالعات بهرهمندی و کاربرد آن در سازمانهای بیمهگر در سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، مقالات پایگاههای ProQuest، ScienceDirect، PubMed، ...
بیشتر
مصرف مراقبتهای سلامت را «بهرهمندی» مینامند. مطالعات بهرهمندی در سازمانهای بیمهگر برای مدیریت مصرف خدمات درمانی جمعیت تحت پوشش استفاده میشود. پژوهش حاضر از نوع مروری نقلی بود که با هدف آشنایی با مطالعات بهرهمندی و کاربرد آن در سازمانهای بیمهگر در سال 1397 صورت گرفت. در این مطالعه، مقالات پایگاههای ProQuest، ScienceDirect، PubMed، Scopus و ISI Web of Science بدون محدودیت زمانی انتخاب گردید و از 50 مقاله مرتبط، ماهیت، ضرورت، انواع و موانع انجام مطالعات بهرهمندی استخراج شد. در مجموع میتوان گفت که در حال حاضر سازمانهای بیمه بیشترین تمرکز خود را بر بررسی رفتار ارایه دهندگان قرار دادهاند و از بررسی رفتار مصرفکنندگان (مطالعات بهرهمندی) غفلت میورزند. استانداردسازی فرمت دادههای دریافتی از مراکز ارایه دهنده، ذخیرهسازی یکپارچه دادهها و حساس بودن نرمافزارهای بیمهای به افراد با مصارف غیر عادی، انجام مطالعات بهرهمندی را تسهیل مینماید.
سعید کریمی؛ سحر وصال؛ سعیده سعیدفر؛ محمدرضا رضایتمند
دوره 7، ویژه نامه (همت مضاعف، کار مضاعف) ، اسفند 1389
چکیده
مقدمه: اصلیترین منبع مالی بیمارستان، بیمهها محسوب میشوند ولی بیمارستانها در بعضی از موارد مالی با سازمانهای بیمهگر اختلاف دارند و به طور معمول همهی مطالبات بیمهای آنها وصول نمیگردد. این پژوهش با تعیین علل کسورات صورتحسابهای بیمهای در بیمارستان سیدالشهدا (ع)، راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد کرده است.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: اصلیترین منبع مالی بیمارستان، بیمهها محسوب میشوند ولی بیمارستانها در بعضی از موارد مالی با سازمانهای بیمهگر اختلاف دارند و به طور معمول همهی مطالبات بیمهای آنها وصول نمیگردد. این پژوهش با تعیین علل کسورات صورتحسابهای بیمهای در بیمارستان سیدالشهدا (ع)، راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد کرده است.روش بررسی: این پژوهش مطالعهای توصیفی، مقطعی است که به صورت گذشتهنگر انجام شده است. اطلاعات نسخ و پروندههای بیماران مراجعه کننده به بیمارستان سیدالشهدا (ع) در 6 ماههی دوم سال 1386 وارد این طرح شد و اطلاعات مربوط به بیماران خاص از مطالعه خارج گردید. نمونهگیری، به روش سرشماری بود و همهی نسخ و پروندههای 6 ماههی دوم سال 1386 بیمارستان شامل 40983 نسخهی کلینیکی، 27238 نسخهی پاراکلینیکی و 3392 پروندهی بستری بررسی گردید. اطلاعات توسط چک لیستی که روایی آن توسط کارشناسان بیمه و متخصصین مدیریت تأیید شد، جمعآوری و با استفاده از شاخصهای آماری و مقیاسهای توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: بالاترین فراوانی و علل کسورات نسخ کلینیکی به ترتیب مربوط به نسخ بیمهی کمیته امداد (62 درصد) و با علت تاریخ مخدوش میباشد. رتبههای بعدی مربوط به بیمهی نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و خدمات درمانی است. بالاترین فراوانی و علل کسورات نسخ پاراکلینیکی به ترتیب مربوط به نسخ بیمهی کمیته امداد (3/45 درصد) و با علت فاقد نسخه میباشد. رتبههای بعدی مربوط به بیمههای نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و خدمات درمانی است. بالاترین فراوانی و علل کسورات پروندههای بستری به ترتیب مربوط به پروندههای بیمهی تأمین اجتماعی (4/74 درصد) و با علت اضافه درخواستی بوده است. رتبههای بعدی مربوط به بیمههای خدمات درمانی، کمیته امداد و نیروهای مسلح است.نتیجهگیری: بیشترین علل کسورات سرپایی با اشتباهات سازمانی ارتباط مستقیم داشت و از اشتباهات کارکنان بیمارستان نشأت میگرفت. در این زمینه آموزش پزشکان، پرستاران و همهی کسانی که به نوعی در صورتحساب بیماران تأثیرگذارند، ضروری به نظر میرسد. از طرف دیگر علت اصلی و کلی در پروندههای بستری اضافه درخواستی بوده است که پرت منابع محسوب نمیشود و شفافسازی این کسورات باعث کاهش اختلافات بین بیمارستان و سازمانهای بیمهای میشود.واژههای کلیدی: بیمه؛ بیمارستانها؛ پروندهها؛ بیماران بستری؛ مدارک بیمارستانی
ناهید توکلی؛ سکینه سقائیان نژاد؛ محمدرضا رضایتمند؛ فرهاد مشاوری؛ ایرج قادری
دوره 3، شماره 2 ، مهر 1385، ، صفحه 53-61
چکیده
مقدمه: از مهمترین مسائلی که همواره توجه، دقت و کوشش مدیران بیمارستانها را به خود معطوف داشته، تسلط و کنترل بر وضعیت مالی بیمارستان و تأمین منابع مورد نیاز برای ادارهی بیمارستان میباشد. اما آنچه مسلم است بیمارستانها امروز از جهات بسیاری در تنگنای مالی قرار دارند. هدف این تحقیق تعیین وضعیت کسورات اعمال شده ادارهی کل بیمه خدمات ...
بیشتر
مقدمه: از مهمترین مسائلی که همواره توجه، دقت و کوشش مدیران بیمارستانها را به خود معطوف داشته، تسلط و کنترل بر وضعیت مالی بیمارستان و تأمین منابع مورد نیاز برای ادارهی بیمارستان میباشد. اما آنچه مسلم است بیمارستانها امروز از جهات بسیاری در تنگنای مالی قرار دارند. هدف این تحقیق تعیین وضعیت کسورات اعمال شده ادارهی کل بیمه خدمات درمانی و صورتحسابهای بیمارستانی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درسال 1384 بوده است.
روش بررسی: این مطالعه یک بررسی توصیفی مقطعی بوده است. ابزار جمعآوری دادهها چک لیست بوده که دارای 9 قسمت مشتمل بر 39 سؤال بود. پس از سنجش روایی و پایایی، چک لیست در 10 بیمارستان آموزشی شهر اصفهان تکمیل گردید. بر اساس فرمول، حجم نمونه محاسبه و 333 پرونده دارای کسورات، مورد مطالعه قرار گرفت و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین صورتحسابهای دارای کسورات در مدت مطالعه به تفکیک بیمارستانها؛ در بیمارستان فیض (5/18 درصد) و کمترین آن در بیمارستان امام موسی کاظم (ع) (4/1 درصد) بوده است. بیشترین علت کسورات پروندهها مربوط به هزینه دارو (40 درصد) و کمترین علت مربوط به هزینهی مشاوره (6/1) بوده است.نتیجهگیری: نتایج یافتهها بر اساس مطالعهی 333 پروندهی بیمارستانی که بیماران آن تحت پوشش خدمات درمانی و دارای کسورات بالای 20000 ریال هستند، نشان داد به طور متوسط به هر پروندهی بیمارستانی که بیمار آن تحت پوشش بیمهی خدمات درمانی است 330000 هزار ریال کسورات اعمال می شود. علل مهم این کسورات بر اساس بررسی پژوهشگران ثبت ناقص مستندات پروندهها توسط اعضای تیم درمان در بیمارستانهاست که هر کدام به نحوی در مستند کردن خدمات ارائه شده به بیماران در پروندهی بیمارستان کوتاهی و بیدقتی مینمایند.واژههای کلیدی: بیمهی درمانی؛ مدارک پزشکی؛ دبیزش.