مهدی کاهویی؛ رقیه اسکروچی؛ فربد عبادی فرد آذر؛ حسن ابوالحسنی
دوره 10، شماره 3 ، شهریور 1392
چکیده
مقدمه: با توجه به پیچیدگی و طبیعت پویای تریاژ و چالشهای پیش رو در انتخاب اطلاعات مورد نیاز در محیط اورژانس، این مطالعه با هدف بهبود کیفیت ثبت دادهها و اطلاعات فرایند تریاژ و انتقال آن از شکل کاغذی به ارزیابی تریاژ مبتنی بر رایانه از طریق پردازش مدل داده از انتظارات کارکنان واحد تریاژ از سیستم اطلاعات اورژانس انجام شده است. روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به پیچیدگی و طبیعت پویای تریاژ و چالشهای پیش رو در انتخاب اطلاعات مورد نیاز در محیط اورژانس، این مطالعه با هدف بهبود کیفیت ثبت دادهها و اطلاعات فرایند تریاژ و انتقال آن از شکل کاغذی به ارزیابی تریاژ مبتنی بر رایانه از طریق پردازش مدل داده از انتظارات کارکنان واحد تریاژ از سیستم اطلاعات اورژانس انجام شده است. روش بررسی: این مطالعهی توصیفی روی پرستاران و پزشکان عمومی شاغل در واحد تریاژ بیمارستانهای تابعهی دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در سال 1388 انجام شد. این مطالعه شامل سه مرحله بود. مرحلهی اول جمعآوری داده از طریق مصاحبهی نیمه ساختارمند عمیق با سؤالات باز، مرحلهی دوم الگوسازی با روش پردازش منطقی و یکپارچه (RUP یا Rational unified process) و زبان مدلسازی یکپارچه (UML یا Unified modeling language) و مرحلهی سوم انجام یک مطالعهی دلفی به وسیلهی یک پرسشنامهی پژوهشگر ساختهی روا و پایا برای تأیید علمی مدلها بود. برای تحلیل دادههای پرسشنامه از آماریهای توصیفی استفاده شد. یافتهها: از طریق مصاحبه با کارکنان واحد تریاژ مشخص شد که عناصر اطلاعاتی مورد نیاز کارکنان واحد تریاژ بر اساس فرایند کاری واحد باید از یک ارتباط منسجم و یکپارچه برخوردار باشد. در مرحلهی دلفی نتایج نشان داد که 82 درصد از جامعهی آماری با عناصر و ساختار اطلاعات در واحد تریاژ موافق بودند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه حاکی از آن بود که کارکنان واحد تریاژ درک گستردهای از تریاژ داشتند و تریاژ را به عنوان فرایندی تشخیص دادهاند که در آن وخامت بیماری، غربالگری و جمعآوری اطلاعات مربوط به ارزیابی با هم ترکیب میشوند. نتایج این مطالعه میتواند به منظور هدایت و اولویتبندی کردن اطلاعات مورد نیاز در حیطهی تریاژ مصدومین و بیماران بر اساس عملکرد پرستاران و پزشکان تریاژ در سیستم اطلاعات اورژانس مورد استفاده قرار گیرد. واژگان کلیدی: تریاژ؛ سیستمهای اطلاعات مراقبت اورژانس؛ سیستمهای اطلاعات بیمارستانی
فرحناز صدوقی؛ فربد عبادی فرد آذر؛ مریم احمدی؛ زکیه پیری
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 734-753
چکیده
مقدمه: حافظهی سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای اجرای مدیریت دانش شناخته شده است. هدف این پژوهش طراحی مدل حافظهی سازمانی برای بخشهای مدارک پزشکی مراکز آموزشی و درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- کاربردی بود و در سال 1386 انجام گرفت. کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعهی ...
بیشتر
مقدمه: حافظهی سازمانی به عنوان یکی از ابزارهای اجرای مدیریت دانش شناخته شده است. هدف این پژوهش طراحی مدل حافظهی سازمانی برای بخشهای مدارک پزشکی مراکز آموزشی و درمانی بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- کاربردی بود و در سال 1386 انجام گرفت. کارکنان مراکز آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعهی پژوهش را تشکیل میدادند. شناسایی فرایندها و شناسایی دانشهای مورد نیاز فعالیتهای بخش مدارک پزشکی از طریق پرسشنامه و مصاحبه انجام گرفت. بر اساس نیازسنجی انجام شده و بررسی مدلها، الگوی پیشنهادی تهیه و سپس از طریق آزمون دلفی در معرض قضاوت متخصصان مدارک پزشکی قرار گرفت. از روشهای آمار توصیفی برای تحلیل دادهها استفاده شد.یافتهها: کارکنان بخش مدارک پزشکی معتقد بودند در صورت وجود دانش و اطلاعات لازم عملکرد بهتری خواهند داشت(85 درصد). آنان وجود حافظهی سازمانی را ضروری میدانستند (98 درصد) و بروز اشتباهات، کندی کار، بینظمی، نارضایتی و سردرگمی مشتریان را از مشکلات مربوط به جابهجایی کارکنان بر شمردند (86 درصد). اکثریت (80 درصد) مدلهای ارایه شده برای حافظهی سازمانی وظیفه- محور بودند .الگوی نهایی حافظهی سازمانی در این پژوهش، به صورت یک سیستم در نظر گرفته شد و دروندادها و فرایندهای آن مشخص گردید؛ نتایج مورد انتظار سیستم نیز به عنوان بروندادها ارایه شدند.نتیجهگیری: یک سیستم حافظهی سازمانی که دانش سازمانی را به وظایف کاری مربوط نماید، از ضروریات یک بخش مدارک پزشکی است و میتواند باعث بهرهوری و یادگیری سازمانی شود. در این پژوهش، مجموعهی مؤلفهها و موجودیتهای الزامی یک سیستم حافظهی سازمانی فعالیت- محور به عنوان ابزاری برای اجرای مدیریت دانش در بخشهای مدارک پزشکی ارایه شده است.
مهدی کاهویی؛ رقیه اسکروچی؛ فربد عبادی فرد آذر؛ حسن ابوالحسنی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1389
چکیده
مقدمه: در آموزش پزشکی، آموزش طب سرپایی به خصوص اورژانس از مهمترین بخشهای آموزش پزشکی است. هدف از این مطالعه تعیین نیازهای اطلاعاتی و الگوی رفتاری دانشجویان پزشکی در جستجوی اطلاعات مراقبتی بیماران در آموزش بالینی بخش اورژانس بود. انتظار داریم انجام چنین مطالعهای روی کیفیت آموزش درمانگاهی، مشخص شدن نیازهای آموزشی دانشجویان و ...
بیشتر
مقدمه: در آموزش پزشکی، آموزش طب سرپایی به خصوص اورژانس از مهمترین بخشهای آموزش پزشکی است. هدف از این مطالعه تعیین نیازهای اطلاعاتی و الگوی رفتاری دانشجویان پزشکی در جستجوی اطلاعات مراقبتی بیماران در آموزش بالینی بخش اورژانس بود. انتظار داریم انجام چنین مطالعهای روی کیفیت آموزش درمانگاهی، مشخص شدن نیازهای آموزشی دانشجویان و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان پزشکی اثر بگذاردروش بررسی: پژوهش یک مطالعهی توصیفی است که به شناسایی نیازهای اطلاعاتی و الگوی رفتاری دانشجویان اینترن جهت دستیابی به پاسخ مطلوب، در درمانگاه و بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1387 پرداخته است. در این مطالعه از روش مشاهده و توزیع پرسشنامه استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق بررسی متون علمی و مطالعات مشابه و مشورت با استادان و کارشناسان مربوط بررسی گردید و برای بررسی پایایی آن از آزمون Test-Retest استفاده شد که ضریب همبستگی 8/0 به دست آمد. دادهها از طریق روشهای آمار توصیفی، آزمون همبستگی دو متغیری و دو طرفه در سطح معنیدار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: آزمون آماری رابطهی معنیداری بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی نشان داد (P = 0/000 ,Coefficient = 0.576). دانشجویان اطلاع از نتایج آزمایشگاه را بیشترین (3/84 درصد) و اطلاع از انتقال اجساد را کمترین (4/1 درصد) نیاز اطلاعاتی خود بر شمردند. دانشجویان پزشکی بیشتر به بیمار و پروندهی او، همکاران و منابع چاپی اعتماد میکردند. دانشجویان به طور معنیداری بیشتر برای رفع نیازهای درمانی از منابع چاپی استفاده میکردند (P = 0/01).نتیجهگیری: میزان کمی از سؤالات مطرح شده توسط دانشجویان به سؤالات سازمانی و مدیریت درمان بیماران مربوط میشد و جامعهی آماری اهمیت زیادی به مسایل قانونی و حقوقی نمیدادند. بسیاری از دانشجویان ترجیح میدادند تا از منابعی که سهلالوصول و معتبر بودند، استفاده کنند. از این رو توصیه میگردد در برنامههای آموزش بالینی طب اورژانس، دربارهی اهمیت سؤالات سازمانی و مدیریتی و نیز برنامههای آموزشی در زمینهی ارتقای تصمیمگیری مبتنی بر مدارک مد نظر قرار گیرد.واژههای کلیدی: نیازهای خدمات بهداشتی؛ دانشجویان پزشکی؛ آموزش پزشکی؛ بخش اورژانس بیمارستان